Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hallo.

Kjenner en del med A8N-Sli Deluxe kortet, og alle sammen har hatt problemer med chippsett vifta, inkludert meg.

Er det et problem med alle kortene, eller er det vi som har vært uheldige?

Mitt inntrykk er at de fleste får problemer med den viften. Men de A8N som produseres i dag har fått en ny og bedre vifte. Men vet ikke hvordan det ligger an hos de forskjellige forhandlere ifht dette. Den nye viften har vært snakket om lenge fra Asus side, men det tar vel sin tid før man er kvitt den gamle driten i alle ledd.

Skulle jeg kjøpt et A8N i dag, og planen var å bruke det med orginalviften, ville jeg spurt forhandler før bestilling om det var ny type vifte på det. :)

Lenke til kommentar

Jeg testa den versjonen som viste hvordan man overklokker dette hovedkortet Har et Asus A8N-SLI Deluxe. Men det som skjedde hos meg, var at prosessorhastigheten gikk ned fra 2ghz til 1.8

 

Hva kan jeg ha gjort feil, jeg er helt ny innen overklokking. Vet ikke noe om dette, så trenger helst en litt god forklaring.

 

Brukte forresten den auto clockingen som clocker 5% 8% 10% osv. Men da jeg tar den på over 5% så henger pcen seg inne i windows.

Lenke til kommentar

Et problem....

 

I går installerte jeg et program, som jeg nå angrer veldig på at jeg gjorde.....

 

Jeg kommer aldri lenger enn til at jeg får se skrivebordet før PC'n går til blåskjerm med noen "opplysninger" på.

 

Jeg får melding om at det er oppdaget et problem med ny maskin- eler programvare og at jeg må deaktivere eller fjerne dette. Problemet er jo at jeg ikke rekker å fjerne programvaren før denne meldingen kommer opp og eneste alternativ etter å ha sett denne meldingen er å restarte (for så å vente på at meldingen kommer opp på nytt..... :no: )

Det står forøvrig også at jeg kan prøve å " deaktivere BIOS-minnelaternativer som bufring eller skygging" - hvordan gjøres dette?

Jeg kan også prøve å fjerne programvaren i sikkerhetsmodus står det. Men hvordan starter jeg sikkerhetsmodus? Det står nemlig at jeg kan trykke F8 under oppstart, men da får jeg bare velge mellom hva det skal startes på (DVD, Hdd, floppy osv.) ikke sikkerhetsmodus.

 

Jeg var litt usikker på om jeg skulle plassere denne posten her, men siden dette problemet har med hovedkortet mitt å gjøre valgte jeg å ta det her.

 

Jeg vil sette svært stor pris på litt hjelp!

Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 27/09/2005 : 10:01

Jeg kan også prøve å fjerne programvaren i sikkerhetsmodus står det. Men hvordan starter jeg sikkerhetsmodus? Det står nemlig at jeg kan trykke F8 under oppstart, men da får jeg bare velge mellom hva det skal startes på (DVD, Hdd, floppy osv.) ikke sikkerhetsmodus.

 

Ja jeg formoder at du ikke klokker, eller at du ikke har koblet til noe ny hardware?

I så fall, kjør standard klokk og fjern alt unødvendig utstyr til du har funnet feilen.

 

Den F8 funsjonen blir sånn fordi Asus benytter samme tasten til sin bios funksjon som Windows. Hvis du som du har gjort, trykker F8, så velger du den disken du skal starte fra og -enter. Også trykker du F8 igjen- da kommer du inn i Windows start alternativer og kan prøve sikkermodus.

 

Tror du kan gjøre det samme om du venter litt med F8 også, venter til bios er ferdig. Men metoden over virker i alle fall garantert.

Lenke til kommentar
Kong Basse Skrevet 27/09/2005 : 21:01

  Fra før virker ikke audigy kortet på mitt når jeg bruker det på a8n-sli deluxe, men nå har jeg fått tak i tv-kort, og det virker visst ikke det heller, så ingen PCI kort virker... -Noen andre som har hatt dette problemet? 

Har både Audigy og tv kort i drift her på Deluxe. Men har det altså aldri virket, eller sluttet å virke hos deg?

Regner med at du ikke har endret "plug and play os", så det er satt til "no" i bios og IRQ styring på auto. Kommer ikke de pci devicene frem i enhetsbehandling i det hele tatt?

 

Har vært borti liknende på et annet hk, pci kort sluttet plutselig og være der. Da måtte jeg ta ut pci kortet, restarte, sette inn kortet igjen, og restarte igjen. Fant aldri ut hvorfor det skjedde da, bare en måte å få det igang igjen...

Lenke til kommentar

audigy kortet virket i en mnd eller to, så sluttet det å virke. Og siden har ikke noen pci kort virket i maskinen. MAn finner ikke kortet bl.a driverne i device manageren. -Trodde det var noe med audigy kortet, men den gang ei... -Har yttet litt rundt på pci spor, men uten hell. Prøvde også å slå på plug and play os, men det hjalp selvsagt ikke. -Skal se på det med irq, men den står sikkert på auto.

 

EDIT: Tok å stilte tilbake bios til factory default, men det hjalp ikke. -jeg har også flere windowsinnstallasjoner, men det er likt på alle.

Endret av Kong Basse
Lenke til kommentar

Heisann.

 

Tenker på og kjøpe meg et A8N-SLI PREMIUM kort, leste mellom noen inlegg her og ser mange har problemer chippsett vifta men at denne skal være bytter ut på nyere kort.

 

Så mitt spørsmål vil da være, er det noen måte jeg kan se på kortet om det er ny eller gammel vifte? :blush:

Lenke til kommentar
kris Skrevet 28/09/2005 : 05:53

Så mitt spørsmål vil da være, er det noen måte jeg kan se på kortet om det er ny eller gammel vifte? 

Den vifte problematikken gjelder A8N-E, A8N-SLI og A8N SLI-Deluxe, men ikke Premium. Premium har som sin store fordel, en Heatpipe hvor northbridge indirekte kjøles av cpu viften, slik at det ikke er noen chipsetvifte i det hele tatt ;)

(Forøvrig finnes det noe bilder av de forskjellige vifter i tråden "A8N- Deluxe og støy" eller nok i den duren.)

 

Kong Basse, hvis du har fler Windows, og har forsøkt både restart uten pci kort i, samt faktory bios uten at det hjelper høres det jo litt ut som ødelagt hk. Jeg regner da med at du er sikker på at pci kortene faktisk er i orden. Du kan jo prøve en annen bios bare så det er prøvd også. Er mye rart med de forskjellige bios til Asus syns jeg...

 

Uten at jeg på noe vis skal påstå det er det som har skjedd hos deg, har jeg selv vært nære å gi mine pci devicer en real omgang klokking ufrivillig. Den ellers så fine "auto-reset" hvis overklokking feiler, setter jo bla pci hastighet tilbake til auto. Hvis man da er litt rask i svingene er det fort gjort å glemme og sette den rett før man forsøker med ny klokking.

Jeg er usikker på akkurat hva konsekvensene vil bli om man ufrivillig klokker med pci, men bare kom til å tenke på det som et forslag til noe som muligens ødelegger pci kort/sloter :)

Lenke til kommentar
Heisann.

 

Tenker på og kjøpe meg et A8N-SLI PREMIUM kort, leste mellom noen inlegg her og ser mange har problemer chippsett vifta men at denne skal være bytter ut på nyere kort.

 

Så mitt spørsmål vil da være, er det noen måte jeg kan se på kortet om det er ny eller gammel vifte? :blush:

Premium har ikke vifte så det kan du trygt kjøpe, vifteproblemet er på deluxe utgaven .

Lenke til kommentar

Chipset vifta på mitt deluxe kort begynte å hoste 3.5mnd etter kjøp...og sluttet helt å funke etter ca 4mnd...

 

Web butikken ville ha inn hele hk, men det likte jeg ikke :p

Så jeg kontaktet Asus, og der var det bare å sende inn vifta til et kontor i Sverige...så skulle dem sende nytt tilbake.

 

:thumbup: Service fra Asus sin side!

Endret av Makky
Lenke til kommentar

OK. :thumbup:

Da ligger pakken med et Premium, en San Diego 3700 og et Club3D 7800 GT klar til å pakkes ut, fikk solgt mitt K8N neo2 + winchester 3000 nettopp. Må bare bli ferdig med en forelesning og komme meg hjem og begynne monteringen.

 

Har et luksusproblem: må velge mellom en Enermax 550 W og en Tagan 480 W, Tagan'en har en PCIe-plugg, så det blir sannsynligvis den.

Spennende dette. :cool:

 

Det ser ut som driver-CD'en er ødelagt, hvilke driver skal jeg på en diskett når eg skal bruke RAID-0, skal IKKE bruke Sili3114 controlleren.

Noen som kan hjelpe? :D

Endret av mantra17
Lenke til kommentar

Har akurat testa den nye NB-vifta på deluxe kortet i den gamle pc'n min, (hk var offline, jeg bare tok strøm fra den gamle pc'n)m og det er da kansje en av demest stilegående viftene jeg har hørt... Skulle tro den gik på max rpm når den får strøm fra chassis-fan kontakta på det gamle hovedkortet mitt... Noen andre med den nye vifta som kan bekrefte at den faktisk er stille ?

Lenke til kommentar
OK. :thumbup:

Da ligger pakken med et Premium, en San Diego 3700 og et Club3D 7800 GT klar til å pakkes ut, fikk solgt mitt K8N neo2 + winchester 3000 nettopp. Må bare bli ferdig med en forelesning og komme meg hjem og begynne monteringen.

 

Har et luksusproblem: må velge mellom en Enermax 550 W og en Tagan 480 W, Tagan'en har en PCIe-plugg, så det blir sannsynligvis den.

Spennende dette. :cool:

 

Det ser ut som driver-CD'en er ødelagt, hvilke driver skal jeg på en diskett når eg skal bruke RAID-0, skal IKKE bruke Sili3114 controlleren.

Noen som kan hjelpe? :D

Da sitter vi med temmelig lik maskin,bare at jeg har 7800 GTX, sitter med 2 stk men skal selge det ene da det er bortkastet med to .

Lenke til kommentar
OK.  :thumbup:

 

Det ser ut som driver-CD'en er ødelagt, hvilke driver skal jeg på en diskett når eg skal bruke RAID-0, skal IKKE bruke Sili3114 controlleren.

Noen som kan hjelpe? :D

 

Da må du vel bruke nvidia-kontrolleren sine drivere? Du burde kanskje få tak i en ny cd, og lage disketten derfra. Det er jo tross alt ikke bare raid-drivere på den. (manualer, utilities, probe o.s.v.)

 

Det står godt forklart i boka hvordan du gjør det.

 

Har ikke vært borti disse kortene så mye, men er det noe problem med silicon-kontrolleren kontra nvidia?

Endret av t-vs
Lenke til kommentar
mantra17 Skrevet 28/09/2005 : 13:16

Det ser ut som driver-CD'en er ødelagt, hvilke driver skal jeg på en diskett når eg skal bruke RAID-0, skal IKKE bruke Sili3114 controlleren.

Noen som kan hjelpe? 

Ja, har kjørt raid0 på både SIL og Nvidia her, ville som deg valgt å bruke Nvidia så fremt du har ledige porter på den.

Du trenger jo Nvidia raid driver som er en "make disk" fil på cd'n også gjøre en sånn F6 stopp under innstallering av Windows. Jeg kan bare finne SIL drivere til nedlastning fra Asus.

Om du ikke får tak i det du trenger kan du PM meg så kan jeg vel sende deg det på noe vis.

 

gaardern Skrevet 28/09/2005 : 16:08

  Har akurat testa den nye NB-vifta på deluxe kortet i den gamle pc'n min, (hk var offline, jeg bare tok strøm fra den gamle pc'n)m og det er da kansje en av demest stilegående viftene jeg har hørt... 

Om du ser i den "A8N og støy" er det vel såvidt omtalt der ja. Og kanskje noe overaskende har både jeg selv og noen andre gjort seg samme erfaring med gammel type vifte, i friluft. Den er hva jeg vil kalle lydløs. Den største forskjellen på ny og gammel tror og håper jeg ligger i varigheten, og eventuelt forbedret ifht vibrasjoner som gjør at den støyer påmontert hk.

Er den også litt større eller? :)

Lenke til kommentar
Ja, har kjørt raid0 på både SIL og Nvidia her, ville som deg valgt å bruke Nvidia så fremt du har ledige porter på den.  Du trenger jo Nvidia raid driver som er en "make disk" fil på cd'n også gjøre en sånn F6 stopp under innstallering av Windows. Jeg kan bare finne SIL drivere til nedlastning fra Asus.  Om du ikke får tak i det du trenger kan du PM meg så kan jeg vel sende deg det på noe vis.

Takker for det, men jeg greide å "lure" ut driver-folderen på en gammel CD-rom, prøvde med 4 DVD-drev, men ikke pokker.

Så nå er PC'en oppe og går, startet på første forsøk og null problem til nå, 2x 512 MB OCZ rev-2 minne. Har nå installert siste driver og alt virker stabilt. Men den skal få gå til imorgen på et stress-program, så jeg er sikker på den 100% stabil. :thumbup:

 

Da sitter vi med temmelig lik maskin,bare at jeg har 7800 GTX, sitter med 2 stk men skal selge det ene da det er bortkastet med to .

 

Ja, det er vel bortkastet, men jeg tenker på et GT(X)-kort til, bare for å ha prøvd det. :blush: Nå begynner lommeboka å se ut som Siri-Lill Mannes, fikk kun 1000 kr for K8N neo2-kortet og winnie-3000+. :ohmy:

Har ikke vært borti disse kortene så mye, men er det noe problem med silicon-kontrolleren kontra nvidia?

Nei, men jeg tror nVidia-controlleren er bedre. :p

 

Men alt i alt, er veldig godt fornøyd hittil, skal begynne på side 1 på denne tråden senere i kveld. Bokmerket den nå. :thumbup:

Lenke til kommentar
Ja, har kjørt raid0 på både SIL og Nvidia her, ville som deg valgt å bruke Nvidia så fremt du har ledige porter på den.

Kan du begrunne dette?

 

Er det på noen stor fordel å bruke nvidia fremfor SIL. Har nemlig hørt om noen som sliter med at diskene ikke detekteres av SIL kontrolleren. Er dette en "operatør error" eller er den mer vrien av seg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...