Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
NIrD Skrevet 31/08/2005 : 21:16

  så teit... da tjener man jo nesten ikkeno på 1Gb mer 

Vel, nei ikke i hastighet. Hvis man er opptatt av hastighet er det fremdeles 2x512MB brikker som har størst potensiale. Men det begynner jo og dukke opp en god del 1GB brikker med gode timings og relativt brukbar frekvens.

Har foresten gjort noe nokså uhøytidelige tester med de testene som er i everest og 1T/2T fordi jeg har brikker som kjører 295Mhz, og på Deluxe blir det da 2T

Husker ikke hvor jeg skrev det ned, men var fra 4-10% på de forsjellige testene så at du mister en GB var nok å ta litt vel hardt i tror jeg.

 

Men dette med mer minne er jo alt avhengig av hva du gjør. Driver man mest med oppgaver som trenger mer enn 1GB er det bedre med 2GB som yter litt dårligere. Driver man mest med oppgaver under 1GB vil jeg si det er omvendt.

Selv merket jeg overhodet ingen forbedring ved 2GB vs 1 i de spillene jeg bruker (hovedsakelig bilsim)

På den annen side er det ikke helt greit i en blindtest og skille 2 maskiner ut med forskjellige minnetimings, eller 1T/2T heller vil jeg påstå :whistle:

 

Så, driver du med tunge Photshop oppgaver, eller annet minnekrevende vil du nok uansett ha glede av mer minne, ellers er det lite verdt mener jeg.

Personlig så jeg ikke noe forbedring i BF2 heller, men har da bare demoen, og ikke brukt det så mye, og har en meget ryddig spillmaskin uten masse prosesser kjørende.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

pcp160

 

jeg sa opptil 1gb, og det var bare tatt ut av husken fra en post av formann (tror jeg det var) litt tidligere i denne tråden (evetuelt DFI NF4 tråden)

 

har ikkno grunnfor å bakke det mene formann har vanligvis peiling, så jeg gikk ut i fra at hans egne testet stemte sånn nogenlunde

Lenke til kommentar

Ja, betviler ikke verken dine eller Formanns kunnskaper jeg. Jeg bare tenkte det var greit og sørge for at det ikke hørtes mer dramatisk ut enn det i praksis er. Siden jeg selv har irritert meg grønn over dette 2T problemet mitt har jeg også brukt ganske mye tid på og finne sannheten om dette. Og sannheten er nok ganske kompleks og avhengig av nøyaktik hva som måles. I Sisoft Sandra som kanskje er Formanns refranse er det opp mot en GB mindre ved 2T ja. I Everest er det fra 5750 til 5600 på read, men en god del mer prosentvis forskjell på de andre testene der.

Og hvis man leser litt rundt om dette er det stort sett ca i størrelsesorden 5% tap som er den vanligste påstanden. Forskjellen er jo heller ikke et statisk tall, så det kommer an på klokkehastigheten også. Men et sted mellom 3 og 8% tap er nok ganske realistisk i snitt av alle oppgaver.

 

Men uansett NIrD, hvis du har reelt behov for over 1GB, vil det jo vil jo fordelen langt overgå det negative med å kjøre 2T. Hvis du derimot bare skal ha 2GB fordi det er kult å ha det, bør du heller la vær. Det er mitt råd ;)

Lenke til kommentar

Jeg nappa ut vifta og lot kjøleblokka stå igjen for ca 5 mnd siden. Har ikke erstattet med hverken ny vifte eller ny passiv kjøleblokk. Det fungerer helt utmerket. I tillegg har jeg skrudd av begge kabinett viftene slik at det bare er zalman vifta på min 3500 amd og vifta på ati800xl og strømforsyninga som går.

 

Vet at dette ikke er helt i tråd med anbefalingene, men det har fungert bra enn så lenge uten problemer.

 

Men jeg har ikke klokket noe.

 

Latz

Lenke til kommentar
kan noen gi meg norn tips til fjerning av vifta på Hk har fortsatt delux..

hva kan jeg sette der istede, hvordan gjør jeg det osv..

tror det står på første side.. det er da den passive zalman kjøleblocka som er anbefalt og som jeg syntes fungerer utmerket, men den blir fort varm hvis du ikke har kabinettvifter..

Lenke til kommentar

Gjør som meg....

 

 

Vannkjøling... :p

 

har 5 vifter i pc'n....

 

 

2 på radiatorene (2x Papst 120mm, styrt via qfan & helt lydløse)

1 hdd kjøler, 60mm, sikkker den som bråker mest.

Skjærmkortet, 60mm, bråker mest ved oppstart høres ellers..

Psu, 120mm, bråker ikke.

 

Ellers så er 3 av de 4 hdd'ene mine vannkjølt & dermed også lydløse, mens den fjærde segate barracuda 80gb hdd'en min som er aktivt viftekjølt er den største støykilden...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

skjønner ikke bæret av Ai Booster programmet. når pc startet står den på 1Gz nå står den på 3,2Gz og så går den til 2,2Gz som er rigkyig på X2.4200

 

en ting til

ingen som har fått cool and quiet til og funke på x2?

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Tenker dette må være rette tråden for dette spørsmålet:

 

Hva er forskjellene mellom Asus A8N SLI standard og deluxe modellen? Gjerne så mange tekniske detaljer som mulig.

 

Det er ikke alltid så lett å lese forskjellene utifra specs desverre, og det hjelper ikke stort på mine deduktive evner å ha 39 i feber i kveld. Jeg håper noen der uta har oversikt over det. Jeg regner tross alt med at en god del av de som følger med denne tråden sto ovenfor samme valg tidligere =)

 

-Stigma

 

EDIT: Mente seff A8N, ikke K8N som først skrevet.

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Da er jeg godt i gang med min aller første :w00t: selvbygget maskineri med specsene:

 

A8N SLI Premium + Athlon 64 +3200 med Thermalright xp-120 og en silenX 120mm vifte, OCZ Platinum EL DDR400 1024 MB ram

Club 3D 6600GT med Zalman VF700-cu kjøler

PSU: Chieftech 410W

+++

 

Noen tips ang viftestyring bortsett fra speedfan (litt vanskelig å sette seg inn i)

+ noen tips ang overklokking, bortsett fra de på første siden? Er VELDIG nybegynner i overkloking... :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...