Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Windows lasta treigt pga CD rom IDE kabelen. Fikk bytta den og nå går det som pokker.

 

Kjører fortsatt med orginalkjøler fordi jeg fant en lekasje i radiatoren. Vurderer å gi f... i hele vannprosjektet og bestille en XP 120. Temperaturene er ekstremt lave.. Sjelden over 34 C. Er dette en Asus bugg? Det burde bli varmere vdd load @ 2400 ghz ?

 

Hvor mye kan jeg klokke med orginalkjølern? Noen som har erfaringer med 3700 San diegon på orginalkjølern?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg ser at det er flere her som har god peil på psu'er og hvordan de fungerer, derfor utnytter jeg muligheten til å få et par svar :)

 

jeg vet dette er off topic, mene jeg er veldig nysgjerrig på hvordan min 520w modstream er kvalitetsmessig sammenligna med de andre psu'ene nevnt i de siste postene her.

 

jeg kan selv si at jeg liker utseende og kabelsystemet. i tillegg vil jeg påstå at den er veldig stillegående. jeg er opptatt av støy, mene jeg hadde ikke valgt et annet merke om det var støyen som avgjorde det for å si det sånn :)

Lenke til kommentar
Ja. k_wannebo, man kan kjørew dual med 4 minnebrikker.

 

Har testet litt klokking her igjen med min gode gamle Clawhammer, sammen med 4x512MB minne her nå. Må jo si at Deluxe er et brukbart klokkekort det også da... He he, jeg kommer altså så irriterende nære 3,0Ghz... :hmm:

Tja, min Amd 64 3000+ som egentlig er en 1800 MHz prosessor har jeg jo klokka til 2700 MHz stabilt, eller 2880 MHz ustabilt... :p

 

Er jo bare 120 MHz fra 3000 MHz .... hehe...

 

 

:dribble::dribble::dribble::dribble::dribble:

 

 

Nesten 3 GZ, 2988 MHz !!

 

Kræsja i det jeg fikk dumpa screenshotet....

Endret av SatanClaws
Lenke til kommentar

Alcoholiday, bra du fant feilen da.

Det med klokking kommer jo faktisk mest an på hvor høy temp du har inni kabinettet. Jeg sitter jo selv med en 130nm 3500+, som jo produserer mer varme. Men det var aldri noe problem med varme ved klokking og boxed med den. Men på aller høyeste V-core (1,65V) ble den jo over 60 grader da. Men den tåler 70 grader max, og min trivdes ikke på høyeste V-core med luft uansett. Du må jo regne med en noe dårliger klokk enn med vann vil jeg anta.

Jeg formoder det er en E4 stepping 90nm BNBOX du har? i såfall tåler også den 70 grader max.

 

På standard V-core skal man jo etter mitt syn ha ekstremt dårlig sirkulasjon i kassa for at det skal kunne bli et problem, på max V-core er det nok lurt og følge litt mer med. Noe særlig over 60 grader er ikke jeg komfortabel med i alle fall. Er ikke noen slik temp-bug på Deluxe i alle fall, men har du innstallert nyeste Probe?

 

Spirre, siden jeg har nokså grundig utredet bla Modstream på forige side, skal jeg spare alle for og gjenta det. Selv om den står noe tilbake for både Mist og Powerstream på 12V, virker det for meg som en god psu. Ville dog ikke kjøpt den til kraftige klokkede Sli oppsett. Hvis du er meget fornøyd med lydnivået, er det jo flott, for den har ikke så veldig bra virkningsgrad, 63% mot over 70% på rev2 psu'er. Men så lenge man ikke merker det i form av viftestøy, er det jo egentlig ikke så viktig, forskjellen på strømregningen er vel ikke det aller viktigste liksom...

Kvaliteten vet jeg egentlig ikke så mye om, men har hørt om noen tilfeller av plutselig død og feil på dem. Tror likevel alt i alt det er rimelig gode psu'er jeg i alle fall. Virker absolutt ikke som noe jalla på noe vis. Det var vel min mening om den :)

Lenke til kommentar

Se der ja SatanClaws, det var jo absolutt en pen klokk det der. Jeg får kjørt Superpi på 2,95Ghz nå, over det så blir det tull. Men har du fire minnebrikker?

Ser de har et Premium Demokort til nedsatt pris, har litt lyst på det kan jeg kjenne, for jeg kan kjøre minnet på 295Mhz. Kommer faktisk ikke over 240Mhz 1T før det blir ustabilt her. Kunne ikke kjære Asus komme med en fix til dette på Deluxe da!. Er lisksom så meningsløst og bytte til en nesten helt likt kort, når jeg ikke har bruk for heatpipen...

Lenke til kommentar

@ pcp160

 

takker for svar :)

 

vel jeg er som sagt fornøyd med modstreamen min nå, og når jeg får den på et 24 pin hk så blir det vel bare bedre håper jeg. jeg har dessuten ingen planer om å kjøre SLI da jeg mener at det holder med et skjermkort til alle dagens spill.

 

dog så har jeg ikke helt bestemt meg for åssen skjermkort jeg skal kjøpe da, det heller mot sapphire x800xl ultimate, mene jeg er også spent på de nye ATI korta som kommer om forhåpentligvis ikke så alt for lenge

Lenke til kommentar
Alcoholiday, bra du fant feilen da.

Det med klokking kommer jo faktisk mest an på hvor høy temp du har inni kabinettet. Jeg sitter jo selv med en 130nm 3500+, som jo produserer mer varme. Men det var aldri noe problem med varme ved klokking og boxed med den. Men på aller høyeste V-core (1,65V) ble den jo over 60 grader da. Men den tåler 70 grader max, og min trivdes ikke på høyeste V-core med luft uansett. Du må jo regne med en noe dårliger klokk enn med vann vil jeg anta.

Jeg formoder det er en E4 stepping 90nm BNBOX du har? i såfall tåler også den 70 grader max.

 

På standard V-core skal man jo etter mitt syn ha ekstremt dårlig sirkulasjon i kassa for at det skal kunne bli et problem, på max V-core er det nok lurt og følge litt mer med. Noe særlig over 60 grader er ikke jeg komfortabel med i alle fall. Er ikke noen slik temp-bug på Deluxe i alle fall, men har du innstallert nyeste Probe?

 

Spirre, siden jeg har nokså grundig utredet bla Modstream på forige side, skal jeg spare alle for og gjenta det. Selv om den står noe tilbake for både Mist og Powerstream på 12V, virker det for meg som en god psu. Ville dog ikke kjøpt den til kraftige klokkede Sli oppsett. Hvis du er meget fornøyd med lydnivået, er det jo flott, for den har ikke så veldig bra virkningsgrad, 63% mot over 70% på rev2 psu'er. Men så lenge man ikke merker det i form av viftestøy, er det jo egentlig ikke så viktig, forskjellen på strømregningen er vel ikke det aller viktigste liksom...

Kvaliteten vet jeg egentlig ikke så mye om, men har hørt om noen tilfeller av plutselig død og feil på dem. Tror likevel alt i alt det er rimelig gode psu'er jeg i alle fall. Virker absolutt ikke som noe jalla på noe vis. Det var vel min mening om den :)

Primer på 2.640 ghz nå med default vcore. Ser ut som stockkjølern sitter godt for tempraturen overstiger ikke 45C. Men så er jeg vant til kominasjonen Abit og Prescott og der er 60 C grader med vann ikke uvanlig. :D

Lenke til kommentar
Alcoholiday Skrevet 20/08/2005 : 21:28

Primer på 2.640 ghz nå med default vcore. Ser ut som stockkjølern sitter godt for tempraturen overstiger ikke 45C. Men så er jeg vant til kominasjonen Abit og Prescott og der er 60 C grader med vann ikke uvanlig. 

He he, ja ja ja, jeg snakket for en gangs skyld ikke i generelle vendinger her nå, sitter selv også på en 3,0 Prescott. Og min påstand om at det mest avgjørende er kabinett temp står jeg for med den også, men før den fikk vann, og gikk med Boxed var det ikke vanskelig og få den svært nære 70 grader. Det er nok en kjennsgjerning at den produserer mer varme, selv om det ikke nødvendigvis er så farlig som mange skal ha det til. Fordelen med Prescott er at den såvidt jeg har skjønt har vesentlig bedre sikkerhets systemer enn disse AMD'ene, hvis den først blir for varm. Skal nesten ikke være mulig og svi av Prescott.

 

Syns nok det høres ut som du kanskje har litt vel hyggelig temperatur, men vet ikke nok om 3700+ til og uttale meg skråsikkert. Hvis du kjører uten Q-fan, og har bra temp i kassa er det ikke umulig.

 

Spirre Skrevet 20/08/2005 : 21:24

takker for svar

dog så har jeg ikke helt bestemt meg for åssen skjermkort jeg skal kjøpe da, det heller mot sapphire x800xl ultimate, mene jeg er også spent på de nye ATI korta som kommer om forhåpentligvis ikke så alt for lenge

Ja, til det mener jeg personlig at den skal være god nok, i alle fall om du ikke skal gå for WR i klokking. Et "normalt" klokket slikt system bør den klare veldig greit.

Nå har jeg ikke fått det bekreftet skikkelig, men på folkemunne sies jo 7800 og skulle trekke mindre strøm enn feks 6800. X800 blir på sin side påstått og bruke noe mindre enn 6800 (snakker om topp kortene) Så hvis ATI følger i det sporet med R580 (er det det det heter??, ja den nye i alle fall :) ) så skulle strømbruken havne på samme sted eller lavere enn dagens, og med andre ord ikke noe problem.

 

Edit R520 var det vel ja :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
mamba Skrevet 21/08/2005 : 02:56

  Er dette kortet identisk med premium utgaven, med unntak av den passive kjøleløsningen?

 

Nja, det har ikke lykkets meg og finne annet enn heatpipe, og sli velgeren som man ikke lenger trenger og flytte "hver gang" man veksler mellom og kjøre sli eller et skjermkort. Ellers kan jeg ikke finne noe informasjon som tilsier at det er anderledes. Men det er jo tydligvis noe som er bedre, muligen med bios, fordi det blandt annet kan kjøre minnet over 250Mhz 1T, som det viser seg går dårlig med Deluxe, og i de tester jeg har sett har premium også scoret litt høyere på en del tester (ikke alle). Men det er svært lite 1-3fps eller noe deromkring mener jeg det var. Det er det eneste jeg vet om dette ;)

 

Vet forresten at det er oppgitt forskjellig databuss hastighet, i alle fall hos Komplett, det stemmer ikke med Asus info, og er nok en skrivefeil.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Ja, er ening med deg i det Spirre, noe må det jo være som gjør at det oppfører seg noe anderledes i alle fall. Bios er forskjellig på alle A8N kortene, og siden Deluxe er det som har fått flest nye tviler jeg litt på at det blir noe voldsomme forbedringer av fremtidige bios. Jeg ser også at Deluxe har 2xPci-eX1, mens Premium bare har en. Til gjengjeld er det en Pci-eX4 slot på Premium, så det er en forskjell.

 

En liten liste på hvor langt de har kommet med Bios:

A8N E 1.09

A8N sli 1011

A8N-sli Deluxe 1013

A8N-sli Premium 1006 (1007.002 Beta)

 

En ting som kan være lurt og merke seg, jeg ser at en del har masse trøbbel med bios 1013 til Deluxe. Man må oppdatere til verson V6.65 eller nyere av chipsetdrivere før innstallasjon av 1013 (som nå er ute ferdig)

Gjør man ikke det kan man få ødelagte filer (eller ordrett; "crashing file system" :cry: )

 

Dette gjelder også ved innstallasjon av Premium's 1007.002 BETA bios

Lenke til kommentar

Nå har jeg endelig fått investert og mekka mitt eget ASUS A8N SLI Premium system, og jeg er gull-fornøyd!

 

Det eneste jeg lurer på er ved oppstart, blir bootingen stoppende opp og spør

"Press ctrl+s or F4 to set up RAID"!

 

Det tar ca 5 sek før den booter videre, men det er likevel ganske irriterende.

 

Åssen kan jeg få fjernet dette??

Lenke til kommentar

Har ingen problemer med klokking da, men kunne ønsket muligheter for å øke volt enda mer,spesielt på minnebrikkene.

Men til tross for dette klarte jeg høyere score i 3D 03 på dette enn på DFI kortet, dette med samme cpu,minnebrikker og skjermkort og til tross for at jeg måtte kjøre med slakkere timinger på minnet her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...