Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ser ut til at det går ca like langt med 4 her også. Men får du satt DDR tilbake til 400 JimRamse? Det får ikke jeg til, så jeg MÅ klokke for og få de til og kjøre "riktig" fart. Nå klokker jeg jo unsett, men syns det er litt rart det ikke går å kjøre orginalt...

Jeg bare setter mine opp til 400 igjen ja. Gikk automatisk ned til 333MHz, men kunne bare gå inn i BIOS å sette de opp til 400MHz igjen. Ikke noe problem :)

Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 18/08/2005 : 07:38

  QUOTE (pcp160 @ 17/08/2005 : 21:33)

Ser ut til at det går ca like langt med 4 her også. Men får du satt DDR tilbake til 400 JimRamse? Det får ikke jeg til, så jeg MÅ klokke for og få de til og kjøre "riktig" fart. Nå klokker jeg jo unsett, men syns det er litt rart det ikke går å kjøre orginalt... 

 

 

Jeg bare setter mine opp til 400 igjen ja. Gikk automatisk ned til 333MHz, men kunne bare gå inn i BIOS å sette de opp til 400MHz igjen. Ikke noe problem 

Hmm, det var litt rart. Kanskje dette også er forskjellig på Premium da. Når jeg setter opp igjen til DDR400 får jeg som på bildet 157Mhz, så den kjører tydeligvis på DDR333 uasett hva jeg setter i bios.

 

Snekker`n Skrevet 18/08/2005 : 01:27

  QUOTE pcp

Jeg har vel allerde sagt hva jeg er skeptisk til: (2 vifter, pluggene, jalla'n, og litt høy Watt rating) Den yter som et eksempel mindre på 12V enn feks Mist 500W, og den har 60Watt mindre 12V enn Tangan's 580Watter også. Men det betyr ikke at det er crap. Den yter jo sine 580 watt totalt, og mer en OCZ'en Snekker'n nevner på 12V også. Det er desverre veldig mange måter og oppgi psu ytelse, og det er heller ikke godt og si akkurat hvor man trenger hvor mye heller, men skal jeg kjøpe en ekstra kraftig psu er jeg nok personlig mest opptatt av 12Volten.

 

 

 

Men husk at denne har 2 x 12 V noe som gjør den enda kraftigere,

12v 1 har 20A og 12v 2 har 18A, altså 38A totalt.

Det er nettopp når det kommer til disse tingen det virkelig gjelder og holde tunga rett i munnen, og ikke la seg blende av høye tall. Og si at den er kraftigere pga 2x12V (som er et rev2 sikkerhetskrav) blir feil.

Dette er fordi det av sikkerhetsgrunner ikke skal gå over 18A 12V over en enkelt linje/molex. I realiteten betyr dette at man ikke kan fordele den totale amperestyrken like fritt som på de gamle. Akkurat den delen av det er neppe noe stort problem. Det som derimot ER et stort problem, er at man lett blir forvirret til og tro de er kraftigere enn de faktisk er.

 

For og ta for oss den du tok bilde av, ser vi at den har 20A 12V1 og 18A 12V2, alså tilsammen som du sier 38A. Problemet er at de tilsammen, altså samtidig ikke kan trekkes mer enn 360W, altså 30A. Så derfor, om du sitter på Powerstream 520 (og ikke Modstream) har du 1x33A 12V = 396Watt. Altså din 520Watter yter mer på 12V enn Hiper 580 TypeR.

 

Og enda værre blir det når vi går enda grundigere til verks. Av Hiper kan vi altså trekke 360Watt 12V, mens vi kan trekke 280Watt tilsammen av 3,3V og 5V. Men når vi så legger sammen dette 360+280= 640Watt!. Men det max totale vi kan trekke er 560W på 12V1+12V2+3,3V+5V. Med andre ord, har man en del belastning på 3,3 og 5V, kan man trekke enda mye mindre enn de 30A også.

 

(Btw, Ocz Modstream 520 yter 28A 12V= 336Watt, men har altså samme total rating, som Powerstream 520Watt... Forvirrende? Ja det ER det :)

 

Edit, bare for å ha det nevnt, er ikke dette bare noe som gjelder Hiper eller Ocz, det gjelder alle merker. Så akkurat dette er ikke spesifikt rettet mot Hiperen, den var bare et veldig godt eksempel på hvor forvirrende dette kan være. Det som må være helt sole- klart er at Watt ikke er Watt!

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

har kjøpt meg A8N deluxe.. og en Sata disk som jeg skal installere windows på.

er det bare og slenge inn cd-rommen med windows og installere på denne disken?

Lenke til kommentar

Hei igjen. Da har pakkene fra posten annkommet med:

 

Asus AN8 Premium

San Diego 3700 (stock kjøling inntil vannkjølinga er innkjørt).

XFX 7800 GTX

2 x 1 Crucial Ballistix Tracer PC 4000.

 

Systemet er oppe å går. Windows og drivere er instalert, men hvorfor skal det ta så inne i granskauen lang tid å laste windows? Virker som noe ikke er som det skal. Får 38 på 1 m i superpi stock. Er det normalt?

 

Oppdatere bios til versjon 1006. Får nå kjørt på 1 T, men windows laster fortsatt som sirup..

 

Noen som har opplevd liknende?

Lenke til kommentar
Hei igjen. Da har pakkene fra posten annkommet med:

 

Asus AN8 Premium

San Diego 3700 (stock kjøling inntil vannkjølinga er innkjørt).

XFX 7800 GTX

2 x 1 Crucial Ballistix Tracer PC 4000.

 

Systemet er oppe å går. Windows og drivere er instalert, men hvorfor skal det ta så inne i granskauen lang tid å laste windows? Virker som noe ikke er som det skal. Får 38 på 1 m i superpi stock. Er det normalt?

 

Oppdatere bios til versjon 1006. Får nå kjørt på 1 T, men windows laster fortsatt som sirup..

 

Noen som har opplevd liknende?

Installer drivere til hovedkortet. Er dårlig med fart i diskkontrolleren frem til de er installert ;)

 

Nice setup forresten. Kjører en ganske lik selv. Bare gi den 3700´n et godt spark i ræva, så har du en rå spillemaskin.

Endret av formann
Lenke til kommentar
Hei igjen. Da har pakkene fra posten annkommet med:

 

Asus AN8 Premium

San Diego 3700 (stock kjøling inntil vannkjølinga er innkjørt).

XFX 7800 GTX

2 x 1 Crucial Ballistix Tracer PC 4000.

 

Systemet er oppe å går. Windows og drivere er instalert, men hvorfor skal det ta så inne i granskauen lang tid å laste windows? Virker som noe ikke er som det skal. Får 38 på 1 m i superpi stock. Er det normalt?

 

Oppdatere bios til versjon 1006. Får nå kjørt på 1 T, men windows laster fortsatt som sirup..

 

Noen som har opplevd liknende?

Installer drivere til hovedkortet. Er dårlig med fart i diskkontrolleren frem til de er installert ;)

 

Nice setup forresten. Kjører en ganske lik selv. Bare gi den 3700´n et godt spark i ræva, så har du en rå spillemaskin.

Har lasta ned de nyeste Nforce4 driverne fra Nvidia, men den laster fortsatt treigt. Derimot er ytelsen i bench som den skal. Tror at windows versjonen min bør oppdateres da den ikke har SP1 engang...

Lenke til kommentar

Alcoholiday, har du sjekket at du ikke har noen devicer med utropsteg/problemer i "enhetsbehandling"?

Leser/skriver det til disk tilsynelatende greit ellers?

Høres umiddelbart litt Windows, eller driverproblem ut for meg i alle fall...

Jeg formoder da at det er tiden fra Windows begynner å loade til den er ferdig du mener går tregt?

 

 

(Forresten er standard bios settings (på Deluxe i alle fall) slik at sil sata kontrolleren er enablet, om man disabler den, går selve "bios delen" av oppstart en hel del kjappere)

 

He he, det skal vist ikke være enkelt for deg Alcoholiday ;)

Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 18/08/2005 : 07:38

  QUOTE (pcp160 @ 17/08/2005 : 21:33)

Ser ut til at det går ca like langt med 4 her også. Men får du satt DDR tilbake til 400 JimRamse? Det får ikke jeg til, så jeg MÅ klokke for og få de til og kjøre "riktig" fart. Nå klokker jeg jo unsett, men syns det er litt rart det ikke går å kjøre orginalt... 

 

 

Jeg bare setter mine opp til 400 igjen ja. Gikk automatisk ned til 333MHz, men kunne bare gå inn i BIOS å sette de opp til 400MHz igjen. Ikke noe problem 

Hmm, det var litt rart. Kanskje dette også er forskjellig på Premium da. Når jeg setter opp igjen til DDR400 får jeg som på bildet 157Mhz, så den kjører tydeligvis på DDR333 uasett hva jeg setter i bios.

 

Snekker`n Skrevet 18/08/2005 : 01:27

  QUOTE pcp

Jeg har vel allerde sagt hva jeg er skeptisk til: (2 vifter, pluggene, jalla'n, og litt høy Watt rating) Den yter som et eksempel mindre på 12V enn feks Mist 500W, og den har 60Watt mindre 12V enn Tangan's 580Watter også. Men det betyr ikke at det er crap. Den yter jo sine 580 watt totalt, og mer en OCZ'en Snekker'n nevner på 12V også. Det er desverre veldig mange måter og oppgi psu ytelse, og det er heller ikke godt og si akkurat hvor man trenger hvor mye heller, men skal jeg kjøpe en ekstra kraftig psu er jeg nok personlig mest opptatt av 12Volten.

 

 

 

Men husk at denne har 2 x 12 V noe som gjør den enda kraftigere,

12v 1 har 20A og 12v 2 har 18A, altså 38A totalt.

Det er nettopp når det kommer til disse tingen det virkelig gjelder og holde tunga rett i munnen, og ikke la seg blende av høye tall. Og si at den er kraftigere pga 2x12V (som er et rev2 sikkerhetskrav) blir feil.

Dette er fordi det av sikkerhetsgrunner ikke skal gå over 18A 12V over en enkelt linje/molex. I realiteten betyr dette at man ikke kan fordele den totale amperestyrken like fritt som på de gamle. Akkurat den delen av det er neppe noe stort problem. Det som derimot ER et stort problem, er at man lett blir forvirret til og tro de er kraftigere enn de faktisk er.

 

For og ta for oss den du tok bilde av, ser vi at den har 20A 12V1 og 18A 12V2, alså tilsammen som du sier 38A. Problemet er at de tilsammen, altså samtidig ikke kan trekkes mer enn 360W, altså 30A. Så derfor, om du sitter på Powerstream 520 (og ikke Modstream) har du 1x33A 12V = 396Watt. Altså din 520Watter yter mer på 12V enn Hiper 580 TypeR.

 

Og enda værre blir det når vi går enda grundigere til verks. Av Hiper kan vi altså trekke 360Watt 12V, mens vi kan trekke 280Watt tilsammen av 3,3V og 5V. Men når vi så legger sammen dette 360+280= 640Watt!. Men det max totale vi kan trekke er 560W på 12V1+12V2+3,3V+5V. Med andre ord, har man en del belastning på 3,3 og 5V, kan man trekke enda mye mindre enn de 30A også.

 

(Btw, Ocz Modstream 520 yter 28A 12V= 336Watt, men har altså samme total rating, som Powerstream 520Watt... Forvirrende? Ja det ER det :)

 

Edit, bare for å ha det nevnt, er ikke dette bare noe som gjelder Hiper eller Ocz, det gjelder alle merker. Så akkurat dette er ikke spesifikt rettet mot Hiperen, den var bare et veldig godt eksempel på hvor forvirrende dette kan være. Det som må være helt sole- klart er at Watt ikke er Watt!

Er fullstendig klar over dette, men jeg mener jeg fortsatt har mine ord i behold da dette gjelder for Misten også .

MIST:

Max. samtidig belastning +3.3V og +5V er 275W.

Max. samtidig belastning +12V1 og +12V2 er 380W.

Max. samtidig kontinuerlig belastning alle utganger er 500W.

Lenke til kommentar
Er fullstendig klar over dette, men jeg mener jeg fortsatt har mine ord i behold da dette gjelder for Misten også .

MIST:

Max. samtidig belastning +3.3V og +5V er 275W.

Max. samtidig belastning +12V1 og +12V2 er 380W.

Max. samtidig kontinuerlig belastning alle utganger er 500W.

Ja, dette gjelder selvsagt Mist, Ocz,Fortron... det gjelder alle psu!. Dog i litt forskjellig grad, og det slår såvidt jeg kan se stort sett også enda litt hardere ut på rev2 psu, med sine 2 eller fler 12V linjer.

Snekker`n Skrevet: 18/08/2005 : 01:27 

Men husk at denne har 2 x 12 V noe som gjør den enda kraftigere,

12v 1 har 20A og 12v 2 har 18A, altså 38A totalt.

Det er akkurat denne setningen jeg har sitert deg på, og som jeg sier blir en helt feilaktig påstand. Ikke noe annet.

At den har fler 12V linjer gjør den jo på ingen måte kraftigere. Snarere tvert i mot, det gjør at merkingen oftest blir enda mer missvisende, fordi folk bare legger sammen tallene. Akkurat som du nå har gjort her. Og hvorfor vi gjør det er nettopp fordi vi er ute etter den totale 12V ytelsen. Da blir vi grundig lurt.

Jeg tviler ikke på at du egentlig er fulstendig klar over disse tingene, men dette blir altså svært misvisende slik du legger det frem her.

 

Siden du nevner Mist500W, ser man fortsatt at også den yter mer på 12V enn Hiper580, altså 380W vs 360W. Den yter litt mindre enn Powerstream, og igjen litt mer enn Modstream, som er de jeg valgte og sammenlikne med i det innlegget. Hiper er altså totalt sett sterkere enn feks Mist500W, men den kan trekkes mindre på 12V. Så om man skal krangle på det, så må det bli fordi det ikke lenger er 12V ytelsen som er det mest interessante. Og det kommer jo da i så fall litt an på hva oppsettet består av.

 

Igjen, Hiper er ikke nødvendigvis en dårlig psu, men ut fra Watt ratingen skulle man kanskje tro den på 12Volt'en var sterkere enn Mist500W og Powerstream 520W, hvilket den altså ikke er. Derfor tillater jeg meg og mene at den er noe høyt ratet. :)

 

Den psu jeg så langt har sett som kanskje lyver minst på Watt- rating, er nok Silverstone650W. Den "lyver" riktignok ca 150W den også, men der har du fortsatt 42Ampere, 504Watt på 12V etter at juks er trukket fra. Da er det kanskje lettere og forstå at jeg syns Hiper580W, med sine 360W12V er litt høyt ratet?

Vel, akkurat det er jo bare min personlige mening. :)

Silverstone, Kr1349,- Komplett

Lenke til kommentar

Denne lyver lite:

Forton Sorce Blue Storm 500a

 

Opgitt til 460w rms eller 500w max

 

Jeg mener den lyver lite pga:

 

+3.3V x 30.0A = 99w

+5V x 28.0A= 140w

+12V 1 x 15.0A= 180w

+12V 2 x 16.0A= 192w

 

Hele greia = 611w

Bare +12v= 372w

 

Den kan i følge sikkringa trekke max 880w fra strømnettet, eller 4 ampere, ved 220v det står at den har virkningsgrad på ca 70%, dvs kan den levere 616w når den trekker 4 amp fra strømnettet :p.

 

Seff er vel ikke AKKURAT sånn det regnes ut men.....

 

:p

Endret av SatanClaws
Lenke til kommentar
Det er akkurat denne setningen jeg har sitert deg på, og som jeg sier blir en helt feilaktig påstand. Ikke noe annet.

At den har fler 12V linjer gjør den jo på ingen måte kraftigere. Snarere tvert i mot, det gjør at merkingen oftest blir enda mer missvisende, fordi folk bare legger sammen tallene. Akkurat som du nå har gjort her. Og hvorfor vi gjør det er nettopp fordi vi er ute etter den totale 12V ytelsen. Da blir vi grundig lurt.

 

Vi er vel ikke uenige,men som jeg sier begge har flere 12 v linjer .

Lenke til kommentar
Snekker`n Skrevet 20/08/2005 : 13:31

Vi er vel ikke uenige,men som jeg sier begge har flere 12 v linjer

He he JAA de har fler linjer, men det hjelper ingen ting på ytelsen.

Faktisk trodde jeg selv dette med rev2, og de flere linjene skulle være en positiv ting ifht ytelse. Men i relatiteten er det altså stort sett det samme som en en gammel type, når det gjelder effekt uttak.

Dette fordi grunnen til fler linjer kun er at det av sikkerhetshensyn ikke får lov å gå over 240VA (20A) over en enkelt linje. Men i praksis er det på de fleste derfor bare fordelt ut på to uttak, påsatt begrensere. Fordelen jeg kan se med at man så oppgir feks 20A+18A men ikke mer enn 30A tilsammen som på Hiper er jo at man da ikke er fullt så begrenset når det gjelder hvilken av uttakene det trekkes hvor mye fra. Man kan da feks trekke 20A på den ene samtidig med 10A på den andre, i steden for at man ellers ville vært avhengig av og ikke gå over 15A på noen av dem. :)

Lenke til kommentar
SatanClaws Skrevet 20/08/2005 : 12:46

Seff er vel ikke AKKURAT sånn det regnes ut men.....

He he, nei er nok litt optimistisk og bruke sikringen som mål for hva den kan få til. Den nominelle belastningen ligger nok et stykke under nivået der sikringen vil ryke. Men uten at jeg har sett nærmere på den, kan det godt være riktig at den ikke "lyver" så mye. Den har jo i alle fall ganske moderate Amps oppgitt på 12V, og dermed er det mange som bare snur i døra, og tenker æsj, den var jo dårlig...

Og tilsvarende mange som lar seg lokke av tilsynelatende høye tall. Det er i grunn bare det jeg prøver og gjøre litt oppmerksom på her.

 

Men har da ikke sett nærmere på den Fortron'en, så kan ikke gå god for den. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...