Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Og lurer på om det er noe spesiellt jeg må huske på når det gjelder hovedkortet, må sansynligvis oppgradere BIOS, men mulig det er mere jeg bør være oppmerksom på!

Blir jo kjempebra det der :thumbup:

Bare huske å sette minnet til CAS 2,5. Det kjører bare CAS2 på Intel. Og skal jeg være veldig ærlig syns jeg den psu'en virker litt lurvete, med tanke på at alt det andre er topp produkter. Ellers skulle det vel virke rett av boksen som Snekker'n sier ja. (FX 57 er støttet fom bios 1005)

 

Det var jo en særdeles vellykket temperatur på chiset alex100, er "normal bruk" surf, eller spill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og lurer på om det er noe spesiellt jeg må huske på når det gjelder hovedkortet, må sansynligvis oppgradere BIOS, men mulig det er mere jeg bør være oppmerksom på!

Blir jo kjempebra det der :thumbup:

Bare huske å sette minnet til CAS 2,5. Det kjører bare CAS2 på Intel. Og skal jeg være veldig ærlig syns jeg den psu'en virker litt lurvete, med tanke på at alt det andre er topp produkter. Ellers skulle det vel virke rett av boksen som Snekker'n sier ja. (FX 57 er støttet fom bios 1005)

 

Det var jo en særdeles vellykket temperatur på chiset alex100, er "normal bruk" surf, eller spill?

Suverent, takk for tipset.

 

Hva mener du med at psu'n virker lurvete?

 

Tok denne fordi den fikk knall kritikk uansett hvor jeg leste samt at den har en ganske cool løsning når det gjelder kabler, man bare setter på de kablene man har bruk for og alle kabler kommer vistnok i flere lengder.

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308851&cks=PLC

 

 

Edit: Sjekk review

 

http://reviews.pimprig.com/power_supply/hi..._us_version.php

 

http://www.nordichardware.se/Recensioner/?...5&skrivelse=360

Endret av Retroboy
Lenke til kommentar
Retroboy Skrevet 17/08/2005 : 18:07

Suverent, takk for tipset.

 

Hva mener du med at psu'n virker lurvete?

Bare at jeg er litt skeptisk til den ;)

Det er svært vanskelig og finne skikkelige tekniske data på den, på hjemmesiden til Hiper finner jeg bare linker til diverse tester, og det som er testet heter Hiper 580R, og ikke HPU-4K580, som er den jeg har sett på feks Komplett. ( godt mulig de er like?)

Videre er de 580Wattene fordelt på en slik måte at man har masse Amps på 3,3+5V, og ikke fult så imponerende på 12V 1+2. Jeg er også litt skeptisk til 2 vifter, det suger sikkert veldig bra, men blir en potensiell støykilde. På bilder ser man også at kjøleelementet er litt lite, som også krever mer viftefart.

 

Og til slutt, når jeg kjøper psu er jeg uten etter effekt, ikke kule selvlysende "verktøykasser" i plast, lysende kabler osv. Alt sånn dilldall utenom, går etter min mening ut over kvaliteten på det som virkelig teller. Sammenliknet med noe til samme pris, uten dill.

 

Men når alt det er sagt, er jeg ikke i tvil om at den fint kan drive ditt system, det er den mer en kraftig nok til. Og det med ledningene er jo svært praktisk (Selv om også det er et punkt som kan gi problemer hvis det ikke er av perfekt kvalitet, vakkel, brente kontakter).

Jeg er har da bare fått litt inntrykk av at dette er et produkt for dem som lar seg blende av masse WATT og kule løsninger, men som ikke bryr seg like mye om det tekniske...

Og alt dette er bare mine subjektive meninger etter og ha prøvd og finne frem i jungelen av psu'er, så du trenger ikke ta det så veldig tungt, kanskje er den bedre enn jeg tror :)

Lenke til kommentar
Ser det er noen som har problemer med 4 x minnebrikker på dette kortet. Satt akkurat i 2 brikker til. Kjører nå 4 x 512MB med BH-5 brikker. Har ikke merket noen problemer enda ihvertfall. Eneste minuset er selvsagt at man må kjøre 2t med 4 brikker.

Klokker du like langt med 4 brikker som med 2 ?

Veldig bra om det fungerer ok,for om det kunn har innvirkning på valget mellom 1T og 2T har jo dette mindre å si ved bruk i programmer som trenger mye minne.

Lenke til kommentar
Klokker du like langt med 4 brikker som med 2 ?

Veldig bra om det fungerer ok,for om det kunn har innvirkning på valget mellom 1T og 2T har jo dette mindre å si ved bruk i programmer som trenger mye minne.

Klokker faktisk lengre med 4 brikker enn med 2. Dette er nok pga at de nå står på 2t. Med 2 brikker så klarer de ca 433MHz cl.2 -2 -2 -5 1t. Med 4 brikker klarer jeg 450 cl.2 -2 -2 -5 2t. Har ikke prøvd med 2 brikker å 2t, da dette ikke er aktuelt å bruke uansett. Grunnen til jeg ikke kommer så langt med BH-5 brikkene er selvsagt fordi jeg ikke får gitt de mer enn 3v. Vurderer å ta en vmod, slik at jeg får gitt de 3.3v.

Lenke til kommentar

Jeg var dum nok til å installere siste bios.... pc'n har aldri vært så ustabil som etterpå, selv om jeg hadde siste chipset driver.....

 

ikke engag stabil på 30% underklokk på ALT.....

 

Installerte 1008 igjen og alt er oki... :p

 

 

Med 1013 kunne jeg ikke:

 

Sette vcore over 1.5v

Endre på Hypertrading multiplyer.

Endre spenning på minnet

Endre Minne\CPU forhold...

Endret av SatanClaws
Lenke til kommentar
Jeg var dum nok til å installere siste bios.... pc'n har aldri vært så ustabil som etterpå, selv om jeg hadde siste chipset driver.....

 

ikke engag stabil på 30% underklokk på ALT.....

 

Installerte 1008 igjen og alt er oki... :p

 

 

Med 1013 kunne jeg ikke:

 

Sette vcore over 1.5v

Endre på Hypertrading multiplyer.

Endre spenning på minnet

Endre Minne\CPU forhold...

det der må være den råtneste biosen updaten jeg har lest om noen gang.

Lenke til kommentar
Retroboy Skrevet 17/08/2005 : 18:07

Suverent, takk for tipset.

 

Hva mener du med at psu'n virker lurvete?

Bare at jeg er litt skeptisk til den ;)

Det er svært vanskelig og finne skikkelige tekniske data på den, på hjemmesiden til Hiper finner jeg bare linker til diverse tester, og det som er testet heter Hiper 580R, og ikke HPU-4K580, som er den jeg har sett på feks Komplett. ( godt mulig de er like?)

Videre er de 580Wattene fordelt på en slik måte at man har masse Amps på 3,3+5V, og ikke fult så imponerende på 12V 1+2. Jeg er også litt skeptisk til 2 vifter, det suger sikkert veldig bra, men blir en potensiell støykilde. På bilder ser man også at kjøleelementet er litt lite, som også krever mer viftefart.

 

Og til slutt, når jeg kjøper psu er jeg uten etter effekt, ikke kule selvlysende "verktøykasser" i plast, lysende kabler osv. Alt sånn dilldall utenom, går etter min mening ut over kvaliteten på det som virkelig teller. Sammenliknet med noe til samme pris, uten dill.

 

Men når alt det er sagt, er jeg ikke i tvil om at den fint kan drive ditt system, det er den mer en kraftig nok til. Og det med ledningene er jo svært praktisk (Selv om også det er et punkt som kan gi problemer hvis det ikke er av perfekt kvalitet, vakkel, brente kontakter).

Jeg er har da bare fått litt inntrykk av at dette er et produkt for dem som lar seg blende av masse WATT og kule løsninger, men som ikke bryr seg like mye om det tekniske...

Og alt dette er bare mine subjektive meninger etter og ha prøvd og finne frem i jungelen av psu'er, så du trenger ikke ta det så veldig tungt, kanskje er den bedre enn jeg tror :)

Her er jeg faktisk ganske enig med deg når det gjelder alt dilldall rundt, derfor bestillte jeg den ikke så "dilldallete" versjonen uten selvlysende kabler og neonlys.

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309565&view=detailed

 

Hiper 580R er serien som består av HPU-4K580 og HPU-4B580, hvor HPU-4B580 er versjonen i blått med selvlysende kabler og neonlys og HPU-4K580 er versjonen uten.

 

Her er ennå en test med masse teknisk info : http://www.3dgameman.com/forums/showthread.php?t=36459

 

Det er helt tydelig at du har litt mer "peil" på PSU en det jeg har for jeg har for det meste gått ut fra reviews, støy, enkelhet osv. og ikke så mye ut fra de tekniske detaljene.

 

Her følger det som jeg fant av teknisk info opg det hadde vært fint om noen gi en kommentar på dette, bare så jeg ikke installerer noe som er "crap"

 

Features:

- Unique user friendly modular design to reduce excess cables.

- Patented design device extension cables.

- Supports ATX up to v2.2 & Intel BTX configuration.

- Complies with all Intel & AMD CPU specification requirement.

- Gold Plated connector, preventing rust & bad connection.

- High efficiency APFC (Active Power Factor Correction).

- Connects up to 4 SATA HDD + 8 other component devices.

- Dedicated PCI-E connector.

- EZ-Grip Molex connector.

 

- Power Train:

· 580Watt continuous output. (Peak Load 630 watts)

· Newest ATX 2.2 with 2 x 12V connection

 

- Chassis:

· Full 1.0 mm Japanese Steel

· Complete Mesh Body

· High Gloss Titanium Coating

 

- Cooling System:

· Active Thermal Controlled Circuitry.

· 120 mm Long Life Chromed Blade Fan with LED.

· 80 Long Life Chromed Blade Fan with LED

· Power-Off Component Protection design.

 

- Power Delivery:

· Aviation Type heavy duty Enamel Modular Connector (Patent Pending)

· exTension Device Connection Cable(Patented Design)

· UL/CE/TUV Grade Cables

· Gold Plated Connector Pins.

· Braided Power Cables.

· EZ On/Off Connectors.

· Serial ATA Connector.

 

- Stability System:

· Active Power Factor Correction.

 

- Electrical Protection:

· Over Voltage Protection Circuitry.

· Over Current Protection Circuitry.

· Short Circuit Protection Circuitry.

 

Leads/Adapters:

1- 24(20) pin Main Motherboard Lead

1- 4 Pin ATX 12V Motherboard Lead

1- 6 Pin Video Card Lead (for PCI-E Video Card) (Adapter included for SLI)

1- 4 Pin FD Lead (for Floppy drives)

10- 4 Pin Acc Lead (for HD, CD, DVD, etc)

4- SATA Power Lead

 

Specs:

AC input: 100-120Vac/200-240Vac 8/5A 60/50Hz

+3.3V: 32A

+5V: 36A

+12V1: 20A

+12V2: 18A

-12V: .8A

5VSB: 2.5A

Combined maximum peek output +3.3V / +5V: 280W (+12V is 360W)

Total Power: 580W

 

 

Litt mere detaljer

 

Output Voltages and Currents:

Output Voltage Load Range

Min / Max (Ripple)

+5V: 2.0A / 36A ± 5% (100mV)

+12V1: 0.2A / 20A ± 5% (120mV)

+12V2: 0.0A / 18A ± 5% (120mV)

-12V: 0.0A / 0.8A ± 10% (200mV)

+5VSB: 0.0A / 2.5A ± 5% (70mV)

+3.3V: 0.4A / 30A ± 5% (70mV)

Endret av Retroboy
Lenke til kommentar
Ok. Men er det trygt å erstatte chip-viften med en kjøleblokk av denne typen?

 

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZMNB47J

 

Overklokker ikke.

Jepp, har selv gjort dette og samtidig overklokket min AMD 3500+ til 2,6Ghz. Ingen tegn til ustabilitet her.

Til opplysning kan jeg opplyse om at jeg har erstattet den orginale chipset kjøleren med nevnt kjøleblokk, og ved normal bruk i romtemperatur på 20-25 grader så er chipsettet rundt 45 grader (har temp måler).

Jeg er litt nysgjerrig på den temperaturen.... :yes:

 

Hva slags kabinett har du, hvilke vifter, og hvordan sitter disse?

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SF201T3S

 

Denne typen (bare svart).

 

2 vifter i front, 2 bak og 1 i top.

Lenke til kommentar

Ja, og også Non-Deluxe har annen bios. Hos meg er jeg tilbake på 1006 (Deluxe), etter å ha vært gjennom hele lista...

 

JimRamse Skrevet 17/08/2005 : 20:18

  Ser det er noen som har problemer med 4 x minnebrikker på dette kortet. Satt akkurat i 2 brikker til. Kjører nå 4 x 512MB med BH-5 brikker. Har ikke merket noen problemer enda ihvertfall. Eneste minuset er selvsagt at man må kjøre 2t med 4 brikker. 

Ser ut til at det går ca like langt med 4 her også. Men får du satt DDR tilbake til 400 JimRamse? Det får ikke jeg til, så jeg MÅ klokke for og få de til og kjøre "riktig" fart. Nå klokker jeg jo unsett, men syns det er litt rart det ikke går å kjøre orginalt...

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Premium-kortet virker til å være et knallkort.

 

Har ikke orket å tukle så mye med det, men det har kjørt alt jeg har prøvd hittil uten problem. Det er helt klart det beste kortet jeg har testet hittil. Ikke noe kødd med bugs av noe slag ennå ihvertfall.

 

CPU-temp kan man ikke stole på. Fra man starter prime til den klatrer 4-5c tar det ALT for lang tid til at det er core-temp som måles. Det er mest sannsynlig en sensor som sitter i socket.

Etter noen min med 100% load så virker det som CPU-temp nærmer seg. Har ikke fått målt temp på HS ennå, men tempen som raporteres virker sannsynlig i forhold til vcore og kjøling.

 

sys-temp er ikke chipsett. I så fall er den skikkelig på bærtur. Jeg har målt med et skikkelig termometer (UEI DT200 - Type K) og jeg har 53c på chipsett under full load. Ikke 39c som raporteres.

 

280prime.PNG

Lenke til kommentar

Kom på en annen liten ting Retroboy, jeg har samme Corsair C2, men i 512MB utgaven, og hos meg er SPD, altså det hk'et setter minnet til automatisk (hvis du har alt på auto) 3.3.3.8 som er veldig slapp timing, så anbefaler deg og sjekke at du i alle fall har CAS2,5 og ikke 3 når du får det opp og gå. Er ikke sikker på om dette vil skje hos deg, men ville bare nevne det. Litt bortkastet med såpass relativt greie brikker, hvis de kjører som de dårligste. ;)

 

Når det gjelder mitt "lurvete inntrykk" av psu, er det som sagt bare min oppfatning, og viste faktisk ikke at det var mulig og få den uten all jallan heller. Bare det forbedrer saken noe. Uansett, det er helt sikkert ikke "crap" og den er garantert mer enn kraftig nok til ditt system. Tallene du oppgir, ser også i seg selv gode ut.

 

Jeg har vel allerde sagt hva jeg er skeptisk til: (2 vifter, pluggene, jalla'n, og litt høy Watt rating) Den yter som et eksempel mindre på 12V enn feks Mist 500W, og den har 60Watt mindre 12V enn Tangan's 580Watter også. Men det betyr ikke at det er crap. Den yter jo sine 580 watt totalt, og mer en OCZ'en Snekker'n nevner på 12V også. Det er desverre veldig mange måter og oppgi psu ytelse, og det er heller ikke godt og si akkurat hvor man trenger hvor mye heller, men skal jeg kjøpe en ekstra kraftig psu er jeg nok personlig mest opptatt av 12Volten.

 

Men la nå ikke min mening bli det eneste saliggjørende her, jeg har jo bare lest om den, og fikk i grunn et litt dårlig inntrykk, ikke minst pga at jeg fant lite opplysninger om den relle effekten på hjemmesiden. Og jeg syns noen de testene jeg så på virket litt lite seriøse. Å teste en 580Watt psu på en gammelA64 @ 2,2Ghz, med en disk og et Nvidia 5000 serien skjermkort, er ikke akkurat den store ild-dåpen, Selv en 300Watt Q-tech ville kjørt det uten noe tull.

 

Men den trenger altså ikke være dårlig til tross for min skepsis.

Det blir vel bare som et eksempel, det samme som at en Pioneer bilstereo forsterker på 120Watt yter omtrent det samme som en Phoenix Gold forsterker på 50Watt. Pioneer bilstereo er ikke dårlig av den grunn. Muligens en dårlig metafor, men kom ikke på noe mer folkelig. :roll:

Lenke til kommentar
Jeg har vel allerde sagt hva jeg er skeptisk til: (2 vifter, pluggene, jalla'n, og litt høy Watt rating) Den yter som et eksempel mindre på 12V enn feks Mist 500W, og den har 60Watt mindre 12V enn Tangan's 580Watter også. Men det betyr ikke at det er crap. Den yter jo sine 580 watt totalt, og mer en OCZ'en Snekker'n nevner på 12V også. Det er desverre veldig mange måter og oppgi psu ytelse, og det er heller ikke godt og si akkurat hvor man trenger hvor mye heller, men skal jeg kjøpe en ekstra kraftig psu er jeg nok personlig mest opptatt av 12Volten.

 

Men husk at denne har 2 x 12 V noe som gjør den enda kraftigere,

12v 1 har 20A og 12v 2 har 18A, altså 38A totalt.

 

rating-big.jpg

Lenke til kommentar

Har selv Hiper strømforsyningen, og er vedlig fornøyd med den.

 

Bra:

-Mye effekt

-Man trenger kun koble til de kablene man trenger.

-Kablene er tredd inn i strømpe, noe som gjør de veldig fine og det ser mer ryddig ut i kabinettet.

-Viftene bråker veldig lite.

-Er både 20 og 24 pins hovedkabel

-Fint blått lys på baksiden av pc'n.

-Kommer i fin boks som kan brukes til masse rart.

 

 

Dårlig:

I mitt kabinett (Beantech Igloo 1) er det en støtteplat for å sette strømforsyningen på. Støtteplaten kommer i veien for gitteret til 120mm viften. Jeg måtte bøye denne litt for å få PSUen plassert ordentlig. Dette er ikke noe stort problem, og det er sikkert ikke dette problemet med andre kabinetter.

 

Den virker veldig stabil, og jeg har ikke hatt noen problemer med den.

Lenke til kommentar

Ang PSU... Mist sine er vel noe av det beste du får med tanke på 12v ???

Selv har jeg en Forton Sorce Blue Storm, 500a, 500w peak/max eller 460w RMS...

Synes det er rottent at mange merker oppgir MAX effekt og ikke RMS effekt...

 

Hva i %¤ skal du med max/peak effekten i en pc ???

 

Snart begynner vel psu leverandørene med PMPO lignende effekt målinger...

Endret av SatanClaws
Lenke til kommentar
Ang PSU... Mist sine er vel noe av det beste du får med tanke på 12v ???

Selv har jeg en Forton Sorce Blue Storm, 500a, 500w peak/max eller 460w RMS...

Synes det er rottent at mange merker oppgir MAX effekt og ikke RMS effekt...

 

Hva i %¤ skal du med max/peak effekten i en pc ???

 

Snart begynner vel psu leverandørene med PMPO lignende effekt målinger...

Misten har ikke noe mere enn denne, misten har 2 x 18A så denne har en 20A og en 18A ergo skulle denne være bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...