Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Det er forskjell på servicen hos Nettbutikkene. Snekker' n har "most" tre-fire DFI hovedkort og fått nye av Netshop selv om han overklokker. Jeg hadde brukt Zalman passive chipsetkjøler og mistet garantien hos MPX. Fikk det sendt i retur uten noen tilbakemelding. Dårlig gjort! :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er forskjell på servicen hos Nettbutikkene. Snekker' n har "most" tre-fire DFI hovedkort og fått nye av Netshop selv om han overklokker. Jeg hadde brukt Zalman passive chipsetkjøler og mistet garantien hos MPX. Fikk det sendt i retur uten noen tilbakemelding. Dårlig gjort! :cry:

Ja det er forskjell.

Men nå har ikke problemene med DFI kortene noe med overklokking å gjøre,men med SLI oppsett ved bruk av 7800GTX kort.

Ingen av de tilsendte DFI kortene kom så langt at de ble klokket, de kollapset på std oppsett i SLi, ja sogar så klarte ikke enkelte kort å starte i SLI engang.

En annen ting er jo at du ikke mister garantien på et DFI kort om du klokker det, det er jo nettop til overklokkerne DFI henvender seg .

Lenke til kommentar
Trond B Skrevet 14/08/2005 : 15:53

  Det er forskjell på servicen hos Nettbutikkene. Snekker' n har "most" tre-fire DFI hovedkort og fått nye av Netshop selv om han overklokker. Jeg hadde brukt Zalman passive chipsetkjøler og mistet garantien hos MPX. Fikk det sendt i retur uten noen tilbakemelding. Dårlig gjort! 

Det var jo særdeles kipt da Trond B. :cry:

Mildt sagt forvirrende dette med bruk av Zalman på chipset. Nå snakker vel du om DFI kanskje?, men har uansett vondt for og tro at det er så veldig anderledes fra Asus på akkurat dette punktet.

Man bør nok rett og slett henvende seg skriftelig til netshop før man tar i bruk Zalman, om man vil beholde garanti. Jeg ser at noen neshops "anbefaler" Zalman isteden for vifte på A8N. Andre igjen advarer mot det.

Og ligger vel også postet et svar fra Asus Sweden (tor jeg det var) som anbefaler det samme (enten i denne, eller A8N- støy tråden).

Mens svaret jeg selv fikk fra Asus Malaysia, vedrørende det samme sa; nei, få tak i den "nye Asus" viften fra din dealer! Men som da min dealer (komplett) angivelig ikke har hørt noe som helst om...

 

Så hva som er ansett som trygt og ikke trygt når det gjelder Zalman er ikke lett og få noe entydig svar på :hmm:

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Det var jo særdeles kipt da Trond B. :cry:

Mildt sagt forvirrende dette med bruk av Zalman på chipset. Nå snakker vel du om DFI kanskje?, men har uansett vondt for og tro at det er så veldig anderledes fra Asus på akkurat dette punktet.

Det var et Asus A8N-SLI Deluxe kort. Har nå et Premium som har fungert meget bra hittil.

Lenke til kommentar

har nettopp fått meg dette hovedkorte og klokka min 2.0ghz til 2.5. når Dram står på auto kjører ramen på bare 266 mhz. om jeg setter til 400 mhz som er standard på ddr3200 ram starter ikke pcen. den stopper rett etter den har funnet harddisker og div. om jeg kjører 333 starter den lett. noen som vet hva som kan være galt ? pcen må ha startet på 400 mhz når jeg var rundt 2.2 ghz. Prøvde å kjøre benchmark read i aida32 og fikk 6000 mb, mens nå på 333 og 2.5 ghz får jeg bare 5500.

Lenke til kommentar
linthoo Skrevet 14/08/2005 : 19:58

  har nettopp fått meg dette hovedkorte og klokka min 2.0ghz til 2.5. når Dram står på auto kjører ramen på bare 266 mhz. om jeg setter til 400 mhz som er standard på ddr3200 ram starter ikke pcen. den stopper rett etter den har funnet harddisker og div. om jeg kjører 333 starter den lett. noen som vet hva som kan være galt ? pcen må ha startet på 400 mhz når jeg var rundt 2.2 ghz. Prøvde å kjøre benchmark read i aida32 og fikk 6000 mb, mens nå på 333 og 2.5 ghz får jeg bare 5500. 

Høres ikke ut som det er noe galt i det hele tatt. Men det høres ut som dine minnebrikker ikke klokker så veldig langt. Og du må bare finne den "gyldne middelvei" mellom cpu og minneklokk. Ofte kan det nok lønne seg og klokke så langt minnet tillater, fremfor en høy cpu klokk, med minnet kjørende veldig sakte. Men det kommer jo da alt an på hva slags oppgaver det er snakk om.

Du må nok bare prøve deg frem med forskjellig multipler, og DDR innstillinger, og også minnetimings kan du forsøke og endre.

 

Hallomann, som Snekker'n nettopp svarte på, er ikke probe et viftestyrings program, men et overvåkningsprogram. Hvis du enabler Q-fan styrer Q-fan viftefarten, ettersom hvilke innstillinger du setter, target temp osv.

Lenke til kommentar

Mange spør om tempraturer på den passive chipsettkjølern på Premiumkortet, vel jeg tenkte jeg fikk skjekke dette og samtidig se om det var rom for en enkel forbedring :-)

 

Jeg laget meg en enkel kanal av noen plexibiter for å se om dette kunne hjelpe.

Her er noen bilder.

 

 

10.jpg

 

11.jpg

 

12.jpg

 

13.jpg

 

14.jpg

 

Her er så resultatene

 

Uten kanalen: Idle temp. 47,8 grader. Load. 52,5

Med kanalen: Idle temp. 35,5 grader. Load. 39,4 grader

 

Romtempratur ca 25 grader .

 

NB: disse tempraturene er målt med en sensor limt på den passive chipsettkjølern.

Altså på denne.

6.jpg

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Snekkern er det der tempraturer på hovedkortet eller CPU eller noe?

Værtfall uansett jeg har to papst vifter på 120mm gående, og tempen på hovedkortet mitt er stabilt på 35-38 ca har aldri sett den gå lavere eller høyere værtfall.

CPUen ligger på 35 grader i idle tror jeg, ifølge bios, load er jeg ikke helt sikker på, men den ligger vel på noe rundt 40 vil jeg tro.

Skjermkortet ligger stabilt på 46 ca i idle tilstand og mellom 50-60 i load, har ikke sett den godt høyere.

Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 15/08/2005 : 02:43

og tempen på hovedkortet mitt er stabilt på 35-38 ca har aldri sett den gå lavere eller høyere værtfall.

Nei, det er nok fordi den temperaturen ikke er på chipset. Det er i alle fall hva som er på Deluxe. Har ikke klart og få noe nøyatig svar fra Asus på hvor sensoren sitter, men etter litt forsøk med kuldespray og varmluftpistol her, virker den til og sitte i nærheten av chipset og sata kontaktene et sted.

Snekker'n kan kanskje bekrefte om dette også er tilfelle på Premium. Har du slike svingninger i Probe MB også Snekker'n?

Forresten en veldig bra løsning du har laget deg der må jeg si :thumbup: , når det klokkes er det vel ikke og forakte litt ekstra kjøling av strømforsynings delen på hk også, og den sitter vel der på Premium også.

Lurer på om jeg skal lage noe liknende selv, den ribben som sitter der heatpipen på Premium ender (strømforsyningen) blir veldig god og varm hos meg. Den kommer på tvers av psu viften...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...