Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Er stabil i Torture test... Aldri noe som kræsjer, har vannkjøling fra Aquacomputer.

 

Akkurat nå er jeg noen hundre km fra pc'n, pga sommerjobb, så jeg husker ikke hva minnet kjører på akkurat nå, enten 300 MHz x2 med milde timings, eller 250 mhz x2 med aggresive timings.....

 

 

Her er i allefall ca max av hva jeg har klokka:

 

2817 Mhz

 

 

Har vel boota på 2880 MHz, men klarte ikke ta screenshot da...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minne til dette hovedkortet?

 

kjører nå med to 512 hyperX brikker, men sliter litt med bf2, har hørt at løsningen på dette problemet er å kjøre med 2gb minne. Noen som vet hvilke som funker bra med dette hovedkortet?

 

Er vel ikke mulig å kjøpe 2 512 til og kjøre dual er det det?

Lenke til kommentar
Alcoholiday Skrevet 30/07/2005 : 13:19

Ser ikke ut til å fungere med 4 brikker på 333 eller 400, 1T eller 2T. Kommer inn i windows og kjører 3Dark ect, men prime feiler. I tillegg feiler memtest.

 

Brikkene er av Crucial Ballistix Tracer og feiler ikke på mine egne systemer, problemet må ligge hos Asus kortet.

 

Ok, hjertelig takk for tilbakemeldingen Alcoholiday (selv om jeg ikke likte budskapet...)

Jeg sitter faktisk selv i dette øyeblikk og venter på 2 nye Corsair 4400C25 (2x512) brikker. Målet med disse er først og fremst klokking, men vil først prøve de sammen med de Corsair C2 brikkene jeg har fra før av (2x512), for og få litt mer erfaring med det på denne fjøla.. he he, fjøla...

Så skal poste mine resultater med den saken til uka.

 

Men så hva gjør du nå da Alcoholiday, gir du opp og kjører 2, er det 4x256 eller?

Hvis du gidder kan du gjerne ramse opp hvilke bios du har prøvd også, som du kanskje har sett jeg har mast mye om, er det hos meg betydelig forskjell i klokkeevne (stabilitet) med forskjellige bios. Bruker 1006 nå, som tar meg til 2,94Ghz max, alle de nyere stopper ved ca 2,78Ghz.

 

Er det ikke forresten herlig og liksom være den som skal ha peiling, hjelpe sin noob nabo, også blir det bare kål og surr!?? :p

Etter litt mere tweaking i dag konkluderer jeg med at 4 brikker er håpløst. Har prøvd det som er av bioser på Asus ftp side, men ingen forskjell. Ente opp med å kjøre på 10.06.

 

I tillegg la jeg mærke til i cpu z, at det som skulle være en Venice var Newcastle...

Litt dårlig av Netshop hvis de navngir CPUen til Venice også selger de en Newcastle. Eller er det Cpu-Z som leser feil?

 

Uansett endte det med at jeg solgte fyrn et sett med Corsair XMS brikker jeg hadde liggende så systemet er da oppe å går.

Lenke til kommentar

Uansett endte det med at jeg solgte fyrn et sett med Corsair XMS brikker jeg hadde liggende så systemet er da oppe å går.

He he, så det endte lykkelig for deg da i alle fall. ;)

Det er vist ikke helt uvanlig at CpuZ blander litt, bør i alle fall bruke nyeste version. Men kommer den opp som 130nm også?

Eneste helt sikre måten er vel i grunn og se på selve cpu, og se at det står BPBOX for Venice (Newkastle var vel AXBOX tror jeg).

Lenke til kommentar

Hei. Skule trenge lit hjelp når det gjelder innstillinger i bios når det gjeller en "normal" overklokking.

 

Jeg har:

 

Asus A8N SLI Deluxe (939 - Flash 1010)

AMD Winchester 3000+ (boxed kjøler)

4 x 512 mb Twinmos PC 3200 (2x dualpack)

Gainward 6600GT

2 x 160g s-ata Samsung (raid)

Soundblaster Audigy 2 zs

PSU Hiper 525W 24-pin

4 X 80mm vifter i chieftec kasse (midi)

 

Trenge litt tips på hvorddan jeg skal gøre. Jeg har lest tråden for dette hovedkortet men det fungerte heller dårlig(måte resete hele biosen på hk).

Hvordan fungerer det egentlig med 4 minnes brikker sammen med denne cpu'n?

 

Hvilke instillinger kan jeg bruke ved overklokking av CPU og minne?

Endret av Phyx
Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 02/08/2005 : 21:03

  Kjenner noen til noen modifiserte BIOS med muliget for høyere volt-settings på CPU osv?

Jeg kjenner ikke til om det er noen biosmodder ute, men OK.no her lagt ut en beskrivelse av en hardmod for høyere V-core, samt en kanskje litt dårlig løsning for Vdimm økning++ Her. Men det konkluderes vel forsjåvidt med at du heller burde kjøpt DFI hvis du er på "feil" side av 1,65V

Hvis du har Venice eller annen 1,4V defoult cpu er det såvidt jeg vet slik at du kan få 1,65V med bios før 1010, fom 1011 er det max 1,55V. Tør ikke si dette med 100% sikkerhet, men tror det er slik.

 

Og Phyx, som du ser i denne tråden er det litt forskjellig hvor velykket det er med 4 brikker, med det er ikke så mange erfaringer og finne. Får 2 nye her i morgen så da skal jeg også teste litt. Resten av spørsmålet ditt er for meg litt uklart, vet ikke helt hva det er du ikke får til, eller får til... :)

Lenke til kommentar

Vet at dette har vært oppe i denne tråden før, men å lese igjennom 118 sider med post er ikke fristende, men skal starte når dette er skrevet.

 

Jeg har en kamerat som har skaffet seg dette HK og han sliter med at det ikke kommer noe bilde på skjermen, ikke bios oppstarts bildet en gang. Han har PCI skjermkort liggende på jobben hvor vi jobber som han skal hente etterpå eller imorgen om det ikke kommer noen løsning. Håper derfor at noen har bedre hukommelse enn meg til å komme med noen tips på "Svart skjerm ved oppstart" problemet. Spesifikasjonen han har er: Skjermkort Gainward 6600GT kort - Goes like hell versjon. 3000+ CPU og 1024MB (2x512MB) Kingston HyperX minnebrikekr. Samt en 74GB Raptor disk.

 

Dette har han prøvd:

- Sjekket at SLI selector står til single card.

- Prøvd PCI express skjermkortet i begge PCIx16

- Prøvd "Metode 2" på side 1 i denne tråden, ang å resette bios.

- Prøvd å sette Raptor disken fra de røde Silicon SATA kontrollene til de svarte NF4 SATA portene, jeg ba ham plugge den i 4'ern.

 

Men jeg mener å huske at det med "svart skjerm" når man har satt sammen utstyret og fyrer opp for første gang og håper at noen husker bedre enn meg.

Jeg skal starte å lese litt i denne tråden også. :)

Lenke til kommentar
SatanClaws Skrevet 04/08/2005 : 23:09

  Har han ATI kort ???

Han sier vel Gainward 6600GT glh, altså Nvidia :)

 

Hadde ikke noe som helst prloblem med samme skjermkort og Raptor her...

Men siden du ikke nevner det på lsiten over prøvde ting Zimon, mange har diverse problemer med minne på dette hk. Har du prøvd en og en brikke, og VET du at skjermkortet er i orden?

Lenke til kommentar

Som nevnt i forrige post så er det en kollega av meg som hadde problemet, merk hadde. :) Han kastet burken og seg selv i bilen og kjørte til meg. Vi slang opp en skjerm ekstra på ett bord og feil funnet og løst.

 

Problem var nok at han hadde satt begge HyperX brikkene i samme minnekontroller eller at en eller annen strømplugg ikke satt skikkelig i. Mest sannsynigvis det første, for jeg flyttet ene brikken over slik at de står i hver sin blåe socket og da fyra maskin opp med skjermbilde.

 

Nå har han fått lagt inn OS, oppdatert med win update, lagt inn nyeste drivere. Så case closed. :)

 

Takker i allefall for innspill, godt å ha dette forumet. :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått prøvd litt med 4x512MB brikker her, og har ikke støtt på noe problemer med det så langt i alle fall. Har nå kjørt noen timers memtest og annet med brikkene på 228Mhz uten feil. Kjører da 2T og 2,5.3.3.6 timings.

Kommer nok fint høyere også, men C2 brikkene trives ikke over ca 228Mhz uten kjøling.

Brikkene er 2x512MB Corsair C2 PC3200 og 2x512MB Corsair xms PC4400C25.

Så det virker som det er enkelte minnebrikker som ikke vil bare, siden en del her ikke får det til og kjøre, og ikke selve hk som ikke klarer 4 brikker på en grei måte. Corsair ser da i alle fall ut til og virke fint. Bruker forøvrig bios 1006 og en Clawhammer @2,75Ghz under testingen nå.

 

Eneste jeg har støtt på som er litt rart, eller som jeg ikke helt forstår, er at jeg ikke får satt DDR400 manuelt. Dvs jeg får satt den dit, men når jeg skjekker i Everest ol har jeg fortsatt ikke DDR 400 fart. Så må klokke for og få riktig fart :hmm: .

Lenke til kommentar

Har nettopp bestill deluxe-versjonen av dette kortet, men blir litt nervøs etter å a sett igjennom deler av denne tråden og Asus A8N-SLI Deluxe FAQ. Har etpar spørsmål jeg ikke har funnet svar på ved hjelp av søkefunsjonen her på forumet.

 

-Har drivere og BIOS blitt bra nok til at man kan kjøre stabilt med nvidia-brannmuren? Denne var en av årsakene til at jeg valgte kortet.

 

-Har bestillt den passive chipset-kjøleren fran Zalman. Vil denne bli for varm om jeg samtidig har et passivt kjølt 6600gt grafikkort? De står jo ganske nære.

Har et Lian Li PC6070A med to 80mm vifter i front og en bak, men harddiskene stenger for noe av luftgjennomstrømningen. Akter å kjøre AMD Athlon 64 3500+ med boxed-kjøleren foreløpig, skifter muligens til noe mere støysvakt senere.

 

Takker for svar,

Håbrann

 

 

edit:stavefeil

Endret av Håbrann
Lenke til kommentar

Takker for svar, gsn.

 

Det jeg er bekymret for, er at luftstrømningen i kabinettet skal bli for lav. Er veldig fornøyd med mitt Lian Li PC6070A, men merker at 3 hardisker stenger for noe av lufta. Er det noen som har erfaringer med passiv chipsettkjøler+passiv skjermkortkjøler på dette kortet?

 

Kanskje denne heller ville være å anbefale:

mcx159a.jpg

Swiftek Chipsettkjøler

 

Litt stiv pris, hadde egentlig håpet å greie meg med den passive Zalman'en.

Håper dette ikke blir off-topic for denne tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...