Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Hm.. har liten (les ingen) erfaring med 6.1 høyttaler-sett, men bare for å nevne det: I lydkort-innstillingene hos meg, så har jeg kun valget mellom 5.1 eller 7.1

 

6.1 eksisterer ikke som valg.

 

Ved bruk av 5.1 skal forøvrig bakhøyttalerne koples til den grå utgangen, ikke den svarte, men jeg vet ikke om denne opplysningen hjelper deg noe.

 

Edit: I følge brukermanualen hos logitech, kan det virke som om du skal kople høyttalerne til pc'en som om det var 5.1, og så er det en sånn "bryter-dings" på høyttaler-settet for å få lyd i bak-kanalen. Kan dette stemme?

Endret av hakrist
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hm.. har liten (les ingen) erfaring med 6.1 høyttaler-sett, men bare for å nevne det: I lydkort-innstillingene hos meg, så har jeg kun valget mellom 5.1 eller 7.1

 

6.1 eksisterer ikke som valg.

 

Ved bruk av 5.1 skal forøvrig bakhøyttalerne koples til den grå utgangen, ikke den svarte, men jeg vet ikke om denne opplysningen hjelper deg noe.

 

Edit: I følge brukermanualen hos logitech, kan det virke som om du skal kople høyttalerne til pc'en som om det var 5.1, og så er det en sånn "bryter-dings" på høyttaler-settet for å få lyd i bak-kanalen. Kan dette stemme?

Ja, har bare 5,1 eller 7.1 jeg og. Har testet begge uten at det hjelper noe.

 

Har testet den svarte kabelen og den grå utgangen, og slik må det være for at jeg skal få lyd i bakhøytalerene :thumbup:

 

Kan jeg få den linken til brukermanualen? Denne fikk jeg ikke med av han jeg kjøpte settet av.

Har prøvd alle 3 valgene på den bryteren og uten hell.

Lenke til kommentar
Kan jeg få den linken til brukermanualen? Denne fikk jeg ikke med av han jeg kjøpte settet av.

Har prøvd alle 3 valgene på den bryteren og uten hell.

Fant ikke brukermanualen hos logitech, men på en tilfeldig side hos amazon.com.

 

Her er linken: X-620 manual

 

Edit, til info: Hvis jeg har forstått det riktig, når det gjelder 7 kanals (6.1) høyttalere/lydkort så trur jeg (om jeg ikke tar helt feil) at lydingangen til bakhøyttaleren ligger på den oransje pluggen (sammen med front og sub). A8N-kortet ser ikke ut til å ha denne muligheten på lydutgangen, der er kun sub og senter koplet til den oransje pluggen. A8N støtter kun 8 kanals lyd (7.1) eller 6 kanals lyd (5.1).

Endret av hakrist
Lenke til kommentar

Vel... audigy 2 lydkortene støtter feks 6.1 lyd, men siden dette var uaktellt så :)

 

Syns fortsatt det er litt rart at du ikke får lyd i bakre kanal da. Du skal kople settet til som vanlig 5.1, og da få lyd ut av alle høyttalerne.

 

Etter hva jeg har forstått vil det da være høyttalere-settet som skal sørge for lyd i den bakre kanalen din. Logitech kaller det matrix et eller annet. Sikkert noe som gjøres i forsterkeren som sitter i sub'en. Dette blir ikke reell 6.1, men en slags "fake" upmix av lyd til den bakre kanalen. Så lyden der blir ikke helt riktig, men det skal fortsatt være lyd der.

 

NB! Pga virkemåten til denne 5.1->6.1 konverteringa i høyttalerne så tviler jeg på at du vil høre noe lyd derfra på en slik hvite-noise test som er i lydinstillingene (test av en og en kanal). Du vil ant ikke høre noe lyd før du spiller av noe film eller no, med faktisk surround-lyd på.

 

Trur ikke det er mer du kan gjøre på A8N hovedkortet iallefall for å få dette til å virke (noen får korrigere meg om jeg tar feil).

Lenke til kommentar
Hvordan napper man ut skjermkort på dette hovedkortet?? Fikk litt problemer da jeg skulle ha ut ett av skjermkorta... :blush:

Jeg mener, hva gjør jeg med de hvite "holderene"?

De vite holderne kan du bare "klemme" litt til siden (husker ikek hvilken side.

Da løsner holderne skjermkoret og mens du holder holderne til sides kan du dra ut

skjermkort.

Lenke til kommentar

Driver å hjelper en nabo her med å sette opp et system med Asus AN 8 Sli.

 

Desverre er han nøtt til å bruke 4 Rambrikker, da det er det han sitter igjen med fra forrige system. Har boota å lagt inn XP med 2 brikker og alt virker ok.

Så fort vi setter inn 4 brikker blir systemet ustabilt.

 

Kjører Comandrate 2 T. Prøvd med alle verden timings. Ikke noe hjelper. HAr også prøvd med flere Bioser. Systemet er ikke overklokket.

 

Klarer ikke denne fjøla 4 rambriker? Hva er oppskriften til å få det til?

Lenke til kommentar
Alcoholiday Skrevet 29/07/2005 : 19:34

Klarer ikke denne fjøla 4 rambriker? Hva er oppskriften til å få det til?

Har du lest hele tråden før du spør Alcoholiday..? :p

 

Den skal jo klare det, men på DDR333...

Men såvidt jeg husker er det ikke særlig mange som kjører 4 brikker her, Sjoko husker jeg gjorde det uten problem. ( på DDR 400 Med Winchester cpu)

Men har også sett at OCZ's support angivelig ikke anbefaler 4 brikker på denne "fjøla", og det at hk automatisk setter ned farten fra DDR400 til DDR333 med 4 brikker "for ekstra stablitet" sier vel litt om at problemer kan påregnes.

 

Har desverre ikke noe fasitsvar og gi deg, og det virker som det er veldig mange som har diverse minneproblemer med dette hk, og den bios som funker bra for noen funker dårlig for andre.

Det eneste trikset jeg vet om er vel som du allerede har gjort; sett T2, DDR 333 og forsøk både nye og mindre nye bios.

Er det en Venice?

Lenke til kommentar
Hvordan napper man ut skjermkort på dette hovedkortet?? Fikk litt problemer da jeg skulle ha ut ett av skjermkorta... :blush:

Jeg mener, hva gjør jeg med de hvite "holderene"?

De vite holderne kan du bare "klemme" litt til siden (husker ikek hvilken side.

Da løsner holderne skjermkoret og mens du holder holderne til sides kan du dra ut

skjermkort.

eller så kan man gjøre som meg... knekke de av i første forsøk... de greiene tålte ikke noen ting! huff for noe dritt :p

 

men nå har det kommet en egen tråd om oc av dette kortet :)

Lenke til kommentar

Hvor skal jeg sette mine 2 Raptor disker i Raid 0 på mitt A8N SLI Premium? På Nvidia eller Silicon Image sitt chipsett? Skal de helst stå i plass 1 og 2?

Og for å være helt sikker.... er striping Raid0? Og mirroring Raid1? EDIT: Det har jeg funnet er rett nå....

 

Setter stooor pris på raskt tips og svar. Skal formatere og installere på nytt i morgen. (Eller senere i dag blir det vel nå når klokken er 03.20.. :)

 

Har så store problemer med heng/frys i Battlefield med så bra pc at jeg må legge inn alt på nytt. Ref min post i Battlefield tråden. (Den som vil kan jo lese den, og kanskje hjelpe meg?) Les tråden HER.

 

Takk!

Endret av Spurs
Lenke til kommentar
Alcoholiday Skrevet 29/07/2005 : 23:16

  Takk for svar. Det er en venice 3200. Skal teste litt nå. 

Ja, ok jeg bare lurte. Har hørt at den (fjøla :p ) ikke setter ned farten til 333 på Venice, fordi denne jo skal ha en bedre minnekontroller enn de gamle. Men det er da bare hva jeg har hørt, har ikke lest noe om akkurat det hos Asus. Det eneste jeg har sett der er dette med at 4 brikker støttes ved DDR333.

Si gjerne fra her igjen når du har fått det til/gitt opp da... Det er sikkert mange som lurer litt på det samme.

 

Spurs Skrevet 30/07/2005 : 04:23

  Hvor skal jeg sette mine 2 Raptor disker i Raid 0 på mitt A8N SLI Premium?

Ja, jeg har bare gjort dette med Deluxe, men det er vel samme ulla når det gjelder sata kontrollere.

Jeg har prøvd begge, og endt opp med og bruke Nvidia kontrolleren. Har egentlig ikke noe grunnlag for å påstå at den er noe bedre enn Sil, men den er jo intergrert i chipset, og jeg velger og tro at det kan være en fordel, samt at jeg likte brukergrensesnittet litt bedre, selv om ingen av de egentlig falt helt i smak...

Men det som var hoved grunnen til at jeg gikk over til Nvidia kontrolleren var for og få raskere oppstart. Man kan da disable Sil kontrollern helt, og slippe den prosedyren den kjører ved hver boot.

 

Men hos meg brukte jeg da bare 2 stk raptorer, og ikke noe annet på sata, andre disker var IDE. Så jeg vet ikke om det kan bli noe problemer med både vanlig oppsett og raid på samme kontrolleren. Tror ikke det skal være noe problem, men har altså ikke testet det selv.

Hvis du velger og finne deg i treg oppstart og bruke begge kontrollerne, vil jeg anbefale deg raid på Sil, og single disker på Nvidia.

 

Et lite tips når du skal innstallere Windows, hvis du får problemer med at Windows ikke finner disken (raidet), koble fra alle andre disker helt til Windows er ferdig innstallert.

Og Raid0 er striping ja, høy ytelse, høy risiko... :)

Lenke til kommentar
Alcoholiday Skrevet 29/07/2005 : 23:16

  Takk for svar. Det er en venice 3200. Skal teste litt nå. 

Ja, ok jeg bare lurte. Har hørt at den (fjøla :p ) ikke setter ned farten til 333 på Venice, fordi denne jo skal ha en bedre minnekontroller enn de gamle. Men det er da bare hva jeg har hørt, har ikke lest noe om akkurat det hos Asus. Det eneste jeg har sett der er dette med at 4 brikker støttes ved DDR333.

Si gjerne fra her igjen når du har fått det til/gitt opp da... Det er sikkert mange som lurer litt på det samme.

 

Ser ikke ut til å fungere med 4 brikker på 333 eller 400, 1T eller 2T. Kommer inn i windows og kjører 3Dark ect, men prime feiler. I tillegg feiler memtest.

 

Brikkene er av Crucial Ballistix Tracer og feiler ikke på mine egne systemer, problemet må ligge hos Asus kortet.

Lenke til kommentar
Alcoholiday Skrevet 29/07/2005 : 23:16

Men hos meg brukte jeg da bare 2 stk raptorer, og ikke noe annet på sata, andre disker var IDE. Så jeg vet ikke om det kan bli noe problemer med både vanlig oppsett og raid på samme kontrolleren. Tror ikke det skal være noe problem, men har altså ikke testet det selv.

Hvis du velger og finne deg i treg oppstart og bruke begge kontrollerne, vil jeg anbefale deg raid på Sil, og single disker på Nvidia.

Jeg bruker også Nvidia chipsettet nå. Har disablet Silicon Image. Jeg har en 200GB WD S-ATA disk på plass tre på kontrolleren. Mulig jeg skal da spise i meg litt ekstra oppstartstid, og plassere Raporene på SIL kontrolleren.

Takk for svar og tips.

 

Når det gjelder tipset om Windows installasjon, så fant jeg ut det selv... Flink! :)

Lenke til kommentar
Spurs Skrevet 30/07/2005 : 13:30

Når det gjelder tipset om Windows installasjon, så fant jeg ut det selv... Flink! 

Javist er du flink!!!

Men merk deg at jeg sier jeg ikke vet om det er noe problem og kjøre singel disk og raid på samme kontroller. Jeg tror det skal gå greit. Personlig hadde jeg i alle fall prøvd det først, men jeg er da kanskje også litt hysterisk ifht boot tid. Har en Win for spill og en for annet, så booter hver gang jeg skal gjøre noe annet hvis du skjønner... :)

 

Alcoholiday Skrevet 30/07/2005 : 13:19

Ser ikke ut til å fungere med 4 brikker på 333 eller 400, 1T eller 2T. Kommer inn i windows og kjører 3Dark ect, men prime feiler. I tillegg feiler memtest.

 

Brikkene er av Crucial Ballistix Tracer og feiler ikke på mine egne systemer, problemet må ligge hos Asus kortet.

Ok, hjertelig takk for tilbakemeldingen Alcoholiday (selv om jeg ikke likte budskapet...)

Jeg sitter faktisk selv i dette øyeblikk og venter på 2 nye Corsair 4400C25 (2x512) brikker. Målet med disse er først og fremst klokking, men vil først prøve de sammen med de Corsair C2 brikkene jeg har fra før av (2x512), for og få litt mer erfaring med det på denne fjøla.. he he, fjøla...

Så skal poste mine resultater med den saken til uka.

 

Men så hva gjør du nå da Alcoholiday, gir du opp og kjører 2, er det 4x256 eller?

Hvis du gidder kan du gjerne ramse opp hvilke bios du har prøvd også, som du kanskje har sett jeg har mast mye om, er det hos meg betydelig forskjell i klokkeevne (stabilitet) med forskjellige bios. Bruker 1006 nå, som tar meg til 2,94Ghz max, alle de nyere stopper ved ca 2,78Ghz.

 

Er det ikke forresten herlig og liksom være den som skal ha peiling, hjelpe sin noob nabo, også blir det bare kål og surr!?? :p

Lenke til kommentar
Spurs Skrevet 30/07/2005 : 13:30

Når det gjelder tipset om Windows installasjon, så fant jeg ut det selv... Flink! 

Javist er du flink!!!

Takk for det! :)

Da er det bare å begynne. På en lørdagskveld... jaja...

 

Bare en ting til: Under PCI clock synch. så er valgene Auto, To CPU og 33.33mhz. I boka står det ikke forklart hva foreks Auto står for. Blir 33.33mhz det samme som PCI lock?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...