Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

PioUs-JiN Skrevet 26/06/2005 : 13:32

  jeg la også merke til det med Zalman. Da jeg bytta skjedde det ingen ting med MB tempen på i probe, men kjøleren ble så varm at jeg brant meg.. derfor plaserte jeg en 80mm vifte like ved den, så nå er den kaldere enn den noen gang har vært.

Yes exactly my point! Jeg ser faktisk ikke bort i fra at man også godt kan oppnå kaldere northbridge med Zalman enn med vepsen. Men det krever da i så fall en viss luftflyt rundt den.

 

Asus;

A8N-SLI Deluxe Bios version 1011

1.Support new CPUs. Please refer to our website at: http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx

2.Fixed "ASUS Update" can't update BIOS when using Dual Core CPU.

3.Fixed NOS can't work after enabled NOS by AI-Booster.

4.Set CPU VID Item max value as 1.55V when using 1.40V/1.35V CPU.

5.Fixed it fails to boot when Enabled NOS function.

Kan det kanskje være at din winchester rammes av fix nr 4 her?

Jeg har som sagt 1,65 også med denne bios med Clawhammer. Hva er defoult V-core på winnie da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PioUs-JiN Skrevet 26/06/2005 : 23:26

  hm.. standard vcore er vell ca. 1,35V hvis jeg ikke husker helt feil

 

men du burde fikse slik at man kan få høyere vcore, det hjelper isåfall oss som oc'er 

Ja, min godeste PioUs-JiN, hadde det vært opp til meg skal jeg love deg at jeg hadde fikset dette, du skulle fått 2V :p

 

Men ja, det ser jo da for meg ut som dere rammes av punkt 4 av "forbedringer" på bios. Det var jo et særdeles lite oc vennelig grep fra Asus. De som ikke vil risikere noe lar jo disse innstillingene stå på auto, så jeg forstår egentlig ikke helt hvorfor de har gjort dette...

Lenke til kommentar
PioUs-JiN Skrevet 27/06/2005 : 23:20

  du har så rett pcp160. Dette burde tas opp med asus. faktisk så ergrer jeg meg så mye over dette nå at jeg vurderer å sende en mail til supporten til asus. 

Satt faktisk og tenke litt på akkurat dette med spenninger før i dag selv. Jeg får jo i og for seg kanksje nok med mine 1,65V, dere som bare får 1,55 går jo glipp av mye overklokking. Og har man skikkelig vannkjøl kan man vel gjerne ha enda mer...

 

Men det jeg tenkte på er at jeg har en følelse av en en god del går over til DFI (som i mine øyne egentlig er et "dårligere" hk), men som har skikkelige spenninger på både cpu og minne.

Så hva er det som gjør at ikke Asus tar litt tak i dette tro? Tåler ikke kortet høyere spenning? Eller vil de at klokkere skal gå for DFI?

 

Send gjerne en mail, og øs ut frusterasjonen. ;)

Lenke til kommentar

hm.. kortet tåler jo faktisk mer spenning. jeg fikk jo kjørt 1,65Vcore med bios 1010, men her var det noe annet som gjorde at dette ble ustabilt.

 

Når det gjelder at man kan gå mye lenger.. så ja, jeg ligger på 35 grader i load med kjølingen, så jeg sitter her og er frustrert over at jeg rett og slett ikke får lov til å oc lenger :\

Lenke til kommentar

specs:

AMD Athlon 64 4000+ 2.4GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/vifte

XFX GeForce 7800GTX 256MB GDDR3, HDTV 450MHz, PCI-Express,Dual-DVI/ViVo,Retail

Kingston PC3200 HyperX DDR 1024MB KIT Non-ECC Ultra Low Latency (2-2-2-5-1)

Asus A8N-SLI, nForce4 SLI,Socket-939 ATX,S-ATA, GbLAN,Firewire,DDR, PCI-Ex16

Tagan Strømforsyning ATX 480W 2force TG480-U22, Dual Fan, 2XPCI-E, 20/24pin

 

Jaja, hvor skal jeg begynne.

Etter en laaaaang ventetid så kom endelig posten på min dør i går med min nye dator.

Etter å ha koblet den opp (som var et helvete) så får jeg bare feilmeldinger og blåskjermer.

 

Altså:

Først fikk jeg beskjed om at det var noe galt i systemet (ntoskernl fil feil)

Så jeg tenkte jaja. da legger jeg inn windows xp på nytt...

 

Jeg booter fra XP CD`n og installerer derifra- MEN jeg får ofte at enkelte filer ikke vil kopiere seg over fra CDn. Så jeg prøvde 3 forskjellige XP CD`r, og så måtte jeg slette hele C: min for å legge inn XP på en blank partisjon (mista alt på C: argh..)

 

MEN etter jeg har da klart å kopiere over systemfilene og skal begynne å installere selve windows xp (Du vet, da den starter selve XP operativsystem installasjonen) så får jeg alltid blåskjerm. Dette skjer alltid på forskjellig stadie av installasjonen og feilmeldingen er stortsett ny hver gang. et eller annet med "bla bla pool", og en gang var det noe med "memory management" osv (masse forskjellig, står alltid noe om "fysisk memory dump" nederst på blåskjermen)

 

Jeg er rimelig sikker på at jeg har koblet riktig og jeg har sjekket bios at strømmen er riktig til de forskjellige tingene.

Minnebrikkene er satt i A1 og B1 slots og alt ser riktig ut.

 

Så mitt problem er at jeg forstår det er noe riktig galt et sted, siden jeg får blåskjerm hver jævla gang jeg prøver å installere XP.

 

Har prøvd å installere på flere forskjellige Harddisker så HDD skal ikke være problemet, selv om blåskjermen har påstått det flere ganger og.

 

Fjernet alle unødvendige kort osv i maskinen, så det som står i er

grafikkkortet, prossesoren og minnebrikkene. samt nye DVD brenneren og 1 WD 160gig harddisk.

 

Trenger sårt hjelp!!!

 

 

Ja da sjekket jeg Hovedkortet på komplett.no og kom over denne brukeranmeldelsen:

 

"Ram problemer, 2005-01-27

Anmelder: StikeEagle

 

Noe problemer me å få pcn i gang,da du må koble til endel strøm her og der.

HK hadde ikke lyst å jobbe sammen med mine Kingston HyperX (2 2 5 1) Ultra low latency brikker.

Ellers ett ok kort."

 

 

Her er en fyr som har samme Hovedkort og Minne som meg, og han poengterer at disse har problemer med å funke sammen.

 

Setter stor pris på enhver hjelp.

takk.

 

mvh André.

Lenke til kommentar
Nei,

og nei.

 

Har ikke floppy, så ang biosupgrade vet jeg ikke hvordan jeg gjør.

Hvor finner man forresten nyeste bios, var så mange forskjellige på Asus sidene.

OK, nye bioser løser alltid endel problem, så det kan være at det gjør biffen.

Normalt så er det jo enklest å oppdatere fra windowsen, men siden du ikke kommer så langt så må du nok gjøre det "the old fashion way".

 

Få lånt deg en floppy. Nyeste bios kan laster ned fra Asus. Lag deg en win98 oppstartsdisk på en annen pc. Kopier over bios og awdflash.

AWDflash og bios kan også lastes ned fra her:

Bios'er

Boot og flash.

 

Men, hvis det er minnet som bråker så er det en liten sjans for at du klarer å installere windows dersom du prøver med bare en minnebrikke. Så kan du jo oppgradere biosen derfra.

 

Ettersom hva jeg har skjønt fra diverse fora så er det litt sånn 50/50% om de minnebrikkene virker på det kortet. For noen funker det helt fint. For andre så har de vært nødt til å kjøre single-channel for å få det til å virke. Men igjen, en bios-update gjør ofte susen.

 

Edit: Nedlastingsidene til ASUS finner du her: http://support.asus.com/

Endret av hakrist
Lenke til kommentar

pcp160: Jeg har selv gått over til DFI nettop pga jeg ville ha høyere spenning på minnet. Jeg tror ikke asus kan gi mer spenning på minnet bare ved en bios oppdatering, det kan være med kvalitet og kjøling av kondensatorer.

 

Hva du mener med at DFI er et "dårligere" kort vet jeg ikke helt, chipsettet er mer stillegående, flere instillings muligheter i bios og som sagt spenningen.

 

Asus kortet er forsåvidt mye billigere, Asus kortet koster mindre en det billigste DFI kortet, og det støtter ikke SLI og har bare 4 sata tilkoblinger og 0 bundle.

Lenke til kommentar
gsn Skrevet 28/06/2005 : 13:09

  pcp160: Jeg har selv gått over til DFI nettop pga jeg ville ha høyere spenning på minnet. Jeg tror ikke asus kan gi mer spenning på minnet bare ved en bios oppdatering, det kan være med kvalitet og kjøling av kondensatorer.

 

Nettopp, da er du et glimrende eksempel på hva jeg mener. Det er vel relativt mange DFI eiere som kommer fra Asus, akkurat pga dette med klokking.

 

gsn Skrevet 28/06/2005 : 13:09

Hva du mener med at DFI er et "dårligere" kort vet jeg ikke helt, chipsettet er mer stillegående, flere instillings muligheter i bios og som sagt spenningen.

 

Asus kortet er forsåvidt mye billigere, Asus kortet koster mindre en det billigste DFI kortet, og det støtter ikke SLI og har bare 4 sata tilkoblinger og 0 bundle.

He he, nei jeg skrev også "dårligere" (i gåseøyne) Og er nesten glad du tok det opp. For jeg angret i grunn litt på at jeg skrev det uten forklaring :blush:

 

For det jeg mente var i grunn bare det du nevner, pris, sata raid controllere, og pakken. (trodde ikke det hadde dual Gbit lan heller, men det ser jeg det har ;) )

 

A8N må da være noe av det mest komplette hk man kan få i denne prisklassen, og da er det trist at det ikke har bedre klokkemuligheter.

Lenke til kommentar

Asus kortet har jo gode klokke muligheter, det er vell heller DFI som har eksepsjonelle klokke muligheter, si en annen produsent som kan sette minnet på 4V ? :p

 

Men du har helt rett i at asus kortet gir mer for pengene, kjøper du det billigeste DFI kortet (1300kr på netshop ca.) får du følelsen av at du kjøper det bulk, bundle tilsvarer manual, IDE kabel og SATA kabel.

Lenke til kommentar

Selv etter å ha leste en del gjennom denne tråden får jeg ikke ting til å fungere.

Jeg har vel "problem 2", svart skjerm ...ingenting.

Maskina starter med ett pip og alle vifter går og alt virker fint ellers.

 

Satt sammen følgende:

 

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz BOXED Socket 939 512KB cache "Venice"

Fortron-Source Strømforsyning ATX-400W 120mm, SATA, Special Edition, 24/20pin

Sapphire Radeon X800XL 256MB GDDR3 PCIe Ultimate Edition

OCZ 1024MB Dual Channel Gold E.L. PC-3200 512 x 2 kit (2-2-2-5) 400 MHz

Asus A8N-SLI DeLuxe nForce4 SLI S-939 ATX ,4x S-ATA2,DualGbLAN, Dual-DDR, PCIe

..byttet chipsettvitfa med en Zalman Northbridge Kjøler

Lian-Li PC-V1000

 

Er å resette biosen en mulighet når jeg ikke kan se noen ting,

eller burde jeg rett og slett returnerete skjermkortet for test hos netshop?

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Selv etter å ha leste en del gjennom denne tråden får jeg ikke ting til å fungere.

Jeg har vel "problem 2", svart skjerm ...ingenting.

Maskina starter med ett pip og alle vifter går og alt virker fint ellers.

 

Satt sammen følgende:

 

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz BOXED Socket 939 512KB cache "Venice"

Fortron-Source Strømforsyning ATX-400W 120mm, SATA, Special Edition, 24/20pin

Sapphire Radeon X800XL 256MB GDDR3 PCIe Ultimate Edition

OCZ 1024MB Dual Channel Gold E.L. PC-3200 512 x 2 kit (2-2-2-5) 400 MHz

Asus A8N-SLI DeLuxe nForce4 SLI S-939 ATX ,4x S-ATA2,DualGbLAN, Dual-DDR, PCIe

..byttet chipsettvitfa med en Zalman Northbridge Kjøler

Lian-Li PC-V1000

 

Er å resette biosen en mulighet når jeg ikke kan se noen ting,

eller burde jeg rett og slett returnerete skjermkortet for test hos netshop?

Noen forslag?

hm.. resette biosen kan gjøres på 1,2 og 3.

1. Skru av strømmen vent til LED'en ikke lyser lenger

2. Ta ut det lille flatbatteriet på hk, og ha det ute i 15 sek (bare for sikkerhetsskyld)

3. Sett det inn igjen.

 

Men jeg hadde samme problem, og hos meg var skjermkortet dødt

Lenke til kommentar

PROBLEM LØST:

 

Jeg oppgraderte BIOS og installerte Win XP fra en gammel CD rom drive.

 

Altså Med dette hovedkortet og Kingston HyperX dual kit 2x512mb ram,

så takler ikke BIOS minnet og gir deg konstant blåskjermer.

 

BIOS upgrade er altså svaret.

 

Takk for all hjelp =)

 

Nå skal det spilles BF2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...