Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Hvorfor i all verden dukker Ai Booster opp hver gang Windows starter?

Og hvorfor dukker denne feilmeldingen også opp?

Feilmeldingen dukker opp på grunn av at vi bruker "," som desimalskille istedenfor som i det Engelske oppsettet hvor en bruker "." som desimalskille.

 

I Kontrollpanel kan du endre dette til "."

Endret av Obix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Obix Skrevet 11/06/2005 : 03:15

Feilmeldingen dukker opp på grunn av at vi bruker "," som desimalskille istedenfor som i det Engelske oppsettet hvor en bruker "." som desimalskille.

 

I Kontrollpanel kan du endre dette til "."

Hmm, det var interessant Obix. Så Ai Boost lagrer verdier "på norsk", og blir forvirret når den starter opp igjen da eller? (det er jo ikke snakk om noe tastaturbruk ved bruk av programmet) Er det under språk og region - tall, og bare og endre fra , til . eller?

 

Jome Skrevet 11/06/2005 : 01:38

  Hjelp. 

 

Har akkurat installert ASUS A8N SLI Deluxe, og oppdatert alt som er å oppdatere, men den vil bare ikke boote direkte fra Raptoren.. 

Jeg veksler til daglig mellom oppstart fra Raptor og IDE disk, med hver sin XP.

Jeg hadde også visse problemer med og få dette til og oppføre seg som ønsket. Tull med stasjonsbokstaver, og programmer la seg på "feil" disk osv.

 

Men for meg ble løsningen og innstallere XP på hver enkelt disk uten at den andre var tilkoblet. Da blir begge hetende C: når man står i dem. Når man så plugger inn begge finner den nye enheter. Fungerer veldig fint her nå i alle fall. Den man ikke starter fra får jo da tildelt en annen stasjonsbokstav sett fra den man til en hver tid står i.. (var det forståelig tro :hmm: )

 

Har forøvrig aldri hatt noe problemer med hvilke sata porter jeg bruker, har prøvd alle både raid og non raid med 74GB Raptor

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Obix Skrevet 11/06/2005 : 04:12

  pcp160: Som du nevner så ligger det under Språk/region/tall. Bare endre desimalskilletegn fra , til . og start maskin på nytt.

 

Det fungerer perfekt på maskinen som jeg har dette kortet satt opp med. 

Ok, tusen takk for glimrende hjelp :thumbup: , da skal jeg prøve det. Det du sier forklarer jo også hvorfor dette problemet har dukket opp på flere helt forskjellige systemer for meg. Litt rart at det virker så "tilfeldig" når det oppstår bare.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Til info ang. Zalman ZM-NB47J:

 

Det første som gikk ut av vinduet var da jeg fikk mitt asus A8N var selvfølgelig den originale NB-kjølene (makan til bråkebøtte. Satte på en ZM-NB47J istedet.

 

Ettersom jeg skjønner herfra og fra flere andre forumer (zalman-forumet inklusive), så er det helt ok å bruke denne kjøleren på dette kortet. Kjøleren blir glovarm, men det er visst også helt normalt.

 

Men så er det nå engang slik at den MB/system temperaturen som vises i feks asus probe ikke viser nb-temperaturen, men temperaturen for "et sted i nærheten". Derfor tenkte jeg det kunne være kjekt å vite den faktiske temperaturen, så jeg lånte meg et kalibrert fluke temp-logger, med kalibrerte termo-elementer.

 

Et element festet jeg så nær NB-kjernen som mulig, under/i-kontakt med zalman-kjøleren. Et målte jeg rom-temperaturen med. Et målte jeg kabinett temperaturen med i nærheten av (men ikke påvirket av) zalman-kjøleren.

 

Her er resultatet:

Ambient/rom-temperatur: 25.2 grader

Kabinett temperatur: 28.6

Vist NB-temperatur Asus Probe: 42.4

Faktisk temperatur på NB: 60.1

 

Til info:

Artic-silver 5 er brukt ved montering av ZM-NB47J.

1x120mm 1000rpm adda vifte nede i front av kabinettet (blåser inn)

1x120mm 1000rpm adda vifte oppe i bakkant av kabinettet (blåser ut)

I tillegg kommer lufttrekket fra 120mm'eren i min Mist 500W

Skjermkortet er kjølt av Zalman VF700-Cu (som blåser litt på NB-kjøleren også)

Begge adda viftene gikk på ca 900rpm ved måling.

 

Andre ting som kan bidra til temperatur i kabinettet: 3200+ prosessor, med XP-120 kjøler og papst 1200rpm vifte, samt 2 HD'er (disse står nede etter frontvifta og bidrar ant litt til temp på NB-kjøleren).

Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden dukker Ai Booster opp hver gang Windows starter?

Og hvorfor dukker denne feilmeldingen også opp?

Feilmeldingen dukker opp på grunn av at vi bruker "," som desimalskille istedenfor som i det Engelske oppsettet hvor en bruker "." som desimalskille.

 

I Kontrollpanel kan du endre dette til "."

Finner ikke ut hvor det er i kontrollpanel :hmm:

Kan du si hva man går inn i etter at man er i kontrollpanel?

Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden dukker Ai Booster opp hver gang Windows starter?

Og hvorfor dukker denne feilmeldingen også opp?

Feilmeldingen dukker opp på grunn av at vi bruker "," som desimalskille istedenfor som i det Engelske oppsettet hvor en bruker "." som desimalskille.

 

I Kontrollpanel kan du endre dette til "."

Finner ikke ut hvor det er i kontrollpanel :hmm:

Kan du si hva man går inn i etter at man er i kontrollpanel?

"Regional and Language Options" - "Customize" - "Decimal symbol"

:thumbup:

Lenke til kommentar

Takk for et interessant innspill hakrist :thumbup:

Det er egentlig litt forunderlig hvordan så mange bare velger og tro, og ta det for gitt at Probe måler akkurat på chipset. Er snart et år siden første gang jeg tok opp min bekymring rundt dette (da på et annet HK fra Asus) uten at jeg fikk noen respons. Alle oppgir flittig MB temp, men ingen vet hvor den er målt... :roll:

Men vi får håpe det i fremtiden vil være mulig og se NB temp i Probe, og hadde også gjerne sett at spenningsregulator temp kunne avleses. Særlig ved vannkjøling/ fjerning av cpu kjøler blir jo disse svært varme.

 

Men, det jeg egentlig skulle si; Har nå prøvd diverse forskjellige bioser, og som bla GSN har vært inne på tidligere virker det litt tilfeldig hvor "bra" de forskjellige er. Den orginale var helt håpløs, kom til 2,5 Ghz før det var bråstopp med min 3500 Clawhammer. den hadde også noen andre feil og mangler.

 

Men det som jeg syns kunne være greit og dele med dere, var erfaringene med de nyere bioser og klokking. Jeg prøvde 1011, 1008, 1007 og med alle disse kom jeg til ca 2,70 Ghz før det var bråstopp.

 

Og begynte og lure på om det var noe annet galt, har fjernet HS, og om jeg ikke skulle klokke lenger av den grunn, hadde jeg i det minste ventet og komme like langt som med 1006 (som er den jeg brukte før)

Men kom altså ikke lenger enn til 2,70 og det var ikke mulig og kjøre feks superpi lenger enn til 2,68Ghz.

 

Så jeg flashet nå tilbake til gode gamle 1006, og vips klokket den til 2,85 Ghz (superpi på 2,83)

 

Så hvis det ikke er noe veldig spesielt hos meg vil jeg anbefale alle som klokker og forsøke 1006 heller enn de nye. Gjelder i alle fall da Clawhammer. Fiksene på de nyere dreier seg såvidt jeg vet mest om sli ting, så om man da ikke trenger de... :)

Lenke til kommentar

hm.. spennende det med det språk greiene..

 

pcp160: når det gjelder klokkingen så er jeg også litt skuffet med dette kortet. jeg har MYE å gå på når det gjeøder temp, men med dette hovedkortet kommer jeg bare til 2,6 GHz med en 3200+. jeg bruker bios 1010 og det sier bare bom stop. ingen ting hjelper for å klokke seg videre, men skal nå prøve med bios 1006 som du sier, så får vi se hvor langt vi kommer ;)

 

EDIT: etter at jeg nå har prøvet ut bios 1006 vil jeg si det var en dårligere klokker pga. for lav Vcore gjør at jeg ikke kommer lenger enn bootscreen i windows. Hadde jeg hatt mulighetene for å kunne få satt opp vcore enda litt til, så kunne det kanskje blitt litt resultater.

 

EDIT2: Har nå også prøvd språk og regions endringene og det funka som smurt ;)

Endret av PioUs-JiN
Lenke til kommentar
PioUs-JiN Skrevet 25/06/2005 : 21:41

EDIT: etter at jeg nå har prøvet ut bios 1006 vil jeg si det var en dårligere klokker pga. for lav Vcore gjør at jeg ikke kommer lenger enn bootscreen i windows. Hadde jeg hatt mulighetene for å kunne få satt opp vcore enda litt til, så kunne det kanskje blitt litt resultater.

He he, bare for og gjøre forvirringen komplett altså...?

Dette skjønner jeg heller ikke, jeg har 1,65V max med alle nevnte bioser jeg.

Men mine beste klokk får jeg med 1,6375 eller hva nå trinnet under 1,65 er. Dette var også likt på alle bios jeg har prøvd. Spenningen jeg leser av i bios, Probe Everest, occh, Ai boost, osv er også noe annet enn det jeg stiller inn, så jeg vet ikke hva jeg skal tro...

Rare greier dette er :innocent:

Lenke til kommentar
He he, bare for og gjøre forvirringen komplett altså...?

Dette skjønner jeg heller ikke, jeg har 1,65V max med alle nevnte bioser jeg.

Men mine beste klokk får jeg med 1,6375 eller hva nå trinnet under 1,65 er. Dette var også likt på alle bios jeg har prøvd. Spenningen jeg leser av i bios, Probe Everest, occh, Ai boost, osv er også noe annet enn det jeg stiller inn, så jeg vet ikke hva jeg skal tro...

Rare greier dette er :innocent:

hm.. da er du heldig, for jeg fikk bare som max 1,55 i biosen :\

 

i 1010 har jeg max 1,65 men med den virker det som om det ikke er noe som stemmer helt med de forskjellige spenningene osv. for selv hvor høyt jeg stiller vcore, så får jeg bare samme problem. Mens i 1011 (som jeg prøver først nå) får jeg stabilt på 1,55 Vcore med en oc på 2,6 GHz, men her vil den ikke høyere i oc pga vcore igjen.. får feil i superpi og prime 95

 

EDIT:

p3azemaker: når det gjelder flashing så tror jeg de fleste her bruker asusupdate som følger med til å oppgradere med

Endret av PioUs-JiN
Lenke til kommentar
hm.. da er du heldig, for jeg fikk bare som max 1,55 i biosen :\

 

i 1010 har jeg max 1,65 men med den virker det som om det ikke er noe som stemmer helt med de forskjellige spenningene osv

Ja, dette er jo litt sprøtt. Men det virker som jeg er "heldig" ja, for jeg mener og huske GSN hadde akkurat det samme problemet med V-core. Men jeg mener og ha lest at en av fiksene etter 1006 hadde noe med idcpu og v-core og gjøre, så det er kanskje bare Clawhammer som er "heldig" med 1006 (antar at du har Winchster eller Venice)

 

Jeg har som nevnt også en følelse av at kartet ikke stemmer helt med terenget på disse v-core innstillingene. Jeg bruker OCCH (er det vel det heter..) til og teste sabilitet, og det virker som spenningen er mer ustabil med feks 1011, får ut en kurve etter testen og ser ut til å variere mer opp og ned under max load.

I tillegg kommer jeg altså fra ca 2,7 til ca 2,85 bare med annen bios (samme v-core) det er jo ganske betydelig forskjell, og har nå prøvd flere ganger, så jeg vet det ikke bare er tilfeldig.

 

Men så hvilken bios er den beste for deg da PioUs-JiN?

 

Og ja p3azemaker, jeg bruker Asus update, lastet ned fra Asus.com og innstallerer fra fil da jeg har lastet ned alle bioser på forhånd.

Enkelt og greit.

Bare husk at du må gå inn på options og velge "tillatt degradring" eller noe i den duren for å få lov og flashe tilbake til eldre verson enn den du har :)

Lenke til kommentar
Kong Basse Skrevet 26/06/2005 : 10:20

  Hallå

Her skjer det ting ja... Tenkte å oppdatere litt på forsiden. -Hvor langt har det kommer med bioser til A8N-SLI og A8N-SLI Deluxe? Er det noen andre ting? Drivere? Ett eller annet jeg bør ta med?

 

Trådstarter 

Til Deluxe er vi på 1011 final, og 1012 beta når det gjelder bios. Som du ser av de siste innleggene er det ikke helt enkelt og si hvilken som er "best"

Hos meg er det store forskjeller på klokkbarhet, hos andre ser det ut til og være forskjeller i V-core muligheter.

 

Ellers syns jeg du skal ta med tipset til Obix øverst på denne siden, fikser feil med Ai Boost.

 

En liten advarsel ifht chipset temp hadde også sikkert vært nyttig, da dette jo er et gjengangerproblem. Probe MB temp er IKKE Northbridge temp.

Hacrist har også dokumentert noen interessante observasjoner med Zalman. (også på denne siste siden)

 

Sikkert mer også, men det er det jeg kommer på i farten som kan tenkes og være nyttig info :)

Lenke til kommentar
Hjelp. :cry:

 

Har akkurat installert ASUS A8N SLI Deluxe, og oppdatert alt som er å oppdatere, men den vil bare ikke boote direkte fra Raptoren.. :no:

 

Rett før den skal til å laste Windows, får jeg meldingen "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER".

Alt bortsett fra CD-romen og DVD-brenneren er nytt, og jeg har akkurat kjørt en clean Windows install på Raptoren, men jeg må bruke den gamle IDE-harddisken for å kunne boote, og da får jeg valget mellom Raptoren og den gamle disken, og da går det faktisk, men Raptoren blir tildelt "D" i stedet for C..

 

Har prøvd trikset med å sette Raptoren på S-ATA 4 porten, men der vil den ikke heller..

Uansett får jeg "DISK FAILURE" hvis Raptor står som førstevalg i BIOS, må alltid gå omveien om den gamle disken.

NForce4 Driverne er oppdatert fra CD'en, og BIOS er også oppgradert fra nett.

 

Noen tips ??

Napp ut alle andre disker enn raptoren, og sett den i S-Ata 2 kontant nr 1 (de sorte).

 

Da vil du kun få opp C:. Det samme skjedde hos min bror på fredag.

Lenke til kommentar
En liten advarsel ifht chipset temp hadde også sikkert vært nyttig, da dette jo er et gjengangerproblem. Probe MB temp er IKKE Northbridge temp.

Hacrist har også dokumentert noen interessante observasjoner med Zalman. (også på denne siste siden)

 

Har lagt merke til at pcp160 er så opptatt av at temp på NB målt med Probe ikker er temp på NB, men et sted i nærheten, og at derfor blir chipset på NB blir mye varmere når du bruker Zalman sin passive kjøler enn når du bruker org. vifta. Hvis jeg har misfårstått riktig. Er ikke helt ening i dette. Selv om du bruker Zalman eller vifta så blir tempraturen målt på nøyaktig samme sted. Hadde tempraturen når du bruker Zalmans passive vært mye høyere enn med vifta, så hadde også Probe vist en mye høyere temp hvis chipset hadde blitt mye varmere.

Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 26/06/2005 : 12:08

Napp ut alle andre disker enn raptoren, og sett den i S-Ata 2 kontant nr 1 (de sorte).

Ja dette er forsjåvidt også noe og vurdere som forsidestoff Kong Basse.

Surret masse selv for og få et os på raptor og et på vanlig IDE, det bootet fra "feil" og diverse problemer med stasjonsnavn. Fikk også problemer når jeg innstallerte nye programmer fra det ene os'et la den automatisk alle filene på den andre disken... :cry:

 

Løsningen for meg ble som Anders T2 sier, napp ut ide disk, og ikke sett den inn før os er innstallert. Har fungert helt supert her etter det.

 

(jeg koblet også ut raptoren da jeg innstallerte os på IDE disken, vet ikke om det var nødvendig, men begynte og bli kraftig lei av Win innstall)

Lenke til kommentar
Trond B Skrevet 26/06/2005 : 12:17

  QUOTE (pcp160 @ 26/06/2005 : 08:36)

En liten advarsel ifht chipset temp hadde også sikkert vært nyttig, da dette jo er et gjengangerproblem. Probe MB temp er IKKE Northbridge temp.

Hacrist har også dokumentert noen interessante observasjoner med Zalman. (også på denne siste siden)

 

 

 

 

Har lagt merke til at pcp160 er så opptatt av at temp på NB målt med Probe ikker er temp på NB, men et sted i nærheten, og at derfor blir chipset på NB blir mye varmere når du bruker Zalman sin passive kjøler enn når du bruker org. vifta. Hvis jeg har misfårstått riktig. Er ikke helt ening i dette. Selv om du bruker Zalman eller vifta så blir tempraturen målt på nøyaktig samme sted. Hadde tempraturen når du bruker Zalmans passive vært mye høyere enn med vifta, så hadde også Probe vist en mye høyere temp hvis chipset hadde blitt mye varmere. 

He he, ja det er riktig at jeg er veldig opptatt av dette, fordi det er en utbredt misforståelse med denne Probe tempen. Og jeg er sikker i min sak.

 

Vet ikke helt hvor du ikke "misforstår" riktig lenger, men det som er mitt budskap er ikke at temperaturen nødvendigvis blir høyere med Zalman, men at den temperaturen man måler, måles et annet sted enn på chipen.

 

Så temperaturen med Probe viser selvsagt ikke noe mer eller mindre riktig om du har Zalman eller ikke, men den temperaturen man ser har lite eller ingenting med verken vepsen eller Zalman og gjøre.

 

Som du kan se i innlegget til Hacrist lenger opp på siden er den faktiske temperaturen på chipen hos han, langt over det Probe viser. Om du har orginal vifte kan du også forsøke som jeg gjorde og koble ut viften, du vil se at Probe temp praktisk talt ikke stiger, mens viftehuset blir så varmt at man brenner seg.

Selv har jeg vannkjøling på chipen, og probe viser fortsatt akkurat det samme som alltid 38-41 grader. Helt uavhengig av faktisk vanntemperatur.

 

Så du kan tro det eller ikke tro det, men slik er det. Og jeg vil understreke at min påstand ikke er at Zalman ikke duger, men bare at man bør være obs på at man ikke har noen indikasjon på hvor varm selve northbridge er. Bortsett fra om man som Hacrist, måler med en sensor.

 

Håper det var til litt oppklaring. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

jeg la også merke til det med Zalman. Da jeg bytta skjedde det ingen ting med MB tempen på i probe, men kjøleren ble så varm at jeg brant meg.. derfor plaserte jeg en 80mm vifte like ved den, så nå er den kaldere enn den noen gang har vært.

 

Når det gjelder cpu'en jeg bruker, så har jeg en winchester 3200+

 

EDIT: Leif

Endret av PioUs-JiN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...