Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Knopfix Skrevet 30/05/2005 : 19:54

  QUOTE 

Både ja og nei... 

 

 

 

Merkelig at sikringen gikk når den var tilkoblet da? 

Det som skjer når sikringen går er jo at du trekker mer enn psu liker. Så det betyr at du enten har en psu som er helt på grensen av hva den klarer og levere.

Eller at du er på grensen på akkurat den kanalen du brukte.

 

Nå vet ikke jeg hvilken psu du har, men om du føler deg trygg på at den totale wattstyrken er høy nok, kan det også tenkes at du fikk for mye belastning over en av flere 12V kretser. Hvis du har mulighet kan du forsøke og bruke en annen molex. Det gjelder på en måte og fordele best mulig ifht hva man har tilgjengelig på de forskjellige kanalene.

 

Det blir i prinsippet det samme som om du hjemme i huset har hovedsikring på feks 60A, og diverse kurser på 10 og 16A. Du kan trekke 60A totalt, men ikke mer enn 10 og 16 av hvert uttak.

 

Desverre er ikke alle psu så vel dokumenterte på hva de faktisk kan levere, på hvilke uttak, og hvor mye samtidig. Ofte er det feks slik at det ampere tallet som er oppgitt på hver voltstyrke er max belasning på kun den kanalen alene, når man så begynner og trekke ut av alle, synker tallet for hvor mange ampere man kan ta ut. Derfor er det også egentlig ganske meningsløst og hele tiden referere til hvor mange Watt totalt psu er på, Det er ingen garanti for at det er tilstrekkelig der det faktisk trengs.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det som skjer når sikringen går er jo at du trekker mer enn psu liker. Så det betyr at du enten har en psu som er helt på grensen av hva den klarer og levere.

Eller at du er på grensen på akkurat den kanalen du brukte.

 

Da dette skjedde hadde jeg et 450 W OCZ Modstream og jeg har hele tiden bare brukt et stk POV6600 GT uten ekstra strømkontakt.

Det poweret burde holde leneg da anbefalte Power ved 1 stk GT6800 er 400 W.

OCZ har bare fått god omtale,og kan ved full load levere mye høyere en oppgitt wattstyrke en liten stund.

520 Watt versjonen kan en kort stund levere 600 Watt ved full load.

Nå har jeg 520 W OCZ MOdstream pga av at jeg fikk feilsendt 450 W versjonen da jeg testet det.

Ut i fra MANUALEN skal denne strømkontakten brukes ved bruk av 2 stk grafikkort for å unngå ustabilitet.

 

Angående molex så brukte jeg en direkte fra poweret til kontakten,altså uten forgreninger.Hadde da også bare 2 HD i kabinettet.Så det var ganske sparsommelig bruk med strøm i forhold til strømforsyningen.

 

 

 

Er det bare jeg som ikke bruker strømkontakten over skjermkortet ed bruk av 1 stk grafikkort?

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Da er harddisk også prøvd... Ingen forskjell :no: Den starter ikke å jobbe,

det er bare viftene som snurrer...

Like før jeg gir opp..! :cry:

du festet de messing skruene som skal være under hovedkortet ?

Ble litt usikker nå, men du mener de skruene på kabinett som gjør at kortet ikke ligger nedpå?? :dontgetit:

De er hvertfall festet ;)

 

Ja B1 er prøvd med begge brikkene... A1 og B2 er prøvd også (med én av brikkene)

Og A1+B1 dual.... :no:

Endret av victormann
Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 30/05/2005 : 21:04

Da dette skjedde hadde jeg et 450 W OCZ Modstream og jeg har hele tiden bare brukt et stk POV6600 GT uten ekstra strømkontakt.

Det poweret burde holde leneg da anbefalte Power ved 1 stk GT6800 er 400 W.

OCZ har bare fått god omtale,og kan ved full load levere mye høyere en oppgitt wattstyrke en liten stund.

Ja da høres det ut som du enten bare har vært "uheldig" med et eller annet, evt at det er en feil på ditt HK.

 

Ut i fra MANUALEN skal denne strømkontakten brukes ved bruk av 2 stk grafikkort for å unngå ustabilitet.

Ja, jeg vet hva manualen sier, det er derfor jeg nevner dette som ikke står i manualen. Men det er altså ikke noe jeg har funnet på selv...

Asus sier;

"Benefits of the connector:

 

- Enhance system stability: Dedicated power support for the high power consumptions of the VGA cards.

- Flexibility: Users don't need to buy a 24-pin PSU when they setup a SLI system. A high-wattage 20-pin PSU will work just fine.

- Compatibility: The dedicated power support for PCIvExpress slots preserves the integrity of power signal, and upholds the compatibility of PCI Express and PCI devices."

 

Så får det bli opp til hver enkelt hva man velger å gjøre, hvis din maskin fungere uten noe problemer, er det jo ingen grunn til og "fikse" noe som er i orden :)

 

(Jeg påstår heller ikke at du må bruke den, men jeg vil tro det er en fordel, også for de som ikke kjører sli. Feks 6600GT som ikke har separat strøm får da sin strøm fra ledninger rett ved, istedet for at det går gjennom hele hk.)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Mens vi snakker om strøm; grunnen til at jeg testet og ta i bruk den EZ connector saken hos meg var egentlig bare for å se om jeg da fikk rett spenning i bois/Probe/Everest. (Og siden har jeg altså bare latt den være i ettersom jeg ikke ser noen grunn til ikke å ha den)

 

Jeg har altså en Fortron 400W Rev.2 psu (24pins), som jeg brukte på mitt forige Intelsystem også, der også med Asus Probe. På det systemet hadde jeg alltid over 12V (og også 0,0-0,1V over korrekt spenning på de andre).

 

På dette hk har jeg alltid hatt litt for lite. Det er jo en kjent sak at Prescott ikke sier nei takk til litt strøm, så jeg kan ikke tro at det er pga belastning jeg har for lite på A8N kortet. Hadde også samme skjermkort og disker i det gamle.

 

Det jeg har lagt merke til er at det samme ser ut til å gjelde på alle bilder jeg har sett, inkludert de som er i manualen til hk, der står det 5V 4,94 og 12V 11,26...

Det ser jo nesten ut som det "skal være sånn"?

 

Så hvordan er det med dere andre, har dere 12V og 5V i power menyen, eller med Probe?.

 

victormann Skrevet 30/05/2005 : 21:18

  Da er harddisk også prøvd... Ingen forskjell  Den starter ikke å jobbe,

det er bare viftene som snurrer...

Like før jeg gir opp..! 

Det høres jo ut som du nå har prøvd det som kan prøves, og dobbelt og trippel sjekket alt. Så du bør vel nå prøve og få testet del for del i en annen maskin, eller omvendt.

Jeg kan foresten ikke se at dette hk står oppført som støttet av dine brikker, men det betyr ikke nødvendigvis at det ikke går altså, og hvis du nå også har prøvd med enda noen brikker kan det jo virke som det ikke er feilen hos deg (selv om symptomene jo er nokså typiske for minnefeil... :hmm: )

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 31/05/2005 : 17:42

  +12V 11.776

+5V 4.919

3.3V 3.296

Vcore 1.104

Ja, og her er det;

12V= 11,904

5V= 4,919

3,3= 3,312

V-core= 1,568

 

Men da regner jeg det som avklart, dette hk "skal" ha lav 12V og 5V.

 

Og Knopfix; Asus Probe defoult innstillinger for grenseverdier på spenning er 10%, det er nok ikke så langt unna hva som er grensen for trøbbel i rent spennigstap/overspenning. Men om du er bekymret kan du jo kjøre en logging og se etter 3DMark feks. Hvis det da svinger veldig er du på grensen. Men på den annen side skjer det vel neppe noe mer enn at man kan få stabilitetsproblemer, blåskjerm ol, og det hadde du vel merket nå skulle jeg mene ;)

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp bygget min nye PC med asus A8N SLI hk. Jeg kjøpte med 3*512 Kingston RAM, men hk'et leser bare de brikkene som ligger i slot b1 og b2. BIOS er oppdater til nyeste versjon og jeg har prøvd alle kombinasjoner med RAM, A1 og A2 RAM slottene leser bare ikke RAMen.

 

 

Noen som vet hva som må gjøres?

 

på forhånd takk.

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp bygget min nye PC med asus A8N SLI hk. Jeg kjøpte med 3*512 Kingston RAM, men hk'et leser bare de brikkene som ligger i slot b1 og b2. BIOS er oppdater til nyeste versjon og jeg har prøvd alle kombinasjoner med RAM, A1 og A2 RAM slottene leser bare ikke RAMen.

 

 

Noen som vet hva som må gjøres?

 

på forhånd takk.

Hvorfor kjøpte du tre? Hovedkortet yter best med 2 og 2 like, så du kan benytte DualChannel-DDR..

 

Det funker fint med to?

Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 29/04/2005 : 12:40

  OK, men jeg har da OS på den ene av de diskene det står at jeg trygt kan fjerne. På min forrige pc hadde jeg da ikke dette ikonet så det må da være mulig å fjerne det? 

Unektelig litt skummel den knappen der, det gjelder å holde tunga rett i munnen om man feks skal ta ut usb minne eller andre ting man vanligvis bruker denne knappen til.

 

Jeg tror den kommer opp når du har disker koblet til sata, windows ser sata som noe fjernbart (som usb minne, nettverkskort, skriver osv)

Er jo ikke noe og bry seg om egentlig, men passe på at man ikke trykker feil, er jo ikke helt "trygt" og fjerne OS disken fra systemet, selv om Bill&Co påstår det...

Mulig dette også har noe med å gjøre at man på Deluxe kortet jo kan koble til eksterne sata bakpå?

eg også har hatt dette "problemet", eg kom til det atte når man installerer nforce 4 driverene, å får spørsmål om man vil installere IDE sw eller hva det er, så trykker man nei, og går videre.... når eg gjør det slik så får eg ikke det ikonet...

Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 29/04/2005 : 12:40

  OK, men jeg har da OS på den ene av de diskene det står at jeg trygt kan fjerne. På min forrige pc hadde jeg da ikke dette ikonet så det må da være mulig å fjerne det? 

Unektelig litt skummel den knappen der, det gjelder å holde tunga rett i munnen om man feks skal ta ut usb minne eller andre ting man vanligvis bruker denne knappen til.

 

Jeg tror den kommer opp når du har disker koblet til sata, windows ser sata som noe fjernbart (som usb minne, nettverkskort, skriver osv)

Er jo ikke noe og bry seg om egentlig, men passe på at man ikke trykker feil, er jo ikke helt "trygt" og fjerne OS disken fra systemet, selv om Bill&Co påstår det...

Mulig dette også har noe med å gjøre at man på Deluxe kortet jo kan koble til eksterne sata bakpå?

eg også har hatt dette "problemet", eg kom til det atte når man installerer nforce 4 driverene, å får spørsmål om man vil installere IDE sw eller hva det er, så trykker man nei, og går videre.... når eg gjør det slik så får eg ikke det ikonet...

For noe tull. Selv om OS disken kommer opp under "Fjerning av maskinvare" er det ikke mulig å fjerne den. Trykker du feil, eller med vilje på OS disken får du opp en feilmelding om at dette ikke er mulig. Sier seg selv at du ikke kan unmounte systemet du jobber på!

 

Absolutt ikke "farlig" i det hele tatt.

 

/Espen

Lenke til kommentar
espenah Skrevet 06/06/2005 : 15:09

Absolutt ikke "farlig" i det hele tatt.

 

/Espen

Nei, hvis du leser innlegget under der dette er klippet ut, fikk jeg ikke stoppet systemdisk, og heller ikke da jeg sto i en ide disk og prøvde og stoppe en av sata diskene. Så det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
på forhånd takk.

Hvorfor kjøpte du tre? Hovedkortet yter best med 2 og 2 like, så du kan benytte DualChannel-DDR..

 

Det funker fint med to?

 

 

 

Funker med to. viste ikke om Dual-systemet da jeg kjøpte det. Får vel bare handle enda en brikke da... crappy greier....

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvordan rammen rundt cpu på hk er festet? (den boxed kjøleren er festet i)

Kan jeg skru den ut og inn igjen uten å ta ut hk, altså om muttere er festet i hk på undersiden?

 

Knopfix Skrevet 07/06/2005 : 02:57

Hvordan var det med hastigheten når man bruker 4 i stedet for 2 identiske rambrikker?Får man samme hastighet ?

Hastigheten blir automatisk satt ned til 333 av bios, men du kan manuelt sette den opp igjen i følge Asus.

 

Edit; rettet til forståelig spørsmål :cool:

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Rammen rundt cpu er festet med 2 skruer, som går ned til en plate på baksiden av hovedkortet, hvis du tar ut skruene så bør platen bak hovedkortet dette ned / skli til siden. Så det KAN gå uten å fjerne hovedkortet, problemet kan være at platen på baksiden setter seg fast i noe. Tror også det blir vanskelig å montere platen på bakside når hovedkortet står over, men som sagt, kan hende det går :)

 

Kanskje litt dårlig forklart, men det var litt vanskelig å forumlere :p

Lenke til kommentar

Hvis man bruker 4 brikker med a64 winchester blir rammen klokket ned til 333mhz, om noen hovedkort kan klokke den opp igjen vet jeg ikke. Med a64 venice, blir det 400mhz MEN en Command Rate på 2 istedet for 1.

 

Feks. 2-2-2-5-2 istedet for 2-2-2-5-1

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvordan rammen rundt cpu på hk er festet? (den boxed kjøleren er festet i)

Kan jeg skru den ut og inn igjen uten å ta ut hk, altså om muttere er festet i hk på undersiden?

 

Du kan ta den ut uten å ta ut hovedkortet. Gjorde det da jeg satte inn Thermalright XP-120 CPU-Kjøler. Tror plata på baksiden er festet med dobbeltsidig tape.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...