Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden

MrAHB

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan man kan hoppe over "Raid-greia" under oppstarten med dette hovedkortet?? Grunnen til at jeg vil ha den vekk er bare at oppstarten går litt kjappere.

Dette fikser du i Bios.. husker ikke helt hvor det var og hva det het, men jeg fant det ganske kjapt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fujifrik Skrevet 23/05/2005 : 17:50

QUOTE (jococsity @ 23/05/2005 : 15:33)

Noen som vet hvordan man kan hoppe over "Raid-greia" under oppstarten med dette hovedkortet?? Grunnen til at jeg vil ha den vekk er bare at oppstarten går litt kjappere. 

Dette fikser du i Bios.. husker ikke helt hvor det var og hva det het, men jeg fant det ganske kjapt.. 

Gsn har jo allerde svart på det, bortsett fra at det er under; "advanced"- "onboard device configuration" -og "silicon sata controller", disable den, så slipper du den i starten.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
GSN

pcp160: ikke for å være alt for pirkete, men Zalman har ingen H i seg, og svært mange på forumet tror det ! 

:blush: Zalman, Zalman, Zalman, Zalman, Zalman, Zalman, Zalman... He he, du er farlig nære grensen for og oppfattes som pirkete ja. Men takk for opplysningen, jeg har nok skrevet det konsekvent feil i den tro at det faktisk var med en H, men nå lover jeg bot og bedring :p

mad_arab Skrevet 23/05/2005 : 14:58

Noen som kjører 4x512Mb i dette kortet forresten? Vurderer å kjøpe 2 ekstra 512Mb brikker på ukens tilbud på komplett. 

Har ikke prøvd dette selv, så svarer kanskje ikke på det du egentlig spør om, men i følge Asus skal det jo i alle fall gå fint. Men defoult fart blir automatisk satt til 333 med 4 brikker (for best mulig stabilitet) men man kan manuelt sette den opp igjen.

Men har som nevnt ikke noe erfaring med dette i praksis.

for stabilitetsskyld, burde man ha like brikker i alle 4 slotene...eller holder det at det er 2 og 2 like?

netshops tilbud på ram er jo ganske grei...

Lenke til kommentar

Jeg har satt inn Zalman northbridge og i dag eller i morgen får jeg Artic cooling NV6 rev2 til mitt POV6600GT.

Leste gjennom en test med denne kjøleren og der fiikk jeg se et bilde av den montert på et 6600GT.Oppdaget at Artic cooling NV6 rev2 er mye lengre enn grafikkortet.Det ser ut som den vil kræsje rett i Zalman northbridge.

Ser ut som det ikke bare er en liten kræsj det kommer til å bli.

denne linken er det bilde av hvordan den ser ut montert på et GT6600.

Går det å bruke det andre Pci-e slottet nedenfor i stedet for det øverste som jeg bruker nå,slik at ikke kjøleren kræsjer inn i Zalman northbridge?Kjører ikke SLI.

Hvis jeg skal begynne å sage vekk noe på Zalman northbridge for å få plass til Artic cooling ser du ut i fra øyemål ut som halve må sages vekk? :wallbash:

Edit:Har nettopp sett i manualen at jeg ikke kan bytte Pci-e slott

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar
Her er ny BIOS til A8N-SLI non-deluxe, versjon 1008.001. Den på første siden begynner å bli en anelse utdatert:

ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/mb/socket9...LI/1008-001.zip

Hvis noen kjører 4 brikker i dette kortet, så si fra. Frister veldig å bestille seg mer ram denne uken!

Er intressert i 4 brikker jeg og...

netshop har bl.a. tilbud denne uken.

Men det jeg lurer på, er om det blir ustabilt hvis jeg kjører to forskjellige merker?

Lenke til kommentar

for stabilitetsskyld, burde man ha like brikker i alle 4 slotene...eller holder det at det er 2 og 2 like?

netshops tilbud på ram er jo ganske grei...

Jeg kjører 4 brikker med 512 på min Asus hk... Det stemmer nok at den setter ned hastighten til 333 Mhz som standard... det er fult mulig å kjøre den på 400 Mhz, men ikke med 1T.... jeg prøvde endel overklokking og det fungerte sånt sett greit.. men endte til slutt med en defekt brikke. Kan ikke si sikkert om den var defekt når jeg fikk den... jeg får iallefall erstattet den.

Lenke til kommentar
Har blitt anbefalt av OCZ support å ikke bruke fire brikker på dette hovedkortet. Vurderte det samme sjøl for ei stund siden. Kjøp heller 2x1024MB.

Problemet er at det er dårlig utvalg og høy pris på 1024Mb brikker. Dessuten har de som regel dårlige timings også. Lurer på hvorfor det skjer så lite på den fronten... noen fysisk grense eller liknende som gjør det vanskelig å lage DDR-brikker på den størrelsen?

Lenke til kommentar
Sjoko;

Jeg kjører 4 brikker med 512 på min Asus hk... Det stemmer nok at den setter ned hastighten til 333 Mhz som standard... det er fult mulig å kjøre den på 400 Mhz, men ikke med 1T....

Ok, hvis det er riktig er, går vel "vinninga opp i spinniga" litt her? Har ikke gjort noen forsøk selv rundt dette, men er det ikke slik at 2T gir vesentlig dårligere ytelse?

mad_arab Skrevet 25/05/2005 : 11:49

QUOTE (Trond B @ 25/05/2005 : 05:30)

Har blitt anbefalt av OCZ support å ikke bruke fire brikker på dette hovedkortet. Vurderte det samme sjøl for ei stund siden. Kjøp heller 2x1024MB. 

Problemet er at det er dårlig utvalg og høy pris på 1024Mb brikker. Dessuten har de som regel dårlige timings også.

Enig i det, med de timingsene man får på brikker med fornuftig pris er jo såpass slappe at jeg vil tro dette er en foringelse av systemet om man da ikke driver spesielt med ekstremt minnekrevende oppgaver...

Lenke til kommentar

Er det noen av dere som har problemer med å overklokke med de nye AMD 64 cpuene Venice og San Diego med Asus kortene.

Da mener jeg ram @ 1:1, og cpu multiplier på 4x og HTT over 220 MHz.

Endret av Tor-K-El
Lenke til kommentar

Hei! Jeg fatter ikke at det går an, men jeg har 2x256 PC3200 OCZ brikker fra før av, og kjøpte 1x512 PC3200 OCZ brikke i går.

Men uansett konfigurasjon så får jeg bare PIIIIIIIP hvis jeg har alle 3 brikkene plugget i. Brikkene er alle 2-3-2-5.

Det beste jeg får gjort er 1x256 + 1x512 på kanal B.

Ellers PIIIIIP!

HK fra 1990 takla 3 brikker, hvorfor ikke dette? Hva er feilen, og hva må jeg gjøre for å få dette til å virke?

Mvh

Tommy

EDIT:

Fant til slutt noen relevante søk på google.

3 DIMMs konfigurasjon med dette kortet virker ikke. Det må være 2 eller 4. Teit.

Men men, da er det bare å kjøpe enda en 512 brikke I guess og kjøre 256+512 @ A, og 256+512 @ B. Vil det funke? NOen som har prøvd liknende med 4 OCZ brikker?

Endret av tommyms
Lenke til kommentar

Hadde winnie 3000+ cbbid. Det betydde for min del max fsb på 219.

Med andre ord, ikke godt nok. :!:

Kan jo også nevnes at jeg synes MSI har elendig support. De er også utrolig treige med bios-updates, og når de endelig kommer med en update skaper den flere nye problem enn den fikser.

Endret av Herm
Lenke til kommentar
Tor-K-El Skrevet 25/05/2005 : 14:02

Er det noen av dere som har problemer med å overklokke med de nye AMD 64 cpuene Venice og San Diego med Asus kortene.

Da mener jeg ram @ 1:1, og cpu multiplier på 4x og HTT over 220 MHz. 

Ikke som direkte svar, for jeg har selv en Clawhammer, men det kan kanksje tenkes at det er samme problemet som det var med de tidlige bios til dette kortet. Mitt kom med 1002 (tror jeg det var) og det var elendig til klokking, enorm forskjell fra 1006 som jeg bruker nå.

Til de nye, som Venice er det vel slik at det nettopp har kommet bios som støtter dem.

Altså bare en teori fra min side, Asus trengte tydeligvis litt tid på og hoste opp noe klokkevennelig for min cpu, så kanskje er den ikke helt god den for de nyeste cpu'ene enda..?

Har forresten lest et par brukererfaringer som tyder på at Venice kanskje ikke er den klokkeren mange har gitt intrykk av, men er jo litt tildlig og si for mye om enda.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Noen som har erfaringer med Patriot XBL minne på A8N?

Har sendt mitt MSI K8N Neo4 i retur. Vurderer et A8N SLI...

Jeg har det minne på Asus a8n SLI Delux... Virker bra. klokker ganske mye og. Klarte å få minne opp til 270 Mhz med timings 2.5-3-3-5... Men Asus kortet setter feil timings hvis man har "auto" instillinger i bios. Lurt å sette dem manuelt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...