Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden

MrAHB

Anbefalte innlegg

jepp, du vet at manualen er veldig informativ ! bare å prøve å bla litt!

...men siden jeg kjeder meg sånn kan jeg nesten gjør det for deg å si deg såpass: DIMM_B1, det vill si den blå porten som er lengst vekk fra CPU.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kjøpt Plextor PX-716SA. Brukte en hel dag med å prøve å få denne til å fungere. Har foreløpig windows xp på en ide-disk, men har tenkt å kvitte meg med den. Da jeg satte denne brenneren i en s-ata port fungerte alt tilsynelatende OK, found new hardware, working properly etc. Men hver gang jeg satte i en cd/dvd frøys maskinen for dermed å fremvise blåskjerm og restarte. Som regel fikk jeg en standard IRQ_ LESS_OR _EQUAL melding. Installerte Plextools og fant ut at s-ata portene går under begrepet extended ide channels og at brenneren brukte samme ide-controller som ide-disken min. Flyttet så brenneren over på en av sataraidportene og da fungerte alt som en drøm. Spørsmålet mitt er om noen kan forklare hva det er jeg har vært utsatt for og om det er mulig å få brenneren til å virke også på standard s-ataportene, eller om jeg er nødt til å "bruke opp" en av s-ataraidportene mine til brenneren?

Lenke til kommentar

Vet ikke om det letteste for meg hadde vært å lage en ny topic, men til problemet:

Jeg har såklart et asus A8N SLI hovedkort, og etter jeg oppdaterte BIOSen og skulle starte winampen, så fikk jeg en fatal error. Og neste gang jeg skulle starte pc'n så virka ikke USB musa. Jeg formaterte. Som regel pleier razeren min å lyse opp under oppstart, noe den ikke gjorde nå. Så jeg tror ikke problemet er at jeg la inn windows på nytt. Faktisk så virker ingen av USB-portene mine nå.

Det skal sier at jeg testa å "clocke" usb portene, jeg kjørte razeren min på 500hz.

Noen som vet hva jeg kan gjøre for å løse problemet?

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke på nett med noen som helst av de to gigabit-portene på A8N-SLI DeLuxe kortet.

Maskinen blir bare tildelt dummy-adresser.

nVidia-porten har innebyg brannmur, så det kan være det som hindrer den i å fungere. Men, er det noe slikt på den andre gigabit-porten også?

Jeg bruker Windows Xp. Har ikke SP2. Burde jeg oppgradert? Vil det løse problemene?

-xhilerate-

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd noe lignende, men ikke sjekket om det problemet også var tilstede på den andre ethernet porten. På nForce4 porten så fikk jeg duymmy IP 169.254.*.* adresser. Løsningen min er å avinstallere Network Access Manager programmet. Benytter meg intill videre av Sygate Firewallen + FW i routeren min.

Lenke til kommentar

Hadde problemet med dummy ip jeg og, hadde ikke instalert FW. Brukte et PCI 100Mbit NIC intill nylig da den bestemte seg for å få rett ip igjen. NForce kontrolleren det er snakk om, da Marvell ikke fungerer her i gården.

Lenke til kommentar

Hvilken av SATA-kontrollene er de beste? (de rød eller svarte)

Hvis dette er svart før, så beklager jeg...leste igjennom de første og "oppsumerings posten"...

Er det nok med å bare oppdatere med den nyeste biosen, eller trenger man å ta "en etter en"?

Endret av Makky
Lenke til kommentar

Har akkurat kjøp meg en ny DVD-Brenner fra Plextor, med S-ATA tilkobling. Vil den fungere på A8N-SLI Deluxe?

Er det noen instillinger jeg må forandre på for å få den til å fungere?

Og sist men ikke minst :p, skal jeg bruke de røde eller svarte S-ATA portene?

Hvis spørsmålet er stilt og besvart før må jeg bare beklage, mange sider å lese :p

Lenke til kommentar
Makky Skrevet 20/05/2005 : 19:29

Hvilken av SATA-kontrollene er de beste? (de rød eller svarte)

Hvis dette er svart før, så beklager jeg...leste igjennom de første og "oppsumerings posten"...

Er det nok med å bare oppdatere med den nyeste biosen, eller trenger man å ta "en etter en"? 

Bruk de svarte du, det er de som "hører til" Nvidia Sata/raid kontrolleren. De røde er SIL Raid kontroller, og denne er forøvrig ikke enablet defoult i bios.

Og bios kan du velge den du vil ja, ta den nyeste som ikke er beta er mitt råd. Selv bruker jeg 1006, og den virker veldig bra her i alle fall.

Lenke til kommentar

Hvis jeg tilkobler den ene SATA-disken på Silicon-kontakten (de røde) får jeg en feilmelding når den "søker" etter disker.

"No valide device. Press any key to continue"

Jeg kan trykke ctrl-s for å komme inn i menyen. Den finner disken!

Men hvorfor kommer denne meldingen når den søker etter disken?

(pga dette vil ikke disken vises når xp skal installeres. Den laster opp riktig driver, men finner ikke disken)

Noen som har opplevd dette?

Endret av Makky
Lenke til kommentar
Makky Skrevet 20/05/2005 : 21:21

Hvis jeg tilkobler den ene SATA-disken på Silicon-kontakten (de røde) får jeg en feilmelding når den "søker" etter disker.

"No valide device. Press any key to continue"

Jeg kan trykke ctrl-s for å komme inn i menyen. Den finner disken!

Men hvorfor kommer denne meldingen når den søker etter disken?

(pga dette vil ikke disken vises når xp skal installeres. Den laster opp riktig driver, men finner ikke disken)

Prøver du og sette opp et raid, eller har du brukt alle de svarte sata kontaktene?

Vet ikke helt hvordan det går og bruke SIL kontrolleren som non raid, har ikke prøvd det. Men du må enable den i bios, og Innstallere SIL sata/ raid drivere for at windows skal finne den. Muligens er det også et valg for hvorvidt den skal være raid eller ikke i bios, er ikke sikker på dette.

Den contrl.s er vel bare om du skal sette opp et array.

Muffinman Skrevet 20/05/2005 : 21:40

QUOTE (Makky @ 20/05/2005 : 19:01)

Men hvem er best av Nvidia og SIL? 

Vill gjetning; Nvidia sin kontroller går ikke over PCI-bus mens SIL gjør det. Derfor er Nvidia sin best å ta i bruk.

Rett meg om jeg tar feil.

Er tilbøylig til og være enig i det, SIL er liksom ettermontert, mens Nvidia er en del av chipset slik jeg ser det.

Men teknisk sett gir vel SIL kontrolleren en ekstra raid mulighet (raid 10) som ikke Nvidia har. Overføringshastigheter osv er formodentlig det samme. Personlig liker jeg ingen av dem noe særlig, savner ICH6 raid-controlleren fra Intel systemet :)

Lenke til kommentar

Prøver ikke å sette opp noe raid, bare en "enslig" raptor disk :p

Så du tror at den ikke kan kjøre non-raid?

Jeg brukte riktige drivere når jeg skulle installere.

Skulle nesten likt å ha en raptor disk til for å se om beskjeden forsvant..kunne jo hende noe var feil med kontrolleren

Lenke til kommentar
Sett raptoren på nummer 4 av de svarte portene.

ok,skal prøve det. Har nå installert xp på disken ved å bruke de andre kontaktene....

Men vil se at det er tilkoblet en disk uten å få den feilmeldinga...liker ikke feilmeldinger på nye maskiner :p

Endret av Makky
Lenke til kommentar
Makky Skrevet 20/05/2005 : 21:57

Prøver ikke å sette opp noe raid, bare en "enslig" raptor disk

Så du tror at den ikke kan kjøre non-raid?

Jeg brukte riktige drivere når jeg skulle installere.

Ehh, nja nei altså.. jeg vet egentlig ikke, jeg har fått intrykk av at det skal være mulig og koble til individuelle disker på alle sata portene, men i all dukumentasjon jeg har sett vedrørende SIL kontrolleren snakkes det bare om raid oppsett, så jeg er usikker på dette.

Har selv bare prøvd ensom Raptor på de svarte, og raid 0 med Raptorer har jeg prøvd på begge. Konklusjonen da ble at jeg ikke var så veldig fornøyd med noen av de, men såvidt jeg husker bootet det noe raskere da jeg lot vær og bruke SIL, (altså tiden før win starter) ellers virket de greit begge to.

Jeg kan ta og prøve her, og se om jeg kan boote med 1 stk Raptor fra SIL. Men tar litt tid, er så trangt inni kassa :no:

Poster igjen når jeg har prøvd.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...