Gå til innhold

Veldig med tilfeldigheter som får meg til å lure..

Anbefalte innlegg

Hehe, er fint å lese de forksjellig synspunktene: Og for de som kanskje har misforstått, jeg tror ikke det var Gud eller en overmakt som "helbredet" meg, om ikke annet, hvsi det var en eller annen som trakk i "trådene", så virker det mer som en slags sykelig lek a la Black&White.... Kanksje jeg er en sims for alt jeg vet :p

Men jeg utelukker ingenting sålenge jeg ikke har fakta på bordet. Har som en leveregel at jeg må gjøre mitt beste for å forstå noe før jeg velger om jeg skal akseptere noe ;)

Mest sannsynlig kommer jeg nok til å undres over denne hendelsen i livet mitt for resten av livet. Om ikke annet, så verdsetter jeg om mulig enda mer hver eneste dag jeg puster og har helsen i behold. Er priviligert i den forstand, noe dessverre mange andre i verden ikke er.

Men jeg kommer garantert til å be til noen høyere makter igjen, spesielt for de menneskene rundt om i verden som ikke er så heldige som de fleste i vårt land. Det kan uansett ikke gjøre skade :roll:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

I går spilte jeg et brettspill hvor man kaster to terninger om gangen. Jeg fikk 11, en av de minst sannsynlige kombinasjonene, fem turer etter hverandre. Sannsynligheten for det er bare litt mer enn 1/2000000. En artig tilfeldighet, selv om jeg hadde ledd mer hvis den var fordelaktig i spillet.

Jeg ble ikke religiøs eller noe sånt, og det er av den enkle grunnen at jeg vet at det finnes enormt mange muligheter for at det skal skje noe så oppsiktsvekkende i en eller annen sammenheng, men de mindre oppsiktsvekkende sammentreffene legger man, innlysende nok, ikke så lett merke til. En ganske god illustrasjon er poker: Den aller beste kombinasjonen av kort har navn og ser spesiell ut, men det gjør den ikke mindre sannsynlig enn noen annen unik kombinasjon -- for eksempel ruter 2, kløver 3, kløver dame, spar 10 og ruter 6 -- som det finnes utallige av. Ingen legger merke til at de sitter med den unike, men dårlige, kombinasjonen jeg skisserer, men den er like usannsynlig som royal flush i beste farge (jeg sier hjerter siden det var det som sto i leksikonet).

Det er destruktivt å trykke ned logiske forklaringer på tilsynelatende overnaturlige fenomener. Logikk er, slik jeg ser det, den "troen" som alle lettest kan forenes om. Den er et alternativ til religionskriger etc.

Endret av ehasl
Lenke til kommentar
Det er destruktivt å trykke ned logiske forklaringer på tilsynelatende overnaturlige fenomener. Logikk er, slik jeg ser det, den "troen" som alle lettest kan forenes om. Den er et alternativ til religionskriger etc.

6474534[/snapback]

Sikker på at du ikke mener 'konstruktivt'?

Det skjedde forresten noe helt utrolig usansynlig akkurat nå. Jeg kikket på bilene utenfor her, og jeg så bilskiltet KF79642. Sansynligheten for at jeg skulle se akkurat det bilskiltet. akkurat nå, er helt enormt liten, tilnærmet null. Allikevel, så skjedde det akkurat meg, akkurat nå. Helt utrolig! Et lite mirakel. :)

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

Min tankegang:

Ser man stort nok på alt, er det ikke lenger usannsynlig at det skjer.

Det som skjedde med Dotten har jo tidligere ikke skjedd i så mange tilfeller, men det er jo mulig (snakker om tilfeldigheten, ikke Guds eksistens), så da måtte det nesten skje en gang. Og nå er det kanskje lenge til det skjer igjen med noen andre.

Lenke til kommentar

Er ikke tilhenger av noen religion selv, men utelukker på ingen måte at det er ubeviselige krefter mellom himmel og jord.

Betyr vel lite hva som var årsaken så lenge resultatet er positivt, er det "gud" ja vell, er det en tilfeldighet, ja vell.

Gud`s eksistens kan ikke bevises for andre derfor må det være opp til deg alene hva du skal tro.

Dog kan det nok være en positiv ting å ha en religion selv om det skulle vise seg å være feil.

Lenke til kommentar

Det er ufattelig usannsynlig å vinne i lotto, om du regner på oddsen. Likevel vinner jammenmeg opptil flere potten hver eneste uke.

Et oppdiktet eksempel: det er usannsynlig at alle mennene i en brødreflokk av tre skal dø samme året. Det er ikke usannsynlig at dette nettopp vil skje med ett slikt brødrepar i Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
Det er ufattelig usannsynlig å vinne i lotto, om du regner på oddsen. Likevel vinner jammenmeg opptil flere potten hver eneste uke.

Et oppdiktet eksempel: det er usannsynlig at alle mennene i en brødreflokk av tre skal dø samme året. Det er ikke usannsynlig at dette nettopp vil skje med ett slikt brødrepar i Norge.

6487315[/snapback]

Det er også veldig usannsynlig at alle tre vil bli snikmydet av noen som ble sendt for å drepe noen andre.

Allikevel er det jo en liten sjanse for at det kan skje, så et eller annet brødreflokk i verden vil nok en gang alle dø av folk som ble sendt for å drepe andre. Om det ikke har skjedd alt, da.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare smette inn med noe:

Gud gir ikke bort bevis(pga. han vill ikke at vi skal måtte velge å tro på han)

Men jeg tror, han gir bort hint. Når man ber, tror jeg at man får svar. (før eller siden)

Jeg holder en muligheten oppe, for at Gud hjalp deg her. Hvis du trenger bevis for at det var han. Så kommer du mest sannsynelig ikke til å få det. Men hvis du velger å tro at det var Gud som gjorde det, så er vell det en grei forklaring:?

"for Jesus kom ikke for å dømme verden, men for å frelse den" matt 3,17

Lenke til kommentar

Så kan man spørre seg: hvis dotten hadde brukt navnet Fantomet istedenfor gud da han bedde(å be, har bedd ?), ville dette si at Fantomet finnes ?

Når dotten skriver som han gjør, vil jeg absolutt tro det er han selv som har gjort at det har gått som det har gått.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Vil tro det er Gud jeg :) Er personlig kristen, og Gud svarer på bønn. Det har jeg selv opplevd. 

:love:

6494430[/snapback]

Når fantasi og vilje trekker i samme retningen kan man kanskje helbrede seg selv. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...