escariot Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Heisann, Jeg kommer i løpet av begynnelsen av 2005 til å kjøpe meg LCD-skjem til PC'n min. I den forbindelse lurer jeg på hva 2005 har å by på, og eventuelt når i 2005 nyhetene kommer. Jeg snuser for tiden på NEC 1770 eller NEC 2080/LaCie 20" (kommer an på januar-lønningen). Lønner det seg i så måte å vente på det som eventuelt kommer? Håper det er noen som sitter med informasjon som er lystne på å dele! mvh Escariot Lenke til kommentar
PrayingMantis Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Første kvartal byr på 8ms... mer har jeg ikke orket å lese Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Jeg tror det vil være smart å vente hvis du planlegger noe så stort som 20", der har det vært lite fornyelse i det siste... Lenke til kommentar
escariot Skrevet 30. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2004 Hei, og takk for svar! Er det sånn at med nye modeller vil det hovedsakelig være antall ms som strekker seg mot 0? Og gjelder dette kun 17", eller også 20"? Og vil isåfall 8ms ha noen stor forbedring over 12ms, eller har tallet i seg selv egentlig lite å si? Og hva kommer til å skje på 20" fronten? Mulig spørsmålene er litt "dumme", men jeg spør fordi jeg lurer. mvh Escariot Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 jeg tror at vi vil se mer software som gjør bruken av LCD bedre til spilling. Spill som Doom 3 har 60 fps og dette gjør den svært egnet til LCD. Alle spillprodusentene ser at LCD har tatt over og må derfor tilpasse seg denne. Fokusområdet må bli på software og operativsystem. Ellers tror jeg på raskere paneler, men at TN baserte paneler faseres mer og mer ut. Inn kommer mer og mer s-ips baserte paneler. Disse vil ha en responstid på kanskje 12 ms i slutten av året. Vi vil også se mer forskjellige tekniske løsninger, som leds som baklys. Skjermene vil også bli billigere i 2005 Lenke til kommentar
escariot Skrevet 30. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2004 Kan jeg da og spørre om hva et s-ips panel er? Vil det være stor forskjell på 12 <-> 8 ms på 17", og 16 <-> 12 på 20", og vil dette være verdt ekstra ventetid? Jeg kjenner januar-lønningen brenne i lommene en måned før de kommer inn på konto.. og ikke minst gleder jeg meg til å bli kvitt CRT-monsteret som tar opp all plass på skrivebordet mitt.. mvh Escariot Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=299427 last ned fil også da Lenke til kommentar
enden Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Det har alt kommet flere skjermer med en responstid på 8 ms på markedet, blant annet tre 19-tommer hvorav to er ISO-sertifisert. Dette er faktisk ganske lenge siden. Allikevel er det viktig å ha i bakhodet at responstid er et tall som alene ikke sier så mye. Dette er skjermer basert på TN-paneler, og er tregere enn responstiden oppgir i forhold til IPS-paneler. Når Øivind spår at TN er på vei ut er jeg ikke enig. Vi har sett en stadig økende tendens til at 19-tommere tar ibruk TN-paneler. For et år siden var det svært få skjermer i denne klassen som benyttet disse panelene. TN-paneler er også vesentlig rimeligere enn IPS. Da responstid og pris er de to hardeste salgsargumentene idag tror jeg vi bare vil se flere skjermer basert på TN. Kanskje vi kan få en segmentering i low-end med TN og high-end med IPS etter hvert, men det hele avgenger av pris. Når det gjelder spørsmålet om hvor lav responstiden blir, og hvor stor praktisk forskjell det blir, då tror jeg markedet vi stabilisere seg på 8 ms neste år, men at pionerene kommer med raskere skjermer. Jeg har sett på 10 ms, og er lite imponert, så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro om 8 ms. Det jeg tror blir det store neste år er en ny måte å måle responstid på. Uten å sitte med de tekniske spesifikasjonene er det vanskelig å si noe konkret, men jeg er lovet at denne skal gi et mer riktig tall på den faktiske ytelsen til en skjerm, og at den skal måle responstid i farger, så vel som svart-hvitt. Det vi da vil oppdage er at TN-skjermer, som alle tror er de raskeste, vil få en drastisk endring til det værre i firhold til IPS. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Dessverre vil 8 og 10 ms TN baserte skjermer bli en suksess, dette fordi folk henger seg opp i spesifikasjoner og samtidig har absolutt null peil. Mulig vi får ny standard for måling av resonstid. Men det spørs om ikke en rekke produsenter vil motarbeide dette. TTT - er et kjent begrep i databransjen. Jeg tror fortsatt at S-IPS vil bli vinneren. En trend som garantert vil komme er at folk vil ha større og større skjermer. 19" vil være standarden neste år. Vet det er 19" skjermer med TN panel, men disse får bigtime juling av S-IPS. Folk som virkelig skjønner lunta kjøper seg s-ips baserte 20" skjermer. Og jeg tror ikke vi vil se noen grensesprengende nyheter før tidligs vinteren neste år her. prisene vil dog synke betraktelig. Lenke til kommentar
enden Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Vet det er 19" skjermer med TN panel, men disse får bigtime juling av S-IPS. Festelig kommentar med tanke på at siden du skriver for anbefaler en TN-basert 19-tommer Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Jeg har da ikke satt opp anbefalingen der. hadde nok anbefalt en LaCie 19" istedet den voldtar den Benqen der.... Edit: Den anbefalingslista der er mot folk som spiller. Hva med grafikere og andre spesielle brukere? Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Personlig bestilte jeg en NEC 2080 som skal bytte ut min gode gamle traver: eizo l565 Håper det er verd pengene . Lav ms har vel egentlig lite å si ettersom det er bildeprosessoren i skjermen som bestemmer hvor god ytelse du får (ikke det at jeg er noe ekspert) Lenke til kommentar
enden Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Den anbefalingslista der er mot folk som spiller. Hva med grafikere og andre spesielle brukere? Man kan da ikke rette en generell anbefaling mot spesielle brukergrupper. Grafikere vil selvfølgelig velge andre skjermer, men konteksten her er jo generell. Allfather: Selvfølgelig må responstiden være lav i tillegg. Det hjelper jo ikke med en elegangt prosseseringsteknikk hvis panelet ikke henger med. Men ellers er jeg helt enig Lenke til kommentar
escariot Skrevet 30. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2004 Takk for henvisningen til info om s-ips og tn osv. oivind_dahle. Kan ikke si jeg tok alt som stod der med en gang, men det får synke inn.. Får ta en repetering når jeg kommer hjem.. Jeg har flere ting jeg lurer på jeg. Ser at 19" kommer med samme oppløsning som 17" (1280*1024). Vil oppløsningen til 19" også endres til noe som er mer egnet for 19", altså et sted mellom 1600*.. og 1280*..? Eller er 1280*.. akkurat som det bør være for denne størrelsen. Og gitt at jeg skulle kjøpt meg LCD i morgen.. kunne jeg like gjerne tatt en ViewSonic 20", istedenfor LaCie eller NEC (siden ViewSonic har samme panel)? Jeg har lest om forskjeller i individuelle panel, fra samme leverandør. Og disse tre deler vel samme s-ips panel om jeg ikke tar helt feil? Eller er teknologien bak NEC og LaCie så mye bedre.. Eller kunne jeg like godt hoppet på 19" fra LaCie, selv om denne er 25ms (iflg. testen så passet den da til spill??), som er betydelig billigere? Og kost meg med 1280*.. Jeg har ingen referansepunkter fra LCD-verdenen fra før. Jeg synes egentlig at 17" blir litt lite, siden jeg gjør en investering som skal vare i mange år før det skal byttes ut. Håper dere ikke rister på hodet over min uvitenhet, men jeg vil være rustet til å ta en avgjørelse når dagen kommer.. BTW: Jeg har POV 6800U, lettere overklokket, i en AMD64 3200+ (754) Spill: 40%, Film: 20%, Internett, 20%, Bildebehandling, 10% og Oppgaveskriving 10% (selvfølgelig ikke i eksamenstider, da oppgaveskriving tar omtrent 24 timer i døgnet.. driver notorisk brannslukningsarbeid). mvh Escariot Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Enden: Mente selvfølgelig at det hjelper lite med lav ms når du har en dårlig prosessor i skjermen, og ikke at ms hadde absolutt ingen betydning. Var forresten deres test som gjorde at jeg gikk Nec skjermen jeg nevnte. Blir grisebank hvis den er dårlig Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Enden: Mente selvfølgelig at det hjelper lite med lav ms når du har en dårlig prosessor i skjermen, og ikke at ms hadde absolutt ingen betydning. Var forresten deres test som gjorde at jeg gikk Nec skjermen jeg nevnte. Blir grisebank hvis den er dårlig syns du den er dårlig skal jeg sykle Trondheim - Oslo kun iført rosa tanga Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå