Theo343 Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 (endret) Jeg skal ha div. 80mm, 92mm og 120mm vifter. Det jeg ønsker er: 1. Stillegående vifter som leverer mye luft. Helst ikke mer enn 26dba. >=23 er bra. 2. At de har mulighet for avlesing og justering av turtall!! NB! må ikke skje via medfølgende potmeter el. da jeg ikke har noe bra sted å gjøre av disse?? 3. Gjerne temperatursensor men ikke et must. Men kan være greit for automatisk viftestyring via??? 4. At de har 3 pins molex kontakt, men gjerne mulighet for 12v hvis det er nødvendig?? Jeg kan lite om vifter, men målet er å få 2 stillegående servere og 1 stillegående pc uten at det går for mye utover temperaturen. Dvs. at jeg bør ha vifter som i normal drift bråker minimalt (>=23), men at det er mulig å få kjørt opp turtallet enten manuellt eller automatisk hvis temperaturer etc. krever det i unntakstilfeller. Har 1 kabinett som har mulighet til 120mm bak, men det er trangt mellom CPU kjøler og exhaust feste samt at det er en plastbrakett for å feste alt over 90mm som gjør det ennå trangere, derfor hvis det finnes lavprofil 120mm? Hvis ikke får jeg fjerne platbraketten og improvisere festet. Men som sagt trenger generelle råd og spesifike eksempler på vifter i de 3 kategoriene. Skal helst kjøpe det hos microplex da jeg skal ha et par andre ting derfra! Endret 29. desember 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Da er det vel bare å sjekke specs på vifter der da? Lenke til kommentar
frentix Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 (endret) Hvis det er på microplex du helst skal handle , så er det vel papst som gjelder? Bare sjekk db på dem og ta dem ørene dine tåler. EDIT: Leif er oppe sent i kveld. Endret 29. desember 2004 av frentix Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2004 (endret) hehe joda, jeg har sjekka meg grønn og hørt meg til dBba klassifiseringer som passer greit i 80mm-120mm. Merkelig nok så er ikke dBa alltid dBa, men det virker som en vifte oppgitt med 26dBa bråker mindre hvis den er 120mm og ikke 80mm. Man burde tro at støy er støy, men det kan være karakteristikken og frekvensen på støyen som er forskjellen og som lurer øret. Men støyen klarer jeg å velge mellom selv, det er funksjonaliteten og kvaliteten jeg trenger hjelp til Det er nå slik at siden jeg ikke har særlig erfaring med vifter og bare har kalt en vifte for en vifte så er det greit å få noen råd . Blir litt usikker når jeg ser at noen vifter støtter turtallsavlesning og noen ikke og noen kan la seg justere og noen ikke, selv med og uten innebygd potmeter. Derfor jeg håpet på noen "ok, da bør du gå for denne og denne utfra dine ønsker". Endret 29. desember 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Tror du kan være ganske sikker på at alle 12v vifter lar seg turtallsregulere. Turtallsavlesning er det vel strengt tatt ikke så farlig med(?), så det ville jeg nok satt lavt på prioriteringslista. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2004 (endret) Jepps, avlesing er ikke så farlig. Det jeg skulle brukt det til var å ha shutdown på systemet eller beskjed via e-post hvis en spesifik vifte sviktet, men shutdown kan jeg gjøre via systemp/CPU målinger istedet. Tanken var hvis jeg ikke la merke til at en vifte sviktet i en server, men økning i temperatur bør gi meg et hint. EDIT: Viftejustering er sikkert også et godt dekket tema, men hva er beste løsningen for dette? Er det slik at det også er forskjell i hva slags spenning forskjellige vifter trenger? - Når skal en vifte ha 5 eller 12 volt? Har dette med 3 eller 4 pins molex å gjøre selv om vifter i samme mm/turtall kommer med forskjellige typer kontakter? - Hva er beste måten å regulere viften på? Microplex har en elektronisk løsning hvor et "pci kort" styrer inntil 4 vifter og temp sensorer. Endret 29. desember 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
christer-R Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 SilentX, say no more Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2004 (endret) Mener du SilenX? alt jeg fant om SilentX var en 2U PSU? EDIT: Ser bra ut disse SilenX viftene, men hvem er det som selger dem? EDIT2: Men tilbake til viftestyring. Er dette en god løsning? Tenker på PCI kort utgaven av denne. http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MCTBANXL EDIT3: Årsaken til at jeg skal handle på microplex er at de har diskrammer som tar 2 5,25" slots og har plass til 3 disker og har aktiv kjøling. Hvis det er noen som kjenner andre webshops som har slike så handler jeg gjerne der. Drevrammene er til en filserver, så slipper man spørre. http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=WIN7500 Endret 29. desember 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
frentix Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 (endret) hehe joda, jeg har sjekka meg grønn og hørt meg til dBba klassifiseringer som passer greit i 80mm-120mm. Merkelig nok så er ikke dBa alltid dBa, men det virker som en vifte oppgitt med 26dBa bråker mindre hvis den er 120mm og ikke 80mm. Man burde tro at støy er støy, men det kan være karakteristikken og frekvensen på støyen som er forskjellen og som lurer øret. Ja , du sier noe der. Jeg syns å merke forskjell på en 26 dba 80mm og en 26dba 120mm , begge papst. Trodde det bare var ørene mine som spilte meg et puss. Nå bruker jeg 80mm på cpu-kjøler og 120mm i kabinett. Begge som sagt 26 dba. Men , siden du helst skal handle på Microplex så finnes ikke silenX vifter der. De skal ha litt bedre luftstrøm i forhold til støy enn papst , og de er dyrere. Men papst er veldig greie dem også. Så ser dem ikke ut som juletre heller slik som visse andre de har der EDIT: Litt dårlig formulering. Endret 29. desember 2004 av frentix Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Du kan vel kjølpe de som har høyest db, da kan du jo styre de med en viftekontroll Da kan du jo styre de begge veier. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2004 Har du noen tips til bra viftekontroller? Lenke til kommentar
SpecialUnit69 Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 (endret) Sunbeam Rheobus fra Microplex... 20x4W. Funker som bare det og kan ta så mange vifter du noensinne skulle ha bruk for. link Endret 29. desember 2004 av SpecialUnit69 Lenke til kommentar
Turbel Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Sunbeam Rheobus fra Microplex... 20x4W. Funker som bare det og kan ta så mange vifter du noensinne skulle ha bruk for. Bare for å kverulere litt: Sunbeamen yter 4 X 20W, ikke omvendt Den kan absolutt anbefales. Jeg har brukt en slik en god stund, og den er akkurat det den gir seg ut for, verken mer eller mindre. Billig er den også.. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2004 (endret) Ok, så du kan koble flere vifter i serie på en kontroller kanal, så lenge total effekt ikke overstiger 20w pr. kanal? Endret 30. desember 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
frentix Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 (endret) Har også rheobus , de er greie dem. Ja , du kan bruke y-kabel og ha 2 vifter eller mer på hver kanal. En advarsel når det gjelder leds`ene på den. De er meget lyssterke. Endret 30. desember 2004 av frentix Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2004 Ok, hva tror du om den viftestyringa jeg linka her http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=3392857 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2004 (endret) Ellers måtte jeg hatt en 3,5" viftekontrollpanel på serveren har jeg ingen ledige 5,25". (oops.. dobbelpost i nattetåka) Endret 30. desember 2004 av Theo343 Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 De selger SilenX vifter her. Lenke til kommentar
frentix Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Ok, hva tror du om den viftestyringa jeg linka her http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=3392857 http://overklokking.no/art.php?artikkelid=11364 Lenke til kommentar
Leben Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 (endret) http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=AC53031 Fra micoplex kjøpte jeg meg, utrolig stili samtidig som den styrer alt mulig av tenkelige ting til vannkjøliga, om man skal finne på og kjøpe d senere. Silenx selges også på www.vendur.no Bla annet en 80x80 som er praktisk talt lydløs med sine 9dBA. Har 2 av disse i "diskrammer som tar 2 5,25" slots og har plass til 3 disker og har aktiv kjøling" samt 2 stk 120x120 på 11dBA til kassa, som forøvrig er Lian LI sitt vannkjølingskabbis. Praktisk talt lydløst og kan anbefalles på det varmeste. Og trenger man mer futt så kan også de sterkere anbefalles. Edit: Leifemann kom innom, og er her sikkert enda Leben Endret 30. desember 2004 av Leben Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå