dizzy85 Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 (endret) Vil det lønne seg å handle fra utlandet når man skal kjøpe mp3-spillere? Noen med erfaringer eller synspunkter på det? F eks: Asano soundhub 20 gb, koster kr. 2895 i Norge, mens etter det jeg har lest er dette samme modell http://www.pricerunner.co.uk/sound-and-vis.../202099/details bare med annen leverandør(eller tar jeg feil?). 199 euro blir vel 1684 nok. Endret 29. desember 2004 av dizzy85 Lenke til kommentar
Musty Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 ikke glem evt. moms/toll/gebyrer... du må uansett betale 25% moms i tillegg, så da er vi på 2105 kr. Da har vi ikke regnet med frakt, og evt. gebyrer.. Alt i alt tror jeg du kan klare å spare toppen 3-4 hundre kroner, og du får et voldsomt styr når det gjelder garanti osv.. Selv ville jeg heller satset på en norsk butikk.. Lenke til kommentar
Lureren Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 ikke glem evt. moms/toll/gebyrer... du må uansett betale 25% moms i tillegg, så da er vi på 2105 kr. Da har vi ikke regnet med frakt, og evt. gebyrer.. Alt i alt tror jeg du kan klare å spare toppen 3-4 hundre kroner, og du får et voldsomt styr når det gjelder garanti osv.. Selv ville jeg heller satset på en norsk butikk.. jeg tror at du slipper å betale moms. jeg har hørt av noen venner som sa at el-varer til under 6000kr er moms og tollfrie. hadde tenkt å kjøpe meg en iRiver H320 til 300euro men ble ikke noe av det Lenke til kommentar
SilverWolf Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Hei Uten å være ekspert på tollreglene så tror jeg det er slik at varer deklarert som gave er momsfrie så lenge verdien er under kr 1000. For vanlige varer så er det kr 200 som gjelder som øvre grense. Det er selvfølgelig å prøve seg på en "dirty" en, f.eks. få selgeren å deklarere varen som en gave med verdi under 1000. Problemet er bare å finne noen som er villig til å gjøre dette. Regards SilverWolf Lenke til kommentar
Musty Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 jeg tror at du slipper å betale moms.jeg har hørt av noen venner som sa at el-varer til under 6000kr er moms og tollfrie. hadde tenkt å kjøpe meg en iRiver H320 til 300euro men ble ikke noe av det det gjelder dersom du reiser utenlands, og kjøper varen der og drar den over grensen selv. Hvis du bestiller den fra utlandet, og får den sendt hit er det en annen slags import som går under andre regler. Da gjelder grensen som er 200kr... Lenke til kommentar
bluero.no Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 F eks:Asano soundhub 20 gb, koster kr. 2895 i Norge, mens etter det jeg har lest er dette samme modell http://www.pricerunner.co.uk/sound-and-vis.../202099/details bare med annen leverandør(eller tar jeg feil?). 199 euro blir vel 1684 nok. Først og fremst: Xclef HD-800 og Asono Soundhub er samme produkt og produseres av MultiChannel Labs fra Sør-Korea. Når det gjelder prisutregningen din må jeg imidlertid skuffe deg litt for prisen er ikke i Euro, men i britiske pund. Dvs. at med dagens kurs så er prisen i overkant av 2300. I tillegg må du da som nevnt tidligere her betale 25% moms + gebyr til Posten for tollbehandlingen (tror det er kr 175,-). Det er ikke tollavgifter på mp3-spillere, kun moms. I teorien så skal du kunne få refundert moms betalt i utlandet. Når du kjøper den selv i butikk i utlandet så må du da få med et eget skjema som du leverer til Tollvesenet, men ved netthandel så tror jeg eneste alternativ er å få nettbutikken til å selge deg varen uten britisk moms (som er rundt 16-17 prosent hvis jeg ikke tar feil). Når det gjelder grenser for import er de kr 3000,- hvis du er på dagstur og kr 6000,- hvis du er ute av landet i mer enn 24 timer. Hvis du kjøper via nettet så er grensen kr 200,-. Som nevnt tidligere så er grensen på kr 1000,- hvis det er snakk om gaver, men gaver gis ikke av firmaer så hvis du kjøper varen så er grensen kr 200,-. Men det er mer med denne 200-kroners grensen som er viktig å huske på. Først og fremst så kan du ikke blindt se på valutakursene i banken den dagen du kjøper varen for uansett hva den er så er det omregningskursen til Tollvesenet som gjelder. Og de ser på kursen den dagen varen blir tollbehandlet, ikke kjøpt, så du må ta høyde for dette for at du skal holde deg under grensen. Videre er det slik at med en gang prisen på selve varen omregnet via denne kursen passerer 200-kroners grensen så inkluderes også frakten når det beregnes moms. I dette tilfellet må du derfor betale 25% moms på frakten også. En siste ting å tenke på ved import er at hvis du skulle være så uheldig å måtte returnere produktet for reparasjon, så må du betale moms på nytt når produktet kommer tilbake til Norge. Hvis du får en ny vare tilbake så er det full moms igjen, men hvis den er reparert så kan du klare deg med moms på selve verdien av reparasjonen. Og husk også at enkelte land opererer med 1 års garanti, ikke 2 år som i vår kjøpslov. Det ble et langt svar... Nå var det ikke meningen å skremme deg fra å importere. På enkelte produkter kan det være mye å spare, men du bør ha alle fakta på bordet før du bestemmer deg for å gjøre det for du kan ende opp med å betale like mye som i Norge... Lykke til! Vennlig hilsen Jarle Lenke til kommentar
al(e)x Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Vil bare si at det er 199 engelske pund (2300 kr.), ikke dollar... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå