[TA]Gunners Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Hva er en stril? Jeg bor på Sotra utenfor Bergen men jeg anser ikke meg selv som en stril.. Hva er en stril?? Ser for meg en sjøulk eller en bonde langt utti hutiheita.. Lenke til kommentar
lodott Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 En stril er en person som bor i kystområdene utenfor Bergen. Det er vel egentlig et noe negativt ord selv om mange ikke direkte mener det i dag. Så du er en sotra-stril (i allefall etter gammelt..). Lenke til kommentar
abcosv Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Strilene var opprinnelig de fra utenfor Bergen som kom roende til byen når de skulle handle. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 (endret) Striler er folk som bor i omraadene {kommunene} rundt Bergen. Endret 29. desember 2004 av Gimper Lenke til kommentar
iBook Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Strilene kom inn til Bergen fra øyene rundt og solgte fisk. Men det er jo ikke noe skjellsord å være stril, det bør du bare være stolt av. Har du ikke hørt om strilekrigen som fant sted på slutten av 1700-tallet(tror jeg det var) Dette var et av de første opprørene mot det dansk.norske eneveldet, som jo ble avskaffet noen tiår senere! Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Strilene kom inn til Bergen fra øyene rundt og solgte fisk. Jeg bor på Os utenfor Bergen, men har aldri solgt fisk så da konkluderer jeg med at jeg ikke er stril Lenke til kommentar
zilch Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Stril er alle bøndene som bor utenfor byn, de bor på plasser som osterøy, lindås osv. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Stril er alle bøndene som bor utenfor byn, de bor på plasser som osterøy, lindås osv. Og en ekte stril snakker ikke bergensk Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Radøy anyone? Og sotra, og øygraden, og knarvik, og askøy, og arna, og åsane, og så videre Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Radøy anyone? Og sotra, og øygraden, og knarvik, og askøy, og arna, og åsane, og så videre Vi må ikke glemme Seim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå