janfredrik Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Når ble svindel og tyveri "ålreit"? Når TFPC gikk konkurs. Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Hva med at Norge bruker eksempelvis 25 %, eller annen gitt andel, av oljefondets forventede realavkastning, da kani du i hvert fall ikke komme å whine om tyveri PelsJakob. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 (endret) Penger slukker ingen sorger, spesielt ikke etter naturkatastrofer... Selv tror jeg vi gjør dem en bjørnetjeneste ved å gi penger til å bygge opp igjen uten å ta hensyn til at det kan skje igjen. Det er tross alt bare 123 år siden en tilsvarende tsunamibølge ødela området etter et nesten like kraftig jordskjelv, og det finnes faktisk andre områder i verden som er enda mer utsatt for jordskjelv (trykk på bildet for å forstørre): Les mer om dette her: http://www.geo.uib.no/seismo/quakes_world/...atra-quake.html Endret 1. januar 2005 av snorreh Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Hva med at Norge bruker eksempelvis 25 %, eller annen gitt andel, av oljefondets forventede realavkastning, da kani du i hvert fall ikke komme å whine om tyveri PelsJakob. Petroleumspengene er også stjålet. Lenke til kommentar
Zlash Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 (endret) Hva med å heller lage et skriv om omfanget av katastrofen i Asia med telefonnummer/gironummer til diverse veldedige formål. Legg dette i postkassen i hele nabolaget. Eller kontakt Røde Kors og bli bøssebærer? Jeg kan love deg at du ikke vil få problemer til å samle inn penger Ved en tidligere anledning samlet jeg inn nesten 70.000kr over to dager. Folk er ikke så grådige som du tror. Det du gjør vil bare skape konflikt og ikke bidra til noen giverglede overhodet. Endret 1. januar 2005 av Zlash Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Jeg samlet inn 15,000 på 2 timer på nyttårsaften! Givergleden er helt unik! Og det er ikke så mye som skal til! QUOTE (fthomassen @ 01/01/2005 : 19:57)Hva med at Norge bruker eksempelvis 25 %, eller annen gitt andel, av oljefondets forventede realavkastning, da kani du i hvert fall ikke komme å whine om tyveri PelsJakob. Petroleumspengene er også stjålet. Jaha. Hvem er det vi har stjålet petroleumspengene fra da? Tilhører ikke oljen alle nordmenn da? Men hva med forslaget slik det står da? Jeg synes forsåvidt at det er en fin måte for staten å gi bistand på, pengene kan jo i liten grad brukes nå uansett. Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) edit Endret 2. januar 2005 av Hoppesagåsa Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Hvem er det vi har stjålet petroleumspengene fra da? Oljeselskapene, vel. Tilhører ikke oljen alle nordmenn da? Nei. Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Hvem er det vi har stjålet petroleumspengene fra da? Oljeselskapene, vel. Tilhører ikke oljen alle nordmenn da? Nei. Så oljeselskapene, som ExxonMobil, BP, ConocoPhillips og så videre er de rettmessige eierne av oljen? Naturressurser er ikke eid av et land og dets befolkning, men utenlandske selskaper, oppfatter jeg deg riktig da. Jeg har virkelig ikke noen som helst forståelse for hvorfor oljepamper fra USA skulle ha mer rett på nordsjøolje enn Norges innbyggere. Vær så snill, opplys meg! Og, hva med bistandsforslaget? mvh Fredrik Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Du synes ikke folk bør for ta avgjørelsen om å bidra med penger selv? Nei, min mening er at alle med inntekt over "addfigures" burde vært pålagt å gi en minstesum. Ærlig talt. Du er klar over at Norge gir millioner av kroner? Hvor tror du disse pengene kommer fra? Jo de som betaler skatt. Mao alle med en inntekt over "addfigures". Er det da rimlig å tvinge oss til å betale mer? Dessuten, hva er vitsen med å tjene over en viss grense hvis de ekstra pengene du tjener bare blir tatt fra deg ved tvang alikevel? Det du sier er rimlig korttenkt. Hadde du brukt min telefon til noe slik ville jeg anmeldt deg for tyveri, for da er du ikke annet enn en simpel kjeltring. Du gjør ingen en tjeneste ved å gjøre noe slik. Det er folk der ute som faktisk sjekker telefonregningen sin, og som dermed ville nektet blankt på å ha benyttet en slik tjeneste. Hører jeg "tv2 hjelper deg" banke på hos røde kors? btw tenk på hvor mye penger som kunne gått til flomofrene hvis vår kjære bondevik sluttet å dra verden rundt for å motta ordner. Endret 2. januar 2005 av invictus Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Du er klar over at Norge gir millioner av kroner? Hvor tror du disse pengene kommer fra? Jo de som betaler skatt. Mao alle med en inntekt over "addfigures". Er det da rimlig å tvinge oss til å betale mer? Dessuten, hva er vitsen med å tjene over en viss grense hvis de ekstra pengene du tjener bare blir tatt fra deg ved tvang alikevel? Det du sier er rimlig korttenkt. Norge gir nesten minst i Europa. Skattesystemet er progressivt for å jevne ut forskjeller og fordi noen har sansen for ideologien at de som har mest også skal bidra med mest. Skattesystemet vårt er imidlertid ikke så progressivt at skatten er proporsjonalt med inntekt, det er jo kun RV som mener at det folk ikke bør ha lov til å tjene mer enn, la oss si, 500000. Oss andre har innsett at trengs visse incitamenter for å skape produktivitet, men at alle individer samtidig må gis tilnærmet like muligheter ved livets start. Jeg legger merke til at du skriver at noen tvinger "oss" til å betale mer, hvis du har så mye penger så må jo du være fornøyd og ikke sitte oppe på din høye hest og furte. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Gidder ikke lese hele tråden for å se om noen andre har påpekt dette. [pirke] Det var ikke en flom! Vet at vg-nett ikke skjønner forskjellen, men vi er litt mer oppgående mennesker så vi burde skjønne forskjellen. [/pirke] Lenke til kommentar
.V. Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Du er klar over at Norge gir millioner av kroner? Hvor tror du disse pengene kommer fra? Jo de som betaler skatt. Mao alle med en inntekt over "addfigures". Er det da rimlig å tvinge oss til å betale mer? Dessuten, hva er vitsen med å tjene over en viss grense hvis de ekstra pengene du tjener bare blir tatt fra deg ved tvang alikevel? Det du sier er rimlig korttenkt. Norge gir nesten minst i Europa. Skattesystemet er progressivt for å jevne ut forskjeller og fordi noen har sansen for ideologien at de som har mest også skal bidra med mest. Skattesystemet vårt er imidlertid ikke så progressivt at skatten er proporsjonalt med inntekt, det er jo kun RV som mener at det folk ikke bør ha lov til å tjene mer enn, la oss si, 500000. Oss andre har innsett at trengs visse incitamenter for å skape produktivitet, men at alle individer samtidig må gis tilnærmet like muligheter ved livets start. Jeg legger merke til at du skriver at noen tvinger "oss" til å betale mer, hvis du har så mye penger så må jo du være fornøyd og ikke sitte oppe på din høye hest og furte. Du har sikkert rett, men jeg kunne tenke meg å se litt statistikk.. Gir vi minst i kroner&øre, eller i prosent av statsbudsjettet? Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Jeg fant ingen statistikker, og jeg må krype til korset og dementere mitt utsagn: . Norge gir nesten minst i Europa. Det er snakk om statens bevillinger da. Norge har gitt 100 mill, Sverige har gitt 500 mill. Japan har gitt 3,5 mrd og gir mest mens USA gir litt over 2 mrd. Imidlertid har det norske folk vært flinke til å gi. Så fikk vi litt info i hvert fall. Så vi har ikke gitt så syko mye, men nesten minst i Europa hadde jeg ikke belegg for å si. mvh Fredrik Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Hvordan står det til med kr gitt i gjennomsnitt per person i Norge i forhold til de andre landene da ? Da mener jeg de totale summene gitt fra Norge, Sverige, USA, Japan osv. Der ligger vel Norge på topp der, eller ? Endret 2. januar 2005 av T.F.T Lenke til kommentar
Darx* Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Lurte på hva jeg må gjøre for å bli bøsebærer for reddbarna? Virker som folk har medlidenhet og er villig til å gi en slant i disse tider.. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Jeg har virkelig ikke noen som helst forståelse for hvorfor oljepamper fra USA skulle ha mer rett på nordsjøolje enn Norges innbyggere. Vær så snill, opplys meg! Det er din oppgave å godtgjøre at Norges innbyggere har opparbeidet seg eiendomsrett til ressurser som i utgangspunktet er å anse som ueid. Etter min mening er det første mann til mølla som gjelder. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Jeg har virkelig ikke noen som helst forståelse for hvorfor oljepamper fra USA skulle ha mer rett på nordsjøolje enn Norges innbyggere. Vær så snill, opplys meg! Det er din oppgave å godtgjøre at Norges innbyggere har opparbeidet seg eiendomsrett til ressurser som i utgangspunktet er å anse som ueid. Etter min mening er det første mann til mølla som gjelder. Så lenge eiendommen tilhører den norske staten kan alle andre i grunn bare drite og dra. Norge sikret seg vel "eiendomsretten" til div. oljefelter allerede på slutten av 1960 - begynnelsen på 1970-tallet. Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Jeg har virkelig ikke noen som helst forståelse for hvorfor oljepamper fra USA skulle ha mer rett på nordsjøolje enn Norges innbyggere. Vær så snill, opplys meg! Det er din oppgave å godtgjøre at Norges innbyggere har opparbeidet seg eiendomsrett til ressurser som i utgangspunktet er å anse som ueid. Etter min mening er det første mann til mølla som gjelder. Du mener ikke det PelsJakob. På ordentlig? Er naturressurser å anse som ueid? De er jo på norsk sokkel, hvem andre enn nordmenn har rett på de da? Lenke til kommentar
farke Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 (endret) Saken er at om nordmenn skal ha rett på dem (hvilket de har i henhold til internasjonale territorieavtaler), så skal de tilfalle individuelle nordmenn, ikke staten. Og når oljefeltene først er på private hender (noe de blir etter "først-til-mølla"-prinsippet), blir pengene i oljefondet for tyvegods å regne så lenge de ikke er frivillige donasjoner fra oljeselskapene til staten. Om ikke folk har skjønt det så bygger objektivistisk ideologi i stor grad på at all - 100% - eiendom er på private hender. Endret 3. januar 2005 av farke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå