GolfBag Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Greit nok med innsamlingsaksjoner, men å plante falske tanker i hodet på folk og få dem til å få vond samvittighet for å kjøpe fyrverkeri er noe helt annet. Lenke til kommentar
farke Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 (endret) Som om sammenligningen menneskeliv / fyrverkeri er relevant uansett. Har man råd til fyrverkeri har man råd til å støtte tsunamiofre; må man prioritere bør man beholde pengene selv og bruke dem til eget/familiens livsopphold. Endret 30. desember 2004 av farke Lenke til kommentar
Lightning Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Ser at noen kritiserer mine forventninger til at bortskjemte drittunger som sitter hjemme trygt foran sine datamaskiner til 20 000+ kan bruke noen meget fornuftige kroner til solidaritet. Unnskyld at jeg sier det, men det er folk som dere som alltid skal ha men aldri gi. Hvis dere blir rammet på noen slags måte vil jeg forvente at dere er blandt de første i køen til å kreve å få deres "rett". Men å gi til de som er skadelidende er jo selvsagt ingen selvfølge.... Nei dere har helt rett at det er deres penger og at dere kan bruke de på hva dere nå enn måte ønske, men det hadde jo vært hyggelig om dere også kunne bidratt istedenfor å unnskylde dere med at det finnes "bedre" katastrofer å bruke pengene på....for så å aldri legge ei krone på bordet til noen slags veldedige formål. Gleder meg til å få svar på tiltale......men hadde vært enda mer gledelig om dere hadde brukt like mye energi på å løfte av røret og taste nummeret til Røde Kors Med vennlig hilsen Lightning Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Ser at noen kritiserer mine forventninger til at bortskjemte drittunger som sitter hjemme trygt foran sine datamaskiner til 20 000+ kan bruke noen meget fornuftige kroner til solidaritet. Og da spør jeg deg: Må man være en bortskjemt drittunge for å ha en datamaskin til 20.000? Og hva vet du EGENTLIG om hvem som har donert og ikke? Jeg har donert penger, men jeg støtter likevel at det ikke er andres sak om jeg/andre donerer eller ikke. Folk eier sine egne penger (hold dere unna alle som vil diskutere skattelovgivning). Nei dere har helt rett at det er deres penger og at dere kan bruke de på hva dere nå enn måte ønske, men det hadde jo vært hyggelig om dere også kunne bidratt istedenfor å unnskylde dere med at det finnes "bedre" katastrofer å bruke pengene på....for så å aldri legge ei krone på bordet til noen slags veldedige formål. Hva vet du egentlig om dette? Jeg har gitt en god dose penger til veldedige formål av diverse typer opp igjennom, alt fra sultofre i afrika til uteliggere på Karl-Johan, akkurat nå har jeg ikke råd til å støtte noen aksjon, hva er forskjellen på å støtte f.eks sultofrene i Afrika, og å støtte tsunamiofrene? For å være helt ærlig er det slike "solidariske" (parentes fordi det egentlig ikke er det) idèer som rakettaksjonen og lignende som bidrar til at jeg ikke har veldig lyst til å donere penger akkurat nå. Lenke til kommentar
Cera Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Noen har til og med uttalt at de begynner å få feriefølelsen tilbake. SKAM!! Dette reagerte jeg også kraftig på. Folk har vært utsatt for virkningene av tsunamien på ulike måter og en har ikke mulighet til og sitt he ri Norge og fordømme personer som velger og fortsette en ferie. Forøvrig er det et kjempeinitiativ som er satt igang av ulike hjelpeorganisasjoner, og forhåpentligvis samles det inne store summer fra Norge som kan brukes til de skadelidte og gjennoppbygging av landene. Det finnes andre humanitære formål en kan gi penger til, men denne katastrofen er en av de største i moderne historie, og jeg finner det naturlig og gi litt. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Noen har til og med uttalt at de begynner å få feriefølelsen tilbake. SKAM!! Er ikke poenget med aksjoner som denne å få dagliglivet til å returnere så snart som mulig? Mener du det er en skam at det skjer ved hjelp av fri vilje i stedet for at store organisasjoner gjør alt de kan for å gi deg dårlig samvittighet og skyldfølelse? Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Det som er så jævlig artig er at det er først nå som hvermannsen fikk en spark støvel kjørt opp i ræva, at den dårlige samvittigheten begynte å melde seg. Flomkatastrofen er bare en liten duelort på Oslo Plaza i forhold til hvor mange andre som dør av naturkatastrofer, sykdom og sult. Som den kalde, kjipe drittsekken jeg er, enser ikke denne hendelsen en tanke. Likeså med godklumpene i Afrika. Men dere andre hyklere kan gjerne fortsette å pisse dere selv oppetter ryggen. Så mye for prinsipper Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 30. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2004 Er ikke poenget med aksjoner som denne å få dagliglivet til å returnere så snart som mulig? Særlig, når det ligger 120 000 lik rundt deg, og du får "ferie følelsen tilbake" En ting, jeg startet ikke denne tråden for å gi skyldfølelse, men for å høre om folk har støttet, hvordan, og hva med. Så gi F*** i å diskutere moral og slikt Skal putte inn 300 til i morra, og skippe fyrverkeriet, hadde sikkert ikke giddet å kjøpe det uansett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Særlig, når det ligger 120 000 lik rundt deg, og du får "ferie følelsen tilbake" Har du sett bildene derfra? Kontrastene er enorme. Nattklubber og butikker er i perfekt stand bare 200 meter fra knuste bungalower. Tviler ikke på at noen kilometer inn i byene er det lite som minner om katastrofen, og da er det lett å konkludere med at livet går videre. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Jeg anerkjenner katastrofens omfang, dog ikke dens relative signifikans, sett i forhold til alt annet som skjer i verden. Jeg er simpelthen ikke nasjonalistisk nok til å synes at en katastrofe blir stort verre fordi en del norske turister befinner seg i området. Det er leit at folk dør og mister hjemmene sine, men for de som er igjen, vil livet gå videre. Økonomien vil definitivt få en alvorlig knekk, da særlig turistindustrien, men de som fortsetter ferien sine motvirker dette. Med det sagt, det er godt mulig en del av de som velger å fortsette ferien gjør det fordi de ikke bryr seg, dette synes jeg er beklagelig, men om de rasjonelt har vurdert omfanget og deres posisjon i det hele, for så å komme frem til at det beste er å fortsette ferien, ser jeg ikke noe stort problem i det. Jeg mente for øvrig ikke å beskylde deg for å prøve å gi meg dårlig samvittighet, men hjelpeorganisasjonene, media og en haug av andre folk. Tilbake til topic - har jeg gitt penger, har jeg planer om å gi avkall på raketter og andre festligheter etc? Jeg støtter og anerkjenner generelt behovet for hjelpearbeid rundt omkring i verden, og gir etter en situasjons relative omfang og hjelpearbeidets relative effektivitet, ikke etter antall tv-minutter og spaltemeter. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 nei, men skal gi 1000 kr imorra, spesielt når jeg fant ut at jeg kjenner en av nordmennene som døde, og resten av familien, en av de overlevende går på skolen min... Lenke til kommentar
Cera Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Selvfølgelig er det andre katastrofer i verden som også trenger penger, men skal dette være en unnskyldningsgrunn for og ikke gi penger til hjelpearbeid til denne katastrofen? Her har en muligheten til og hjelpe mennesker som har mistet alt de eier, venner, familie, eiendom, levegrunnlag. I tillegg foreligger det andre truende momenter i bakgrunnen, sykdom, sult etc. Til manuel: -de fleste mennesker i verden dør vel trossalt av sykdom? -hvilke andre naturkatastrofer har hatt et slik omfang som denne i nyere tid? Forøvrig, ang. feriefølelse: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=260605 Det kan også tillegges at jeg har vært i kontakt med personer nede i Thailand som ikke har vært direkte i de berørte områdene, de har så og si ikke hørt noe om ulykken. At disse ikke finner grunnlag for og avslutte ferien er vel da forstålig? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Jeg anerkjenner katastrofens omfang, dog ikke dens relative signifikans, sett i forhold til alt annet som skjer i verden. Forskjellen på denne katastrofen og sultkatastrofer i Afrika er at her dør det hundretusenvis på meget kort tid, enda flere blir husløse og uten rent vann, infrastruktur blir smadret osv. Alt iløpet av noen minutter. Millioner er rammet og trenger øyeblikkelig hjelp. Ja, sultkatastrofer er også jævlig viktig å bruke penger på, men jeg håper denne katstrofen kan føre til et økt engasjement for røde kosr sitt arbeid utenom denne katstrofen og et ønske om å fortsette å hjelpe hos mange. Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Ja, har støttet. Hva med en poll på dette? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Jeg er blakk, men har ringt inn noen hundringser, kommer vel på telefonregninga . . . Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Selvfølgelig er det andre katastrofer i verden som også trenger penger, men skal dette være en unnskyldningsgrunn for og ikke gi penger til hjelpearbeid til denne katastrofen? Nei, det skal det ikke. Det setter det bare i et perspektiv, eller, som jeg skrev i min forrige post, "jeg støtter og anerkjenner generelt behovet for hjelpearbeid rundt omkring i verden, og gir etter en situasjons relative omfang og hjelpearbeidets relative effektivitet, ikke etter antall tv-minutter og spaltemeter." Altså anerkjenner jeg også behovet her, men tillegger det ikke samme relative omfang som populærmediene, og vil følgelig ikke gi relativt mye mer enn det mine egne inntrykk tilsier. ...her dør det hundretusenvis på meget kort tid...Millioner er rammet... Millioner av afrikanere er også rammet, mangler rent vann og bolig og, beklageligvis er det ikke mye jeg kan gjøre for å hjelpe de som allerede er døde. Om huset mitt blir ødelagt av en tsunami på noen minutter, for så å sende meg på flukt, eller om landsbyen min blir brent ned av geriljatropper, for så å sende meg på flukt, virker ikke som noen veldig stor forskjell for min del. Med det sagt anerkjenner jeg at det eksisterer forskjeller, men jeg tillegger de ikke samme betydning som de fleste andre. Ja, sultkatastrofer er også jævlig viktig å bruke penger på, men jeg håper denne katstrofen kan føre til et økt engasjement for røde kosr sitt arbeid utenom denne katstrofen og et ønske om å fortsette å hjelpe hos mange. Det er lov å håpe, men personlig tror jeg nok folk heller går lei enn noe annet. Lenke til kommentar
Cera Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Selvfølgelig er det andre katastrofer i verden som også trenger penger, men skal dette være en unnskyldningsgrunn for og ikke gi penger til hjelpearbeid til denne katastrofen? Nei, det skal det ikke. Det setter det bare i et perspektiv, eller, som jeg skrev i min forrige post, "jeg støtter og anerkjenner generelt behovet for hjelpearbeid rundt omkring i verden, og gir etter en situasjons relative omfang og hjelpearbeidets relative effektivitet, ikke etter antall tv-minutter og spaltemeter." Altså anerkjenner jeg også behovet her, men tillegger det ikke samme relative omfang som populærmediene, og vil følgelig ikke gi relativt mye mer enn det mine egne inntrykk tilsier. Hvordan er da ditt relative inntrykk, og hvor mye gir du relativt til denne katastrofen i forhold til andre katastrofer? Baserer du din begrunnelse på din relative "kunnskap" om katastrofen, eller de relative tall som foreligger, ihvertfall ikke den relative oppfordring til og gi? Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Hvordan er da ditt relative inntrykk, og hvor mye gir du relativt til denne katastrofen i forhold til andre katastrofer? Jeg er litt usikker på hvor konkret svar du er ute etter, men jeg vil vel anslå min støtte til ofrene for denne katastrofen som likeverdig med omtrentlig 1 måned ellers. Det som skjer er ille, men når Bondevik kommer med direkte løgn (...tidenes største og verste naturkatastrofe...), bruker jeg ikke det han sier som grunnlag for å skulle gi penger. Baserer du din begrunnelse på din relative "kunnskap" om katastrofen, eller de relative tall som foreligger, ihvertfall ikke den relative oppfordring til og gi? Tall som foreligger er selvfølgelig en del av min kunnskap, om det er du spør om. En blir oppfordret til mye rart, og at det er mange som oppfordrer meg til å gi (mao. prøver å gi meg dårlig samvittighet og skyldfølelse) er meg knekkende likegyldig. Lenke til kommentar
Lightning Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Hvem i det hele tatt er det som har snakket om skyldsfølelse....ingen her har nevnt det uten dere som har valgt å ikke støtte denne katastrofen. Og ja det her er nok den største naturkatastofen siden krigen....så kan du fortelle meg hva Bondevik lyver om? Videre blir det sagt at det er likegyldig om man blir jaget vekk fra sine hjem av tsunami eller geriljatropper.....den praktiske betydningen er sikkert den samme, men muligheten til å hjelpe er totalt forskjellig. Å hjelpe et land i borgerkrig uten militær støtte er en tilnærmet umulig jobb....bare se i Somalia. Et land herjet av borgerkrig og hvor muligheten til å hjelpe har vært liten uten å gått inn med store nok militære styrker til at det hele kunne blitt kalt en invasjon. Og da igjen ville de samme personene blandt dere fått bensin å helle på bålet.....alla Irak. Det jeg prøver å komme frem til er at her er muligheten til å hjelpe....hvorfor bruke så mye krefter på å argumentere bort at dette er en tragedie hvor alle kan bidra og hvor hvert enkelt bidrag vil hjelpe folk der nede. Jeg sier ikke at dere skal glemme de hjemløse barna i Russland eller andre, men man kan jo kanskje bidra litt til begge leire....eller gjøre et unntak i dette tilfelle siden dette er en katastrofe helt utenom det vanlige. Og så til slutt....jeg sitter også på en pc til 20 000, noe som jeg har arbeidet hardt for. Poenget er at med mindre du er en drittunge så har ikke du HalTan noen grunn til å reagere. Det samme gjelder at hvis du har gitt penger til andre formål så trenger du heller ikke å reagere på at jeg sier at jeg hører mye klaging og begrunnelser for å ikke gi penger og som heller ikke gjør det ellers. Gir du penger til andre formål er det heller ikke så mye å sutre på på det jeg skriver. Og helt helt til slutt......ja jeg synes det er forferdelig at folk kan tenke seg å fortsette ferien hvis de vet at de kun er noen kvartaler eller kilometer unna død og sorg. Jeg ville aldri kunne satt meg ned med en drink da og nytt "stillheten" som har senket seg der nede. Derimot hvis begrunnelsen er at de ikke ønsker å belaste flyplassene med å dra hjem så kan jeg forstå dette, men jeg håper jo da at folk kanskje kunne hjelpe sine medmennesker istedenfor å i det hele tatt prøve å få feriefølelsen tilbake. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Hvem i det hele tatt er det som har snakket om skyldsfølelse....ingen her har nevnt det uten dere som har valgt å ikke støtte denne katastrofen. Jeg gidder ikke dra frem alle tilfellene i tråden, her er et eksempel fra første post: "Vi lever i overflod av penger, materialis[m]e og luksus," dessuten har jeg støttet hjelpearbeidet etter katastrofen, altså tar du feil på begge punkter. Og ja det her er nok den største naturkatastofen siden krigen... Når nevnte jeg siden krigen? Hadde jeg inkludert 'siden krigen' hadde det fortsatt ikke vært den største. ...gerilja vs. tsunami... Eksempelet mitt ble søkt, da fokusen var ment å ligge på 'for så å måtte flykte' heller enn selve handlingene, med det klargjort håper jeg du ser poenget mitt. Jeg sier ikke at dere skal glemme de hjemløse barna i Russland eller andre, men man kan jo kanskje bidra litt til begge leire....eller gjøre et unntak i dette tilfelle siden dette er en katastrofe helt utenom det vanlige. Jeg sier ei heller at man ikke skal hjelpe sørøstasia for øyeblikket, det jeg derimot sier er at katastrofen ikke er så langt utenom det vanlige som media (og de aller fleste andre) skal ha det til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå