Gå til innhold

S-ATA driver ?

Trapacear

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et Gigabyte GA-7n400 pro 2 hovedkort, men d følgte ikke med S-ata drivere, å jeg klarer ikke finne di riktige på nettet. har prøvd nogen forskjellige menne fikk d ikke til, jeg må jo ha drivere til den for jeg har ikke instalert windows enda, å windows skal instaleres på s-ata harddisken...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det Hk'et som avgjør hva slags S-ATA drivere man skal bruke.

Jeg har nemlig akkurat kjøpt meg en Maxtor S-ATA disk, som skal ta over OS disk jobben etter min gamle WD S-ATA.

Derfor lurer jeg litt på om jeg må bruke forskjellige drivere til de to diskene, eller om de "gamle" sillicon driverene jeg har brukt til WD'en også vil funke til Maxtor'en??

Lenke til kommentar
Husk også å enable raid kontrolleren i bios .

Vær glad for at du ikke får det til, foreløpig - det er nemlig viktig som det blir pekt på over her, men dessverre som vanlig mangler orienterting og/eller bra linker til nytte for ferskinger:

GA-7N400 Pro2 (Rev 1.0) eller

GA-7N400 Pro2 (Rev 2.0)

...ganske markert forskjell, åpne kabinettet og se vifta på nordbrua: er den markert lyst forgylt/gul=rev2 eller blank/mørkere=rev1?

Kan du ut fra dette finne kortet, så følg link til driveren du mangler. Hvis det ikke hjelper, fjern alle unødige enheter, ta ut strømkabel, clear cmos og ta det fra begynnelsen.

Lenke til kommentar
Derfor lurer jeg litt på om jeg må bruke forskjellige drivere til de to diskene, eller om de "gamle" sillicon driverene jeg har brukt til WD'en også vil funke til Maxtor'en??

SATA-driveren er driveren til SATA-kontrolleren og ikke til harddisken. Så det går bra.

Takker, da ble livet mitt litt lettere... :D

Lenke til kommentar

Noen som har sett noen forklaring på hva den driveren egentlig gjør?

Er jo flere chipsett hvor den ikke trengs (ICH5, nForce3). Og når den trengs så er det Windows installasjonsprogrammet som ikke finner HD, mens f.eks Ghost PC-DOS finner disken uten driver.

Og er det slik at den bare trengs når man skal installere Windows, ikke når det er en lagringsdisk?

Lenke til kommentar
Noen som har sett noen forklaring på hva den driveren egentlig gjør?

Er jo flere chipsett hvor den ikke trengs (ICH5, nForce3). Og når den trengs så er det Windows installasjonsprogrammet som ikke finner HD, mens f.eks Ghost PC-DOS finner disken uten driver.

Og er det slik at den bare trengs når man skal installere Windows, ikke når det er en lagringsdisk?

Driveren trengs, men noen ganger er drivren allerede innebygd i windows. Da oppleves det som om man ikke trenger driver. Det går an å sy inn andre SATA-drivere (f.eks siliconimage) inn i windows. Dvs. man bruker Windows CD'en + SI-driveren + programmet nLite til å lage en ny Windows CD med SI-driveren innebygd.

Driveren trengs både når disken skal være OS-disk og når den skal være lagringsdisk, men hvis den skal være lagringsdisk så kan man legge inn driveren etter windows for å få tilgang til SATA-disken. Hvis man skal ha OS på disken så må man ha driveren på plass allerede under installasjonen for at Windows skal finne ut at SATA-disken eksisterer og dermed kunne innstallere seg der.

Lenke til kommentar

Fornuftig nok det du skriver, Simen1. Men savner forklaring på at par ting:

Har erfart at med 875P og ICH5 så trengs ingen driver med installasjon av XP. Heller ikke med nForce3.

Men så fikk jeg en ny Dell med i925 og ICH6R, og når jeg skal installere nyeste XP (med SP2 inkludert) så får jeg beskjeden "Did not find any hard drive", den trenger altså driver på floppy.

Det er da kanskje fordi ICH6 er så ny at det ikke har kommet med driver i SP2 enda?

Men når jeg booter PC DOS (Ghost 2003), eller NTFS Reader på UBCD, så er det ingen problem å finne disken på ICH6. Så hvorfor kan ikke da XP CD'en klare det?

Edit: Booter med Win98 bootdisk, og fdisk virker OK! Så det er ingen tvil om at det er mulig å få tilgang til en SATA disk uten spesielle drivere.

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...