Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vectra med noen problemer...


zupreme

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sliter litt med Vectraen min. Det er en vanlig 2,0i 8V. Har gått 240 tkm nå :cool:

 

Sliter med ujevn tomgang, og at hvis jeg bruker motorbrems og så trykker inn klutsjen, faller turtallet til ca 500rpm før den kommer opp i vanlig tomgangs-turtall.

Spenningen faller også til ca 12V samtidig. Kan det være dynamo eller batteri som er problemet??? Batteriet er et 2 år gammelt Maxxima.

 

Plugger, pluggledninger, olje, rotor, fordeler, oljefilter og luftfilter, bensinpumpe og bensinfilter er ganske nytt.

 

Noen som har tips til hva som kan være feilen her? Har vært sånn lenge og den er værst når motoren er kald. Har prøvd kondensfjerner og injection-cleaner uten hell.

 

 

En annen feil er temperatur på motoren:

Under vanlig drift kommer ikke temp-nåla lenger opp en på toppen av det blåe feltet nederst. Dette er for kaldt. Når motoren blir varmere etter en stund på tomgang (og kø-kjøring) kommer det kun kald luft inn i kupéen.

 

Har kjøpt ny termostat så jeg skal bytte den snart iallefall ;)

 

Håper noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Nå vet ikke jeg hva slags styringsystem det er for tomgang på din bil sånn uten og se det, men jeg syns i alle fall det virker mer sannsynlig at det er der feilen ligger.

At du kommer ned i 12 Volt ved 500 rpm er ikke uvanelig, om dynamoen i det hele tatt lader så lavt, er det ikke stort mer enn det som brukes av lys og annet, så om du har grei lading ellers og ingen startproblemer, tror jeg ikke batteri/ dynamo har skylden...

 

Endel innsprøytnigsystemer har en form for bensin- kutt når man bremser på motor, treghet i dette kan gi sånne problemer. Men som sagt, aner ikke hvordan dette er hos deg, men ville skjekket opp selve turtallsreguleringen.

 

Det med tempen, er jo alltid lurt og bytte termostaten først om motor ikke blir varm.

Men det du sier om kald luft når den ER varm, høres jo litt ut som luft i kjølesystemet, eller dårlig sirkulasjon, sjekk om du har mulighet for og lufte, og kjenn på slanger hvilke som er varme, om slangene inn til varmeapp er kalde osv.

 

Kan jo faktisk påvirke tomgangsproblemene dette også, litt avhenging av hvor tempfølere sitter.

Lenke til kommentar

Heisann og takk for svar :)

 

Har ingen startproblemer nei, starter hver dag uansett temp ;) Spenningen ligger på over 14V ved vanlig drift (har 15V regulator).

 

Vet ikke hva tomgangssystemet heter eller noe sånt, men jeg har iallefall en tomgangsregulator montert på throttel-huset på innsuget. Har prøvd å rense den med CRC og byttet en slange. Det hjalp ingen ting. Regulatoren er visstnok en solenoid-ventil (magnetisk styrt).

Hvis jeg husker riktig er det Bosch Motronic 1.5 injection. Det stemmer nok at den har bensinkutt ja, har lest noe om det en plass.

 

Skal sjekke det med slangene i kjølesystemet. Har overhalt motoren for 2 år / 30tkm siden, og da ble termostat, kjølevæske og vannpumpe byttet (+topp-pakning og ventiltetninger, slipet/planet topp). Kan det hende at slangene inn til varmeregisteret er blitt tette?? Kjølevæsken har fremdeles en normal konsistens.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

du får vel kjøpt to typer termostater? kan hende du har en "sommer termostat" siden den er såpass ny så er det rart om den skal være ødelagd alt nå..

 

å det att bilen går ujevn på tomgang, kan være tomgangsregulatoren.. har en ascona 2.0i og den var skikkelig vondt når det var kaldt, gikk ujevnt på tomgang.. skifta aldrig tomgansregulatoren :roll: ,men prøvde vel 10liter kondensfjerner uten hell..

 

men hvis det ikke er tomgangsregulatoren, og kondens, mye kondens, så kan du prøve noe som heter nordfrost.. det skal visst være effektivt..

 

får frysninger når jeg tenker på hvordan asconaen var da det var kaldt :hrm:

Endret av Freeman84
Lenke til kommentar

Tviler på det er falskluft, men den svære slangen inn til innsuget hadde mye tykk olje inni seg. Tenkte jeg skulle rense den iallefall.

Kan det være olje på LMM siden jeg bruker sportsfilter??

 

Jo det finnes 2 typer termostater, men forskjellen på de var vel bare et par grader tror jeg. Det kan godt være at min nåværende termostat er av dårlig kvalitet. De selges ikke lenger, forhandler har byttet leverandør. En annen type jeg har kjøpt men fremdeles ikke montert.......

 

Bilen er vel ganske lik med kald/varm motor, bra så lenge kaldstartchoke er i gang. Det går litt på dagsformen også ;)

Lenke til kommentar

LMM kan være defekt fordi olje fra sportsluftfilteret ditt har ødelagt den tynne tråden inni LMM. Tråden får et oljebelegg og kan brenne opp.

 

Lambdasensoren er nok dårlig siden de har en beregnet levetid på 70-90.000 km. De blir dekket av sot og andre ødeleggende forurensinger. Er den totalt ødelagt får man slike problemer som du strir med. De blir dårligere over tid.. medmindre man bruker blyholdig bensin eller silikonholdig. En tank og den er defekt.

Lenke til kommentar

Takker for svar=)

 

Lambda er ikke aktuelt så mye lengre, skal fjerne kat så da skal vel signalet fra lambda til hjernen jordes så vidt jeg husker.

 

Til våren blir det uansett pussing og rensing av hele innsug og luftinntak iallefall. Får se hva det blir til.

 

Går det an å røre på ventilen inni tomgangsregulatoren eller sitter den fast?

Hvordan kan jeg sjekke om LMM er gåen?? evt hvor skal jeg måle

 

Det skal sies at bilen har gått ujevnt på tomgang i hvertfall 3 år, men det har som regel hjulpet litt å overhale den, bytte plugger, olje osv. Blir aldri helt bra da :hrm:

 

Edit:

Bruker ikke blybensin nei, fyller bare 95okt. En sjelden gang blyfri 98. Hvordan kan man få silikon i bensinen?

Endret av zupreme
Lenke til kommentar

Jorde signalet fra lambda ? Hva iallverden skal det være godt for. Er ikke bare å fjerne denne uten videre og tro alt går bra. Det er en dyr komponent og den sitter der ikke uten grunn.

 

Er lambdaen ødelagt vil motoren gå elendig, rykkete kjøring (spesielt ved kald motor), dårlig tomgang og stort bensinforbruk.

Lenke til kommentar

Du sier du skal fjerne katta? det er ikke tillatt i dagens samfunn.

Ryker katalysatoren, eller lamba sonden, så må de byttes, ikke bare fjernes.

Denne loven kom rundt 90 tallet.

 

Å fjerne lamba sonden uten videre er heller ingen god ide.

Kan henne signal kabelen skal jordes for å kutte ut sonden.

Har selv fjernet både katta og lambasonden på min bil, men dette ble gjort ved ett verksted i 1990, før lover kom altså.. så jeg er ikke sikker på hvordan det er gjort der

Lenke til kommentar
Jorde signalet for at motoren skal gi mest mulig effekt, bryr seg ikke om avgasser da.

 

Motoren går ok, ikke spesielt rykkete kjøring, bensinforbruket ligger på litern på blanndet kjøring, det har det gjort "bestandig".

Kan bare glemme komme igjennom EU kontrollen med dette "supre" kjellertrikset ditt iallfall :-D

Lenke til kommentar

Kjellertriks og kjellertriks....velkjent i Opel-klubben iallefall.

 

Dette med katta hadde egentli ingenting med posten å gjøre men...

EU-kontroll er ikke aktuelt lenger, tviler på at bilen lever 2 år til.

 

Loven sier at biler produsert fra 1989 skal være utstyrt med kat.

 

Problemet er og blir ujevn tomgang, kat sitter på bilen enda.

Det andre problemet er at turtallet faller så lavt noen ganger når jeg trykker inn klutsjen... (oftest etter motorbrems) se første post

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...