Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

tp kabel termineringshjelpemiddel

Anbefalte innlegg

øhm..ja. Litt merkelig topic, men....

Finnes det noen form for hjelpemiddel for å lage tp-kabler? Tenker ikke på tang, men noe som legger til parene på en litt enklere måte eller noe sånt? Må jo finnes ett eller annet med tanke på at kabler blir maskinlaget.

Kanskje litt merkelig spørsmål, men hadde vært kjekt :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tingen med industri maskinane er at dei veit akkurat kva tid dei skal klyppe kabelen for at leidarane skal ligge i riktig posisjon. Så dersom du veit kva tid du skal klyppe er det ikkje så vanskelig å lage seg noko som funkar men dersom du bommar med ein cm er du ute å køyrer igjen. Eg har merka det når eg lagar kablar at nokon gongar passar alt perfekt med ein gong medan andre gongar må eg klure det til...

Edit: Leif har ikkje teke juleferie

Endret av Navyshark
Lenke til kommentar

Jeg bruker noen 2-delte plugger, hvor du setter på en liten plastikk dings over kabelparene før du stikker det hele inn i selve pluggen og klemmer med tanga. Det gjør at du enda kan holde kabelparene mellomg fingrene når du setter på den lille dingsen.

Lenke til kommentar

Hm. Jeg beklager at jeg ikke har vært aktiv i min egen post noe særlig, men dette forumet er så fucka at jeg har ikke fått en eneste mail om at noen hadde svart på tråden.

Anyway... Det fogga nevner her høres interesant ut, men vil gjerne ha info/linker om andre hjelpemidler også (hvis de finnes). Poenget er at jeg har et mindre handicap som gjør det bittelitt mer tricky å lage kabler for meg enn andre, (men det går) derfor hadde det vært kjekt med en eller annen form for hjelpemiddel.

Lenke til kommentar
Jeg bruker noen 2-delte plugger, hvor du setter på en liten plastikk dings over kabelparene før du stikker det hele inn i selve pluggen og klemmer med tanga. Det gjør at du enda kan holde kabelparene mellomg fingrene når du setter på den lille dingsen.

Hvor får du kjøpt de pluggene?

Har en Cat-6 kabel med ekstrem skjerming og tykke kabler som

eg ikke får vanlige plugger på.

Lenke til kommentar

Hvor får du kjøpt de pluggene?

Har en Cat-6 kabel med ekstrem skjerming og tykke kabler som

eg ikke får vanlige plugger på.

Jeg har kjøpt dem hos Network Equipment i Tromsø (www.neq.no), så du må finne ut hvem i din nærhet som er forhandler for dem.

Lenke til kommentar
Kjøp ferdig kabler, lønner seg i det lange løp uansett.

øh.. ikke når man skal strekke en kabel gjennom 30meter med kanal, gjennom vegg eller lignende. Må da borre så jævla store høl for å få trøska gjennom pluggene. :p

Lenke til kommentar
Kjøp ferdig kabler, lønner seg i det lange løp uansett.

øh.. ikke når man skal strekke en kabel gjennom 30meter med kanal, gjennom vegg eller lignende. Må da borre så jævla store høl for å få trøska gjennom pluggene. :p

Altså ... skal man ha en fast installasjon så ofrer man seg såpass at man kjøper en kontakt da. Tror jeg betalte 200 spenn for en 5-pack med doble nettverkskontakter hos komplett i sommer (ser de ikke selger produktet lenger).

Akkurat det å være så jævli gjerrig når det gjelder nettverkskabler og installasjon gidder jeg ikke lenger. Har hatt så mye problemer med kabler som funker ene sekundet, og deretter slutta å funke. Hvis jeg heller hadde jobbet i stedet for å bruke tiden på å finne en kabel som funka/feilsøking så hadde jeg vært en rik mann. (hvertfall hatt noe mer cash/stash :thumbup: )

Lenke til kommentar

cluet er at jeg reiser mye rundt til folk på privat basis og installerer ADSL da jeg er bluecom "medarbeider". Få av disse er intr. i å motere veggkontakter.

Men ikke heng dere opp i hvorfor... jeg lurer på hva... altså finnes det et slikt hjelpemiddel?

Lenke til kommentar
cluet er at jeg reiser mye rundt til folk på privat basis og installerer ADSL da jeg er bluecom "medarbeider". Få av disse er intr. i å motere veggkontakter.

Men ikke heng dere opp i hvorfor... jeg lurer på hva... altså finnes det et slikt hjelpemiddel?

Altså, hvis du jobber med dette så setter du jo på pluggen i løpet av ~30 sekunder. Begynne å bruke "hjelpemiddler" vil bare bruke lenger tid. Det tidsperspektivet er kun egen erfaring på hvor lang tid jeg bruker, og hvor lang tid de folka som driver med kabling til daglig.

EDIT: Og husk, når du kommer som installatør og sier at du anbefaler på det ytterste at de setter opp en kontakt for å hindre fremtidige problemer med tilkobling og/eller ytelse så er det ikke mange som sier nei.

Endret av CrZy_T
Lenke til kommentar

Jobber med dette daglig og vi har 2 tenger som vi bruker for og montere plugger på cat 5-6 kabel nu begynner cat 7 og komme også. det verktøye vi bruker får man ikke kjøpt vis du ikke jobber i et firma som har en konto oss nexans distrubusjon. dem selger disse verktøyene :thumbup:

Endret av Hplappis
Lenke til kommentar

jobber i et firma (videregående skole, altså offentlig instants), så det burde ikke være noe problem å få opprettet konto (såfremt vi ikke har allerede. Vi har et godt samarbeid med bravida og NTE, så grunnlaget burde være der).

Har du noe mer info om disse tengene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...