Gå til innhold

Høyde x bredde

Anbefalte innlegg

søkte litt, men fant ikke akkurat svar på det jeg lurte på... så:

hvor stor grunnflate pleier dere å bruke når dere lager websiden?

Jeg vil lage en siden som skal være optimalisert for de som har oppløsning 1024x768, hvor stor bør jeg regne den totale flaten da?

950x700?

finnes det noen standard på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første:

Det er ikke vits å optimalisere en side for noen som helst oppløsning. Når du gjør dette legger du restriksjoner på brukeren, og siden blir mindre brukervennlig. Lavere oppløsninger bør tas hensyn til.

Men ang. spørsmålet ditt:

Jeg pleier å lage et 800x800 bilde i photoshop, og har litt tomrom på sidene, slik at det er litt å gå på. Funker fint for meg ihvertfall ;).

Lenke til kommentar

Du må jo ta etter hva du vil. Selv så har jeg bredde på 760 pixler men du kan jo titte på andre sider for å se hvor bredde de er. Du må lage bredde etter hva som passer deg men ikke lag det for bredt.

Høyden kommer jo ann på om du skal ha mye eller lite på siden da.

Lenke til kommentar

Takk for svar. :)

1. Jada, jeg er enig i at man ikke skal binde seg og si at DEN størrelsen er det, men hjemmesiden jeg skal i sving med retter seg mot programmerere, og da er det naturlig å gå ut i fra at de MINST har 1024x768, og da er det bra å benytte seg av plassen.

2. Høyde skulle jeg vel klart å finne ut av selv ja, men ville bare høre om folk hadde noe preferanser. Med høyde, så mente jeg her liksom 'førsteinntrykket' av en side, ikke innholdet som man scroller nedover.

Lenke til kommentar
...og en ting til - en lager uansett ikkje sider til en fast høgde - ettersom den vil variere sterkt ut i fra mengde innhold, og vertikal scroll er ting en kan/må regne med uten at det trekker ned.

Jeg mente minimumshøyde, ikke maksimumshøyde. :)

Lenke til kommentar
...og en ting til - en lager uansett ikkje sider til en fast høgde - ettersom den vil variere sterkt ut i fra mengde innhold, og vertikal scroll er ting en kan/må regne med uten at det trekker ned.

Jeg mener å huske å ha lest at en side ikke bør ha så mye informasjon at brukeren må rulle ned over 3X det brukeren ser når han/hun åpner en side - dvs at brukeren ser minst 1/3 av siden uten å rulle. Vet du om det stemmer? I såfall vil det være en anbefalt maksumumshøyde på en webside som retter seg mot brukere med en spesiell skjermstørrelse.

Lenke til kommentar

Faktisk er jeg enig med original poster at man burde forholde seg til en minimalhøyde og at den første siden man kommer til på en side (forutsett at man kommer først til forsiden da) burde ikke har hverken horisontale eller vertikale scrollbars sålenge man har en oppløsning som er lik det en designer sikter på. Med andre ord hvis man sikter mot 1024 og 768 oppløsning som minste optimale, så burde man sørge for at et relativt rent bilde ikke fører til scrollbars. Personlig trekker jeg fra ca. 50px fra maksen og putter innhold inne i det.

Som det blir nevnt over er ofte et flytende design bedre enn et statisk design, men hvis du har et design som er komplisert eller uten bilder er det VELDIG vanskelig å få et tilfredstillende flytende løsning. Men man burde tenke litt på de med lavere oppløsning. Et eksempel på det som er rimelig godt er hw.no, siden deres er statisk til 1024x768, MEN hvis du bare har 640x480 kan du bruke siden uten å måtte scrolle sidelengs hele tiden, iogmed at den reelle innholdsbiten får plass på en 640 bred skjerm. Slike hensyn burde tas...

Cobos

Lenke til kommentar
hvor stor grunnflate pleier dere å bruke når dere lager websiden?

Jeg vil lage en siden som skal være optimalisert for de som har oppløsning 1024x768, hvor stor bør jeg regne den totale flaten da?

950x700?

finnes det noen standard på dette?

Personlig, syns jeg det med oppløsning her på forumet er ganske krasst. Hver gang noen spør, så kommer det samma med at alle må få være med og ikke utelate de i Afrika som kjører 3-86 og 384*113 pixler. :)

Når du lager en side, så bør du på forhånd ha en del ting klart. Dette gjør prosessen lettere og mer oversiktlig. Her kommer det med oppløsning inn. Skal du lage en side for internnettverket på kontoret ditt, og alle har samma datamaskin som deg, så trenger du ikke akkurat tenke på afrikanerene. Lager du en side som får mange besøkende, fra mange forskjellige brukergrupper, så bør du ta et annet utgangspunkt.

Selv pleier jeg å ta utgangspunkt i 800*600 når jeg lager sider som ligger på nettet med forskjellige brukergrupper. Noe lavere har jeg aldri gått, og heller aldri hørt noen be om eller klaget på.

Og nei, det finnes ingen standard på dette området.

:)

Lenke til kommentar
1. Jada, jeg er enig i at man ikke skal binde seg og si at DEN størrelsen er det, men hjemmesiden jeg skal i sving med retter seg mot programmerere, og da er det naturlig å gå ut i fra at de MINST har 1024x768, og da er det bra å benytte seg av plassen.

Vel, jeg går nok under programmerer, men jeg passer nok ikke inn i beskrivelsen din. Jeg kjører 'aldri' med maksimerte vinduer, og nettleservinduet er mindre enn hva maksimert på 1024*768 oppløsning vil gi.

Lag heller siden smalere, eventuelt la rekame ol. ligge på høyre sida så ødelegger du ikke for de som ikke kjører maksimerte vinduer eller 'liten' oppløsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...