trost i taklampa Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Vet ikke ikke i hvilken forbindelse dette kan ha skjedd, men når jeg forsøker å starte enkelte applikasjoner så kommer det feilmeldinger som alle ser ut til å være relatert til libraries. Noen eksempler på hva som skjer når jeg prøver å starte programmene fra en terminal: $ xmms xmms: error while loading shared libraries: libxmms.so.1: cannot open shared object file: No such file or directory $ mplayer mplayer: error while loading shared libraries: libmad.so.0: cannot open shared object file: No such file or directory $ tuxracer tuxracer: error while loading shared libraries: libGL.so.1: cannot open shared object file: No such file or directory Noen som vet hva som kan ha skjedd, og eventuellt hvordan det kan fikses? Bruker Fedora 3, og jeg mistenker at dette skjedde etter at jeg kjørte en runde up2date her om dagen men er som sagt ikke sikker. Bortsett fra disse tingene så fungerer systemet tilsynelatende utmerket. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Vet ikke ikke i hvilken forbindelse dette kan ha skjedd, men når jeg forsøker å starte enkelte applikasjoner så kommer det feilmeldinger som alle ser ut til å være relatert til libraries. Noen eksempler på hva som skjer når jeg prøver å starte programmene fra en terminal: $ xmms xmms: error while loading shared libraries: libxmms.so.1: cannot open shared object file: No such file or directory $ mplayer mplayer: error while loading shared libraries: libmad.so.0: cannot open shared object file: No such file or directory $ tuxracer tuxracer: error while loading shared libraries: libGL.so.1: cannot open shared object file: No such file or directory Noen som vet hva som kan ha skjedd, og eventuellt hvordan det kan fikses? Bruker Fedora 3, og jeg mistenker at dette skjedde etter at jeg kjørte en runde up2date her om dagen men er som sagt ikke sikker. Bortsett fra disse tingene så fungerer systemet tilsynelatende utmerket. Søk etter filene for å se om de i det hele tatt eksisterer. Gjør de det, bør du sjekke om banenn til disse er med i /etc/ld.so.conf Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Up2Date avinstallerte vel ikke en haug med libraries? Det skjer noen ganger, aner ikke hvorfor... Prøv å installer librarie'sene programmene spør om. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Er det ikkje anbefalt å IKKJE bruke Up2Date i Fedora, men bruke YUM? Lenke til kommentar
trost i taklampa Skrevet 29. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2004 Er det ikkje anbefalt å IKKJE bruke Up2Date i Fedora, men bruke YUM? Trodde kritikken mot up2date gikk mer på hastighet og effektivitet osv....? Jeg bruker både apt og yum -men noen ganger bruker jeg også up2date (som jeg trodde skulle være noe tilsvarende windows update), og har hittil ikke hatt problemer med dette. Fortsatt fersk i gamet, og takker alle tre for svar. Skal begynne å plundre med dette i kveld, men av erfaring så vet jeg at backup er kjekt, og det er det jeg driver med nå Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Bare nevner det... Apt+64-bit = trøbbel... Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Trodde Up2Date var et oppdateringsinterface for YUM Lenke til kommentar
trost i taklampa Skrevet 29. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2004 Trodde Up2Date var et oppdateringsinterface for YUM Høh..det kan vel ikke stemme? Er ikke up2date og yum totalt uavhengig av hverandre da? Jeg bruker yum og apt når jeg vet hva jeg skal ha tak i, og så hender det at jeg fyrer up2date for å sjekke om de har noen sikkerhetspatcher og sånne ting tilgjengelig. Har vært på jordet før, og det er mulig jeg er det igjen..... Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 (endret) Trodde Up2Date var et oppdateringsinterface for YUM Høh..det kan vel ikke stemme? Er ikke up2date og yum totalt uavhengig av hverandre da? Jeg bruker yum og apt når jeg vet hva jeg skal ha tak i, og så hender det at jeg fyrer up2date for å sjekke om de har noen sikkerhetspatcher og sånne ting tilgjengelig. Har vært på jordet før, og det er mulig jeg er det igjen..... "yum upgrade" og "up2date" laster i alle fall ned de samme oppdateringene... Men det er vel logisk Endret 30. desember 2004 av Gimper Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Trodde Up2Date var et oppdateringsinterface for YUM Høh..det kan vel ikke stemme? Er ikke up2date og yum totalt uavhengig av hverandre da? Jeg bruker yum og apt når jeg vet hva jeg skal ha tak i, og så hender det at jeg fyrer up2date for å sjekke om de har noen sikkerhetspatcher og sånne ting tilgjengelig. Har vært på jordet før, og det er mulig jeg er det igjen..... "yum upgrade" og "up2date" laster i alle fall ned de samme oppdateringene... up2date, apt, og yum er tre forskjellige systemer, basert på forskjellige teknologier, som i bunn og grunn gjør samme jobben. Laste ned pakker, enten oppdateringer eller nyinstallasjoner, samt avhengigheter. yum er den mest moderne/nyeste. Den har støtte for multilib - 64-bit PC'r trenger ofte 32-bit's kompatibilitetsbiblioteker for å støtte opp under 32-bits programmer. Den har lenge vært *treig*, men blir stadig raskere... apt er egentlig debian sitt system. Apt støtter ikke multilib (og debian støtter ikke 64-bit så vidt jeg vet), --ennå. Det kommer... Apt har en nydelig front-end som kalles synaptic. up2date er redhat's opprinnelige pakkeverktøy (CLI-modus er en del kraftigere enn GUI-modus...). GUI'n suger. Bruk den bare til å se hvilke nye oppdateringer som er tilgjengelig, for så å installere dem med apt eller yum... Oprinnelig utviklet med tanke på "RedHatNetwork (RHN)". Støter APT-repositorier (kataloger på nettet (FTP/HTTP) med spesielle data som vanligvis brukes av apt) i tilleg til up2date repositorier. i tillegg finnes det blant annet noe som heter smart. ikke spør meg om den... <skrytemodus> I tilleg til den har jeg skrevet en "pakkebehandler" - adminscript. Det er et lite shell-script som kjøres på alle klientene av cron. Der går det inn i en katalog som ligger på en share, sjekker om det er noen nye scripts siden sist - hvis ja: kjør de nye scriptsene. Disse kan f.eks. sørge for å installere en ny opera etc. Micket nyttig. Se min signatur for mer info! </skrytemodus> Lenke til kommentar
drall Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 ..(og debian støtter ikke 64-bit så vidt jeg vet), --ennå. Det kommer... En noe missvisende uttalelse kanskje? Iom at debian i vertfall har støttet _rene_ 64-bit arkitekturer (sparc, alpha, ia64..) i lengre tid. AMD64-porten er forøvrig regnet for å være ganske moden, også i forhold til mange av alternativene (selvom noen er uenige i valget av chroot-løsningen fremfor "multilib"). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå