Gå til innhold

Flatskjermprisene i fritt fall

Nimzo

Anbefalte innlegg

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article403680.ece

Flatskjerm-prisene i fritt fall

Av dn.no

Prisene på flatskjermer er halvert på ett år. Planlegger du å investere i ny flatskjerm kan det likevel være lurt å beholde den gamle skjermen noen måneder til, for nå dumper produsentene prisene ytterligere.

Toppmodeller som kostet over 40.000 kroner for ett år siden, selges nå til drøye 22.000 kroner. De billigste 32 tommers skjermene til tv-bruk er nede i rundt 13.000 kroner, skriver Dagsavisen.

Containere med flatskjermer fra Asia venter imidlertid på å innta nordiske butikker. Alt tyder derfor ifølge avisen på at prisene vil falle som stein mot jorden.

-Pøser på

– Alle produsentene pøser på med LCD-skjermer. Prisene vil rase i den nærmeste tiden. Og det lønner seg å holde seg kald litt til, sier redaktør Håvard Røste i nettavisen Hardware.no ifølge Dagsavisen.

Hos elektrogiganten Elkjøp er flatskjermene nå i ferd med å danke ut de gamle tv-ene med bilderør. Mens sju av ti solgte apparater i år var av det gamle slaget, forventer butikkjeden at flatskjermene tar igjen forspranget, og at salget neste år vil være tilnærmet 50-50.

Plasma eller LCD?

– På sikt vil LCD erstatte plasma. Men fortsatt er de største skjermene for dyre, mener Røste.

Elkjøp oppfordrer heller folk til å i butikken og se på tv-bildet i stedet for å henge seg opp i teknologi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Holder meg kald, jeg. Skal ha en highend-skjerm som greier 1600x1200, slike har riktignok falt mye i pris men en halvering i forhold til dagens nivå er nødvendig før jeg kjøper. Regner med at det kanskje skjer i løpet av de neste 6-9 mnd.

Da tror jeg du må holde deg kald mye lengre enn som så.

20 tommer LCD vil ikke koste 3500 kr før MINST om et år eller to.

De hoppet alle plutselig ned til mellom 7 - 8000 kr i løpet av 2004 og ble liggende der. (low end modellene).

Markedet kjøper 19 tommere så det jomer...og for massene vil det holde lenge. Og 19 tommere som støtter 1600x12000 oppløsning selges det merkelig nok svært lite av i Norge...om noen overhode.

20 tommere som støtter native 1600x1200 oppløsning vil nok stabilisere seg på mellom 5500 kr og opp til 7000 for de beste.

AKIRA

Lenke til kommentar
Da tror jeg du må holde deg kald mye lengre enn som så.

20 tommer LCD vil ikke koste 3500 kr før MINST om et år eller to.

De hoppet alle plutselig ned til mellom 7 - 8000 kr i løpet av 2004 og ble liggende der. (low end modellene).

Jeg er ikke ute etter noe low-end-crap. Nå er skjermer som er av akseptabel kvalitet for meg priset fra 12-14.000, og jeg har da slettes ikke tenkt å vente til disse koster 3500kr....

Lenke til kommentar

Flytter inn i ny leilighet på sommeren, så dette er gode nyheter for en fremtidig hdtv investor. men synes fremdeles billedkvaliteten på de rimeligste lcd og plasma er for dårlig til og erstatte min gode gammle nokia crt tv.

men folkens, se opp for dlp-tv. stooooort bilde av good kvalitet som knuser plasma når det gjelder bildekvalitet /pris.

Lenke til kommentar

jeg er "redd" for å kjøpe for stor skjerm.. altså feks 20 tommers LCD må man jo nesten spille spillene på 1600*1200 å du sliter med å kjøre de nyeste spillene med eye candy på en slik oppløsning uten å oppdatere hardwaren hele tia.. feks everquest2..

åssen oppløsning har da feks 32 tommers LCD?

Lenke til kommentar
jeg har aldri sett et dual oppsett, åssen funker det? er det liksom et halv skrive bord på vær skjerm? er det ikke umulig å spille på et slikt opsett?

Du kan ha likt skrivebord på begge skjermene og du kan strekke ut skrivebordet og samtidig kan du spille på den ene siden og drive med andre ting på den andre eller du kan strekke spillet utover begge skjermene.

Men når jeg hadde dual og skulle spille så fikk jeg 30 fps i CS .. hadde 60 fps med 1 skjerm. Men jeg har dårlig skjermkort da. Ja og en annen ting som du kanskje skjønte er at du må ha 2 utganger på skjermkortet ;)

Endret av Nicklas
Lenke til kommentar
kanskje LCD-prisen vil synke slik at dener på høyde av prisen på CRT? :hmm: Får vel drøye litt til med LCD-kjøp, da..

Det kommer aldri til å skje. Det som er mer sansynlig er at CT for allvor blir et nisjeprodukt, og stiger godt i pris. Jeg spår at CRT vil koste mer enn LCD innen ti år

Venter til OLED kommer jeg =)

Jaja, da kan du belage deg på å vente noen år, litt avhenig av om vi snakker om PC eller TV her.

jeg er "redd" for å kjøpe for stor skjerm.. altså feks 20 tommers LCD må man jo nesten spille spillene på 1600*1200 å du sliter med å kjøre de nyeste spillene med eye candy på en slik oppløsning uten å oppdatere hardwaren hele tia.. feks everquest2..
De fleste LCD-er klarer seg meget godt i lavere oppløsning når direct3D eller openGL benyttes for å lage synamisk grafikk. Det er kun i wondows/desktop man sliter med uskarpheter. Kjører ofte min 20-tommer i lavere oppløsning i spill
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...