Gå til innhold

Hjelp!!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ny her, men håper en av dere kan svare på mitt følgene spørsmål.

Her om dagen oppdaterte jeg biosen til hovedkortet nevnt ovenfor og da la jeg merke til noe merkelig.

Det viser nemlig at cpu viften og kabinett viften går på 0rpm, men når jeg tar opp maskinen så ser jeg at de går. Jeg kan ikke huske at det sto 0rpm før jeg oppdaterte da jeg nettopp har kjøpt denne pc'en.

Finnes det noen muligheter for å stille dette, eller er det rett og slett feil i bios eller noe? Som sagt så går viftene. Den tidligere eieren så også at han kjørte på stabilt 42c (overklokket), men nå er den gått over 50(uoverklokket) til tider og det svært irriterende og det skal vel heller ikke være normalt?

Specs:

EpoX 8KHA+

AMD XP1700+

512 DDR2100

[ Denne Melding var redigert av: Bossman på 2002-06-07 15:06 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være så enkelt at viftene ikke har "hastighetsmåler". Se på strømledningen til viften, har den 2 eller 3 ledninger?? Har den 2 så vil du aldri få opp RPM i bios fordi viften ikke sender den informasjonen til hovedkortet. Er det derimot 3 ledninger så bør det funke.

En annen mulighet er at viftene ikke er koblet til hovedkortet i det hele tatt, men at de er koblet til strømforsyningen istedenfor.

Har kjøleribben til prosessoren vært tatt av?? Eller har maskinen vært urørt siden du fikk den? En faktor som mange overser når det gjelder temperatur i datamaskiner er selve romtemperaturen. Har du 25 grader i rommet så vil maskinen selvsagt være vesentlig varmere enn om du har 18 grader i rommet.

Lenke til kommentar

Kjøleribben til prossesoren har ikke blitt tatt av etter at jeg tok over pc'en. Det eneste jeg har gjort å oppdatere bios og satt inn mere ram som fungerte smertefritt. Romtempen er nok på rundt 22 akkurat nå. Lufter rommet ganske ofte. Når det gjelder ledningene så er det to ledninger fra prossesor vifte, men det er tre ledninger fra kabinett vifta. Begge ledningene er tilkoplet hovedkortet.

Zink:

Har oppdatert til den bios ja, men er litt usikker på hva du mener med fansocket? Er litt småfersk på data :smile:

Lenke til kommentar

Kjøpte du hele maskina eller bare hovedkortet/cpu/vifte brukt ? Hvis det bare var hk+cpu+vifteHusk på at evt disker og sånt også produserer mye varme. Sjekk også at det ikke er mye støv og shit på selve ribbe/finner på viftene ... det har fort bety flere grader.

Men det hele kan jo godt være at de tallene han kom med var fra vinter'n ... som nevnt tidligere i denne tråden så har romtemp og temperaturen i kassa MYE å si for den temperaturen cpu'n får.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte hele maskinen.

Maskinen er ganske ren og pen innvendig nå for jeg vet gått hva støv kan gjøre med vifter og slikt så sånt holder jeg vedlike.

Utifra det jeg har fått vite her idag, så vil det bety at maskinen er normal som den er nå, selv om han oppnåde andre tall. Jeg har faktisk litt vanskelig for å tro på faktisk, men akkurat nå så er det jo trope varme her i oslo så det er ikke så rart det blir varmt :smile:

Jeg har ihvertfall en ting å trøste meg med og det er at maskinen går stabilt og meget bra. I løpet av kvelden eller morgendagen setter jeg inn en ny harddisk (WD 80G 8mb cache) for den hardisken er som sitter i (WD 40G 2mb cache) er altfor liten til mitt bruk. Ble litt off-topic dette :razz:

Takker for den hjelpen jeg har fått ihvertfall :smile:

Lenke til kommentar

Temperaturen din er helt grei den. Alltids ønskelig med lavere temperatur, men 50 grader er ikke unormalt. Og er den stabil slik som du sier så er det bare til å slappe av. Min nærmer seg også 50 nå, men nå er det jo tropevarme utenfor også. Ligger normalt på litt over 40.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...