Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WDS med to WRT54G

Anbefalte innlegg

Har fulgt en bruksanvisning jeg fant på Sveasoft til å sette opp en WDS forbindelse mellom de to ovennevnte rutere.

Den ene har ip adresse 192.168.1.1 og deler ut adresser i range 192.168.1.11 til 192.168.1.99 den andre har adresse 192.168.1.101 og deler ut adresser fra 192.168.1.111 og oppover.

Noen som har en løsning slik at ruter nummer to (192.168.1.101) som ikke har kontakt med WAN kun blir en switch/aksesspunkt slik at all ruting og tildeling av ip adresser kommer fra router nr 1 (192.168.1.1). Blir litt enklere med hensyn til firewall og NAT.

Kan virkelig anbefale denne løsningen for de som sliter med dårlig dekning på WLAN, bruker Sveasoft Satori v4 som firmware i rutere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Chrian,

Antar du bruker LAN WDS og at du allerede har fått WDS-linken opp å gå, så jeg dropper å skrive noe om den.

Du kan utmerket godt slå av DHCP-server i AP#2 og la AP#1 serve aller klienter til begge APene.

Sett LAN gateway på AP #2 til 192.168.1.1

WAN er naturligvis disablet på denne.

Om du ønsker kan du sette samme SSID på begge APene, da kan du roame mellom dem uten å velge nytt nettverk.

Jeg kan bare henge meg på anbefalingen av WRT54G og Sveasoft, den jobben James og de andre gutta i Sveasoft dev-teamet gjør på denne firmwaren er bare utrolig! :)

Ingen grunn til engang å vurdere noen annen boks enten behovet er trådløst eller trådbundet.

Lenke til kommentar

Takk for infoen Arne, prøver denne løsningen.

Kan ikke se noen annen router til under 2000kr som kan sammenlignes med WRT54G utstyrt med Sveasoft firmware.

Vi bruker denne WDS linken mellom to hus som ligger ca 150m fra hverandre, fungerer med standard antenner.

Det eneste jeg savner på denne ruteren er en eller flere usb porter til skriver, hdd etc.

Lenke til kommentar
Chrian,

Antar du bruker LAN WDS og at du allerede har fått WDS-linken opp å gå, så jeg dropper å skrive noe om den.

Du kan utmerket godt slå av DHCP-server i AP#2 og la AP#1 serve aller klienter til begge APene.

Sett LAN gateway på AP #2 til 192.168.1.1

WAN er naturligvis disablet på denne.

Om du ønsker kan du sette samme SSID på begge APene, da kan du roame mellom dem uten å velge nytt nettverk.

Jeg kan bare henge meg på anbefalingen av WRT54G og Sveasoft, den jobben James og de andre gutta i Sveasoft dev-teamet gjør på denne firmwaren er bare utrolig! :)

Ingen grunn til engang å vurdere noen annen boks enten behovet er trådløst eller trådbundet.

Har nå konfigurert ruterne slik du beskriver og dette fungerer veldig bra.

Vi har overvåket forbindelsen i to dager og så langt er den helt stabil, kjempeløsning. :yes::yes:

Endret av Chrian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...