Gå til innhold

HP Nc8000 VS. IBM THINKPAD T42

nastoisi

Anbefalte innlegg

Har fått Pc tilbud via jobben og sitter og funderer på desse to modellene:

HP Nc8000

Pentium M 755 (2.00G)

1024 MB 333MHz (1x1024MB), støtter opptil 2GB DDR-minne

60GB EIDE-harddisk 5400rpm

ATI Mobility Radeon 9600 PRO grafikkort

64 MB Dedikert skjermminne

Lydkort HP Premier Sound tm-lyd med to sterohøytalere

Integrert 802.11 b/g trådløst LAN og Bluetooth

DND Writer dual format (+/-R +/-RW)

2 USB 2.0 Secure digital (SD)-spor, og S-videoutgang

Firewire 1 IEEE-1394

Vekt 2,9 kg

MicrosoftXP Home Edition

IBM Thinkpad T42

Pentium M processor 745

1GB 333MHz DDR SD RAM

60GB ATA-100 (Enhanced IDE)

ATI Mobility FIREGL T2

128 MB dedikert skjermminne

Integrert lydkort med 2 høytalere

Høyhastighets 56 modem, IR, Intel 802.11b trådløst LAN og Bluetooth

DVD/CD brenner 2X

PC Card, Paralell, RJ-11, RJ-45, S-video ut, 2 USB 2.0

9 cell lithium - Ion

Vekt 2,8 kg

Skjerm og oppløsning 15", 1600 x 1200

Pc vil først og fremst bli brukt opp mot internett/nedlasting, office og noe spilling (ingen avansert graffikktrengende spill).

Har tenkt å koble denne opp i ett trådløst nettverk.

Alle kommentarer, for og mot, erfaringer o.l tas gjerne imot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel siden jeg personlig er eier av en ibm t42p (samme som du nevner bare med dvd-multiburner) så må jeg si at denne er noe av det råeste inne bærbar.

har hatt denne i 2 måneder og er strålende fornøyd. dessuten så har ibm modellen du never 7200rpm disk.

Har i likhet med Typhon jobbet en del med ibm. for det meste med t og r series. har ikke noen spesielt og utsette på disse. meget god kvalitet på skjerm, kabinett og ikke minst verdens beste bærbar-tastatur. dessuten er softwaren som er på maskinene geniale. fks access connection. og ikke minst det lille søte lyset i skjermen. genialt når du sitter på et tog og det er litt dårlig lys

Eneste som muligens bikker litt i ibms dissfavør er at de er en anelse dyrere en de fleste. men så koster det jo og være kar.

så hvis du skal være sikker på at det du kjøper er kvalitet så gå for ibm.

Lenke til kommentar
Hvor kjøper man IBM i Norge? Og har de noen maskiner med Widescreen?

ibm kan du vel kjøpe fra en del webshops. søk litt i prisguden på hw.no

ingen av ibms modeller har widescreen nei. personlig så liker jeg ikke widescreen maskiner. synes en 4,3 skjerm med bra oppløsning er like så bra.

dessuten blir vel maskiner med 16,9 (widescreen) skjerm en god del tyngere og det er jo en bærbar vi skal ha og ikke en slæpbar.

Endret av KNurven
Lenke til kommentar

IBM mangler windows knappene på tastaturet - fryktelig irriterende!

Ellers har de en leveringstid som overgår det meste... bestillte 2 R50p i august. De sjekket at de hadde 2 på lager. 3 uker sener kom det EN maskin - de hadde vist bare en likevel! De skulle finne "en tilsvarende" og levere den så fort som mulig.... vi venter fortsatt!

Den vi fikk bærer preg av å være demobrukt. Partisjoneringen av disken var 5GB windows, 5GB linux swap, 43GB linux ext2. Dette ble ikke oppdaget før etter at all software var instalert og windows partisjonen var så full at maskina nektet å boote!

Eneste IBM support kunne gjøre var å be om å kjøre system-gjenoppretting. Dermed ville alle programmer forsvinne. Valgte derfor å endre partisjonstabellen med partitionmagic. Maskina ble tilsynelatende i god stand.

Så kom tiden for backup - tenkte å ta et image av disken med Ghost. Men maskina nektet å boote på ghost cd'n. Prøvde så å ta backup medfølgende program fra IBM - maskina ender med å gå i en uendelig reboot-loop. Prøvde så å ta backup fra access-ibm "boot-meny" men den skjønner ikke partisjonstabellen på disken.

Konklusjon: IBM baserer seg på at medfølgende software skal virke, har gjort noe rart for at diverse 3dje parts software ikke skal virke. Når IBM's software ikke virker går alt på trynet. Denne erfaringen har jeg trukket på alle IBM maskiner jeg har brukt siden 386'ns tid, med unntak av en pentium 3 laptop og desktop. (XT'ne og 286'ne fra IBM fungerte fint.)

Av de 4 HP laptopene jeg har hatt erfaring med har 3 hatt hardwarefeil. Det er riktignok et par år siden sist jeg brukte HP. En fikk defekt inverter på skjermen etter 2mndr, en annen hadde hd krasj etter 2 uker, en tredje hadde defekt netverksdel på hovedkortet. I tillegg har jeg hatt minnefeil på 1 av 2 compaq (som nå er slått sammen med HP).

Har aldri hatt feil på noen av de 12 andre laptopene jeg har brukt (4 sony'r, 2 mac'r, 2 dell, 2 Fujitsu Siemens, 1ibm (P3) og 1 toshiba). (Dvs en sony datt 5 meter ned i asfalt mens den lå i en sekk full av bøker. Maskina fikk tyngen av alle bøkene over seg, og fikk et hakk i glassplata til skjermen - akurat der alle signalene distribueres til hele skjermen. Resultat = død skjerm. Men dette er ikke noen jeg kan skylde på produsenten for.)

Jeg ville ikke tatt noen av de maskinene du lister opp. Litt avhengig av hvilke behov du har, ville jeg gått for Ece, Dell, Toshiba eller Sony.

(Skjermene på siste serien fra sony er vanvittig bra!)

Lenke til kommentar

Det var veldig mange IBM fans her da:-)

Har ingen link å gi til deg expose2k da dette er ett tilbud jeg får via jobben, men tilbudet på desse to er som følger

HP:

Bruttolønnsreduksjon: 461

Nettoeffekt med:

46,8 Marginalskatt 275 kr pr mnd

35,8 marginalskatt 331 kr pr mnd

IBM:

Bruttolønnsreduksjon: 575 pr mnd

Nettoeffekt med:

46,8 Marginalskatt 343 kr pr mnd

35,8 marginalskatt 413 kr pr mnd

Dette gjelder over 36 mnd.

Vet ikke hvilken marginalskatt jeg faller inn under da jeg ærlig talt ikke fortstår meg på hva de mener med det. Tenkte å spørre om det når de skal presantere dette i januar. Men tar jeg de dyreste marginalskatten så skulle jeg betalte knappe 15000 for IBM og 12000 for HP sånn jeg forstår det.

Lenke til kommentar
IBM mangler windows knappene på tastaturet - fryktelig irriterende!

Ellers har de en leveringstid som overgår det meste... bestillte 2 R50p i august. De sjekket at de hadde 2 på lager. 3 uker sener kom det EN maskin - de hadde vist bare en likevel! De skulle finne "en tilsvarende" og levere den så fort som mulig.... vi venter fortsatt!

Den vi fikk bærer preg av å være demobrukt. Partisjoneringen av disken var 5GB windows, 5GB linux swap, 43GB linux ext2. Dette ble ikke oppdaget før etter at all software var instalert og windows partisjonen var så full at maskina nektet å boote!

Eneste IBM support kunne gjøre var å be om å kjøre system-gjenoppretting. Dermed ville alle programmer forsvinne. Valgte derfor å endre partisjonstabellen med partitionmagic. Maskina ble tilsynelatende i god stand.

Så kom tiden for backup - tenkte å ta et image av disken med Ghost. Men maskina nektet å boote på ghost cd'n. Prøvde så å ta backup medfølgende program fra IBM - maskina ender med å gå i en uendelig reboot-loop. Prøvde så å ta backup fra access-ibm "boot-meny" men den skjønner ikke partisjonstabellen på disken.

Konklusjon: IBM baserer seg på at medfølgende software skal virke, har gjort noe rart for at diverse 3dje parts software ikke skal virke. Når IBM's software ikke virker går alt på trynet. Denne erfaringen har jeg trukket på alle IBM maskiner jeg har brukt siden 386'ns tid, med unntak av en pentium 3 laptop og desktop. (XT'ne og 286'ne fra IBM fungerte fint.)

Av de 4 HP laptopene jeg har hatt erfaring med har 3 hatt hardwarefeil. Det er riktignok et par år siden sist jeg brukte HP. En fikk defekt inverter på skjermen etter 2mndr, en annen hadde hd krasj etter 2 uker, en tredje hadde defekt netverksdel på hovedkortet. I tillegg har jeg hatt minnefeil på 1 av 2 compaq (som nå er slått sammen med HP).

Har aldri hatt feil på noen av de 12 andre laptopene jeg har brukt (4 sony'r, 2 mac'r, 2 dell, 2 Fujitsu Siemens, 1ibm (P3) og 1 toshiba). (Dvs en sony datt 5 meter ned i asfalt mens den lå i en sekk full av bøker. Maskina fikk tyngen av alle bøkene over seg, og fikk et hakk i glassplata til skjermen - akurat der alle signalene distribueres til hele skjermen. Resultat = død skjerm. Men dette er ikke noen jeg kan skylde på produsenten for.)

Jeg ville ikke tatt noen av de maskinene du lister opp. Litt avhengig av hvilke behov du har, ville jeg gått for Ece, Dell, Toshiba eller Sony.

(Skjermene på siste serien fra sony er vanvittig bra!)

Hum rart at du har hatt så mye trøbbel med ibm maskinene. jeg jobber i en kommune der vi i år har kjøpt inn over 100 bærbare av ibm (t og r series). vi har kjørt ut en del til skoler der jeg har benyttet meg av norton ghost for og rulle ut et spesialtilpasset image. har i alt rullet ut 70 stk til skoler og ikke hatt 1 feil!. vil også si at ibm kjører et helt rått testprosedyre på sine bærebare og stasjonære pcer, der både temperatur og støt blir satt på store prøver. chassiet på ibm bærbare er noe av det beste du får på markede med titanium rundt båd skjerm og tastatur. (dette gjelder vel bare for t-modellene).

Når det gjelder trådløsnettverket så er vel ibm de beste i klassen. de har bygget inn 2 stk trådløs antenner i skjermen (på toppen og ved sidene) slik at den får best mulig signal uansett hvor den står.

også når det gjelder softwaren som er med maskinene, så synes jeg disse funker meget bra. spesielt som jeg nevnte tidligere med ibm access connection, der du kan sette opp forskjellige nettverksoppsett. dette er genialt når du går fra forskjellige nettverk. fks. så går det veldig kjapt og gå fra nettverket på jobben til nettverket hjemme.

synes også slik små ting som hurtigtastene for blant annet skjermkonfigurasjon er geniale. her kan du legge inn dine egen profiler, for blant annet flerskjerm støtte og tilpassning til projektorer.

i mitt korte it-liv har jeg ikke hatt så mye erfaring fra andre modeller, men har vært bort i både dell og compaq\hp og synes de ikke når helt opp til ibms kvalitet.

Men ingen er jo feilfrie.

Vet at batteriene som kommer med t42p stikker ut en del, og at fraværet av windowstast kan være ukonfortabelt.

men til slutt så er det jo en smaksak. noen er født og oppvokst med dell og sverger til dette. med meg så har det alltid vært og kommer alltid til og bli ibm.

Lenke til kommentar

Den dårlige erfaringen med ibm ligger i software og krav om sære drivere til endel hardware. Og ikke minst leveringstid på foreløpig 4månder for "en tilsvarende maskin" <- altså ikke krav om noe spesielt.

Største hardware "feilen" er mangelen av windowstaster (=mangel av endel hurtigtast kombinasjoner som ligger standard i windows)

KNurven: Hvordan fikk du laget en bootbar ghost cd som lot seg boote i ibm? Hvilken versjon av Ghost brukte du? (De ghost cd'ne jeg har prøvd booter fint i ibm's desktop maskiner, og på sony laptoper, men vil altså ikke boote i R50.)

Lenke til kommentar
Den dårlige erfaringen med ibm ligger i software og krav om sære drivere til endel hardware. Og ikke minst leveringstid på foreløpig 4månder for "en tilsvarende maskin" <- altså ikke krav om noe spesielt.

Største hardware "feilen" er mangelen av windowstaster (=mangel av endel hurtigtast kombinasjoner som ligger standard i windows)

KNurven: Hvordan fikk du laget en bootbar ghost cd som lot seg boote i ibm? Hvilken versjon av Ghost brukte du? (De ghost cd'ne jeg har prøvd booter fint i ibm's desktop maskiner, og på sony laptoper, men vil altså ikke boote i R50.)

jeg bruker bootbare dvder. siden cd blir litt for lite.

bruker ghost 8.0. sammen med et en egendefinert bootfil. velger da bare bootbar-dvd og henter fram bootfilen. denne filen gjør det slik at ghost starter tankingen helt automatisk.

Hadde faktisk problemer med 1 stk bærbar (r51). denne ville ikke boote fra dvd-plater. Dette var vist et problem med dvdspilleren. fikk sendt ny fra ibm. dvdromen som ikke funket var av merke MATSHITA UJDA740. Denne bootet da fra cd men ikke dvd. resten av r51`ene ble levert med en annen type som ikke det var noen problemer med.

når det gjelder levering fra ibm så har jeg kun erfaring fra bedriftsmarkede, der vi handler rett fra ibm.. mulig levering til private er litt mere trøvlete.

Lenke til kommentar

KNurven: Kjøper via datateam eller?

Vi driver også med utrulling for en ganske så stor kunde. Bruker ekstern cd-spiller, plugger den bare i usb-porten. Og en nettverkskabel så jeg får overført imaget fra serveren. Smidig prosess!

Var kanskje litt off-topic, men fint å se at andre driver med det samme som meg da jeg trudde jeg var ganske så alene om å gjøre detta her :p

Lenke til kommentar

Windowsknappen er oppskrytt. Aldri brukt det og kommer aldri til å bruke det, og den knappen hadde bare tatt mer plass. Men saken er jo at du kan jo ha snarveier i de fire hjørnene i musepadden, og da kan en jo velge windowsknappen.

Uansett IBM :love: , Access IBM :love: , IBM :love: . Har ingenting negativt å si om IBM. Compaq var nesten på høyde med IBM før mener jeg, men etter at HP tok over, så er de ikke helt det samme lenger.

IBM er det beste en kan få kjøpt innen data, det oser kvalitet. Ingen over, ingen ved siden av, alle under :yes:

Uansett, veldig viktig å få med P'en i den modellen du nevner. T42P, T42 er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Hei

Har samme tilbudet men vurderer sterkt hp'en. Trenger firewire og den har jo også g trådløs kontra ibm's b.. Ser ingen fordel med ibm. Hvis noen klarer å overbevise meg så gjerne det. Den er jo dyrere så jeg regner med at den må ha noen fordeler? Eller er det fordi den heter ibm??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...