BikeDude Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 For en stund siden spurte jeg om forslag til en god bærbar for fotosafaribruk (http://forum.barbara.no/index.php?showtopic=342802). Det kom mange gode forslag, og til slutt bestilte jeg en Tundra 1551 fra PSData. Men så skjedde det tre ting: PSData hadde ikke CPU inne (ei uke å vente i beste fall), batteriet som fulgte med var et puslete fire cellers batteri (åtte cellers batteri var 800 kr ekstra tror jeg) og så fikk jeg prøve en kompis sin Fujitsu P7010 på lille julaften... Så igår fikk jeg endelig bærbar. Ikke 1551, men P7010. Skjermen er strålende, iallefall til DVD bruk. Har ikke sett så mye på bilder enda, men så lenge den kan gi meg en viss pekepinn på om jeg overeksponerer og fokus sitter, så er det nok. 1280x768 på denne skjermen er glimrende. Jeg skulle gjerne hatt høyere oppløsning (bare et spørsmål om å øke skriftstørrelsen dersom det blir "smått")! Like lavt antall punkter på større skjerm skjønner jeg ikke vitsen med. Latencyen virker merkbart mindre enn mine nye 17" ViewSonic skjermer på jobb (ved scrolling på websider f.eks.). Lyden er ikke-eksisterende. Iallefall til DVD bruk. Testet litt "Fellowship of the ring" og åpningssekvensen var som å høre lyden inne i ei tønne, bare enda mer skingrende (selv, eller kanskje særlig, på lavt volum). Ingen big deal for meg iogmed at dette ikke er min første-pri. Jeg er dog glad jeg har et godt Koss headset på lur. Supporten er (iallefall nå i romjula!) glimrende. Jeg økte vanskelighetsgraden noe ved å installere Windows 2003 Server (lettere å slå på ting i 2003 enn det er å slå av dillemikk i WinXP) og ble tvunget til å installere drivere manuelt. Selvsagt var det en jeg hadde glemt. En 800-telefon senere så hadde jeg fått vite hvilken driver som behøvdes, samt fått en link til en nyere Intel WLAN driver (godt skjult på Intel sin webside). CF kortleseren var den første skuffelsen. 1.7MB/s klarte den å få ut av min 4GB Hitachi Microdrive. Den burde ha klart det dobbelte. Hvis jeg fortsetter å benytte CF kort, så vil jeg investere i et Delkin adapter (se http://luminous-landscape.com/reviews/acce...s/aska32.shtml). Håpet mitt nå er at SD kortleseren duger, men jeg har ikke fått rotet meg til å anskaffe SD enda. Jeg hadde håpet å drøye til februar, men nå blir jeg kanskje nødt til å fremskynde det slik at jeg også rekker å kjøpe et Delkin adapter for SD dersom det trengs. Jeg mener å ha sett at Fujitsu markedsfører denne mot fotografer, så da er det litt for dumt at kortleseren er rottetreg. Et og annet kompromiss kan jeg forstå, men ikke på ting som direkte affekterer en av hovedgruppene man markedsfører mot. En annen ting jeg må kikke nærmere på er treg firewire. Jeg koblet opp mot PCen og kopierte over ei fil. Ifølge taskmanager fikk jeg 30-40% bruk av båndbredden, samtidig som CPU forbruket var 100%... Et utslag av speedstepteknologien, eller bruker den virkelig så mye CPU bare pga litt IO? Tastaturet er fortsatt litt uvant, og det går merkbart tregere å skrive. Samtidig synes jeg det i grunn er behagelig allikevel. Jeg har ikke erfaring med andre bærbare, så jeg kan bare sammenlikne med knastebord i full størrelse. (meget urettferdig sammenligning med andre ord) Jeg vil også gi litt trekk for at en så dyr bærbar kommer med to stk 256MB brikker istedetfor én 512MB brikke. Særlig når videominnet er delt, så burde det være enkelt å utvide minne! Forøvrig veier den ikke 1.3kg som det står enkelte steder. Med DVD brenner veier den ca 1509g ifølge brevvekta på jobben min. (spiller ingen rolle for min del) -- Rune Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå