Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor leverer med router - og ikkje modem!

Anbefalte innlegg

Trur det er mange her som ikkje har fått med seg at Telenor leverer med router nå og ikkje modem.

Mange av dei gamle modema kan du gjere om til router så slepp du pppoe oppkoblingen på pc'n din. Du vil også ha ip'n sin så lenge du har straum på modemet. Telenor benyttar pppoe, men det synes ikkje no så godt lengre sida adsl modemet er satt opp som ein router.

Leste f.eks i denne posten:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=314884

at Telenor ikkje leverte med "bredbåndsrouter" men det er altså feil.

Kunne sikkert funnet mange poster, men orker ikkje det no.

Har du PPPOE oppkobling i dag på pc'en din så kan du endre Topcom modemet/routern og Thomson til router. Guider til kordan man gjer det kan du finne her: http://www.online.no/kundeservice/veiledni...ndex-modem.html

Du må da ha eit nytt nok modem.

Har du Wlan router med pppoe støtte kan det være ein fordel og sette adsl modemet som eit modem og ikkje router. Du finner guide til det på samme plassen.

Skal du ha fleire maskiner på nett med Telenor ADSL så er alt du trenger ein billig switch og plugge i. (Da må modemet stå som router)

Vil du åpne porter på Topcom routern så er addressa 10.0.0.254 og brukernavn: admin og passord: password

På Thomson er addressa 10.0.0.138

Telenor tvinger ikkje på deg modem lengre. Har du eit modem frå før kan du bruke et. Eller kanskje du vil ha eit modem med wlan funksjon? Så kan du kjøpe det av ein nettbutikk og bruke det.

Skal du ringe kundeservice? Kvifor ikkje bruke http://direkte.online.no/ - sett at interneten fungerer da.

Tråden var kun meint som informasjon.

edit: fixa nokon feil.

Endret av Cornel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må bare korrigere deg her, man benytter fortsatt PPPOE-protokollen, eneste forskjellen er at routeren logger inn med ditt brukernavn og passord, slik at du ikke bytter ip hver gang du skrur av maskinen og linjen har da en slags "alltid-oppe" status ;)

Lenke til kommentar

jeg har fortsatt samme gamle adsl-modemet som telenor sendte ut første gang, og routeren jeg har bak denne er konfigurert med pppoe-protokoll. dette fungerer problemfritt; så lenge brukernavn og passord er korrekt i routeren så er alle pcer bak denne på nett uten konfigurering eller problemer.

Lenke til kommentar
Må bare korrigere deg her, man benytter fortsatt PPPOE-protokollen, eneste forskjellen er at routeren logger inn med ditt brukernavn og passord, slik at du ikke bytter ip hver gang du skrur av maskinen og linjen har da en slags "alltid-oppe" status ;)

Klar over at PPPOE brukes, men det merker man jo ikkje når første boksen etter splittern er ein kombinert adslmodem/router

Eller om du setter den som brigde og lar din wlan router koble opp.

Man er altid på!

Lenke til kommentar

Klar over at PPPOE brukes, men det merker man jo ikkje når første boksen etter splittern er ein kombinert adslmodem/router

Eller om du setter den som brigde og lar din wlan router koble opp.

Man er altid på!

Joda, men du sa at det ikke benyttes lenger, man bruker fortsatt samme protokollen :)

Lenke til kommentar
Tråden var kun meint som informasjon.

Det er nesten så en kan kalle det desinformasjon. Litt sånn som du finner i VG og Dagbladet, de mener det godt men får det ofte ikke til.

Du sier at det ikke er modem. Selvsagt er det et modem der, ADSL fungerer ikke uten modem.

Og som påpekt, du sier at de ikke har PPPoE lenger. Det har de altså.

Men for all del, kom gjerne med informasjon. Bare ikke bli støtt av at noen protesterer på feilformuleringer.

Lenke til kommentar

Det jeg helt ikke skjønner er hvorfor telenor ikke kvitter seg med PPPOE protokollen? De er vel den eneste leverandøren i Norge som benytter seg av skiten.

Dessuten er det litt teit at du som privatkunde ikke får muligheten til fast-ip (var ikke mulighet sist jeg sjekket iaf).

Nei, det er flere ulemper enn fordeler med telenor.

Lenke til kommentar
Det jeg helt ikke skjønner er hvorfor telenor ikke kvitter seg med PPPOE protokollen? De er vel den eneste leverandøren i Norge som benytter seg av skiten.

Vel, NGT bruker jo PPPoA, som i praksis fungerer likt. Men de har altid hatt innebygget ruter i sine modem, så vi kunder har aldri lagt merke til det.

Lenke til kommentar

PPPoE er jo svært vanlig på ADSL rundt omkring i verden, for Online var det vel et poeng at PPPoE passet rett inn i deres omfatende support og kundebehandlingsystem så de slapp og lage et nytt eller sitte med to systemer for oppringt og ADSL.

Nå som man får routere til alle er jo PPPoE helt greit sett fra kunden sin side.

Lenke til kommentar
Hva er passordet til modemet? Jeg kommer ikke inn på det selv etter å ha gjenopprettet fabrikkinnstillinger? Finnes det et stadard brukernavn/passord eller må jeg kontakte telenor?

admin som brukernavn og password som passord, er det et eldre kan det være 1024/adsl

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...