Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Komme inn i riktig døgnrytme

Mozilla

Anbefalte innlegg

Du har et par forskjellige valg:

1: Ta det i små trinn

Legg deg senere og senere for hver dag frem til du er i den naturlige rytmen igjen. Prøv å holde deg selv våken 2 timer lengre hver dag. Funker dårlig dersom du bare har et par dager på deg

2: The Giant Leap

Den jeg pleier å bruke da jeg aldri får tid nok til #1. Denne her krever at du har prøvd deg på #1 en liten stund slik at du nå gjerne legger deg 09:00 eller noe. Det du gjør da er å kjøre en helvetesdag hvor du altså bare døgner frem til ca kl 20:00. Da legger du deg. Det som er viktig her er at du nesten garantert vil stå opp ca kl. 02:00, utvilt. Du må da IKKE falle for fristelsen å stå opp. Hold deg i senga og snart sovner du igjen. Vips, så våkner du kl. 07.00 eller noe neste dag og er i rytmen igjen :)

Hilsen en småtrøtt Blib som har funnet ut dette ved erfaring og som snart blir nødt til å benytte seg av #2 igjen :blush:

Endret av Blib
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har havnet i samme "klemma" selv, men stresser ikke noe særlig for å komme ut av den. Legger meg stort sett mellom 0600 og 1000 om morran og står opp mellom klokka 1400 og 1700, hvilket kanskje er like greit på denne tiden av året. Nå i jula strømmer gamle kamerater og venninner hjem til familien fra alle verdens hjørner, og da blir det fort lite med edrue dager i uka.

I januar begynner studiene igjen, og da tar man tradisjonen tro et våkedøgn noen dager før for å komme inn i rytmen. Funker hver gang.

Lenke til kommentar

Gjør som meg:

-Tving deg i seng kl 01:00 (lukk øynene og bare tenk "sov", deretter slapper du helt av i hodet og lar øyelokkene mørkne)

-Våkne kl 06:30 (for så å sovne igjen)

-Dra seg hardt og brutalt opp av sengen kl 07:00

-Spise frokost i en hast

-Løpe etter bussen kl 07:30

-Trene 2 og en halv time fra 8:00 til 10:30

:thumbup:

Kan love deg at du ikke gidder å være oppe til 04:00 da.

Lenke til kommentar

OK her har du fasiten!!! :)

Å sove på kommando er umulig, så da hjelper det ikke å legge seg kl 23.00, for du får ikke sove uansett når du ikke er trøtt.

Men å stå opp tidlig er noe du kan "kontrollere". La oss si at du vanligvis sover til kl 13.00.

Sett kl på 10.00, bryt deg opp av sengen, og start dagen med en kopp kaffe, dermed på kvelden vil du være trøtt og må ta igjen den tapte søvnen. Da kan du f. eks prve å legge deg kl 23.00 og sovne med hell.

Men da er det viktig å stå opp når klokken ringer, og ikke slå den av, sånn som jeg har gjort i det siste :)

Endret av NitroPlex
Lenke til kommentar

Det er jo bare å stå opp tidlig, etter (4-5-6) timers søvn. Og så være våken hele dagen, og legge deg i normal tid på kvelden (23-24-01), og så stå opp før klokken 12.

Så er alt i orden! :D

Her iallefall.

Jeg må snu døgnet mitt nå, før skuli begynner igjen.. Urk.

Endret av Stine
Lenke til kommentar
Jeg fatter ikke at du klarer å ligge så lenge i senga. Jeg mener, man får jo vondt i hodet etterhvert. Og det kan neppe være sunt. Men igjen: Det er ikke sunt det jeg driver med heller. Snur opp ned på hele den forbannede døgnrytmen.

Det gjorde jeg og...men som de sier: Practise makes master!

F.eks, igår; våkna sånn i 12 tiden, stod opp...la meg etter en god middag kl. 0:00(vi har middag istedenfor kveldsmat ;) ) sov 3 timer på sofaen, våkna kl. 03:00 og la meg.

Idag våkna jeg kanskje kl. 12:00, og stod opp kl 15:00 :thumbup:

Lenke til kommentar

Personlig liker jeg ganske godt å legge meg klokka seks og stå opp klokka fire. Har i nesten ett år nå nesten bare jobbet kvelder, ikke gått på skole eller noe. Og jeg har hatt den døgnrytmen nesten hele tiden. Det har fungert for meg å sove noen få timer de gangene jeg må opp klokka ni for å jobbe dagen (skjer ikke så ofte). Men det som funker best for meg er skikkelig fysisk aktivitet. Spes hvis man er vant til å sitte foran pcen veldig mye. Da blir ihvertfall jeg kjempetrøtt om kvelden. Men da må man bare passe på å ikke sove for lenge da!

Lenke til kommentar

Offa.. Sovnet kl 06.00 idag å våknet kl 15.30... Nå er det tilbake på jobb igjen på mandag.. Dette kommert til å gå til HEL*****!! hehe.. Neiss.. Er bare å døgne på nyttårsaften for å så legge seg i 21-22 tiden 1. nyttårsdag ;)

Endret av Prebo
Lenke til kommentar
Jeg har gjort det igjen. Jeg lærer aldri. Faen. Faen sier jeg. Hater når dette skjer.

Ja fy faen.. nå har du virkelig gjort det! Du har ødelagt deg for resten av livet! DU HAR SYNDET !!

Ehh.. eller bare whatever? Det er ferie, da SKAL man være lenge oppe og sove ut ;)

Lenke til kommentar

Jeg legger meg også alt for seint og står opp alt for seint. Derfor har jeg funnet ut det er for behagelig å ligge lenge. Derfor bruker jeg flexi og kommer på jobb seint og går seint :p (ja, jeg må klare å komme på jobb før 12 snart :p)

Endret av allyse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...