colakork Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Vel, overskriften sier det meste. Satt å tenkte på hvorvidt det er smartest å kjøpe seg to enkle, ettersom det virker som du får bedre kjølingsevne. Og en annen ting mens jeg er igang, er det best med en kjempestor vanntank, eller er den "passiv" under hele gjennomstrømning? tenker slik fordi at i en STOOR vanntank ville du ha bedre tilgang på fersk kaldt vann, og det varme nye vannet ville ha legre tid til å passivt kjøle seg ned... eller hva med en lang flat og brei vanntank? nesten litt radiator-aktig, for utnytte den passive kjølinga er vel ikek dumt det heller? eller er det i det hele tatt mulig? MvH Daniel Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 To enkle vs en dobbel kan nok i enkelte tilfelle gi et bedre resultat. Har ikke sjøl forsket på dette, så det blir bare en gjetning. Men om du velger en slik løsning, så vil jeg tro at en paralellkobling av disse vil gi best resultat, ikke minst strømningsmessig. En diger vanntank, innenfor rimelighetens grenser, vil neppe gi deg noen gevinst. Med "rimelighetens" mener jeg da tanker mellom 1dl til 1,5 til 2liter. Det du vil oppleve, er at det tar desto lenger tid å varme opp vannet med en stor tank i systemet, og tilsvarende lang tid å kjøle det ned igjen. Det finnes selvsagt løsninger med tanker på 20-30 liter, endog større for å gå til ytterligheter, og da kan man få en viss gevinst. Da blir overflaten på tanken såpass stor at den vil gi en viss kjølende effekt. Samtidig kan man jo sjele litt i retning av utspekulert designede tanker i f.eks aluminium, utstyrt med reale kjøleribber. Zalman har jo en slik i sitt sortiment, som dermed utelukker behovet for en radiator i systemet. Ulempen er at enheten er ganske voluminøs, og må av den grunn plasseres utenfor kabinettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå