Hjelp!!! Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Hei. Eg har ein P2 400MHz med 128mb sd-ram(pc133) Før virket dataen fint, men no er dataen slik at den går bra i ca.5min og hakker i ca.5min. Eg testa aida32 for å sjå spennings verdier, dei ser slik ut: +5V =5.11V +12V =11.55V -12V = -10.24V -5V = - 4.53V Er dette normale spenninger eller? Eg har ikkje peiling på spenninger. Sry visst dette er feilpost. Lenke til kommentar
ClawHammer Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 de var litt lave ja, hvilken strømforsyning er det snakk om? Lenke til kommentar
Hjelp!!! Skrevet 29. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2004 Veit ikkje heilt kva slags det er. orker ikkje å skru opp kab no. Står det utpå psu kva slags psu det er? Men trur du at dette kan vere grunnen til at dataen er slik? Lenke til kommentar
ClawHammer Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 jepp det skal stå utpå strømforsyningen hvor mange volt den er å hvilket merke, tror det er derfor maskin din er sånn ja, er ikke sikker da. Lenke til kommentar
Hjelp!!! Skrevet 29. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2004 Eg kan sjekke kva slags PSU det er tommorow. Kan komponenter i dataen ta skade av at det er slik spenninger? Kva som gjere at dataen er blitt slik? Alder på psu? einaste ekstra eg har putta i dataen er ein ram brikke (64mb ram), kan det vere grunnen? Lenke til kommentar
ClawHammer Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 tror neppe det, men maskinen har ikke godt av det heller da. Lenke til kommentar
Hjelp!!! Skrevet 30. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2004 (endret) Det er ei REC maskin. PSU er ein: ZECK 250W switching power supply Model: ZKS-525A Input: | 115V | 6A | 50/60Hz | | 230V | 3A | 50/60Hz | Output: |+3.3V | +12V | -5V | -12V | +5V/SB | | 14A | 25A | 0.5A | 1A | 0.8A | | 125W MAX | | | 250W MAX | er det for dårleg strømforsyning? Sry for den dårlige ''tegningen'' fekk ikkje A til å ligge under v liksom. 125W max er til +3.3V og +12V etter det eg skjønnte, og 250W max er til alt. Endret 30. desember 2004 av Hjelp!!! Lenke til kommentar
ClawHammer Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 strømforsyningen er sikkert god nokk, hva har du i tilleg i maskin din da ? Lenke til kommentar
Hjelp!!! Skrevet 30. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2004 hmm, p2 400MHz + hovudkorte 2*64mb sd-ram(133) 8mb skjermkort matrox lydkort: creative labs sound blaster pci64 10Gb harddisk creative 48X cd-rom sony 4X brennar 1 floppy disk Kom til å hugse at det ikkje berre e ram brikken som er sett inn i maskina, brennar er og så sett inn etter kjøp av maskin. ''Your Recommended Minimum Power Supply is 186 Watts!!*'' fekk eg på kalkulatoren som reknar ut kor mange watt dataen din bruker. Leverer den for lite eller er det pga den er gammal? Lenke til kommentar
ClawHammer Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Den skulle nå holde egentlig..men da vet jeg ikke hva som er problemet Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 (endret) Mål spenningene med et skikkelig multimeter eller oscilloscope. Ikke stol blindt på aidawaida/MBM/whatever. Her er toleransene for hva som er garantert OK: 12V: 11,4 - 12,6V 5V: 4,75 - 5,25V 3,3V: 3,168V - 3,432V -5V: -5,5 - -4,5V -12V: -13,2 - -10,8V -5V/-12V kan man på nye maskiner se bort ifra da de ikke er i bruk. Edit: Dette var etter ATX-spesifikasjonene. Jeg tror det er litt mindre nøye hvis du har AT. Endret 30. desember 2004 av sedsberg Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 (endret) Jeg vil faktisk be deg ikke tenke så mye på avanserte tekniske/elektroniske problemer i første omgang. Løsningen kan være ganske banal 1. For mange hybelkaniner i CPU-kjøleren Demonter viften/vifteskjoldet og børst kjøleribbene med en oppvaskekost. Børst viftebladene med en tannkost. Gjem disse kostene til slikt bruk senere 2. Dårlig "BIOS-batteri". Det er montert på hovedkortet. Knappecellebatteri av typen CR 2032. Dette skal være 3V. Et nytt måler ca. 3,3V. Var borti en slik maskin som hadde et som bare ga 0,3V. Fatter ikke at den klarte å gå så lenge... Dette batteriet fåes hos Clas Ohlson, urmakere eller databutikker. Begge disse feilene er typisk for så gamle maskiner som din og gir akkurat slike symptomer, men er gratis / nesten gratis å fikse Edit: Skifting av batteri vil resette BIOS til originalt oppsett. Har du gjort endringer vil disse endringene forsvinne. Systemklokken vil gå tilbake til 1/1 1988 eller noe sånt. Dette er lett å rette på. Sjekk også at riktig CPU-hastighet viser ved oppstart. Er den også feil og du ikke vet hvordan du ordner disse tingene så får du heller hyle ut på forumet Endret 1. januar 2005 av OogaBooga Lenke til kommentar
zyp Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 En såpass gammel datamaskin har vel neppe mulighet for å stille inn CPU-hastighet i BIOS. Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 (endret) Lite sannsynlig ja, men nevnte det for sikkehets skyld Edit: Kan jo være noe å ta med seg for de med PIII da. De kan jo begynne å slite med batteriet etter hvert Og hybelkaniner Endret 1. januar 2005 av OogaBooga Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Nå, hvordan går det? Funnet en løsning? Greit om du gir en tilbakemelding på det. Da kan du ha lært noe av våre tips, eller hvis det var noe helt annet som var årsaken, så kan vi lære noe av det du har funnet ut. Antar at dette er "grunnfjellet" til forumet Lenke til kommentar
Hjelp!!! Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Lite sannsynleg å stille CPU-hastigheit nai :!: har hatt den oppi 500MHz men stilte det ned igjen. Har klokka ei P2 266MHz maskin på skulen og. Eg har ikkje testa noken av tipsa enda, men lurer på om det er noke spess eg må passe på når eg skal ta av/på CPU kjøler? Ser eg ''BIOS-batterie'' lett på HK? Endret 2. januar 2005 av Hjelp!!! Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Ser eg ''BIOS-batterie'' lett på HK? Ja, det gjør du nok. Er et "klokkebatteri". Lenke til kommentar
Hjelp!!! Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 Fant ''BIOS-batterie'' men er det ikkje mest sannsynleg at det er batterie og ikkje CPU kjøler det er noke ''gale'' med siden power lyset på dataen blinker? Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Med en så gammel maskin er begge deler sansynlig. Er ikke helt sikker på hvilken sokkel du har, men viften må skrues løs slik at du kommer til ribbene under. Har du Slot 1 CPU så sitter viften i et deksel som kan være festet med en mothake i hvert hjørne. Vet at Slot 1 var på PIII men tror de også var på PII... At Power-lampen blinker kan jo tyde på andre problemer også, men om det er tilfellet så utelukker det jo ikke "kaninteorien". Lenke til kommentar
Hjelp!!! Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 ''Slot 1 som passer til Celeron og Pentium II/III prosessorer'' fant det på google, så det er sikkert Slot 1 som du sa. Men eg skjønnner ikkje heilt korleis eg skal ta av kjøleren?! Noken som kan forklare? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå