Gå til innhold

Hvordan åpne øynene på folket...

pgdx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
da jeg så på tv om world trade center så jeg på tv i sikkert 20-30 min så spillte eg litt basteball...alle på skolen snakket om det og var så "rystet" :thumbdown:

var det ca 40.000 ppl som døde i WTC? hva hadde skjedd om vi bare sparte alle nyhetene fra somalia og andre land i afrika i en uke, for så å si at n¨å har 40.000  dødd i somalia (etc..) dødd av terrorisme...hadde vi fått de samme reaksjone.. neppe.

hvorfor det mon tro?.....

Da jeg så det om world trade center, ble jeg sjokkert, men ikke på grunn av medfølelse av alle som døde osv, men fordi e ble overasket over at det skjedde. Jeg stilte meg egentlig ganske likgyldig til det som skjedde fordi:

1. det var ikke så veldig mange folk som døde, i forhold til andre steder som du sier.

og 2. hvis det skulle dø så mange så var (for å være helt ærlig) kanskje USA det landet e helst ville det skulle skje i.

Det som nå skjedde i Asia er litt annerledes fordi det er utrolig mye større skader, mange mange flere drepte og det skjer et annet sted.

Endret av jjylf
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan du har hjerte til å si det du sier thorstein OK. Nå skal jeg kommentere noen av utsagnene dine.

For det første; du sier noe om at du ikke gidder å gi 100kr, og en av grunnene er at du kanskje ikke får ett "takk" tilbake? Sånne kommentarer som dette er helt sykt å komme med.

Skymarshall har forhåpentligvis forstått alvoret i saken. Jeg mistenker at de som ikke bryr seg i det hele tatt i denne saken, har likt synspunkt som under invasjonen av irak. Problemet med mange av de som diskuterer forstår rett og slett ikke at vi kan gjøre noe med dette. Enten om det er å gi 100 spenn og litt ettertanke, evt. fysisk hjelp. Alt hjelper. At noen ikke gir penger pga at det er , la meg kalle det "hypet" problem, er det mest latterlige jeg har hørt. Bare for at det gir en person bedre samvittighet. uansett motiv, 100 spenn er 100 spenn mer for folka der nede. Jeg er student og har ikke penger til å komme meg tilbake til Bergen eller feire nyttårsaften. Men visst faen donerer jeg bort en brøkdel av pengene mine.

Lenke til kommentar
Skymarshall har forhåpentligvis forstått alvoret i saken. Jeg mistenker at de som ikke bryr seg i det hele tatt i denne saken, har likt synspunkt som under invasjonen av irak.

Nei, misforstå meg rett. Jeg skjønner hele tiden alvoret i saken, det er ikke det det ligger i. Men jeg reagerer ikke noe videre utover medfølelse for de innvolverte hvis dere skjønner. Så langt strekker ikke samvittigheten min seg. Medfølelsen er der - men at jeg skal bli innvolvert noe dypere i det skjer aldri om ikke jeg havner midt oppe i det selv. Har en kjent buss sjåfør her i bygda som fortsatt ikke har gitt lyd fra seg fra Thailand - men altså - det angår ikke meg. Men det er trist.

Invasjonen av Irak har jeg også tonnevis med meninger om, men orker ikke ytre dem her. Det blir for off-topic. Men jeg kan bare si at jeg er pro-Bush administrasjonen og støtter dem hele veien. (fra sofaen - ikke mer).

Lenke til kommentar
Invasjonen av Irak har jeg også tonnevis med meninger om, men orker ikke ytre dem her. Det blir for off-topic. Men jeg kan bare si at jeg er pro-Bush administrasjonen og støtter dem hele veien. (fra sofaen - ikke mer).

helt off topic :mrgreen: , men bor du i utkantsstrøk, er frp vennlig og har en "yrkesrettet" utdanning? helt nøytralt altså! bare lurer på om stereotypien gjelder her

Lenke til kommentar
Skymarshall har forhåpentligvis forstått alvoret i saken. Jeg mistenker at de som ikke bryr seg i det hele tatt i denne saken, har likt synspunkt som under invasjonen av irak.

Nei, misforstå meg rett. Jeg skjønner hele tiden alvoret i saken, det er ikke det det ligger i. Men jeg reagerer ikke noe videre utover medfølelse for de innvolverte hvis dere skjønner. Så langt strekker ikke samvittigheten min seg. Medfølelsen er der - men at jeg skal bli innvolvert noe dypere i det skjer aldri om ikke jeg havner midt oppe i det selv. Har en kjent buss sjåfør her i bygda som fortsatt ikke har gitt lyd fra seg fra Thailand - men altså - det angår ikke meg. Men det er trist.

Jeg tror det er mange som føler det slik du gjør. Man må som regel oppleve noe på nært hold for å reagere og forstå hvor komplisert en katastrofe er, om den er lokal eller internasjonal.

Jeg vil ikke komme til å diskutere irak krigen nå, men jeg er så absolutt mot bushs innblanding. Samtidig er det svært mange av pro-bush tilhengerene som er uopplyst av omfanget det har fått. Tro meg.

Lenke til kommentar

helt off topic :mrgreen: , men bor du i utkantsstrøk, er frp vennlig og har en "yrkesrettet" utdanning? helt nøytralt altså! bare lurer på om stereotypien gjelder her

Ja, stereotypen gjelder her. Helt klart :p

- Bor på bondelandet

- Fåreløpig mekanisk utdannelse (MSCE på vei)

- Stemmer FRP

- Delvis rasistisk bygdesamfunn

Right on og stereotypisk ... men det har ingenting med saken og gjøre!

Edit @ PreZiDenT: Du har helt rett på sistnevnte! Er fullstendig enig med deg der. Det har kommet litt ut av kontroll og fått et mer alvorlig omfang enn tidligere lovet. Men jeg mener på den andre siden at dette strengt talt er nødvendig. Men nå må vi gi oss med off-topic før vi får warn her.

Endret av SkyMarshall
Lenke til kommentar

Bare som et vedlegg. Bush har prøvd å legge skjul på at han ikke invaderer irak for profittens skyld. Noen som har lagt merke til at f.eks haliburton og andre selskaper har trukket tilbake arbeiderene sine? dette fordi det er svært farlig å jobbe der nede. Og hva gjør disse selskapene der nede? jo, olje.

Bush-sympatisører er, i mange tilfeller, folk som ikke bryr seg om utfallet. Det er kun få som synes krig er kult. Som Bush.

Lenke til kommentar

rart det der med stereotypier, kan være alt fra på kornet når det gjelder noen variabler og andre ganger er det rene horoskopet.

on topic, bare for å kommentere trådens tittel; tror de øynene lukkes / har et annet fokus veldig snart igjen

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1242
Jeg tror det er mange som føler det slik du gjør. Man må som regel oppleve noe på nært hold for å reagere og forstå hvor komplisert en katastrofe er, om den er lokal eller internasjonal.

Der traff du spikeren på hodet, min venn :yes:

som jeg har sagt tidligere, ville jeg ha en helt annen holdning til situasjonen om den hadde rammet meg eller mine nærmeste... det med de 100kr. trekker jeg tiilbake. (vet at jeg gikk litt over grensen :no: )

Men du skal vite, at jeg gir 100 kr...men kun fordi fatte'rn tvinger meg....

får å være erlig, er høgdepunktet med slikt (katastrofer og død) å argumentere/krangle med de som har samme syn som Mr. prezz ovah her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1242
Litt usikker på hva du mener her Thorstein OK. Hva mener du med at det er et høydepunkt?

usikker på om jeg "formulerte" det godt nok :blush:

Det jeg mente var at for meg, er slike "katastrofer" ikke "godt" (lol, som om de er godt for noe egentlig) for annet enn å drepe tid her sammen med deg og Skymarshal.

Lenke til kommentar
on topic, bare for å kommentere trådens tittel; tror de øynene lukkes / har et annet fokus veldig snart igjen

Ja, er nok redd for det.

Men det hadde vært litt morsomt om Røde Kors eller Redd Barna ville ha en "Romjulsaskjonen fortsetter"-aksjon. Bare fyre på med plante dårlig sammvittighet-reklamer på TV hvor de fortalte om ofrene i Darfur, problemer i Rwanda eller kanskje hvor mange som ble drept i 2004 i Irak.

Den reklamen jeg seriøst håper på er fra Killercoke.org

home-promo.jpg

home-tagline.gif

Endret av drange_net
Lenke til kommentar

Kjenner folk som bor der, og kjenner folk som er der på ferie, så dette legger helt klart en demper på nyttårsfeiringa for min del..

Det er klart at man blir mer involvert hvis det er noen man kjenner, og det er tydlig endel yngre og andre her som ikke har noe forhold til slike katastrofer, som sitter trygt hjemme og syntes det bare er tull å involvere seg siden det allikevel er så mange katastrofer rundt i verden.

Så for deres del, bare fyr opp raketter og kos dere, og gi ikke en cent til de som sitter der uten mat og hjem. Helt greit, men jeg skjønner ikke vitsen med å starte en ***** post om det.. Er det for å provosere?

Nå har det seg slik at det ER flere steder i verden som trenger mye hjelp, og det blir helt feil å glemme disse. Men der er det hjelpearbeidere allerede. Vi gjør allerede endel, og vi kunne selvfølgelig gjort mer. Betyr det at vi ikke skal hjelpe til hvis det skjer en ny katastrofe?

De aller fleste forandrer mening om slike ting når de får se noe slikt forferdelig på nært hold. Tror flere her kunne ha hatt godt av det... En kamerat av meg hadde ikke mye forhold til slike ting før, nå bærer han kister og hjelper foreldre å finne sine døde barn. I dag klarer han ikke å spise, for liklukten hadde satt seg for mye.

Man er helt fri til å ha sine egne meninger, og ta sine egne valg. Men det å lage store innlegg men grunner til å ikke hjelpe til, syntes jeg blir for drøyt. Man bør i det minste ha litt respekt for alle de som ikke aner slektingene er i live eller ikke.

Ellers håper jeg alle får et godt nytt år...

Lenke til kommentar
Så for deres del, bare fyr opp raketter og kos dere, og gi ikke en cent til de som sitter der uten mat og hjem. Helt greit, men jeg skjønner ikke vitsen med å starte en ***** post om det.. Er det for å provosere?

Nå har det seg slik at det ER flere steder i verden som trenger mye hjelp, og det blir helt feil å glemme disse. Men der er det hjelpearbeidere allerede. Vi gjør allerede endel, og vi kunne selvfølgelig gjort mer. Betyr det at vi ikke skal hjelpe til hvis det skjer en ny katastrofe?

Ja, det er litt for å provosere, ja. For å se om folk innser at de er så egoistiske at de bare gir penger når det er noe som får direkte konsekvenser på seg selv.

"Du skal ikke tåle så inderlig vel, det som ikke rammer deg selv", heter det vel...

Vi gjør en del for sultrammede andre steder, ja, sender litt kondomer og litt informasjon om AIDS, ja, men når hørte du sist at noen kuttet ut en tradisjon på verdensbasis bare for å gi penger til "noen nede i Afrika"? Aldri... Plutselig nå når det er venner og familie som er rammet, ja, da må vi.... FFS

Du føler deg vel ikke litt egoistisk?

Jaja, la det gå ut over fyrverkeribedriftene...

Godt nyttår.

Kondolerer hvis du har mistet noen kjente, og ønsker deg alt det beste for at venner, familie og andre kommer seg vel hjem.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...