PreZiDenT Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 At én person som kanskje er for globalisering også er motstander av å hjelpe mennesker som blir utsatt for naturkatastrofer, gir ikke grunnlag for å generalisere om globaliseringstilhengere. Det gjør jeg heller ikke, jeg bare stiller spørsmålstegn ved enkelte menneskers motiver for globalisering. Jeg vet faktisk ikke om SkyMarshall kaller globaliseringstilhenger, men jeg går ut ifra det, i tilfeller får det være opp til ham å rette meg. Det er det deres innbyggere som har som oppgave. Du tar ikke høyde for at deres innbyggere ikke sitter på ressursene til å gjøre dette da? Hva skjer den dagen Norge blir utsatt for en katastrofe av noe slag? Forventer du at landet (som muligens er halvveis utrydda av f.eks bomber) skal komme seg ut av knipen alene, mens alle verdens land gir langt f***? Det har seg slik at vi er så priviligerte i vår del av verden at vi har muligheten til å hjelpe mindre priviligerte. Nasjoner som ikke sitter på enorme ressurser, og som f.eks er utsatt for naturkatastrofer. Vi er fantastisk heldige som sitter her på verdenstronen, og jeg sier ikke at vi bør ha dårlig samvittighet for det, men er det ikke bare rett og riktig å gjøre det vi kan for de som ikke var fullt så heldige med sitt fødested? Hvis nei: Du eier ikke moral, og nei, det er ikke noe å være stolt av. Her sier du mye som stemmer HalTan. Jeg legger merke til stor grad av apati her. Bare tenk at vi sitter her og diskuterer datakomponenter, det er nok til å skjønne at vi har det altfor godt i forhold til andre steder. Og at enkelte er uberørt av situasjonen som har skjedd, er meg totalt uforståelig. Så når dama di slår opp, vil du da at jeg skal sitte å le av deg mens du klargjør repet? *utilsiktet* Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Tror likevel eg skal gi litt penger, det er rett og slett fornuftig. På hvilken måte er det fornuftig?? Det er kanskje moralsk rett i følge dine verdier, og da synes jeg at du burde gi, men jeg tror ikke at det på noen måte er fornuftig. Merk at eg ikke sier at alle andre skal gi. Merk at eg ikke på noen måte prøver å gi andre skyldfølelse. Hvis du ikke vil gi penger, helt greit! EG synes det er fornuftig. Siden det er EG som skrev det så må vel det bety at det virkelig er EG som mener det... men du må visst ha det inn med te-skje. Lenke til kommentar
farke Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Ellers blir jeg flau når jeg til stadighet ser nyhetene, og ser hva som går igjen: «20 norske døde etter katastrofen» og lignende. Herregud, over 100.000 har dødd, også er fokuset i nyhetssendingene 75% på norske ofre. Skal du først surve om fokus i nyhetssendingene så kan du jo surve om hvorfor vi ikke hører en dritt om folkemordet i Sudan; en katastrofe som har krevd nesten like mange menneskeliv som denne tsunamien, men som i motsetning kunne vært avverget om det indoktrinerte politisk korrekte samfunnet hadde turt å gjøre noe med det! Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 30. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2004 Og at enkelte er uberørt av situasjonen som har skjedd, er meg totalt uforståelig. Jeg er like uberoert og kald som naar jeg leser om alle de drepte i Irak, de drepte amerikanske soldatene, de sultrammede i Afrika og alle de andre millionene som blir drept rundt om kring i verden. Kall meg kald og foelelsesloes, men man blir herdet av aa se paa nyhetene hele sin oppvekst. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 (endret) Samme her. Kan du(PreZiDenT) med handen på hjerter si at barna i afrika og alle mennesker i verden som dør berører deg? Endret 30. desember 2004 av TLZ Lenke til kommentar
PreZiDenT Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Samme her. Kan du(PreZiDenT) med handen på hjerter si at barna i afrika og alle mennesker i verden som dør berører deg? Sålangt jeg får høre om slike hendelser eller ser de på tv, såklart jeg blir berørt av det. I min familie har vi gjennom lang tid støttet diverse hjelpeorganisasjoner. Om du ser et dødsfall på tv, kan du med hånden på hjertet si at du skifter kanal? Det er greit at bildene kan bli for sterke, men uten samvittighetskvaler skifte over til en realitykanalen tvnorge, og late som ingenting skjer det blir for teit. Jeg er helt enig med dere at det er stor mediadekning iforhold til folkemordene i sudan. Det er heller ikke de eneste stedene hvor personer med makt misbruker den notorisk. Men kommentarer som skymarshall føler jeg er totalt utilpassende. Dette med distanserte geografiske hendelser er jeg med på. selvfølgelig, opplever du en tragedie på nært hold så har det stor påvirkningskraft. Og vice versa. Men apati, og holdninger som tilsier at vi først må få kontroll på innenlandsproblemer før vi hjelper andre, støtter jeg så absolutt ikke. Dobbeltmoralen kommer fram når folk klager over folkemord i sudan og selv mener dette. Jeg føler selv at jeg overhodet ikke gjør nok. Dette er noe jeg vil forbedre. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Jeg har ikke sag at eg ikke vil hjelpe og eg har ikke sagt at vi skal fikse alt hjemme først. Synes egentlig ting her i norge er jævla bra for å si det mildt, og hvis vi skulle fikse ALLE problemer her før vi hjelper andre så kommer vi aldri til å hjelpe andre. Lenke til kommentar
PreZiDenT Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Det var ikke ment som et personangrep. Du stilte meg et fair spørsmål og jeg prøvde å svare. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Det var ikke ment som et personangrep. Du stilte meg et fair spørsmål og jeg prøvde å svare. Ok. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1242 Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Jeg kan med hånd på hjertet si at jeg nesten gir en god f. Denne hendelsen er mere plagsom... gjennom "kutt ut rakettene, og send penger til asia" skal vi få dårlig samvittighet fordi vi heller bruker penger på raketter, mens vi vet at folk lider i asia....slikt blir jeg provosert av...kansje jeg tilogmed skal kjøpe extra mye fyrverkeri uten å sende penger ned til asia... jeg syntes det blir feil av folk å flame skymarshall. Det er tross alt ikke bare hannes feil at han har den holdningen. vi har blitt matet med bilder om fyrstikk-tynne somalier og lignende helt siden vi var født. .denne hendelsen prellet av meg... jeg satt å så på tv 2...da jeg hørte mo dette...så jeg litt på, for så å gå ut i fryseren å hente en bigone classic ( ). fyrte opp ovnen, og skiftet kanal. slik har død og pine prellet av meg siden jeg var 7 år, og død's bilder nyhetene viste, ikke var så morro å se på lengre. "kan du si med hånd på hjertet at hvid dette hadde skjedd i norge, hadde du gitt f.?" NEI! så absolutt ikke. da hadde katastrofen rammet meg og mine egne (venner, familie)det er noe HELT annet...jeg kjennner ikke noen nede i asia...hvorfor skulle jeg bry meg? det blir helt feil å å stille slike spørsmål...hvor mange ganger har du ikke ledd av andre mennesker som har skadet seg? hadde du ledd om den som skadet seg var deg? nei selfølgelig ikke. skjerpings folkens. takk! Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 (endret) Ja ikke sant. Det er utrolig mange her inne som mener og påstår de engasjerer seg veldig i dette her osv. Det er jo mulig det er sant, men jeg tviler. Jeg ser på meg selv som helt normal fyr som reagerer normalt på det meste, men akkurat fjerne katastrofer og lid og død er det jo dagelig - og angår ikke meg. Det er mulig dette bare gjelder meg HER, men i lokalmiljøet her er den generelle oppfatningen bare "uff så fært ... jaja" for de under 50. Hvis dere sier det dere sier her (utilsiktet) for å virke fornuftige osv, så er det feigt. Men jeg anklagde INGEN. Men, jeg har sjekket litt rundt for å få et litt annet innblikk enn det norske nyheter gir oss. Og etter og ha sett litt sterkere bilder fra CNN, så letet jeg litt på nettet for å finne samme filmen. Jeg gjorde ikke det, men jeg fant et stillbilde fra innslaget. Og jeg må innrømme det ser mye mer grusomt ut enn jeg opprinnelig trodde og hadde forventet. BILDE SOM VAR I DAGENS VG TYDELIGVIS Bilde av en strand etter flodbølgen! Endret 30. desember 2004 av SkyMarshall Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Men, jeg har sjekket litt rundt for å få et litt annet innblikk en det "rosenrøde" norske nyheter gir oss. Det bildet dekker en helside i dagens VG. Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Ja det hadde du rett i. På tide de backet opp 80.000 døde visuelt. Lenke til kommentar
PreZiDenT Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Det er fint dere forstår alvoret i saken. Men apati er kanskje den verste egenskapen menneskeheten har. Nå sier ikke jeg at jeg har engasjert meg mye, nei, men jeg stopper opp mellom dataspillene jeg spiller og vier litt oppmerksomhet. Jeg forstår at det er mye oppmerksomhet rundt denne katastrofen, når det skjer så mye annet jævelskap som f.eks sudan og fengsler i sør-amerika og i østen. Apropos denne fyrverkerisaken er patetisk. Dette rammer store deler av det kinesiske markedet og blir ikke bedre av denne sak. Jeg tviler sterkt ¨på at man velger å donere penger til folk i indonesia ved å ikke kjøpe fyrverkeri. Det er STATEN som må inn med mer penger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1242 Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Der har vi et bilde av katastrofen. nok en gang forsvant bildet inn i daglidagsen...det var jo ikke noe spesielt her...en del døde...men slikt ser vi jo hvær dag...det er det som er problemet folkens...hadde dette vært det første bilde jeg hadde sett av slike "grusomheter"(tjohei) hadde jeg nokk reagert annerledes..men desverre...jeg fårstår fullt ut at folk fint gir f. har ikke så mye mere å si om denne saken. Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Tosk. Unnskyld, ikke meningen å flame. Men seriøst. Prøv og sett deg inn i situasjonen da, prøv å fremkall noen følelser hos deg selv. Det virker som du liker å gi faen. Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 (endret) Altså, snakker for meg selv nå. Jeg har reagert med og måpe og tenke at det der var jo direkte synd og ille. Men hvorfor skal mitt engasjement strekke seg lenger enn det for å passe inn blant de fleste her inne da? Jeg gir jo rett og slett f*** etter å ha switchet kanal og tenkt på noe annet i 30sek. Jeg kan ikke noe for det, jeg har reagert bare èn gang sånn ordentelig på katastrofer som ikke direkte angår Norge - og det var når WTC falt. Men noe direkte engasjement utover selve tragedien hadde jeg ikke, det var mer fasinasjon. Bare sånn det er. Gjennomsnittelige nordmenn gir blanke innerst inne. Det vises lett i familie, naboer og lokalsamfunnet her. Endret 30. desember 2004 av SkyMarshall Lenke til kommentar
mandela Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 (endret) Så sant som det er sagt, Herr. Drange. SkyMarshall: No offence, men det er en fantastisk umenneskelig og egoistisk holdning. Det er slike holdningen som gjør at situasjonen faktisk er slik Drange beskriver den. Det slår meg forøvrig at folk på din side er for "globalisering", da er det ganske selvmotsigende å gi F i verden rundt seg. Eller er globalisering bare en dårlig unnskyldning for å utnytte den tredje verden? HMMMM... Globalisering og dagens frihandelsavtaler minner skremmende mye om det samme som skjedde under imperialismen. Og vi vet jo alle hvordan det endte. imperialismen er langt fra et avsluttet kapittel. videre mener vel halaltan globalisering av økonomien? ellers har trådstarter gode poeng som jeg kan henge meg på dersom ikke en ny forståelse av situasjonen dukker opp Endret 30. desember 2004 av modellmakt Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1242 Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 (endret) Tosk. Unnskyld, ikke meningen å flame. Men seriøst. Prøv og sett deg inn i situasjonen da, prøv å fremkall noen følelser hos deg selv. Det virker som du liker å gi faen. Hva skal jeg gjøre daq? det er bare slik jeg er....sett deg i min stilling...jeg får høre om mennesker som dør og sult her og drept der, hele forbanna tiden..hva gjør dette noe spesielt?? jeg forstår gott at reagerer slik..har en par folk i klassen som ikke liker måten jeg ser slikt på....jeg kan ikke noe for det... vhorfor skal jeg gi 100 kr slik at en eller flere personer (asom jeg aldri kommer til å høre noe fra...ikke et takk?) skal kunne overleve (eller hvis de lider av slut: leve 1 uke lengre) når jeg heller kan ta meg en tur ned på rimien å hygge meg resten av kvelden? kansje de har mere "glede" for de pengene...men hva FAEN hjelper det meg?!... Skal det fjerne den "dårlige" følelsen som allerede er borte? som skymarshal har sakt før: hvis jeg skulle vært utsatt for noe lignende, hadde ikke jeg forventet hjelp fra thailand og sri lanka.... da jeg så på tv om world trade center så jeg på tv i sikkert 20-30 min så spillte eg litt basteball...alle på skolen snakket om det og var så "rystet" var det ca 40.000 ppl som døde i WTC? hva hadde skjedd om vi bare sparte alle nyhetene fra somalia og andre land i afrika i en uke, for så å si at n¨å har 40.000 dødd i somalia (etc..) dødd av terrorisme...hadde vi fått de samme reaksjone.. neppe. hvorfor det mon tro?..... Endret 30. desember 2004 av Slettet+1242 Lenke til kommentar
mandela Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 sett noen nyheter om irak i dag forresten? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå