Gronz Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 (endret) Jo flere mennesker det blir her i verden, jo flere vil dø av naturkatastrofer. Alle dere som skal ta vare på HVER BIDIGE person, kommer vel ikke til å angre den dagen tilnærmet alle dør pga. overbefolkning heller?? At slikt skjer må man regne med, kanskje sørge 2 min på vegne av ofrene og prøve å hjelpe de overlevende best mulig, men så gå tilbake til å bygge opp seg og sine igjen. Dødsgass i tuneller? Endret 29. desember 2004 av Gimper Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Ett dødsfall er katastrofe, en million er statistikk. Stalin som sa liknende en gang om jeg ikke tar helt feil. Stemmer Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Utrolig egoistisk. Helt naturlig. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Og hvis flere tusen mennesker jeg ikke kjenner et sted langt borte forsvinner bryr det meg ingenting, hvis ikke vil jeg bare få dårlig samvitighet for alle jeg ikke bryr meg om i resten av verden. Utrolig egoistisk. Så du kan med hånda på hjerte si at du noen gang har tenkt på alle som har omkommet i disse ulykkene: Drought and famine in China in 1907, toll estimated at 24 million. Millions dead in other drought-related famines in 1928-30, 1936 and 1941-42. Drought in the Ukraine and Volga region of the Soviet Union in 1921-22, deaths estimated at 250,000 to 5 million. Indian drought of 1965-67, estimates of dead at 1.5 million. In 1900, drought in India blamed for 250,000 to 3 million deaths. Yangtze River flood, China, 1931, 3.7 million killed due to flooding and subsequent disease and starvation. Sahel drought in Africa in 1972-75, with estimates of dead at 600,000. Yearly monsoons swell China's Yangtzee River, causing severe flooding that destroys homes and lives. Bangladesh cyclone in 1970, with 300,000 to 500,000 dead in wind and storm surge. Bangladesh cyclone in 1991, with 138,000 killed. Flooding in Vietnam in 1971, with 100,000 killed. The floods of Hurricane Mitch swamped four countries in Central America, killing about 11,000 people. Hurricane Mitch in Central America in 1998, with an estimated 11,000 dead, the region's greatest hurricane loss since 1780. Great Iran flood in 1954, with more than 10,000 dead. Typhoon Thelma in 1991 in the Philippines, with 6,000 fatalities. Typhoon Vera in Japan in 1958, with 5,000 dead. Great Smog of London in 1952, 4,000 deaths linked to the smog, that many others to related causes. Iran blizzard of 1972, with about 4,000 people dead. Violent winter storms along the coasts of northern Europe, including the Netherlands and United Kingdom, in 1965, with 2,000 lives lost. Galveston Hurricane, 1900, a 20-foot storm surge swept over Galveston Island and killed an estimated 8,000 people, the deadliest natural disaster in U.S. history. Powerful winds and storm surge from the Galveston Hurricane flattened buildings across the Texas island. Dust Bowl of the 1930s, when drought swept the Great Plains and plunged thousands into poverty as farmers abandoned their land to seek better lives elsewhere. Tornado outbreak in 1974, when 148 tornadoes swept through the country from the Great Lakes to Alabama and Mississippi and killed 315 people. Hurricane Camille in 1969 claimed 256 lives. Great Midwest Flood of 1993, the costliest flood in U.S. history, claimed 48 lives and caused $18 billion in damage. El Nino episodes of 1982-83 and 1997-98 caused storms that battered the West Coast and set rainfall records in the Southeast. Hurricane Andrew in 1992, which caused 23 deaths and $25 billion in damage in Florida and Louisiana. A New England husband and wife look out over their leveled home and community after the 1938 hurricane. New England hurricane in 1938, with 600 fatalities and millions in damage from New York to Boston. Winter superstorm of 1993, which battered the eastern seaboard and claimed 79 lives. Tristate tornado of 1925, which killed 695 in Missouri, Illinois and Indiana. Oklahoma-Kansas tornado outbreak in 1999, with more than 44 dead. Great Okeechobee flood and hurricane in 1928, which killed 1,836. Storm of the Century, 1950, brought snow and hurricane-force winds to 22 states and claimed 383 lives. Florida Keys Hurricane, also known as the Labor Day Hurricane, killed more than 400 in 1935. New England blizzard of 1978 paralyzed New England for a week. Svartedauden, pest, 1349: minst 300 000 drepte Lofoten-stormen, forlis, 19. februar 1848: 500 drepte Leirraset i Gauldalen, rasulykke, september 1345: 250 drepte Svalbard-ulykken, flyulykke, 29. august 1996: 141 drepte Alexander L. Kielland-ulykken, kantring, 27. mars 1980: 123 drepte Grue kirke-brannen, brann, mai 1822: 113 drepte Leirraset i Verdal, rasulykke, 19. mars 1893: 112 drepte Titran-ulykka, forlis, oktober 1898: over 100 drepte Vestisen-ulykkene, forlis, 2. april 1952: 78 druknede Rasulykken i Loen 1936, Sogn og Fjordane, rasulykke, 13. september 1936: 74 drepte Jørstad elv-sabotasjen, jernbaneulykke, 13. januar 1945: minst 70 drepte Rasulykken i Loen 1905, Sogn og Fjordane, rasulykke, 15. januar 1905: 61 drepte Sanct Svithun-havariet, forlis, oktober 1962: 44 druknede Filipstad-ulykken, ammunisjonseksplosjon, 19. desember 1943: 41 drepte Tafjord-ulykka, rasulykke, 7. april 1934: 40 drepte Asker-ulykken, flyulykke, 23. desember 1972: 40 drepte MS «Berge Vanga»s forlis, Søratlanteren, ca. 28. oktober 1979: 40 drepte Flystyrt ved Stavanger lufthavn, Rogaland, 9. august 1961: 39 drepte Torghatten-ulykken, Torghatten, flyulykke, 6. mai 1988: 36 drepte Kvitbjørn-ulykken, Lødingsfjellet, flyulykke, 28. august 1947: 35 drepte MS «Anita»s forlis, utenfor kysten av New Jersey, ca. 22. mars 1973: 32 drepte MS «Berge Istra»s forlis, Stillehavet, 30. desember 1976: 30 drepte MS «Norse Variant»s forlis, utenfor kysten av New Jersey, 22. mars 1973: 29 drepte Tretten-ulykken, jernbaneulykke, 22. februar 1975: 27 drepte Breifoss-ulykken, jernbaneulykke, 28. februar 1944: minst 25 drepte Stalheim-brannen, brann, juni 1959: 25 drepte Barentsburg-ulykken, gruveulykke, 18. september 1997: 23 drepte Hommelvik-ulykken, jernbaneulykke, 19. november 1940: 22 drepte Kings Bay-ulykken, Svalbard, gruveulykke, 5. november 1962: 21 drepte Åsta-ulykken, jernbaneulykke, 4. januar 2000: 20 drepte Bukken Bruse-ulykken, flyulykke, 2. oktober 1948: 19 drepte Nordsjø-ulykken 1978, flyulykke, 26. juni 1978: 18 drepte Leirras-ulykken i Rissa, rasulykke, 1760: 17 drepte Grytøya-ulykken, Grytøya, flyulykke, 11. juni 1972: 17 drepte Voksenkollen-ulykken, flyulykke, 18. desember 1945: 16 drepte Vassdalen-ulykken, snøskred, 5. mars 1986: 16 drepte Måbødalen-ulykken, bussulykke, 15. august 1988: 16 drepte Tillerraset, Nidelva, Trondheim, ras, 7. mars 1816: 15 drepte Sleipner-forliset, forlis, 26. november 1999: 16 drepte Widerøe-ulykken 1982, Nordkyn, flyulykke, 11. mars 1982: 15 drepte Scandinavian Star-ulykken, skipsbrann, 7. april 1990: 158 drepte, de fleste nordmenn Partnair-ulykken, flyulykke, 8. september 1989: 55 drepte «Titanic»-forliset, 14. april 1912: 1502 omkomne, derav 21 nordmenn Estonia-ulykken, Østersjøen, kantring, 28. september 1994: 852 druknede, derav 6 nordmenn Linate-katastrofen, Italia, flyulykke, 8. oktober 2001: 118 drepte, derav 3 nordmenn For bare å nevne noen få... Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Mesteparten av dette skjedde før min tid, og jeg vet/visste følgende ikke om disse. Det er uansett ikke poenget. Poenget er at du gir faen i at mennesker dør, så lenge du ikke kjenner dem, eller berøres av deres død. Jeg kan ikke si det betyr veldig mye for meg, men noe betyr det, og jeg gir i alle fall ikke faen i at folk jeg ikke kjenner dør. Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Mange som svarte på innlegget mitt og kalte meg apatisk og egoistisk. Dette er selvfølgelig ok det - men ikke at jeg har noen bevis på det, men dere er sikkert en gjeng med hyklere selv. Grunnen til det er at dere til daglig antagelig gir hoppende faen i alle de andre tragiske situasjonene som foregår rundt om i verden. Dette er en tragisk TRAGISK hendelse, ingen tvil om det - men det er ikke min oppgave og bry meg med det utover og si: "uff så fært". Jeg løfter ikke en finger, og jeg gir heller ingen penger. De av "oss" som ble rammet der nede, det vil si nordmenn, gir pipen en helt ny lyd fra min side. DE er jeg veldig interessert i å hjelpe, hvis det ikke var for at den norske stat ordner med helt selv. Men det er ikke i min interesse og hjelpe Thailand, Sri Lanka og de andre involverte. Det er det deres innbyggere som har som oppgave. Hadde jeg blitt skylt på sjøen i morgen tidlig, så hadde ikke jeg krevet støtte fra Thailand for å bygge opp huset mitt igjen. Uansett, kanskje dere som mener dette er helt på tryne og mene, skal tenke litt etter og sjekke om dere egentlig ikke snakker litt mot dere selv. Jeg beskylder absolutt ingen - og kanskje dere er like omtenksomme i alle situasjoner. Men det tviler jeg sterkt på. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Poenget er at du gir faen i at mennesker dør, så lenge du ikke kjenner dem, eller berøres av deres død. Der har du helt rett Men jeg selv om jeg ikke føler noe støtter jeg alltid når noen kommer på huset mitt med børse eller liknende. Men det er nok mest fordi det er det som er ventet av meg. Og de stakkarne som får pengene (hvis systemet virker) bryr selg lite om hvem som har gitt pengene. Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Tja, uansett er det etter min mening bedre å gi støtte i enkelte tilfeller enn å aldri gidde å gjøre det. Det er umulig for en enkelt person å hjelpe alle, men om en iallefall kan hjelpe en enkelt person så er det bedre enn å ikke hjelpe noen. Det vil dessverre alltid være forskjeller her i verden. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Men jeg selv om jeg ikke føler noe støtter jeg alltid når noen kommer på huset mitt med børse eller liknende. Ikke rart du støtter dem om de kommer med børse på døra. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Sånt rent emosjonelt sett så føler eg meg fulstendig likegyldig til det som har skjedd. Tror likevel eg skal gi litt penger, det er rett og slett fornuftig. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 (endret) Mesteparten av dette skjedde før min tid, og jeg vet/visste følgende ikke om disse. Det er uansett ikke poenget. Poenget er at du gir faen i at mennesker dør, så lenge du ikke kjenner dem, eller berøres av deres død. Jeg kan ikke si det betyr veldig mye for meg, men noe betyr det, og jeg gir i alle fall ikke faen i at folk jeg ikke kjenner dør. Hvordan kan du forsvare at du bryr deg om flomofrene og ikke disse menneskene Har ikke de like mye rett på hjelp fra deg som noen i asia som har vært så heldige at de har fått medias oppmerksomhet Endret 29. desember 2004 av Thorsen Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Sånt rent emosjonelt sett så føler eg meg fulstendig likegyldig til det som har skjedd. Tror likevel eg skal gi litt penger, det er rett og slett fornuftig. Helt enig. Det kan være fornuftig og moralsk rett å gi penger, men å påstå at man føler noe for hver person som dør på jorda er hyklerisk. Lenke til kommentar
Psykopatisk Kaffelefse Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Mange som svarte på innlegget mitt og kalte meg apatisk og egoistisk. Dette er selvfølgelig ok det - men ikke at jeg har noen bevis på det, men dere er sikkert en gjeng med hyklere selv. Grunnen til det er at dere til daglig antagelig gir hoppende faen i alle de andre tragiske situasjonene som foregår rundt om i verden. Dette er en tragisk TRAGISK hendelse, ingen tvil om det - men det er ikke min oppgave og bry meg med det utover og si: "uff så fært". Jeg løfter ikke en finger, og jeg gir heller ingen penger. De av "oss" som ble rammet der nede, det vil si nordmenn, gir pipen en helt ny lyd fra min side. DE er jeg veldig interessert i å hjelpe, hvis det ikke var for at den norske stat ordner med helt selv. Men det er ikke i min interesse og hjelpe Thailand, Sri Lanka og de andre involverte. Det er det deres innbyggere som har som oppgave. Hadde jeg blitt skylt på sjøen i morgen tidlig, så hadde ikke jeg krevet støtte fra Thailand for å bygge opp huset mitt igjen. Uansett, kanskje dere som mener dette er helt på tryne og mene, skal tenke litt etter og sjekke om dere egentlig ikke snakker litt mot dere selv. Jeg beskylder absolutt ingen - og kanskje dere er like omtenksomme i alle situasjoner. Men det tviler jeg sterkt på. Er delvis enig i deg. Når slikt skjer rundt omkring i verden er det nærmest forventet at vi gir vekk penger og slikt for å hjelpe. Gjør man ikke det blir man sett på som en ufølsom gjerrigknark. De rammede landene hadde også fått tilbud om ett varslingssystem mot slike bølger, men de sa takket nei pga høy pris og liten risiko. Hadde de takket ja til dette, ville folk fått ett par minutter på å redde seg opp i høyden, og flere titusen menneskeliv ville blitt spart. Nå, som ulykken er skjedd, sitter resten av verden igjen med regningen, som kunne vært betydelig mindre hvis landene hadde tatt seg råd til varslingssytemet.... Men, jeg støtter og føler for de døde og pårørende, og kommer nok til å gi noen kroner fordet. Men ikke f*** om jeg dropper fyrverkeriet.... Dette er også noe til ettertanke http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=260496 Og de viste flodbølgen kunne komme, men sa ikke ifra grunnet frykt for tap i turistindustrien: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=260331 Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Hvordan kan du forsvare at du bryr deg om flomofrene og ikke dissemenneskene Har ikke de like mye rett på hjelp fra deg som noen i asia som har vært så heldige at de har fått medias oppmerksomhet Det har jeg ikke sagt at jeg ikke gjør, men som jeg sa i den forrige posten, det var ikke poenget. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Det har jeg ikke sagt at jeg ikke gjør, men som jeg sa i den forrige posten, det var ikke poenget. Ja men hva er så galt med at jeg ikke bryr meg om noen jeg ikke kjenner dør? Naturen er jo inrettet slik at det kommer til å skje før eller siden. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Tror likevel eg skal gi litt penger, det er rett og slett fornuftig. På hvilken måte er det fornuftig?? Det er kanskje moralsk rett i følge dine verdier, og da synes jeg at du burde gi, men jeg tror ikke at det på noen måte er fornuftig. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Naturen er jo inrettet slik at det kommer til å skje før eller siden. Stemmer. Og jeg vil heller dø av en bølge enn av noen konsekvenser som følger overbefolkning. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 (endret) At én person som kanskje er for globalisering også er motstander av å hjelpe mennesker som blir utsatt for naturkatastrofer, gir ikke grunnlag for å generalisere om globaliseringstilhengere. Det gjør jeg heller ikke, jeg bare stiller spørsmålstegn ved enkelte menneskers motiver for globalisering. Jeg vet faktisk ikke om SkyMarshall kaller globaliseringstilhenger, men jeg går ut ifra det, i tilfeller får det være opp til ham å rette meg. Det er det deres innbyggere som har som oppgave. Du tar ikke høyde for at deres innbyggere ikke sitter på ressursene til å gjøre dette da? Hva skjer den dagen Norge blir utsatt for en katastrofe av noe slag? Forventer du at landet (som muligens er halvveis utrydda av f.eks bomber) skal komme seg ut av knipen alene, mens alle verdens land gir langt f***? Det har seg slik at vi er så priviligerte i vår del av verden at vi har muligheten til å hjelpe mindre priviligerte. Nasjoner som ikke sitter på enorme ressurser, og som f.eks er utsatt for naturkatastrofer. Vi er fantastisk heldige som sitter her på verdenstronen, og jeg sier ikke at vi bør ha dårlig samvittighet for det, men er det ikke bare rett og riktig å gjøre det vi kan for de som ikke var fullt så heldige med sitt fødested? Hvis nei: Du eier ikke moral, og nei, det er ikke noe å være stolt av. Endret 29. desember 2004 av HalTan Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Har rint til givertelefonen fordi jeg har såpass med penger at det ikke er noe problem, samt at jeg vet at røde kors bruker pengene på folk som trenger det. Enten det er i Asia eller Afrika. Lenke til kommentar
yoyoyo12345678 Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 (endret) Jeg blir personlig emosjonelt berørt av situasjonen. Jeg pleier ikke å lese dikt, ei heller å sitere dikt, men dette diktet fikk meg faktisk til å tenke på flomofrene, OG alle barn som dør av sult og sykdommer daglig. Jeg ønsker samtidig å be dere med egoistiske utspill revurdere disse. Jeg ønsker derfor å sitere Arnulf Øverland. Du må ikke sove! Jeg våknet en natt av en underlig drøm, det var som en stemme talte til meg, fjern som en underjordisk strøm - og jeg reiste meg opp: Hva er det du vil meg? - Du må ikke sove! Du må ikke sove! Du må ikke tro, at du bare har drømt! Igår ble jeg dømt I natt har de reist skafottet i gården. De henter meg klokken fem imorgen! Hele kjelleren her er full. og alle kaserner har kjeller ved kjeller. Vi ligger og venter i stenkolde celler, vi ligger og råtner i mørke hull! Vi vet ikke, hva vi ligger og venter, og hvem der kan bli den neste, de henter. Vi stønner, vi skriker - men kan dere høre? Kan dere absolutt ingenting gjøre? Ingen får se oss. Ingen får vite, hva der skal skje oss. Ennu mer: Ingen kan tro, hva her daglig skjer! Du mener, det kan ikke være sant, så onde kan ikke mennesker være. Der finnes da vel skikkelig folk iblant? Bror, du har ennu meget å lære! Man sa: Du skal gi ditt liv, om det kreves. Og nu har vi gitt det - forgjeves, forgjeves! Verden har glemt oss! Vi er bedratt! Du må ikke sove mer i natt! Du må ikke gå til ditt kjøpmannsskap og tenke på hva der gir vinning og tap! Du må ikke skylde på aker og fe og at du har mer enn nok med det! Du må ikke sitte trygt i ditt hjem og si: Det er sørgelig, stakkars dem! Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv! Jeg roper med siste pust av min stemme: Du har ikke lov til å gå der å glemme! Tilgi dem ikke; de vet hva de gjør! De puster på hatets og ondskapens glør! De liker å drepe, de frydes ved jammer, de ønsker å se vår verden i flammer! De ønsker å drukne oss alle i blod! Tror du det ikke? Du vet det jo! Du vet jo, at skolebarn er soldater, som stimer med sang over torv og gater, og oppglødd av mødrenes fromme svik, vil verge sitt land og vil gå i krig! Du kjenner det nedrige folkebedrag med heltemot og med tro og ære - du vet, at en helt, det vil barnet være. du vet, han vil vifte med sabel og flagg! Og så skal han ut i en skur av stål og henge igjen i en piggtrådvase og råtne for Hitlers ariske rase! Du vet, det er menneskets mening og mål! Jeg skjønte det ikke. Nu er det for sent. Min dom er rettferdig. Min straff er fortjent. Jeg trodde på fremgang, jeg trodde på fred, på arbeid, på samhold, på kjærlighet! Men den som ikke vil dø i flokk får prøve alene, på bøddelens blokk! Jeg roper i mørket - å, kunne du høre! Der er en eneste ting å gjøre: Verg deg, mens du har frie hender! Frels dine barn! Europa brenner! Jeg skaket av frost. Jeg fikk på meg klær. Ute var glitrende stjernevær. Bare en ulmende stripe i øst varslet det samme som drømmens røst: Dagen bakenom jordens rand steg med et skjær av blod og brann, steg med en angst så åndeløs, at det var som om selve stjernene frøs! Jeg tenkte: Nu er det noget som hender. - Vår tid er forbi - Europa Brenner! Arnulf Øverland Den røde fane, 1937 Endret 29. desember 2004 av fthomassen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå