Fasces Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Meget godt innlegg, Drange_net Jeg har tenkt ¨på nøyaktig de samme tingene mange ganger. Dere vet kanskje om de ugjerningene som ble begått den 11. september 2001..... I SIERRA LEONE? DER har dere et godt eksempel på terror.. meeen, et annet sted døde en mindre mengde mennesker, som i det minste hadde det rimelig godt i de årene de levde. De aller fleste visste ikke engang om hva som hendte i Afrika den dagen. Det er også der problemet ligger: Media. Les nyhetene deres på uavhengige nettsider dere føler dere kan stole på. Propaganda finnes, til og med i Norge. Det som gjorde meg mest sint var faktisk "10 nordmenn døde!!!!", eller noe slikt. Omfg, so fu*king what! Tusener av mennesker har dødd! Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Personlig gir jeg fordi det er en veldig brå katastrofe som verden overhodet ikke var forberedt på. Selvfølgelig har vi andre emner som krever støtte, men omstendighetene vil alltid variere. Jeg gir til saker jeg føler er hastesaker som kommer pluutselig. Ellers er jeg rimelig fornøyd med nødhjelpen Norge gir hvert år, noe jeg er med på å bidra med gjennom skattepengene. Syntes det er synd du gir f.en i katastrofen som rammer Asia, trådstarter. Det skader oss ikke å hjelpe når vi har muligheten Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Så sant som det er sagt, Herr. Drange. SkyMarshall: No offence, men det er en fantastisk umenneskelig og egoistisk holdning. Det er slike holdningen som gjør at situasjonen faktisk er slik Drange beskriver den. Det slår meg forøvrig at folk på din side er for "globalisering", da er det ganske selvmotsigende å gi F i verden rundt seg. Eller er globalisering bare en dårlig unnskyldning for å utnytte den tredje verden? HMMMM... Globalisering og dagens frihandelsavtaler minner skremmende mye om det samme som skjedde under imperialismen. Og vi vet jo alle hvordan det endte. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 På en dag døde kanskje 100000 mennesker. Diverse sykdommer sprer seg i alle døde lik som ligger og råtner i det skitne drikkevannet. Dette gjør at kanskje det dobbelte dør. Samtidig er det de enorme matrielle skadene. At folk gir mer til tsunamikatastrofen akkurat nå er da ikke rart. Men det blir gitt en jevn strøm med penger til Afrika, og den vil fortsette. I motsetning til denne katastrofen, som mann sannsynligvis bare vil gi til en gang, Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Problemet er at folk flest gir penger nå, og føler at de har vært med å gjøre verden til et bedre sted. Det de ikke tenker over er alt som skjer alle andre steder, som mediene stort sett driter i. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Det slår meg forøvrig at folk på din side er for "globalisering", da er det ganske selvmotsigende å gi F i verden rundt seg. At én person som kanskje er for globalisering også er motstander av å hjelpe mennesker som blir utsatt for naturkatastrofer, gir ikke grunnlag for å generalisere om globaliseringstilhengere. Nå har jeg heller ikke inntrykk av at SkyMarshall er noen stor globaliseringstilhenger (for eksempel med tanke på fri flyt av mennesker), men det er en annen sak. For øvrig er det ikke tilfeldig at naturkatastrofer gjør størst skade i land som i mindre grad har tatt del i globaliseringen. Å gi penger til ofrene vil ikke endre på det underliggende problemet: at disse landene må liberalisere markedene sine for å oppnå økonomisk vekst, og dermed unngå slike katastrofer i fremtiden. Ikke dermed sagt at man ikke bør gi penger til slike formål, selvsagt, for det bør man. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 [Å gi penger til ofrene vil ikke endre på det underliggende problemet: at disse landene må liberalisere markedene sine for å oppnå økonomisk vekst, og dermed unngå slike katastrofer i fremtiden. Som om liberalisering ville forhindret flommen..... Katastrofen ville vært et faktum om så landene hadde vært rike. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 (endret) Tror PelsJakob sitt poeng er at hvis de hadde vært rike så hadde de mer sannsynligvis hatt alarm syste slik som de har i fks. California/USA. Dermed får folk tid til å flykte. Dette vil ha begrensert katastrofen betraktelig. (merk at dette er min tolkning av PelsJakob's mening, og ikke nødvendigvis min mening. ) Endret 29. desember 2004 av TLZ Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Jo flere mennesker det blir her i verden, jo flere vil dø av naturkatastrofer. Alle dere som skal ta vare på HVER BIDIGE person, kommer vel ikke til å angre den dagen tilnærmet alle dør pga. overbefolkning heller?? At slikt skjer må man regne med, kanskje sørge 2 min på vegne av ofrene og prøve å hjelpe de overlevende best mulig, men så gå tilbake til å bygge opp seg og sine igjen. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Problemet er at folk flest gir penger nå, og føler at de har vært med å gjøre verden til et bedre sted. Det de ikke tenker over er alt som skjer alle andre steder, som mediene stort sett driter i. De driter ikke i det. At mange mennesker dør hver dag av sult og sykdommer er ingen nyhet. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Jo flere mennesker det blir her i verden, jo flere vil dø av naturkatastrofer. Alle dere som skal ta vare på HVER BIDIGE person, kommer vel ikke til å angre den dagen tilnærmet alle dør pga. overbefolkning heller?? At slikt skjer må man regne med, kanskje sørge 2 min på vegne av ofrene og prøve å hjelpe de overlevende best mulig, men så gå tilbake til å bygge opp seg og sine igjen. Helt enig. Overbefolkning er det største problemet vi står ovenfor og det er mye større enn klimaforandringene, men siden det er menneskeLIV det er snakk om er det blitt et ikke tema. Vi er for mange thats it, og hva skjer når alle lever like lenge som oss og bruker like mye som oss. Enten må vi bli ferre eller bruke mindre.. Lenke til kommentar
PreZiDenT Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Ja jeg gir ikke en krone til noen. Man får ta tak i problemene man har innad i landet før man løper rundt verden over for å hjelpe folk man aldri får noe igjen av. Så det gjør meg til en egoist - men det er fordi jeg er det. Dør folk i Thailand, så er det Thailands problem. Dør nordmenn i Thailand, så skal Norge gjøre hva man kan for dem og familien. Men landet i seg selv har vi ingenting med og gjøre. Hva er dette for en lite sjarmerende kommentar? Først ta oss av innenlandsproblemer for deretter å hjelpe andre? Hvordan har dere samvittighet til å si sånt? Grunnen til at andre problemer, som AIDS og sykdommer ikke blir prioritert akkurat nå er at vi simpelthen har gått lei det, dvs at media har det. Sånt sett har dere rett at vi er hyklerske. Uansett synspunkt, må vi være enig at hjelp trengs. Men at innenlandsproblemer skal bli behandlet først og fremst er rein og skjær egoisme. Problemet skymarshall er at episoden(e) skjer så langt fra, at du har blitt apatisk. Sånt provoserer meg. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Jo flere mennesker det blir her i verden, jo flere vil dø av naturkatastrofer. Alle dere som skal ta vare på HVER BIDIGE person, kommer vel ikke til å angre den dagen tilnærmet alle dør pga. overbefolkning heller?? At slikt skjer må man regne med, kanskje sørge 2 min på vegne av ofrene og prøve å hjelpe de overlevende best mulig, men så gå tilbake til å bygge opp seg og sine igjen. Helt enig. Overbefolkning er det største problemet vi står ovenfor og det er mye større enn klimaforandringene, men siden det er menneskeLIV det er snakk om er det blitt et ikke tema. Vi er for mange thats it, og hva skjer når alle lever like lenge som oss og bruker like mye som oss. Enten må vi bli ferre eller bruke mindre.. Kan dere med hånda på hjertet si at dere ville sagt det samme om dette hadde rammet Norge? Ellers blir jeg flau når jeg til stadighet ser nyhetene, og ser hva som går igjen: «20 norske døde etter katastrofen» og lignende. Herregud, over 100.000 har dødd, også er fokuset i nyhetssendingene 75% på norske ofre. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Ja jeg gir ikke en krone til noen. Man får ta tak i problemene man har innad i landet før man løper rundt verden over for å hjelpe folk man aldri får noe igjen av. Så det gjør meg til en egoist - men det er fordi jeg er det. Dør folk i Thailand, så er det Thailands problem. Dør nordmenn i Thailand, så skal Norge gjøre hva man kan for dem og familien. Men landet i seg selv har vi ingenting med og gjøre. Hva er dette for en lite sjarmerende kommentar? Først ta oss av innenlandsproblemer for deretter å hjelpe andre? Hvordan har dere samvittighet til å si sånt? Grunnen til at andre problemer, som AIDS og sykdommer ikke blir prioritert akkurat nå er at vi simpelthen har gått lei det, dvs at media har det. Sånt sett har dere rett at vi er hyklerske. Uansett synspunkt, må vi være enig at hjelp trengs. Men at innenlandsproblemer skal bli behandlet først og fremst er rein og skjær egoisme. Problemet skymarshall er at episoden(e) skjer så langt fra, at du har blitt apatisk. Sånt provoserer meg. Bare for å forsvare litt. Norges oppgave som land er å beskytte NORSKE statsborgere. Meningen med ambasader konsulater osv er å sikre norske interesser, deriblant sikre nordmenns sikkerhet i utlandet. Det er bant annet derfor vi betaler inn skatt for at staten skal beskytte og ikke andre som ikke har betalt noe. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 (endret) Kan dere med hånda på hjertet si at dere ville sagt det samme om dette hadde rammet Norge? Ellers blir jeg flau når jeg til stadighet ser nyhetene, og ser hva som går igjen: «20 norske døde etter katastrofen» og lignende. Herregud, over 100.000 har dødd, også er fokuset i nyhetssendingene 75% på norske ofre. Norske medier Skal fokusere på nordmenns plass i denne ulykken, akkurat som svenske ska foruksere på svensker. Det er nordmenn som ser/hører på norkse medier og det er bare rett og rimelig at de skal få mest informasjon om hva som angår oss. Og hvis flere tusen mennesker jeg ikke kjenner et sted langt borte forsvinner bryr det meg ingenting, hvis ikke vil jeg bare få dårlig samvitighet for alle jeg ikke bryr meg om i resten av verden. Endret 29. desember 2004 av Thorsen Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Utrolig egoistisk. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Ett dødsfall er katastrofe, en million er statistikk. Eller noe sånnt. Lenke til kommentar
PreZiDenT Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Media kan ikke klare å dekke alle 90 000 døde. Media dekker for det meste norske turister, noe som er svært naturlig. Det blir på samme måte som å si at om en ulykke hender, og dine barn er med, så konsentrerer du deg om deg og dine. Først og fremst. Deretter kommer de resterende. Nå er ikke de norske turistene bokstavelig talt "familie", men utifra konteksten kan de karakteriseres som det. Nå beveger jeg meg ganske langt ut fra det som er problemet, men det er ikke mye media kan gjøre utenom å formidle og kondolere. Det er alle andre land som bør skrape lommene sine tomme og bidra litt. 10 millioner fra norsk side?... ærlig talt. Dette er for lite. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Ett dødsfall er katastrofe, en million er statistikk. Stalin som sa liknende en gang om jeg ikke tar helt feil. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Og hvis flere tusen mennesker jeg ikke kjenner et sted langt borte forsvinner bryr det meg ingenting, hvis ikke vil jeg bare få dårlig samvitighet for alle jeg ikke bryr meg om i resten av verden. Utrolig egoistisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå