iStephano Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Topic sier det meste, jeg satt her en dag og lurte på hva RAID er, prøvde og finne dette ut da jeg så i manualen min til hovedkortet men fant ikke noe mer ut av det at det finnes RAID 0 - 5. Kunne noen si meg hva disse forskjellige RAID fungsjonene gjør? Jeg har i dag 120GB ATA disk og tenkte å skaffe meg 120 S-ATA. Kan disse to diskene kobles opp mot raid?? Takker for all svar! Lenke til kommentar
tjaa Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Jeg har heller ikke allverdens peiling. Men, siden s-ata raid og p-ata raid bruker to separate kontrollere, som har så forskjellig tilkobling (grensesnitt?), så tviler jeg på at de kan "krysse" slik du foreslår. Selv om hovedkortet ditt skulle ha støtte for både p-ata og s-ata raid, tror jeg ikke det går med 1 disk på hver kontroller. Man må vel ha minimum 2 disker på hver kontroller? http://www.hardware.no/guider/raid/ Jeg har et spørsmål om samme tema, men soft-raid. Det gjelder en maskin med to like p-ata disker og et MSI i875P hovedkort. C-disken har allerede innstallert Win2k Pro SP4 inkl. diverse programvare. D-disken er tom. Tenkte å sette de raid1: 1. vil data på c-disken gå tapt i prosessen med å gjøre diskene dynamisk og sette opp med software raid, eller spiller det ingen rolle hw-/software-raid i så måte (de går tapt uansett?) 2. hvor finnes en god guide til dette 3. er software raid like sikkert som hw-raid Lenke til kommentar
Elendil Skrevet 29. desember 2004 Del Skrevet 29. desember 2004 Kunne noen si meg hva disse forskjellige RAID fungsjonene gjør? * RAID 0 deler all data mellom flere disker og øker ytelsen, men gir ingen ekstra sikkerhet. Ryker den ene disker sitter man igjen med "halve filer" på den andre. * RAID 1 speiler all data til en andre disk og gir svært bra sikkerhet - siden muligheten for at flere fysiske disker ryker samtidig er svært små. Diskene gjør alle oppgaver parallellt og og er alltid identiske. Siden all skrevet data ligger speilet på en disk nummer to vil leseytelsen øke (det leses fra begge diskene samtidig). * RAID 3 lagrer paritetsdataene på en disk. Ulempen med RAID 3 er at den disken som lagrer paritet kan bli en flaskehals i systemet. RAID 5 er det neste logiske steget på stigen og retter dette problemet. * RAID 5 fordeler paritetsinformasjonen over alle diskene og en slipper flaskehalsen fra RAID 3 der all partitet ligger på en disk. Sikkerheten blir også bedre. Noko sånt du var ute etter. Lenke til kommentar
iStephano Skrevet 30. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2004 ahh tusen takk, du er en vis mann hehe akkuratt hva jeg var ute etter. Ha en riktig godt nytt år! Hilsen BanAnen Lenke til kommentar
Møkkalasset Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 kontroller kort er det samme? Raid gjere meg tullete i holde Lenke til kommentar
j-- Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 Kontroller-kort er det pci-kortet som styrer hele raid-oppsettet.. Noen hovedkort har denne funksjonen innebygget. Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Jeg har i dag 120GB ATA disk og tenkte å skaffe meg 120 S-ATA. Kan disse to diskene kobles opp mot raid?? 3386926[/snapback] disse diskene kan vel kobles sammen i raid, men bare med software raid tror jeg. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Han har sikkert funnet ut av det i løpet av de 1,5 årene som har gått siden han spurte. Lenke til kommentar
Maxila Skrevet 31. juli 2006 Del Skrevet 31. juli 2006 Han har sikkert funnet ut av det i løpet av de 1,5 årene som har gått siden han spurte. 6591961[/snapback] oysann :S så ikke det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg