Gå til innhold

Skjermbildet rister på CRT-skjerm

Wizendraw

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge hatt problemer med at skjermbildet rister, spesielt nede i høyre hjørne.

Jeg trodde jeg hadde funnet ut at det var skjermkortet, og sparte opp penger til et nytt et. Det nye kom istad, og jeg satte det inn og installerte drivere, bare for å oppdage at det fortsatt rista! Jeg har en 19" CRT-skjerm, og tenkte da at denne var skyld i problemene, men dengang ei. Problemet er der også med en annen CRT-skjerm. Det er imidlertid ok hvis jeg bruker LCD, men jeg har bare en 12" LCD-skjerm.

Jeg ville tro at problemet ligger i at skjermkortet på en eller annen måte oppgir varierende posisjon på skjermbildet (det rister saktere ved 60hz enn 85), og at det derfor rister. Men hva som forårsaker det, klarer jeg ikke fatte.

Begynte å tenke på om det var ustabil spenning i AGP-porten eller lignende, og at feilen dermed ligger i HK.

Kan også ta med at feilen var vekk en stund, og kom tilbake da jeg plugga inn et ratt jeg kjøpte meg (usb). Jeg installerte driverne, og vips, *riste riste*.

Noen som har noen synspunkter på saken? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ikke ut som hverken skjermkort eller skjerm. Årsaken kan være elektromagnetiske felter i nærheten. Hva er det som befinner seg innenfor 1 meters radius fra det hjørnet som vibrerer? TV? Høytalere? En dårlig skjermet UPS? Varmeovn? eller andre ting?

NB. Det kan også være ting like bak veggen som skjermen står mot.

Lenke til kommentar

Skal vi se... Jeg har en trådløs router og modem rett ved siden av skjermen, men problemet var der også før jeg fikk den trådløse routeren...

Videre er det en telefon, og to veldig små høyttalere, en på hver side (som ikke er på nå).

I tillegg er det en strømpadde med en del kontakter i, som står rett ved siden av modemet og skjermen (under skjermen).

Pcen står under bordet, en halv meter i luftlinje unna skjermen. Jeg har en LCD-skjerm rett til venstre for CRTen, som jeg brukte inntil nylig (ristinga er på høyre side, though.

Det er alt jeg kan komme på at the moment.

Hvis det er svaret, så virker det jo som om modemet eller strømpadda er synderen. Ville det være sannsynlig at problemet vedvarer en liten stund selv om skjermen er flytta vekk fra stedet den stod?

Lenke til kommentar

Nå gir det mening ja! :D

Det at ristinga starta igjen etter at rattet var på plass, skyldtes transformatoren som sitter i strømkontakta til rattet! Og ristinga stoppa da jeg flytta skjermen ned på gulvet! :D

Da var vel saken ganske løst, og Oh, så letta jeg blei :p

Eneste "problemet" nå er at jeg har et radeon 9800pro til overs :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg fikk problemer etter at jeg kjøpte trådløst nettverk.

Jeg fikk store rystelser i bildet, flimmer men det er bare når jeg har oppløsningshastighet 85hz.

Derfor bruker jeg nå 75hz og alt er fint.

setter jeg tilbake til 85hz kommer flimmer med en gang.

Lenke til kommentar
Nå gir det mening ja! :D

Det at ristinga starta igjen etter at rattet var på plass, skyldtes transformatoren som sitter i strømkontakta til rattet! Og ristinga stoppa da jeg flytta skjermen ned på gulvet! :D

Da var vel saken ganske løst, og Oh, så letta jeg blei :p

Eneste "problemet" nå er at jeg har et radeon 9800pro til overs :hmm:

mye selger du det for da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...