Gå til innhold

Kjøp av bærbar

Anbefalte innlegg

Hei!

Er på utkikk etter min første bærbare PC. Er litt usikker på hva jeg skal velge.

Hvilken prossessor er verdt å satse på?

Maskinen skal ikke benyttes til tunge spill, ei heller til noe nettverk, bortsett fra mulighet for tilkobling til internett selvfølgelig.

Siden jeg tar en del bilder med digitalkamera, må den kunne håndtere grafikkbehandling bra. Noe arbeider med dokumenter må påregnes.

CD brenner kombinert med DVD leser er et must. Brenning av DVD plater gjøres på min stasjonære og behøves derfor ikke på en bærbar.

Tilkobling til internett fra hytta, må kunne foregå via min mobiltelefon enten via bluetooth eller kabel.

Pris bør ikke strekke seg for langt over 10.000,-.

Min stasjonære PC er fra Dell, og jeg ønsker primært å benytte Dell til dette kjøpet også.

Hva tror dere om Dell Inspiron 5160?

Mobile Intel® Pentium® 4-teknologi

Inneholder Microsoft® Windows® XP Operativsystem

Intel® 852PM brikkesett

533 MHz Processor Front Side Bus

1MB on-die L2 cache

1 Type I eller Type II PC Card spor

Internt 56K V.92 modem

Integrert 10/100 Ethernet LAN

I/O: USB 2.0 (x2), VGA, høyttalere, RJ-11, RJ-45, S-Video, IEEE1394 (FireWire)

Innebygde kvalitetshøyttalere

Dell tastatur med Touchpad

Lithium-ion 96Whr (12 celler) batteri

Egenkonfigurert:

- Mobile Intel Pentium 4 2,8GHz

- 1024MB 333MHZ DDR RAM

- 60GB harddisk

- 8x DVD/24xCD-RW Combo

- 64MB DDR nVidia® GeForce™ 5200 Go AGP 4x

- 15" SXGA skjerm (1400 x 1050)

Er Dell's på-stedet-service verdt å ta med, eller er det 2.344,- ut av vinduet?

Noen som har andre forslag....både Dell og andre merker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst burde du postet i bærbare maskiner.

Du bør se på enten et Pentium M basert system, AMD mobile system eller et Celeron M system. Dette er alle brikkesett og prosessorer laget for bærbare maskiner og har redusert varmeutvikling, lavt støynivå og avanserte strømsparings funksjoner. Du kan lese mer om prosessorer på bærbare datamaskiner - delen av forumet.

Den Dellen du har nevnt har en desktop prosessor som ikke å anbefale til en bærbar maskin. Det største problemet er støy og batteritid.

Dell Inspiron 510m? er en maskin med PM prosessorer fra 1.4GHz og oppover og koster fra 8000. For 10k får du et godt oppsett og en liten og god maskin.

Dell Latitude D505 fra Dells mer forseggjorte Latitude serie kan også være et alternativ.

En billig maskin med meget god ytelse i forhold til prisen er Aopens 1557.

Du får feks Netshops 1557GLS til 9995,- på deres desembertilbud.

Jeg har valgt bort på-stedet-service på bakgrunn av økonomi, men har du noen kroner å avse og i tillegg slår til med accident og theft cover skulle du være godt sikret. Du er uansett godt sikret gjennom forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar
Først og fremst burde du postet i bærbare maskiner.

Sorry. Så bare at denne katgorien handlet om kjøp/salg. :roll:

Dell Inspiron 510m? er en maskin med PM prosessorer fra 1.4GHz og oppover og koster fra 8000. For 10k får du et godt oppsett og en liten og god maskin.

Har prøvekonfigurert en 510m, og funnet en passe maskin.

Den blir derimot svindyr med service og forsikring.

En billig maskin med meget god ytelse i forhold til prisen er Aopens 1557.

Du får feks Netshops 1557GLS til 9995,- på deres desembertilbud.

Men det står at operativsystem ikke følger med. Dette er vel ikke helt gratis heller?

Du er uansett godt sikret gjennom forbrukerkjøpsloven.

Ja, denne skal vel sikre meg minst 2 års garanti uansett hva Dell måtte mene?

Lenke til kommentar

Inspiron 510m er en bedre maskin enn 5160 av nevnte grunner.

Dersom du skal ha service og forsikring kan du jo regne på hva det ville ha kostet å kjøpe en reiseforsikring og innbo som hadde dekket dette, hadde blitt ganske dyrt. Men du har forsåvidt rett i at det er mye å betale 5000 for alt dette, vel å merke dersom du vil ta risikoen på deg selv. I forhold til at dette er en maskin til under 10000 ville jeg ikke ha valgt det, men på en dyrere maskin, definitivt.

Men det står at operativsystem ikke følger med. Dette er vel ikke helt gratis heller?

Du betaler vel 750,- kr for en OEM versjon. Totalen da blir 10745,- Dette er en billig laptop, og svært mange anbefaler den pga pris ift ytelse.

Ja, denne skal vel sikre meg minst 2 års garanti uansett hva Dell måtte mene?

Du har 5 års reklamasjon på bærbare pcer.

Ellers har Fujitsu Siemens og IBM gode maskiner.

Lenke til kommentar
Inspiron 510m er en bedre maskin enn 5160 av nevnte grunner.

Da ble det en 510m. Sendte bestilling i går. Kom på totalt 11.300,- avrundet oppover.

Dersom du skal ha service og forsikring kan du jo regne på hva det ville ha kostet å kjøpe en reiseforsikring og innbo som hadde dekket dette, hadde blitt ganske dyrt.

Jeg har forespurt mitt forsikringsselskap om en verdiforsikring på bærbar.

291 kroner per år. Dette er en "all risk" forsikring som dekker tyveri og skade.

Hjemme er den uansett dekket av innboforsikringen som jeg allerede har.

Du har 5 års reklamasjon på bærbare pcer.

Jepp....og derfor synes jeg "3 års på stedet service" er litt bortkastede penger.

Blir det en feil, må man vel være uten PC noen dager dersom man ikke har denne, men shit au....

Ellers har Fujitsu Siemens og IBM gode maskiner.

Fujitsu Siemens ble absolutt vurdert, og hadde nok blitt valgt dersom jeg droppet Dell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...