Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kabelmodem, nettverk og sikkerhet og sånn.


Anbefalte innlegg

Har noen spørsmål angående oppsett av et sikkert hjemmenettverk.

Har tre pcer her hjemme, som alle er koblet til nettet via kabelmodemet. Dvs. at hver av pcene er koblet til en hub, som da igjen er koblet til kabelmodemet. Kabelmodemet deler ut ulike ipadresser, så ruter trengs ikke.

På alle disse pcene er det installert software-brannmurer konfigurert for å sperre det meste, og det har ikke vært noe problem så lenge det ikke har vært noe behov for fil eller printerdeling mellom pcene.

Men, nå tenker jeg at det hadde vært kjekt å kunne dele noen mapper, samt en skriver, med andre ord bruke nettverket for at pcene skal kunne kommunisere sammen, og ikke bare hver for seg mot internett.

 

Hvordan bør jeg gjøre det med oppsett her for å gjøre det sikrest mulig, samt beholde funksjonaliteten? Er jeg nødt til å gå til anskaffelse av en hardwarebasert brannmur for å plassere mellom modemet og huben, eller kan dette gjøres på en billigere måte? Hardware-brannmurer er ikke akkurat billige :\

 

Er takknemlig for alle gode forslag :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alt kan være slik som det er..

Bare del det du skal dele og gi rettigheter til de forskjellige brukerne på de forskjellige pc'ene.

Du må muligens konfigurere firewallen din til å godta deling av mapper/filer.

 

Dette er jeg nok dypt uenig i. For det første vil du ikke altids få de samme ip'ene til de samme maskinene (utenom at alle maskiner er alltid på). Dermed blir fildeling vanskelig. Videre sitter du hos UPC på samme LAN som mange andre (naboer). Jeg ville likevel gått til anskaffelse av en router for å skille ditt nettverk fra resten av verden. Kjøper du en router med innebygget printserver kan alle dele skriveren uten at en bestemmt pc må være på. En enkel router holder mål og sikrer deg og dine filer.

Lenke til kommentar

Enkleste og beste løsning er å skaffe en router.

Software firewall kan sansynligvis settes til å filtrere på IP- og MAC-adresser. Da kan du i stor grad sette filtere som tilater oppkobling mellom dine maskiner, men det blir også relativt enkelt å bryte seg inn dersom noen finner IP og MAC adresse til to av maskinene. Den som finner denne informasjonen kan da fake en av disse på sin egen maskin, og dermed ha fri tilgang på den andre maskina han kjenner adressene til.

I tillegg - du sier du har HUB, ikke switch. Det betyr at alle data som sendes mellom maskinene også vil sendes ut i verden. Det inkluderer passord og brukernavn for å logge seg inn på maskinene + at det tar båndbredde. Hadde du hatt switch kunne det hatt noe for seg å fortsette med software firewall, men siden det er hub må du nesten kjøpe switch eller router. Siden router (med innebygget switch) bare koster en hundrelapp mer enn switch bør du kjøpe router.

 

Et annet alternativ hadde vært å sette opp VPN, men det er ikke verdens enkleste oppgave, og vil fortsatt stjele båndbredde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...