Gå til innhold

C++ på norsk for nybegynnere

Anbefalte innlegg

Jeg har starta på c++. Så langt har jeg brukt wrox press som følger med microsoft c++ 6.0, men funnet ut at det ikke hjelper. For det første lærer de tingene i hulter til bulter. De lærer blant annet pointers før functions og har functions eksempler uten å lære det bort. Cplusplus.com er heller ikke mer nyttig. Dessuten takler jeg ikke pointers i engelsk. Så har noen nroske C++ guider fra bunn og opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Janei, igjen; gjør deg selv en tjeneste å kjøp deg en engelsk bok.

All API-dokumentasjon er på engelsk, API-dokumentasjon er nødvendig å lese og slå opp i når du skal kode GUIer f.eks.

Det er i disse nødvendig at du skjønner hva man snakker om når de nevner ord som "namespace, concurrency, decrement, operator, method, class, overloading, inheritance, polymorphic, pointer, array, iterator, increment, derived class, comment, vector, exception, node, abstraction, generalized, digit, acuisition, resource, arithmetic, aggregate, singleton, union, assignment, asyncronous event, garbage collection, multidimensional, initializator, container, allocate, deallocate, template, function, buffer, logical, scope, reference, assertion, declaration, definition, base, hieracy, lattice, leaf, nesting, nested, invariant, closure, subscript, accessor, comparison, osv."

Det der var noen få tilfeldige ord fra de 10 første sidene i den 150 sider lange indexen i en av de (engelske ja) bøkene jeg har her om C++.

Jeg tuller ikke:

* Lær engelsk.

* Skaff en engelsk bok om C++.

* Da kan du lese og forstå API-dokumentasjon...

* ...noe som gjør at du kan programmere.

Søk på forumet angående anbefalinger av bøker. "Accelerated C++" er f.eks. nevnt flere ganger - og passer til nybegynnere.

Endret av søppel
Lenke til kommentar

Er boka an Johan Quale og en eller annen? (er ikke helt sikker på det navnet der men). Jeg kjøpte også den der for en stund siden -- den var okay... Ihvertfall til jeg begynte å se C++ kode på nettet. Forstod ikke så mye nei.

Det tok meg selv for langt tid å skjønne at man SKAL programmere på engelsk.

Det er en grunn til at søppel, og alle andre sier det der til det uendlige. Og når jeg tenker etter, så tror jeg ikke det er for å høres smart ut...:hmm:

:)

Lenke til kommentar
så tror jeg ikke det er for å høres smart ut..

Det hender kanskje noen ganger, det er kanskje derfor jeg kaller meg selv "søppel" (heh), men det synes jeg ikke gjør så mye. Jeg tror eller håper at i hvertfall noe av det jeg skriver er fakta, og bare det - sånn innimellom, og at noen kan ha nytte av det.

Det funker i hvertfall her - så hva annet kan jeg si? Som zirener sier; det er når man begynner å kikke på og bruke koden og (API-)dokumentasjonen til biblioteker at man må kunne engelsk. Så lenge man lever i bokas verden går det jo så klart greit når ting er "norskt" og konsist "der inne", men de fleste er vel interessert i å programmere annet enn konsoll-programmer etterhvert - og da er det greit å slippe å lære alle ord og uttrykk på nytt av igjen.

Det kan jo hende det ikke er så ille - jeg vet ikke jeg, men for meg var det og er det i hvertfall enklest å lære de riktige ordene med en gang. Man skal riktignok ikke henge seg opp i syntax, men heller konsentrere seg om generell forståelse, men dette er vanskelig i starten, i hvertfall for noen som aldri har programmert før. Jeg må (måtte) ha en editor og en kompiler forran meg når jeg leser -- og ordene (engelske) fra feilmeldinger o.s.v. må være ting jeg har hørt før eller kan slå opp.

Ta en tur innom http://www.dict.org, http://wombat.doc.ic.ac.uk/foldoc/ og så klart http://en.wikipedia.org/ og finn frem den engelske ordlista.

Endret av søppel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...