Gå til innhold

Todelt Windows XP oppstart.

Cruiser

Anbefalte innlegg

Hei. Min Windows XP har klart å legge seg utover 2 disker. Dette betyr at begge diskene må være på, og aktive, for at windows skal starte opp. Etter oppstart kan den disken som normalt ikke benyttes til windows slås av.

Årsaken kan ligge i at denne ekstra disken inneholder berget data fra en annen C stasjon, og at windows, eller windows update, har registrert denne som en del av det kjørende windowssystemet.

Hvis ekstradisken ikke er tilkoblet kommer en melding der windows skal boote, om at C:windows\system32\ntoskrnl.exe mangler. Men denne er faktisk tilstede på C: .

Noen ganger kommer det melding om at C:windows\system32\hal.dll mangler, men også denne er tilstede. Jeg har prøvd å bytte begge mot de som ligger på den andre disken, som altså windows finner tilfredstillende nok til å starte opp når den disken er tilkoblet, uten hell.

Jeg antar noe må være galt med mft, men vet ikke hvordan denne kan modifiseres. Eller kanskje dere med litt dypere kjennskap til Windows har andre og bedre forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...