hekkejonas Skrevet 28. desember 2004 Del Skrevet 28. desember 2004 heisann! ny i dette gamet og har et ixus 400 som funke greit, men eg vil gjerne vite om det er mulig å stille blenderstr og lukkerhastighet på kameraet og hvordan? noe som heter iso og exp i menyen, hva angir disse?syns bilder innendørs blir for lyse med blitz og har hørt at det hjelper og stille på blenderåpningen, men vet ikke hvor eg stille på det på min ixus? noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
FM Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Hei.. På mitt ixus 430 kan jeg kun stille lange lukkertider, ISO-hastighet og eksponering. Dersom du får for lyse bilder innendørs kan du sette ISO til 50 og justere eksponeringen til -2. Det gjøres, i alle fall på ixus 430, ved at man trykker FUNC. når kameraet står i manuell modus. Bruk sidepilene til å justere eksponeringen og trykk nedover to ganger for å komme til ISO-hastighet. Bruk sidepilene for å skifte ISO-hastigheten (50 anbefales da du får mye støy i bildene ved høyere hastighet). Lange lukkertider, fra 1-15 sek, kan også stilles. Det er litt vanskeligere og det tok lang tid før jeg fant ut av hvordan det gjøres. Fremgangsmåte: 1. Trykk Meny når kameraet står i manuell modus. 2. Gå helt ned til stedet hvor det står "Lang lukkertid" og bruk en sidepil til å ta denne på. 3. Gå ut av menyen og trykk FUNC. 4. Trykk SET når du er inne på eksponeringsvelgeren. Nå kan du stille lange lukkertider. Dersom du ikke får det til å fungere kan det være at menysystemet er annerledes på ixus 400, les i så fall bruksanvisningen til kameraet ditt Dersom du ønsker å lære mer om blenderåpning, lukkertid, eksponering, eller ISO kan du bruke akams ordbok. Den er herved anbefalt. Ser nå at det ble temmelig rotete, beklager dette. Bare spør dersom noe er uklart. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 *snip* Ahh. Da skjønte jeg også mer. Menyen stemte forøvrig overens med IXUS500 også. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 For å slippe å få den lange teksten enda en gang i samme tråd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå