Gå til innhold

Er Gamecube en barnekonsoll som så mange tror?

Snorre

Anbefalte innlegg

Har fått inntrykk av at mange tror Gamecube-en er en barnekonsoll med noen få spill for voksne. Dette er jo imidlertid feil. Begynner å bli lei av folk som spør: "Hvorfor i all verden valgte du Gamecube isteden for xbox", eller hva nå de måtte si. Personlig lurer jeg på hvor mange som går rundt med denne tanken om at GC er en barnekonsoll. Er det virkelig slik eller er det bare slik i min omgangskrets?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GC er så definitivt ikke en barnekonsoll, den har spill for folk i alle aldre. PS2, f. eks, har nok like mange rene barnespill, om ikke mer, jeg blir så forbanna når jeg leser av PS2 fanboys at GC bare har barnespill. til dem sier jeg:" ta en titt på en liste over alle PS2 sine spill, så kan du sammenligne hvor mange barnespill hver konsoll har"

Lenke til kommentar

Gamecube har spill som appellerer til både voksne og barn, men alikevel synes mange at det er en "barnekonsoll".

Grunnen til dette kan være nettopp det at mange av spilla appellerer til barn,

som f.eks. X antall Mario- og Pokemon-spill. Mange av spilla på GC er (mildt sagt) veldig fargerike og "glade", for å si det sånn. :)

Edit: For å unngå misforståelser, så mener jeg ikke at Mario-spilla ikke har noen appell hos den voksne delen av kjøperne, men at fargene og enkelheten (eller snillheten om du vil) gjør at også unge spillere blir interessert.

Endret av Mr.FOXHOUND
Lenke til kommentar

Standard, ignorant 'casual gamer' frase. Ta deg tid til å forklare litt om spill til vedkommende (hvis han/henne viser seg velvillig og mottakelig for slik opplysning) eller gi fullt f*. Forenklede oppfatninger som den du nevnte florerer jo, spesielt når det gjelder visse Nintendo-produkter.

Men Mario, nei det elsker alle. Det spilte vi som barn, så da er det jo for nostalgiens skyld, ikke fordi det er bra spill, ikke sant? ;/

Lenke til kommentar

Er 24 år. Har, og har hatt, både Ps2, X-box, og GC. Spiller nesten bare på GC'en. Har ikke noe nostalgisk forhold til Nintendo, siden jeg var hardbarka Commodore 64 og Amiga 500 da jeg var liten, og hatet alt Nintendo(Tross alt, det var jo barnslig for en tøff 8 åring).

Synes det er rart med folk som synes Super Monkey Ball og Wario Ware er barnslig, men glorifiserte G.I. Joe simulatorer er "voksne". Jeg elsker Half-Life og andre slike spill, men det er da like barnslig som de fleste andre spill.

Bare et par spill, som f.eks Ico, Eternal Darkness og Broken Sword 3 begynner å nærme seg noe skikkelig voksent.

Lenke til kommentar
Bare et par spill, som f.eks Ico, Eternal Darkness og Broken Sword 3 begynner å nærme seg noe skikkelig voksent.

Skjønner poenget ditt, men spill blir ofte dømt somt "voksne" eller "barnslige" etter innholdet; blod, vold, banning etc.

Når det gjelder Mario slutta jeg å spille de spilla etter Super Mario World. Den feite lille rørleggeren solgte jo plutselig sjela si, og dukka opp annenhvert spill Nintendo produserte! :mad:

Lenke til kommentar

Nei, GC appelerer bare til en bredere aldersgruppe.

Grunnen til at mange GC spill er veldig fargerike og enkle er pågrunn av Nintendo sin "policy". Nintendo satser mer på gameplay enn grafikk. De vil gi en bedre spillopplevelse gjennom gameplay istedet for "grafikk". "Hvorfor gjøre det komplisert når du kan gjøre det enkelt?" -eller noe i den retningen.

Men GC har nesten like mange "voksentitler" som både X-box og PS2, men MS og Sony sikter mer mot den høgere aldersgruppen ved markedsføringen. Bare sjekk ut Resident Evil Remake, Resident Evil Zero, Resident Evil 4, Metroid Prime, Metroid Prime 2 Echoes, James Bond Everything or Nothing, samt de utallige titlene som kommer ut på alle andre konsoller så ser du at GC også har noe for de "voksne".

Min personlige mening om de som skaffer seg PS2/X-box gjør det pga at det alle andre har de. PS2 mener jeg selger pga. media, at folk forbinder spill med Playstation. De som velger Nintendo er som oftest trofaste fans fra 8bit/16bit tiden (kanksje også Game & Watch) og vet at Nintedo er et kjennemerke for kvalitet.

Grunnen til at Nintendo presser ut titler med samme hovedperson er ikke for å direkte melking av produkter, men fordi fansen ønsker å se de velkjente figurene sine i nye titler istedet for å se nye. Dette forteller også om kvaliteten til Nintendo, siden hver figur har jo veldig mange gode titler og ikke middelmådige slik som veldig mange andre figurer fra andre selskaper...

Den neste konsollen fra Nintendo, "Revolution" skal da satse på en høgere aldersgruppe enn de gjorde med GC. En annen ting er at de skal prøve å gi en vitamininnsprøytning til spillindustrien med å revolusjonere hvordan gameplayet til et spill kan utføres osv. Det skal bli intressant å få se resultatet. Blant annet skal Mario 128 ha et slikt gameplay.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Grunnen jeg tror mange tenker på GC som en barne-konsoll, er at deres spill er mer "leketøy". Det er ikke slående flott grafikk, med en dyp story som skal drive deg frem i spillet. Det skal bare være gøy å spille der og da. Derfor appelerer det til gamle og "veldig unge" gamere, mens de som er litt eldre, og vil ha mer enn bare bra gameplay, ofte velger de andre konsollene. Pluss at Xbox og PS2 er mye flinkere på reklamering og sånt (her i landet i alle fall).

Lenke til kommentar

jepp, nintendo reklamerer jo nesten ikke her i landet på tv og slikt, og når de gjør det får vi et barnslig inntrykk av spilla de reklamerer for, for eksempel den der reklamen om mario kart med de som kjørte i handlevogner... de fikk spillet til å se så utrolig barnslig ut

Lenke til kommentar

må bare si at GC IKKE bare er for barn...jeg kjenner mangen over 18 som har GC

jeg må også legge til at GC har eksklusive spill som ikke kommer på andre konsoller; Zelda, Mario, Metriod og andre...mario for eksempel har solgt mer enn noen andre spill i hele verden! folk spiller de spilla fordi de vet at dette er kvalitetspill....og bare vent på det nye Zelda-spillet som kommer!! etter det jeg har lest, feide det alle konkurentene på årets E3-messe med EN LITEN FILMKLIPP PÅ 1 MINUTT, til og med Half-Life 2 :yes: vart satt i skyggen! nintendo lover bedre grafikk, en mørkere atmosfære og et mer voksent spill! :tease: så det er bare å glede seg GC-FANS!!! :w00t:

Lenke til kommentar
må bare si at GC IKKE bare er for barn...jeg kjenner mangen over 18 som har GC

jeg må også legge til at GC har eksklusive spill som ikke kommer på andre konsoller; Zelda, Mario, Metriod og andre...mario for eksempel har solgt mer enn noen andre spill i hele verden! folk spiller de spilla fordi de vet at dette er kvalitetspill....og bare vent på det nye Zelda-spillet som kommer!! etter det jeg har lest, feide det alle konkurentene på årets E3-messe med EN LITEN FILMKLIPP PÅ 1 MINUTT, til og med Half-Life 2 :yes: vart satt i skyggen! nintendo lover bedre grafikk, en mørkere atmosfære og et mer voksent spill! :tease: så det er bare å glede seg GC-FANS!!! :w00t:

det nye zelda skal bli kongespill, det føler jeg bare på meg

Lenke til kommentar

gamecube er så absolutt ikke en barnemaskin, dette er det bare xbox og ps2 fanboys som mener, fordi de ikke har noen bedre argumenter å si om gamecube som gjør den dårlig. dette er bare mangel på fantasi, og lite spilling på den maskinen. og fanboys har kanskje bare spilt GC hos en kamerat, og da spilt et barnslig spill, og utifra det dømmer de konsollen ned.

helt enig med dere som skriver at nintendo ikke er en barnemaskin. dere har skjønt det, og her har dere skrevet mange utrolig bra grunner til dette.

PS: Det nye Zelda blir utrolig.

Lenke til kommentar

Haha, ja det evige tjaset fra pubertale Sony fanboys blir man aldri kvitt. Jeg har hatt alle Nintendo maskinene siden NES, og er storfornøyd med det. Jeg har tittet innom Playstation et par ganger grunnet utgivelser som Destruction Derby, Tomb Raider og Resident Evil - men utover det er Playstation bare en dårlig erstatning når alt annet ikke er tilgjengelig. Synes det er en sjarmløs, platt og seig maskin. Nei grunnen til at jeg spiller Nintendo er pga. den feelgood stemningen alle spillene har, sjarmen til selve konseptet, mario, zelda, metroid og alle de andre adventure spillene som har kommet gjennom tidene. Bortsett fra Monkey Island og Halflife er ALLE mine favorittspill gjennom 20år på Nintendo av et eller annet slag.

Ja, Nintendo har et barnselig og lystig ansikt utad, men hva er negativt med det? Det at det appelerer til 7åringer, såvel som oss langt oppi 20årene sier jo bare litt om kvaliteten og innovasjonen til de som står bak dette. Zelda og Mario stiller i en klasse for seg, og innen fps-action på konsoll, så ligger jaggu Metroid i teten også etter min mening. Halo 2 er bra ja, men har ikke samme følelsen og drivet som Nintendo da lager.

Jeg gleder meg til neste Nintendo-maskin kommer ut, for da har de som kjent droppet D-paden og begynt på noe nytt og foreløpig hemmelig, og som kjent er det allltid Nintendo som er først ute med sånt (analog kontroll) og Sony som dilter etter. Microsoft har jo vist seg og være relativt flinke til å tenke selv når det kommer til utvikling av sine konsoll, men jeg tviler på at Nintendo blir danket av tronet etter mine beregninger holdt jeg på å si.

Jeg er så fornøyd med Nintendo, at jeg stoler fullt og helt på dem når det gjelder spill-utvikling, og bortsett fra et noe tamt gjensyn med Mario i Sunshine, så har jeg aldri blitt skuffet. Det er rett og slett bare genier som jobber i Nintendo har jeg inntrykk av. Og hvis det nye Zelda ikke blir bra - da står ikke verden til påske.

Takk for meg ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...