Gå til innhold

objektiv til sportshal

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Panima,

jeg håper du får riktig mange svar på spørsmålet ditt. Selv sliter jeg med å lære meg god fotografering i idrettshall og startet denne tråden. Der ble jeg også gjort oppmerksom på en lignende tidligere tråd.

Jeg har valgt å kjøpe meg et Nikkor 85mm f 1.8 til mitt Nikon D70 basert på rådene jeg fikk. Kanskje noe lignende vil passe Canon-verden også? Men når det er sagt: Jeg har ikke fått testet ut 85mm objektivet ennå så jeg vet ikke hvor godt det vil fungere.

Lykke til da!

Lenke til kommentar

Fra lang avstand ville jeg anbefalt et Canon EF 70-200mm f/2.8L USM, men jeg vet ikke om dette engang vil være nok i en gymnastikksal. Lyset er faktisk mye dårligere enn man tror.

70-200mmeren fra Canon er nok det beste du får tak i. Om du har solid med cash kan du også gå enda et steg opp og ta EF 70-200mm f/2.8 IS.

Eller 200mm f/1.8 til 38000,- :D

Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke zoom, må du nok ha 70-200 2.8 IS. Andre zoomer blir for lyskrevende. Det du nok vil klare deg godt med er Canon EF 85mm 1.8. Dette er et raskt og lyssterkt objektiv. Du kommer kanskje ikke nært nok i alle situasjoner, men det spørs om du trenger full bildestørrelse, og dermed kan du beskjære bildene for å komme nærmere på den måten. Og så må du nok kjøre opp ISO-verdien til 800 eller 1600. Disse har jeg tatt på ganske god avstand (tribuneplass) i en nokså dunkel hall med mitt 85mm:

Canon EOS 20d, 85mm, f/2,5, 1/200sek, ISO 1600:

37995121.jpg

Canon EOS 20d, 85mm, f/2.5, 1/160 sek, ISO 1600:

37995126.jpg

Et slikt objektiv ligger på rundt 3 - 3500 kroner. Jeg så faktisk at det var to brukte til salgs hos foto.no.

Tor

Lenke til kommentar

Se om du får tak i en 70-200mm brukt. IS er sikkert kjekt å ha, men en bildestabilisator kan ikke stabilisere motivets bevegelser, så akkurat i dette tilfellet vet jeg ikke om du får så stor nytte av det. Dvs, om du kommer over en brukt 70-200mm f/2.8 med eller uten IS, kan det være mulig å gjøre et bra kjøp og få akkurat det du trenger.. Om du i tillegg har 85mm f/1.8 er du godt utrustet.

Finn gjerne ut om det f.eks. finnes muligheter for å bruke blitz - men antakelig er det ikke lov på stevner og slikt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke for å forvirre deg, men har du vurdert EF 135 f/2 L?

Dette er ett av de skarpeste objektivene Canon lager, og er perfekt for innendørs fotografering på noe avstand.

Koster rundt 9.000,- i Norge, noe mindre i utlandet.

Kan også kombineres med f.eks. 1.4 extender.

Happy shooting

Albatross

Lenke til kommentar

Flott bilder av Eitp, men jeg klarer ikke å få den renheten på ISO 1600 med mitt 300D. Disse er jo tatt med et 20D og jeg antar at det er hakket bedre på høy ISO. Testet en linse med f3.5 som største blender i en normalt belyst hall denne helgen og det ga lukkertider på 60 ved iso 800. Altså for tregt. Løsningen for den glade amatør jeg er var å bruke kr 958,- på et nytt EF 50 1.8. Gjør jobben brilliant. Jeg beskjærer selvfølgelig da i ettertid. 85 1.8 er nok et enda bedre valg, litt dyrere, men rimelig uansett!

Mvh Ben :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...