Gå til innhold

"Må ikke skrapes" problematikken


Th0mas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har det ikke slått dere at den prøver å si er nemlig noe helt annet?

 

"Du trenger ikke skrape" som jeg tror.

istedenfor

"Du får ikke lov til å skrape" som dere tror.

 

Du må ikke skrape det feltet. Det er ikke nødvendig. Fullt mulig at det kan herpe for vinnermulighet hvis det er tvil og de må sjekke etc... men alikevel.

 

Jeg kan ta feil, men dette er mitt syn.

Genialt :p Aldri tenkt over det. Det enkle er ofte det beste. Men nå ser jeg jo at folk ikke har fått utbetalt premien når de har skrapt vekk dette feltet. Hmm, må være satans verk dette "må ikke skrapes" styret. Nesten så det frister å ringe norsk tipping eller telenor og spørre hva det er godt for :p Takk for opplysende svar. Kall meg gal, men detta har jeg lurt på lenge :!:

Endret av Th0mas
Lenke til kommentar
Haha, kanskje jeg kan prøve å printe ut et flax lodd med en gevinst på og gå å levere den  Siden de pleier ikke å sjekke det kontroll nummeret. Må bare ikke ta FOR høy gevinst  Blir vel vanskelig å få det til å ligne et flax lodd da 

Haha. Alt av informasjon og dokumentasjon mottas med takk :!:

 

Er det ikke 25-, spenn et lodd koster?
Hmm, mulig prisen har gått opp, men i gamle dager, når jeg virkelig herjet i flaxmiljøet, så var det 20,- Tror det er litt forskjellig fra type til type. Bokstavflax koster 30 spenn tror jeg.

 

EDIT: Konsulterte akkurat norsk tipping sine vevsider, og der fikk jeg bekreftet mistanken om at bokstavflaks koster 30 spenn. For et vanlig flaxlodd må du ut med 25 kronasjer. Fant også ut at vi nå er oppe i 6 forskjellige flaxlodd. Flax, slingoflax, bingoflaks, boksavflax, fotballflax og griseflax. Alle har sannsynligvis dette fæle "må ikke skrapes" feltet.

 

EDIT2: Igjen har jeg vært på farten på norsk tipping sine sider. Denne gangen sendte jeg en mail til kundeservice, ettersom svaret på spørsmålet ikke lå i NT sin FAQ :p

 

Er klar over at denne henvendelsen kanskje ikke virker så seriøs, men håper likevel på svar. Har alltid lurt på hva "må ikke skrapes" feltet på flaxloddene er til, og om det i det hele tatt er godt for noe. Derfor har det oppstått en diskusjon på et nettforum der vi prøver å løse denne gåten, men vi fatter ikke hva dette feltet er godt for. Her ligger den aktuelle tråden:  http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=351180&st=0

 

 

Mvh.

 

#########

 

I ettertid ser jeg at jeg faktisk glemte å stille noe konkret spørsmål, men de skjønner vel hva jeg lurte på :p

Endret av Th0mas
Lenke til kommentar

Det gjør overhodet ingenting å skrape "må ikke skrapes"-feltet. Ingen kan sjekke om du har skrapt det eller ikke...

 

Men disse feltene har en funksjon, selv om funksjonen kan ha begrenset og uheldig effekt. Flere har vært litt inne på dette.

 

+ Flax-lodd:

- Scenario 1: Du skraper frem tre like 5000-kronersfelt, men uheldigvis skraper du litt for hardt på den bakerste nullen på et av feltene. Du skraper ikke vekk "må ikke skrapes"-feltet, og går til butikken for å få gevinsten. Da kan ekspeditøren / ekspeditrisen i butikken skrape "må ikke skrapes"-feltet, ringe opp til flax-kontoret (hvis det er det det er), forklare situasjonen og fortelle tallkoden som står på "må ikke skrapes"-feltet. Deretter kan flax-kontoret søke på den koden og sjekke om det var et gevinstlodd. Hvis det er registrert som et gevinstlodd, får du gevinsten din,og alle er fornøyde.

- Scenario 2: Du skraper frem tre like 5000-kronersfelt, men uheldigvis skraper du litt for hardt på den bakerste nullen på et av feltene. Du skraper vekk "må ikke skrapes"-feltet, og går til butikken for å få gevinsten. Da er det sannsynlig at du ikke får gevinsten, siden "må ikke skrapes"-nummeret er synlig for alle, og flere kan ha hevet gevinsten samme dag.

- Scenario 3: Du skraper frem tre like 5000-kronersfelt, og det er klart synlig at du har fått tre like. Du skraper ikke vekk "må ikke skrapes"-feltet, og går til butikken for å få gevinsten. Ekspeditøren / ekspeditrisen ser at "må ikke skrapes"-feltet ikke er skrapt, du får gevinsten, ekspeditøren / ekspeditrisen får loddet og alle er glade. Etterpå skraper ekspeditøren / ekspeditrisen "må ikke skrapes"-feltet vekk og registrerer "må ikke skrapes"-nummeret. Gevinsten kan dermed ikke heves flere ganger.

- Scenario 4: Du skraper frem tre like 5000-kronersfelt, og det er klart synlig at du har fått tre like. Du skraper vekk "må ikke skrapes"-feltet, og går til butikken for å få gevinsten. Ekspeditøren / ekspeditrisen ser at "må ikke skrapes"-feltet er skrapt vekk, og nekter å la deg heve gevinsten siden den kanskje allerede er hevet.

+ Kontantkort:

- Scenario 1: Du skraper vekk ladenummeret, ringer sentralen, taster nummeret, får godkjenning, skraper ikke vekk "må ikke skrapes"-feltet og kaster kortet i en "offentlig" søppelkasse uten å rive det i biter. En fremmed plukker opp kortet, skraper "må ikke skrapes"-feltet vekk, ringer kundeservice, forteller at vedkommende ikke får ladet opp med noe beløp, forteller "må ikke skrapes"-nummeret, får godkjenning av personen han / hun snakker med, og beløpet overføres fra din mobil til hans / hennes mobil. Du sitter igjen ute i kulda med skjegget godt frosset fast i postkassa, og kan ikke gjøre noe!

- Scenario 2: Du skraper vekk ladenummeret, ringer sentralen, taster nummeret, får ikke godkjenning, ringer kundeservice, skraper "må ikke skrapes"-feltet, forklarer situasjonen, sier "må ikke skrapes"-nummeret, får godkjenning av han / hun du prater med og saldoen øker med riktig beløp. Alle forblir fornøyde!

 

Så feltene har en funskjon, men de kan være uønskede. Flax-loddene funker gjerne bedre enn kontantkortene så lenge du ikke skraper "må ikke skrapes"-feltene. Kontantkortene kan bringe med seg flere uønskede enn flax-loddene; derfor river jeg alltid "må ikke skrapes"-feltet i to før jeg kaster kortet (etter at jeg har fått godkjenning, selvfølgelig).

 

EDIT: det er mulig at det ikke er kundeservice som ringes...

Endret av KaYcH
Lenke til kommentar

Mhm, men som jeg påpekte tidligere så er det en strekkode på loddene, som de leser av med en sånn scanner, men selvfølgelig. Hvis du er talentløs nok til å ødelegge både strekkoden og skrapefeltet, er det jo kjekt å ha en tredje mulighet.

 

EDIT: det er mulig at det ikke er kundeservice som ringes...

hva mente du med det? :hmm:

Lenke til kommentar
+ Kontantkort:

- Scenario 1: Du skraper vekk ladenummeret, ringer sentralen, taster nummeret, får godkjenning, skraper ikke vekk "må ikke skrapes"-feltet og kaster kortet i en "offentlig" søppelkasse uten å rive det i biter. En fremmed plukker opp kortet, skraper "må ikke skrapes"-feltet vekk, ringer kundeservice, forteller at vedkommende ikke får ladet opp med noe beløp, forteller "må ikke skrapes"-nummeret, får godkjenning av personen han / hun snakker med, og beløpet overføres fra din mobil til hans / hennes mobil. Du sitter igjen ute i kulda med skjegget godt frosset fast i postkassa, og kan ikke gjøre noe!

- Scenario 2: Du skraper vekk ladenummeret, ringer sentralen, taster nummeret, får ikke godkjenning, ringer kundeservice, skraper "må ikke skrapes"-feltet, forklarer situasjonen, sier "må ikke skrapes"-nummeret, får godkjenning av han / hun du prater med og saldoen øker med riktig beløp. Alle forblir fornøyde!

Du har kanskje aldri skrapt "må ikke skrape" feltet du?

 

Nummeret som står der er det samme som gjemmer seg bak feltet du skal skrape, dermed funker ikke disse to siste "teoriene" dine. Flakslodd har jeg ikke kjøpt på åresvis så jeg kan ikke uttale meg om de.

Lenke til kommentar
+ Kontantkort:

    - Scenario 1: Du skraper vekk ladenummeret, ringer sentralen, taster nummeret, får godkjenning, skraper ikke vekk "må ikke skrapes"-feltet og kaster kortet i en "offentlig" søppelkasse uten å rive det i biter. En fremmed plukker opp kortet, skraper "må ikke skrapes"-feltet vekk, ringer kundeservice, forteller at vedkommende ikke får ladet opp med noe beløp, forteller "må ikke skrapes"-nummeret, får godkjenning av personen han / hun snakker med, og beløpet overføres fra din mobil til hans / hennes mobil. Du sitter igjen ute i kulda med skjegget godt frosset fast i postkassa, og kan ikke gjøre noe!

    - Scenario 2: Du skraper vekk ladenummeret, ringer sentralen, taster nummeret, får ikke godkjenning, ringer kundeservice, skraper "må ikke skrapes"-feltet, forklarer situasjonen, sier "må ikke skrapes"-nummeret, får godkjenning av han / hun du prater med og saldoen øker med riktig beløp. Alle forblir fornøyde!

Du har kanskje aldri skrapt "må ikke skrape" feltet du?

 

Nummeret som står der er det samme som gjemmer seg bak feltet du skal skrape, dermed funker ikke disse to siste "teoriene" dine. Flakslodd har jeg ikke kjøpt på åresvis så jeg kan ikke uttale meg om de.

Såvisst har jeg skrapt disse feltene, og det som skjulte seg bak dem var ikke det samme som skjulte seg bak det jeg skulle skrape... Jeg kjenner en som faktisk har måttet bruke denne koden for å få ladet opp 300 kroner, så... :tease:

Lenke til kommentar
sitter med telenor kontantkort i handa og kan bekrefte at talla er de samme på begge felta... (i alle fall i telenor sitt tilfelle)

Det er mulig de har gått over til å la registreringskoden være den samme som oppladingskoden nå i senere tid, men før var det i hvert fall ikke sånn. Jeg huskerhvor idiotisk jeg syntes det var å ikke ha en kode for begge deler. Det må jo være mye lettere på den måten... Men siden de har gått over til å bruke samme kode, kan det kanskje hende at "må ikke skrapes"-feltet også forsvinner... Da blir denne tråden også ubrukelig :p

 

EDIT: husker :D

Endret av KaYcH
Lenke til kommentar

blir som "ikke trykk på den knappen"!

 

Omvisining på en militærbase, og da de besøkende kommer til en beltebil sier omviseren at de ikke må trykke på knappen på panseret e.l. En må seff trykke og opp spretter det et sikte som treffern rett over kjeften med stor tannlegeregning som resultat. :ermm:

 

sann/ikke sann, vet ikke, men mange blir fristet av det som er forbudt da :!:

Lenke til kommentar
Da blir denne tråden også ubrukelig :p

ER den ikke det fra før da? Kan jo umulig komme noe konstruktivt ut av denne diskusjonen. Trodde det var derfor den lå i søppel-kategorien :p

tjaa, jeg kan jo få svar på noe jeg har lurt på en stund, så helt ubrukelig er det ikke :p

Utrolig mange :p det ble etter hvert da.. :p

Lenke til kommentar

Som tidligere slave hos rimi har jeg litt erfaring med norsk tipping.

 

Husker ikke helt om flax loddene hadde et "må ikke skrapes" felt, men dette feltet hadde isåfall ingen betydning.

 

For utbetaling blir hvert lodd lest av strekkoden. I tillegg finnes det en kontroll kode der hvor beløpene står. Denne må også tastes inn.

 

I tillegg må loddene aktiveres før de selges, så systemet norsk tipping benytter seg av er ganske idi0t sikkert mot forfalsking ;)

 

Nå har det gått 2 raske år siden jeg var slave og mulig dette har endret seg.

 

Edit: teite sensur :D

Endret av dogrepus1
Lenke til kommentar
Er det ikke 25-, spenn et lodd koster?

Fra 20 til 30.

Samme hvor mye det koster, vel? Det er uansett dyrt nok! Hvis dere noen gang kjøper et slikt lodd kan dere se på baksiden hvor mange lodd med førstepremier det er og det totale antallet. Deretter kan dere regne ut hvor mye man må betale for å være sikret å få minst èn førstepremie. Jeg regnet det ut en gang... svimlende summer...

Lenke til kommentar

Dette er nesten som en kamerat fortalte meg. Han kom hjem fra skolen og satt seg ned foran pc'en. Så stod det en lapp på skjermen: "Ikke skru på skjermen!!" som faren hans shadde skrivd. Da måtte han jo selvfølgelig skru den på og over hele skjermen var det slike nedlastnings bokser. "55% downloaded of lesbians playing" og masse sånt :p Smart å skrive lapp på skjermen, for da må man liksom skru den på ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...