Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dyndns problem med VNC

Anbefalte innlegg

Har satt opp ddns host for en slektning i utlandet og installert en update-klient. Det ser ut til å fungere helt greit. Ser at IP er blitt oppdatert ved sjekk på web, og det går an å pinge hostnavnet.

Imidlertid får jeg melding om "connection refused 10061" når jeg prøver å koble til VNC med hostnavnet, men bruker jeg ip kobler den uten problemer.

Hva gjør jeg galt?

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
han har vel ikke åpnet for vnc

Er det noe som må åpnes hos DynDns? Hos meg privat fungerer jo dette fint, bare at updateklienten ligger i routeren. Hvis du tenker på firewall er det kun software-fw på maskinen som kjører serveren og det er åpnet der. Som du ser av mitt første innlegg fungerer det jo når jeg bruker ip-adresse til å koble opp. Har for øvrig brukt dette i halvannet år, motivasjonen med å bruke dyndns her er ganske enkelt å slippe å utveksle ip hver gang det skal fjernstyres.

Lenke til kommentar
hvis det fungerer fint med ip og ikke hostnavn så tar jeg tilbake det jeg sa.

prøv nslookup hansdomene.dyndns.org i command

"nslookup permargarin.ddns.net.dyndns.org"

Kan det formuleres slik (fiktivt navn, for ordens skyld)? Får "ikke eksisterende" på denne måten, forresten.

EDIT: Feilmeldingen 10061 skal visstnok bety at det er kontakt, men at oppkobling blir nektet.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Satte nettopp opp med ddns fra no-ip, og da kobler den til og spør om passord. Men nå godtar den ikke passordet! "Authentication failure".

Når jeg bruker ip godtar den samme passordet. Har prøvd flere ganger, så det er ikke feilstaving som forårsaker dette.

Nå mister jeg snart tålmodigheten...

Lenke til kommentar

Pussig. Nå fungerer det plutselig med passordet også når jeg kobler til med ddns fra no-ip.com.

@Torbjørn: Skjønner hva du mener, men jeg er usikker på at jeg har formulert riktig på kommandolinjen, hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg kunne fint pinge maskinen via dyndns-navnet, og fikk en melding om at vnc-serveren nektet å koble. Jeg hadde altså kontakt i og med at denne meldingen kom opp.

@ahpadt: Hvis de har drevet vedlikehold har det ihvertfall ikke påvirket min egen ddns. Jeg har update-klient i routeren og det har fungert og blitt mye brukt de siste dagene.

Jeg skjønner kort og godt ikke hva disse problemene skyldes, men det funker ihvertfall nå. Legger til at ISP for maskinen jeg her kobler til er Telefonica i Spania, et selskap som er stort ala Telenor bare med skikkelig spansk moral når det gjelder punktlighet og kvalitet (manana, manana). Tviler imidlertid på at de kan klandres i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...