Gå til innhold

Hva heter "Frihetens Regn" på engelsk?

Kanetheheatsink

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elsker den filmen, en av de beste jeg har sett. Men nordmenn er elendige på å oversette. Greit nok de prøver å finne en passende tittel på norsk men jeg liker bedre den engelske tittelen. Ta for eksempel, Shark tale. Stor ståhai????? Jeg har sett filmen og finner ikke det logisk. Noen som kan forklare meg den logiske sammenhengen?

Lenke til kommentar
Når vi likevel er inne på det sporet..

Den mest talentløse oversettelsen noensinner er:

"James Bond: You only live twice" som på mystisk vis ble til: "James Bond i Japan".

:hmm:

Den er genial ja :roll:

Ganske godt gjort å få The Recruiit til å bli Første Oppdrag også...

Ingenting er som norske oversettelser :D

Lenke til kommentar
Vel, Frihetens Regn fordi da han kom ut av fengslet regnet det husker du? Og han dro av seg fengselsklærne osv..

Frihetens regn kan gå greit. Jeg sier ikke at alle oversettelsene er dårlig men en del av de er. Som f.eks "Shark tale" (Stor ståhai).

Stor Ståhai passer bedre enn "En Hai Historie" i hvert fall...

Lenke til kommentar
Vel, Frihetens Regn fordi da han kom ut av fengslet regnet det husker du? Og han dro av seg fengselsklærne osv..

Frihetens regn kan gå greit. Jeg sier ikke at alle oversettelsene er dårlig men en del av de er. Som f.eks "Shark tale" (Stor ståhai).

Stor Ståhai passer bedre enn "En Hai Historie" i hvert fall...

I god norsk oversetterstil kunne de jo ha brukt en Haistorie...... Kanskje like greit om den ikke hadde blitt oversatt.....

Kom forresten over en til i dag: Where Eagles Dare ble ganske nonchalant oversatt til Ørneredet... Ikke den verst oversettelsen, men allikevel.

Lenke til kommentar
Den som tar kaka var filmen som ble oversatt fra engelsk til....engelsk. Miss Congeneality som ble til Miss Undercover.

The Shawshank Redemption er en utrolig bra film, må bare få si det.

det har kankje noe med engelsk-kunnskapen til oss nordmenn? det er ikke alle her som vet hva sånne fremmedord betyr rett å slett

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...